Kirjoittaja Aihe: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?  (Luettu 606092 kertaa)

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #75 : 03.05.10 - klo:23:50 »
Vanha juttu, mutta sinänsä aiheeseen liittyvä:
http://blogit.hs.fi/tyyli/2009/11/23/suomalaiset-pukeutuvat-mustiin-sakkeihin/

Eli nykyisen Glorian päätoimittajan (voisi hieman lisätä sitä miesten pukeutumista ko. lehteen nyt kun kerran pallillaan istuu) Sami Sykön mietteitä suomalaisten pukeutumisesta.
Ihan hyviä pointteja, mutta hauskana yksityiskohtana kuten mies itsekin toteaa tuo toteamus, että suomalaisten pukeutuvat liikaa mustaan, kun itsellä oli tilanteessa päällä lähes täysmusta kokonaisuus :)

Mutta kuten täälläkin on todettu, välillä mielestäni liikaa korostetaan tuota suomalaisten "huonoa pukeutumista", koska samanlaistahan meininkiä on lähes kaikkialla. Ja Suomessa tosiaan tuo heikko tarjonta on yksi syy, miksi homma tuntuu välillä olevan niin vaikeaa.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #76 : 04.05.10 - klo:00:17 »
Pukujakaan kovin moni ei suostu pitämään, koska ne ovat epämukavia.

Ovathan ne puvut epämukavia. Siis epämukavampia kuin kauluspaita ja farkut, jotka ovat taas epämukavemmat kuin se todellinen referenssi: verkkarit ja t-paita.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #77 : 04.05.10 - klo:00:21 »
^ Ilmeisesti olen jotenkin enemmistöstä poikkeava, kuten varmasti muutama muukin täällä, mutta minusta puku ei ole mitenkään epämukava. Itse viihdyn puvussa (näin yleistäen) vallan mainiosti ja vielä kun siinä näyttääkin hyvältä, niin mikäs sen mukavampaa :)

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #78 : 04.05.10 - klo:00:23 »
^^

Tuota en ole tajunnut koskaan.

Minulle mukavuus ei ole sitä, että vaate roikkuu päällä ja venyy mukana. Minulle mukavuus on vaatteen tuomaa oloa - sitä, että se sopii tilanteeseen ja tuntuu hyvältä oloani korostaen. Verkkarit ja T-paita ovat tätä vain urheilukentällä.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #79 : 04.05.10 - klo:00:27 »
^ Ilmeisesti olen jotenkin enemmistöstä poikkeava, kuten varmasti muutama muukin täällä, mutta minusta puku ei ole mitenkään epämukava. Itse viihdyn puvussa (näin yleistäen) vallan mainiosti ja vielä kun siinä näyttääkin hyvältä, niin mikäs sen mukavampaa :)

^ Kyllä sinulla päässä viiraa, jos pidät pukua yhtämukavana kuin mukavimmat asut:) Ei puvussa toki mitään vikaa ole, mutta tuskin kukaan meistäkään pukua vetää päällensä jos tarkoitus ei ole astua koko päivänä ulos kämpästä?

Itse en yleensä huomaa pitäväni pukua, mutta kyllä sitä solmiota aina välillä havahtuu varomaan ettei se uisi keitossa. Verkkareissa olisin tuoltakin välttynyt!

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #80 : 04.05.10 - klo:00:32 »
Tuota tuota. Oloni siistissä puvussa asiakas palaverissa on paljon mukavampi kuin verkkareissa. Toisaalta olo kotona saattaa olla mukavin jossakin oloasussa. Ja sängyssä taas alasti. Mikä asu näistä silloin on mukavin? Kyllä se riippuu niin kovasti paikasta ja tilanteesta.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #81 : 04.05.10 - klo:00:36 »
Mikä asu näistä silloin on mukavin?

Arvaan vaihtoehdon D) alasti asiakaspalaverissa!
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #82 : 04.05.10 - klo:00:40 »
Mikä asu näistä silloin on mukavin?

Arvaan vaihtoehdon D) alasti asiakaspalaverissa!
Mahdollisesti, mutta ei mun alallani :)
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #83 : 04.05.10 - klo:08:38 »
Mikä asu näistä silloin on mukavin?

