Kirjoittaja Aihe: Allen-Edmonds  (Luettu 62991 kertaa)

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 291
    • Profiili
Vs: Allen-Edmonds
« Vastaus #30 : 17.12.10 - klo:18:48 »
Osaisiko kukaan arvioida, mikä vastaisi AE -mallistossa Church's:in kokoa 8,5 G? Voisiko se olla 9E, 9EE, 9,5E vai peräti 9,5EE?

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4718
    • Profiili
Vs: Allen-Edmonds
« Vastaus #31 : 17.12.10 - klo:19:39 »
Osaisiko kukaan arvioida, mikä vastaisi AE -mallistossa Church's:in kokoa 8,5 G? Voisiko se olla 9E, 9EE, 9,5E vai peräti 9,5EE?

Minulle sopii Church'sin lestissä 173 (esim. Consul) brittikoko 10,5G ja Allen Edmondsin lestissä 5 (Park Avenue) jenkkikoko 14E tuntui sovittaessa passelilta, jos tästä on jotakin apua.
Suositellaan täysraittiutta.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Allen-Edmonds
« Vastaus #32 : 17.12.10 - klo:21:20 »
Itsella Church (73) 8G on sopiva, AE:lta 9E olisi kaikkein sopivin (9C pikkasen liian kapea, menee kyllä jalkaan, mutta niin menee Churchin myös 8C). 9EEE olen kokeillut ja ilman muuta liian iso minulle.

Tuo Arskan 10,5G -> 14E kuulostaa mun korviin oudolta...
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

supera

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1084
    • Profiili
Vs: Allen-Edmonds
« Vastaus #33 : 17.12.10 - klo:21:56 »
Osaisiko kukaan arvioida, mikä vastaisi AE -mallistossa Church's:in kokoa 8,5 G? Voisiko se olla 9E, 9EE, 9,5E vai peräti 9,5EE?

Numero ylöspäin on hyvä nyrkkisääntö. Tuo G:n muuttaminen E,EE, EEEksi on jo sitten lestikohtainen juttu ja ei ole mitään
suoraa kaavaa.

Mulla olis vähän käytetyt AE:n heppanahkaiset mustat Cambridget koossa 9EE jos kiinnostaa:)
Off. James 'Jimmy' McNulty: You know what they call a guy who pays that much attention to his clothes, don't you?

Det. William 'Bunk' Moreland: A grown-up.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4718
    • Profiili
Vs: Allen-Edmonds
« Vastaus #34 : 17.12.10 - klo:22:38 »
Tuo Arskan 10,5G -> 14E kuulostaa mun korviin oudolta...

Jalkani mitattiin Monofixissä sillä vehkeellä ja tulos oli 14,5 D.
Suositellaan täysraittiutta.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Allen-Edmonds
« Vastaus #35 : 17.12.10 - klo:22:45 »
Tuo Arskan 10,5G -> 14E kuulostaa mun korviin oudolta...

Jalkani mitattiin Monofixissä sillä vehkeellä ja tulos oli 14,5 D.

Taulukkojen mukaan jenkkikokoa 14½ vastaa UK-koko 13½ ja eurokoko 49. Tämä on aika erikoinen tilanne, jos US14½ ja UK10½ ovat molemmat hyvä sinulle?

Oma jalkani on UK10 ja silti olen joissain lenkkareissa käyttänyt kokoa EU47. Tuo sinun erosi on kuitenkin vielä suurempi.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4718
    • Profiili
Vs: Allen-Edmonds
« Vastaus #36 : 17.12.10 - klo:22:58 »
Niinpä, Tricker'sin maalaismalleissa puolestaan käytän kokoa 11 ja leveyttä 5, joka lienee olevinaan F. Ei näissä oikein ole tolkkua. Chay mittasi jalkani ja sanoi sen olevan kokoa 11 ja "definitely a G".

Minulla on yleensä ongelmana se, että kengät, joissa on varpaille ja päkiälle riittävästi tilaa, ovat kantapäästä liian väljiä ja nauhoituksesta loppuu kiristysvara. Kengän etuosa saisi olla vaikka 11 G ja takaosa 10 F. Minulla on siis suuri mutta hoikka jalka. Ohuehko nilkka, jalkapöydän päällä ei lainkaan rasvaa ja edessä ankan räpylä.
Suositellaan täysraittiutta.

supera

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1084
    • Profiili
Vs: Allen-Edmonds
« Vastaus #37 : 17.12.10 - klo:23:24 »
Tuo Arskan 10,5G -> 14E kuulostaa mun korviin oudolta...

