Hauska sattuma, itselläni on myös kenkäprojekti menossa. Ensimmäinen pari on käytännössä pohjien ompelua ja kantojen rakennusta vaille valmis. Tee-se-itse miehenä aloitin projektin luonnollisesti tekemällä itse puuttuvat erikoistyökalut (kuvassa kaikki paitsi pihdit ovat alusta asti itse tehtyjä, pihditkin kyllä rankasti modifioidut). Tekemällä työkalut itse säästin huomattavan määrän rahaa. Lisäksi itse tehtyjä työkaluja on mielestäni mukavampi käyttää.
Tästä päästäänkin nopeasti koko homman ytimeen. Eihän omien kenkien tekemisessä ole oikeasti mitään järkeä, mutta toisaalta eipä ole jalkapallossa tai maastopyöräilyssäkään. Niitä ei kuitenkaan joudu selittelemään yhtä paljon, kuin omien kenkien, huonekalujen tai rannekellon tekemistä. On ihan normaalia katsoa televisiota 4 tuntia päivässä, mutta jos saman ajan käyttää kenkien tekemiseen, olet mielenvikainen.
Ensimmäinen pari menee vielä harjoituksen pikkiin. Rakenteessa ei ole isoja vikoja, mutta kengän malli on ruma kuin synti (tuli kiirehdittyä aivan liikaa suunnitteluvaiheessa) ja lesti melkoinen sämpylä. Jos niillä kuitenkin pystyy kävelemään, yritän kävellä ne rikki ja tehdä seuraavan parin paremmin. Pitää kuitenkin huomauttaa, että pohja, kanta ja viimeistely puuttuu, joten lopullinen kenkä ei ole
ihan noin rallitossun näköinen. Yläreunan "reunoksen" vaihdan myös hillitympään.
Tässä muutamia kuvia tekemisestä. Voin laittaa lopullisesta tuotteesta kuvan kunhan saan kengät valmiiksi.