Noniin nyt on reilu kuukausi tullut käytettyä Alfred Sargentin Hampstead -kenkiä. Kenkä on kuten AS Dumfries mutta tummanruskealla nahalla sekä commandopohjalla. Kyseessä siis brogue saapas.
Ensivaikutelmat olivat, että kengät ovat erittäin raskaat ja massiviset. Kokona 10 ja mitoituksena FX eli reilu. Varsinkin kun minulla on niin kapea jalka.
Kenkään mahtuu hyvin villasukka ja pohjallinen, mutta kengän kärki on melko matala joten varpaille ei jää paljon liikuttelun varaa. Muuten kenkä on sopivan tilava.
Commandopohja on kovaa kumia mutta sen pito talvikelillä ei ole aivan järkyttävä. Lumella pito on hyvä ja jäillä saa varoa kuinka astuu ettei kaadu. Kun koira innostuu jossain vaiheessa tätä ulkoiluttaessa ja alkaa vetää, saattaa kaatua.
Pohjista täytyy joka kerta sisälle astuttaessa kopistella lumet, koska liukastumisvaara on hyvin todellinen. Olen hälkannut aika pahasti kerran kun pohjat olivat täynnä lunta.
Kengät ovat yllättävän lämpimät. -20 asteen pakkasessa oli kyllä kylmä mutta siitä lämpimämmät kelit ovat jopa saaneet jalkani kuumottamaan. Kylmä tuli kovalla pakkasella varpaisiin juurikin tuon matalan ja näin ollen ahtaan kärkiosan syystä.
Pohja on kohtuullisen jäykkä ja kerää kiviä, mikä ei tosin minua ole haitannut.
Edit. näyttävät siis tältä