Jalkani mitattiin Monofixissä sillä vehkeellä ja tulos oli 14,5 D.

Jokin mättää, mittautin jalkani aikanaan myös Brannockilla (vai mikä se nyt oli) ja saatiin kooksi 11B(US).
Olen kuitenkin ottanut AE:ssa 10,5C:tä joka leveydeltään sama.  Churchsissa 9,5F(UK) 73 ja 173 lestillä.

Luonnolisesti mitat ohjeellisia, mutta kokoerosi tuntuu liian suurelta.
Off. James 'Jimmy' McNulty: You know what they call a guy who pays that much attention to his clothes, don't you?

Det. William 'Bunk' Moreland: A grown-up.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Allen-Edmonds
« Vastaus #38 : 17.12.10 - klo:23:41 »
Niinpä, Tricker'sin maalaismalleissa puolestaan käytän kokoa 11 ja leveyttä 5, joka lienee olevinaan F.

Trickersin maalaismalli on pituudeltaan puoli kokoa normaalia pidempi ja tarkoitettu käytettäväksi oikeasti paksun "isoäidin villasukan" kanssa.

10.5 UK => 14 US = nyt mättää jossain. UK- ja US-kokojen ero on tasan yksi koko. Lestiero voi selittää, mutta ei kunnolla sekään. Teepä ihan viivoitinmittaus jalallesi, lisää sentti käyntivaraa (eurokokojen 1.5 koon käyntivara lestiin on aika tasan sentti) ja tarkasta asia barleycorn-mitoilla.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Allen-Edmonds
« Vastaus #39 : 18.12.10 - klo:12:03 »
Osaisiko kukaan arvioida, mikä vastaisi AE -mallistossa Church's:in kokoa 8,5 G? Voisiko se olla 9E, 9EE, 9,5E vai peräti 9,5EE?

Koon suhteen todellakin numero ylöspäin.
Leveyden kanssa niin E on pikkaisen leveämpi F, EE on G ja sitten EEE on jo H. Näin ollen siis on ihan jalasta kiinni, että E vai EE.

Mulla olis vähän käytetyt AE:n heppanahkaiset mustat Cambridget koossa 9EE jos kiinnostaa:)

Voisivat sopia minulle...
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Allen-Edmonds
« Vastaus #40 : 18.12.10 - klo:13:09 »
Kapeajalkaisena marssin taannoin Trickersin liikkeeseen. Kerrottuani mitä etsin myyjä sanoi "Sir, I don't want to waste your time. We have nothing that would fit your feet" ja lähetti minut toisaalle.  Matalan jalkapöydän miehenä brittikenkien osalta harvoin käy flaksi. Onneksi löytyy AE!

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4718
    • Profiili
Vs: Allen-Edmonds
« Vastaus #41 : 18.12.10 - klo:15:59 »
Niinpä, Tricker'sin maalaismalleissa puolestaan käytän kokoa 11 ja leveyttä 5, joka lienee olevinaan F.

Trickersin maalaismalli on pituudeltaan puoli kokoa normaalia pidempi ja tarkoitettu käytettäväksi oikeasti paksun "isoäidin villasukan" kanssa.

Minä jouduin Tricker'sin Woodstockissa (lesti 4497s) ottamaan koon 11 ja leveyden 5 (eli heidän normaalileveytensä) sekä pituuden että leveyden vuoksi, vaikka käytän Church'silla kokoja 10 tai 10,5 ja G-leveyttä. Tricker's on niin pyöreäkärkinen ja profiililtaan matala, että isovarpaani kynsi painautui vielä koossa 10,5 kattoon, vaikka Church'sin Graftonissa (lesti 173) koossa 10 G on vielä hyvin tilaa. Jouduin siis ottamaan suuremman numeron saadakseni riittävästi pituutta. Kuten sanottu, tämä liittyy sekä siihen, että lesti on pyöreäkärkinen, että siihen, että sen sivuprofiili on loivasti laskeva, jolloin lyhyemmässä koossa isovarvas ulottuu liian pitkälle matalaan kärkiosaan. Kenkä on myös leveydeltään juuri passeli tavallisen sukan kanssa eikä sinne mene mitenkään villasukkaa.

