Kirjoittaja Aihe: Smokki  (Luettu 52372 kertaa)

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Smokki
« : 15.04.14 - klo:09:35 »
En ole koskaan smokkia omistanut ja ajattelin tuossa jossain vaiheessa sellaisen hankkia. Tarvetta tuskin on lähes vuoteen mutta jos aiemmin tulee vastaan niin hyvä olla käsitys hommasta valmiiksi.

Onko Suittarin musta smokki tyylipuhdas ja asiallinen: http://eu.suitsupply.com/en_FI/suits/smoking-black-plain/P1109A.html ?

Mitä etiketti sanoo kengistä smokin kanssa? Kiiltonahka kyllästyttää, onko hirveä etikettimoka pistää kärjestään lähes peilikiiltoon puleeratut cap toe oxfordit?

Luulin, että tuollaisen kanssa kuuluisi käyttää smokkivyötä jota ainakaan tuossa Suittarin kuvassa ei näy. Sen ja solmukkeen on ilmeisesti syytä olla saman väriset. Mitä vaihtoehtoja väriksi nyt yleensä voi suositella?

Voiko lahkeensuissa olla käänteet?

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Smokki
« Vastaus #1 : 15.04.14 - klo:09:47 »
Luepa tuosta. Suittarin smokki imo on erittäin jees jos mitat vaan natsaa.

http://tyyliniekka.fi/blogi/smokki/

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Smokki
« Vastaus #2 : 15.04.14 - klo:09:51 »
Keikarikin on aiheesta kirjoittanut:

http://www.keikari.com/blogi/smokki/

Modernimmin ajattelevat ihmiset hyväksyvät ehkä tuon suittarin smokin kauluksen, mutta shaalikaukukseksi nimetty on muistikuvani mukaan se yleisin ja ennenkaikkea tyylikkäin.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Smokki
« Vastaus #3 : 15.04.14 - klo:09:59 »
Upseja ei perinteisesti käytetä, mutta jos taas pohditaan tilanteenmukaisuutta, niin kukapa siihen huomiota tuolla ulkona kiinnittää?

Itse myin kiiltonahkakengät veke ja vedän hyvin kiillotetuilla oxfordeilla. Oxfordit ovat ihan etiketin mukaisia jos se on tärkeää. Tässäkin olen nähnyt paljon surullisia esimerkkejä paljon käyttöä nähneistä ja huonosti hoidetuista kiiltonahkakengistä, jonka rinnalla semikiiltoinen hyvin hoidettu oxford pieksää kiiltonahkaiset 100-0.

Tämän voin kliseisesti perustella kokemuksen syvällä rintaäänellä, smokkijuhlia on takana noin satakunta viimeisen 12 vuoden ajalta.

Quijote

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1673
  • Esq.
    • Profiili
Vs: Smokki
« Vastaus #4 : 15.04.14 - klo:10:03 »
Keikarikin on aiheesta kirjoittanut:

http://www.keikari.com/blogi/smokki/

Modernimmin ajattelevat ihmiset hyväksyvät ehkä tuon suittarin smokin kauluksen, mutta shaalikaukukseksi nimetty on muistikuvani mukaan se yleisin ja ennenkaikkea tyylikkäin.

Tuo suittarin mallihan on se tyylikkäin! Klassinen malli. Shaalikaulus on kyllä hieno myös, enemmän James Bondia. Nykypäivänä surullisen usein näkee smokeissa puvuntakkimallisen lovikauluksen. Se ei ole kosher.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Smokki
« Vastaus #5 : 15.04.14 - klo:10:19 »

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Smokki
« Vastaus #6 : 15.04.14 - klo:10:26 »
Oho. Yleensä heitän lonkalta ja olen väärässä, nyt luulin oikeasti olevani oikeassa ja silti olen väärässä tuon kauluksen klassisuuden suhteen. Liekö syynä se, että omat smokkini ovat kaikki molemmat shaalikauluksisia ja olen useita vaikutteita ominut James Bondilta. Mutta tuon suittarin shaalikaulusmallin väri on erikoinen. Yönsininen smokki on OK.

Quijote

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1673
  • Esq.
    • Profiili
Vs: Smokki
« Vastaus #7 : 15.04.14 - klo:10:51 »
Smoking jacketissahan kuuluu olla shaalikaulus, ehkä siitä johtuu.

Farmer John

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1498
    • Profiili
Vs: Smokki
« Vastaus #8 : 15.04.14 - klo:11:13 »
En ole koskaan smokkia omistanut ja ajattelin tuossa jossain vaiheessa sellaisen hankkia. Tarvetta tuskin on lähes vuoteen mutta jos aiemmin tulee vastaan niin hyvä olla käsitys hommasta valmiiksi.

Onko Suittarin musta smokki tyylipuhdas ja asiallinen: http://eu.suitsupply.com/en_FI/suits/smoking-black-plain/P1109A.html ?