Arvaan vaihtoehdon D) alasti asiakaspalaverissa!

Kuulostaa hyvältä! Pitää kokeilla seuraavassa.
get your kicks on route six six six

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #84 : 04.05.10 - klo:08:47 »
Tuota tuota. Oloni siistissä puvussa asiakas palaverissa on paljon mukavampi kuin verkkareissa. Toisaalta olo kotona saattaa olla mukavin jossakin oloasussa. Ja sängyssä taas alasti. Mikä asu näistä silloin on mukavin? Kyllä se riippuu niin kovasti paikasta ja tilanteesta.

Tuolla logiikalla sininen solmio on mukavampi kuin neonvihreä. En puhunut tuollaisesta mukavuudesta.

Dandylion

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 210
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #85 : 04.05.10 - klo:18:17 »
Itse en ole ikinä kokenut verkkareita mukavimmiksi housuiksi. Olen kotona esim. paljon mieluummin farkuissa, kuin verkkareissa, college-housuissa tai missään muissa vastaavissa löysissä tahi joustavissa pöksyissä. Ei hyvin istuvat suorat housutkaan, kunhan eivät sisällä liiemmin keinokuitua, epämukavilta tunnu; usein jos tulen jostain pukua vaatineesta tilaisuudesta, heitän takin pois ja pidän loppusetin päälläni kotonakin. Koen olevani mukavasti tällöin, tiedä sitten mikä minua vaivaa...

Miguel

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 687
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #86 : 04.05.10 - klo:20:16 »
Allekirjoitan. En edes omista verkkareita. Itseasiassa, en ole pukeutunut verkkareihin sen jälkeen kun täytin 6 vuotta. Ainoastaan peruskoulun liikunnantunneilla olin "pakoitettu". Nyt kun aikuisena pohdin verkkareita niin koen ne jonkinlaisena negatiivista asennetta huokuvana vaatekappaleena.

Verkkarit viestivät mielestäni tietynlaista luovuttamisen mentaliteettia. Lähtökohtaisesti ajateltuna, jokaisella jolla on verkkarit on myös farmarit tai chinot (tms. kangashousut). Nähdessäni verkkarit kadulla, kaupassa tms. näen aina mielikuvan luovuttajasta, luuserista - jos americana sallitaan. Koska ihminen joka ei vaivaudu vaihtamaan ryhdikkäämpiä housuja edes siksi, että voisi jokaisena hetkenä antaa edustavan kuvan itsestään, on rumasti sanottuna ali-ihminen. Lievän hyväksynnän verkkareille voin antaa, jos verkkarihenkilön ruumiinkieli kertoo verkkareiden käytön syvästä häpeästä. Ainahan on mahdollista, että vaimo on epähuomiossa pannut kaikki muut pöksyt pesukoneeseen. Pyrinkin aina tiiraamaan, josko verkkarihenkilö liikkuisi varjoissa loikkien tai peittäisi kammottavan housuvalintansa kauppakassilla tai vyötärölle sidotulla päällystakilla.

Verkkarit ovat vaatemaailman vastine ruokkoamattomalle parralle ja pesemättömälle tukalle. Mieluummin ottaisin vieraat vastaan kalsareillani jos toinen vaihtoehto olisi pukeutua verkkareihin. Ainakin voisi tuoda tämän näkökannan julki ja tutkia kuinka ihmiset reagoivat.
« Viimeksi muokattu: 04.05.10 - klo:20:24 kirjoittanut Räyhäkäs »

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #87 : 04.05.10 - klo:20:59 »
^En minäkään pidä verkkareista.
Suositellaan täysraittiutta.

Miguel

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 687
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #88 : 04.05.10 - klo:21:00 »
Ai se kävi jotenkin ilmi tekstistäni. Ja tähän loppuun iso hymiö.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« Vastaus #89 : 04.05.10 - klo:22:02 »
Minulle mukavuus on vaatteen tuomaa oloa - sitä, että se sopii tilanteeseen ja tuntuu hyvältä oloani korostaen.
Erittäin hyvin sanottu, summaa myös tuntemukseni asian tiimoilta.

Eli allekirjoitatte molemmat väitteet, joiden mukaan puku on epämukava kun siinä ei viihdy:?)