Periaatteessa tuo Church's saisi olla pitempi, koska teräväkärkinen lesti tarkoittaa sitä, että isovarpaan eteen jää enemmän tyhjää tilaa, mutta sitten ongelmaksi tulee liika löysyys kantapään ja jalkapöydän alueella. Church'sin lesti 173 on kuitenkin sillä tavalla varsin runsas, että päällisnahka kaartaa reunoksesta lähtiessään ensin ulospäin ja vasta sitten ylös kengän päälle. Näin ollen jalka kengän sisällä mahtuu pursuamaan jonkin verran ikään kuin reunoksen päälle ulospäin, mikä antaa paljon anteeksi. Sen sijaan tuon Tricker'sin päällinen kaartaa suoraan sisäänpäin kengän päälle ja varsin loivasti vieläpä, joten alle jalkaa varten jäävä holvi on tilavuudeltaan pienempi ja siksikin tarvitsen suuremman numeron.

10.5 UK => 14 US = nyt mättää jossain. UK- ja US-kokojen ero on tasan yksi koko. Lestiero voi selittää, mutta ei kunnolla sekään. Teepä ihan viivoitinmittaus jalallesi, lisää sentti käyntivaraa (eurokokojen 1.5 koon käyntivara lestiin on aika tasan sentti) ja tarkasta asia barleycorn-mitoilla.

Niin mättää minustakin mutta korostan, että nämä tulokset olen saanut sovittamalla kenkiä, joten on vaikea väittää niitä virheellisiksi, ja sillä mittalaitteella erosta tuli vielä järjettömämpi. Tämä osoittaa, että sovittaminen on ainoa tapa löytää paras koko. Jos mittaan jalkani ja haen britti- ja jenkkikoot jostakin taulukosta, saatan hyvinkin saada järkevän tuloksen. Kenkiä ei kuitenkaan hankita mittaustuloksia vaan jalkoja varten. Lestien ja toisaalta ihmisten anatomian erot selittänevät tämän. Usein oikea koko on se, joka antaa sopivimman yhdistelmän erilaisia kompromisseja: esimerkiksi ne minun Church'sini antavat jalan tursuilla yli reunojen, mikä mahdollistaa pienemmän koon jne. Tässä huomaamme, että ainoa oikea tapa tehdä vaatteita ja varsinkin kenkiä on bespoke-työ (tiedän toki, mitkä ovat tosielämän realiteetit useimpien kohdalla, joten ei puututa siihen).
Suositellaan täysraittiutta.

rjs

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 276
    • Profiili
Vs: Allen-Edmonds
« Vastaus #42 : 15.02.11 - klo:15:39 »
Nyt ovat talvikelit tuottaneet ongelmia. Hankin eBaysta Allen Edmondsin kumipohjaiset kengät talvikäyttöön. Ne olivat käytetyt ja todennäköisesti re-craftattu, koska pohja on ihan uuden näköinen. Nyt on kuitenkin uloin kumikerros pohjasta alkanut rakoilemaan, eli liima selvästi pettää. Minkäköhänlaista liimaa noissa pohjissa oikein käytetään, koska se ei näytä vettä ja lunta kestävän? Pohjassa on Allen Edmondsin logo joten tästä päättelen että pohja on siellä tehtaalla laitettu uusiksi.

Ja sitten seuraa jatkopohdintaa: täällähän kun usein haukutaan huonolaatuisten kenkien liimapohjia, niin miksiköhän laatukengissä kuten AE (omieni hinta uutena yli $300) sitten liimataan pohjia samalla lailla?

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Allen-Edmonds
« Vastaus #43 : 15.02.11 - klo:15:48 »
Tietääkseni AElla ei ole re-craftattavia kenkiä joissa on varsinainen kumipohja. Itsellänikin on yhdet jossa oli tehtaan laittama puolipohja. Epäilen että täysin uuden pohjan sijaan olet saanut kengät joissa nahkapohja on jätetty entiselleen ja sen päälle on liimattu uusi kumiläpyskä. Samainen operaatio minullakin työn alla. Uusissa kengänpohjissa näkyi ompeleet, sama homma jos kengät ovat re-craftatut.


rjs

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 276
    • Profiili
Vs: Allen-Edmonds
« Vastaus #44 : 15.02.11 - klo:16:17 »
Itse asiassa tuossa mallissa (Wilbert) on alun alkaenkin kumipohja, ja ainakin AE:n kotisivut mainostavat että mallille on saatavilla recrafting-palvelu. Alkuperäisessäkään Wilbert-mallissa ei näy ompeleita kumipohjan uloimmassa kerroksessa, joten luulen että pohjan uloimman kumin kuuluukin olla liimattu. Oikeassa olet varmaan siinä että tälle ei ole tehty recraftingia vaan vaihdettu vaan uloin kumiläpyskä. Ehkä se on halvin operaatio jolla kengät saa uuden näköisiksi.