Mitä etiketti sanoo kengistä smokin kanssa? Kiiltonahka kyllästyttää, onko hirveä etikettimoka pistää kärjestään lähes peilikiiltoon puleeratut cap toe oxfordit?

Luulin, että tuollaisen kanssa kuuluisi käyttää smokkivyötä jota ainakaan tuossa Suittarin kuvassa ei näy. Sen ja solmukkeen on ilmeisesti syytä olla saman väriset. Mitä vaihtoehtoja väriksi nyt yleensä voi suositella?

Voiko lahkeensuissa olla käänteet?

Kaipa näitä voi venyttää sen verran kuin itse tahtoo, mutta lahkeensuun käänteet varmaan aika kaukana smokin alkuperäisestä versiosta. Myös smokkivyö ja solmuke tulee olla about jokaisen lähteen mukaan musta tai muuten menee metsään ja kovaa.

Minulla oli Suittarin smokki häissäni ja olen kyllä siihen erittäin tyytyväinen. Päädyin liiviin smokkivyön tilalta ja myös se oli hyvä ratkaisu kokonaisuuden kannalta.

Tässä vielä kokonaisuuteni kuvineen:

Tässä kuvia lopputuloksesta. Kiitos vielä todella paljon kaikille vinkeistä, en missään tapauksessa olisi saanut kasattua vastaavaa pakettia ilman täältä saatua apua.

Smokki: Suit Supply "Tuxedo Black Plain"
Liivi: Ede & Ravenscroft "Black evening waistcoat"
Paita: MTM Herrainpukimolta
Kengät: Selected
Henkselit: Albert Thurston
Rusetti: The Cordial Churchman Herrainpukimolta
Taskuliina: Suit Supply
Kalvosinnapit: Kent Wang
Paidan irtonapit: Kent Wang





Quijote

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1673
  • Esq.
    • Profiili
Vs: Smokki
« Vastaus #9 : 15.04.14 - klo:11:17 »
Farmer Johnin smokkisetti oli todellakin esimerkillinen. Liivi on mainio valinta. Jokin vyötärönpeite on pakollinen, paitsi jos on Daniel Craig.

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Smokki
« Vastaus #10 : 15.04.14 - klo:11:35 »
Farmer Johnin smokkisetti oli todellakin esimerkillinen. Liivi on mainio valinta. Jokin vyötärönpeite on pakollinen, paitsi jos on Daniel Craig.

Tätä asiaa olen miettinyt. Tuntuu, että smokkia olisi paljon helpompi käyttää ilman liiviä tai smokkivyötä, koska ne nostavat smokin juhlavuutta - ja myös "erikoisuutta" - entisestään.

Siis, onko liivi-/smokkivyöpakko vain turha rajoite nykypäivänä?
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Smokki
« Vastaus #11 : 15.04.14 - klo:12:12 »
Olen vanhan ja paksun smokin kanssa (sulta ostettu Tommi) tietoisesti jättänyt pari kertaa liivin alta pois ja kukaan ei ole huomannut yhtään mitään. Enimmäkseen on kehuttu muhkeaa käsinsolmittavaa solmuketta, jonka Jussi mulle vartavasten teki.

Quijote

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1673
  • Esq.
    • Profiili
Vs: Smokki
« Vastaus #12 : 15.04.14 - klo:12:16 »
Mikä tekee smokista smokin? Smokki tuntuu liian erikoiselta, joten korvataan kaulusmalli, laitetaan eteen toinenkin nappi, jätetään pois vyötärönpeite, pidetäänkin pitkää solmiota solmukkeen sijaan... päädytään tummaan pukuun, joka on jo olemassa omaan käyttötarkoitukseensa. Smokilla ei ole mitään pointtia jos se ei poikkea puvusta.

AT

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 104
    • Profiili
Vs: Smokki
« Vastaus #13 : 15.04.14 - klo:12:38 »
Lisäksi liivillä pystyy hieman vaikuttamaan smokin arvokkuuteen. Musta liivi epämuodollisempaan tilaisuuteen ja valkoinen frakista lainattu liivi virallisempaan. Ja kyllä, olen etikettiasioissa noin 80 vuotta ajastani jäljessä...
Anteeksi, voitteko kertoa mistä pääsee vuoteen 1936?

RexMundi

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 314
    • Profiili
Vs: Smokki
« Vastaus #14 : 15.04.14 - klo:12:53 »
Tyrwhittillä on mallistossa myös mainio - ja omassa käytössä oikein hyväksi havaittu - shaalikauluksellinen smokki. Ja liivit löytyy myös. Keskimäärin Suomessa vyöliivi taitaa olla selkeästi suosituin vaihtoehto smokin kanssa, joten tuolla liivillä saa pientä erottumista aikaan. Samoin kuin tekemällä sen solmukkeen solmun itse, kuten asiaan kuuluu.