Kirjoittaja Aihe: Ginit ja muu siihen liittyvä  (Luettu 446610 kertaa)

sika

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Ginit ja muu siihen liittyvä
« Vastaus #870 : 05.02.17 - klo:20:58 »
Pyydän opastusta.

En ole "gini-hifisti". Olen vuosikaudet yksinkertaisesti käyttänyt Bombay Saphirea, jonka pohjalta olen tehnyt Dry Martinit, Negronit ja GT:t. GT:t olen tehnyt joko Fever-Treen premium Indian tonicin, tai Schweppesin kanssa (jos Fever-Tree on päässyt loppumaan) Olen ollut tyytyväinen, mutta jokunen viikko sitten erehdyin epähuomiossa ostamaan Fever-Tree Edelfloweria, joka teki GT:stäni mielestäni juomakelvottoman.

Se sai minut kuitenkin pohtimaan. Aion edelleen ostaa Bombay Saphirea, koska Dry Martinien ja Negronien suhteen taidan olla jo "jämähtänyt" vanhoihin tapoihini, mutta GT:n suhteen voisin kokeilla jotain uutta sekä ginin, että tonicin osalta.

Koska olen laiska sika, päädyin kysymään suoraan ideoita sen sijaan, että alkaisin tekemään itse tutkimustyötä. Tavoitteena siis gini+ tonic yhdistelmä, joka selkeästi toisi jotain uutta elämystä Bombay Saphire+ Fever-Tree Premium Indian Toniciin tottuneelle.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Ginit ja muu siihen liittyvä
« Vastaus #871 : 05.02.17 - klo:23:01 »
Minun suosikki-GT:ssäni on yksi osa 47 % Beefeateria, kaksi osaa Fever Tree Mediterraneania ja kokonainen limetinviipale jäiden kanssa uimassa Ultima Thule -lasissa.
Suositellaan täysraittiutta.

VanDamScum

  • Kisälli
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Ginit ja muu siihen liittyvä
« Vastaus #872 : 06.02.17 - klo:19:20 »
Fever Treen elderflower on kyllä mielenkiintoinen, vaatii hieman kokeilua eri ginien kanssa. Itse käytän sitä joko silloin, kun ginin ominaismaku on tarpeeksi vahva ettei jää seljankukan peittoon (esim. HelSinGin) tai jos haluan nimenomaan seljan makuisen drinkin, niin tuolloin mikä tahansa perus kaatogini sopii oikein hyvin.

Nykyisellään en itse pidä Bombayn ginejä suuressakaan arvossa, mutta kyllä niistä perushyvän GT:n väsää. Voisin vinkata tähän muutamia omia suosikkiyhdistelmiäni:

1. Polio Marconi 46 + Fentiman's + verigreippi/lime
(Kukkainen, raikas ja mukavan hapan kokonaisuus. Ei iskenyt ensimmäisillä yrityksillä, mutta pian nousi henkilökohtaiseksi suosikikseni).

2. No.3 London dry gin + Fever tree + lime (Tällä hetkellä suosikkini London dry- osastolla.

3. Koval Dry gin + Fever tree + Lime (Tätä on vaikea kuvailla, mutta kokeilemisen arvoinen gini. Kuhan ei lutraa halvan tonicin kanssa, maistui tuolloin lakritsimehulle.

4. Nordes Gin + jokin premium tonic + lime (Espanjan tuliaisina sain pullollisen. Erittäin miellyttävä minttuinen maku, ei mikään perus GT. Hyvällä tavalla karkkimainen, jos ikinä tulee vastaan niin kannattaa hankkia!).

Kannattaa ehdottomasti kokeilla Bombayn ohella jotain muutakin. Vaihtamalla giniä saa drinkistä monesti täysin erilaisen :)

VanDamScum

  • Kisälli
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Ginit ja muu siihen liittyvä
« Vastaus #873 : 06.02.17 - klo:19:49 »
Tässä muuten omaa valikoimaani:





Edit. Aika piiloon jäi suurin osa mutta menköön.... -.-'

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Ginit ja muu siihen liittyvä
« Vastaus #874 : 06.02.17 - klo:21:05 »
^Komea valikoima, noitten kanssa toteuttaa itselle ja vieraille hienoja makumatkoja.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Ginit ja muu siihen liittyvä
« Vastaus #875 : 07.02.17 - klo:13:06 »
^^ tossa on kovaa kamaa.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Ginit ja muu siihen liittyvä
« Vastaus #876 : 07.02.17 - klo:14:26 »
Jos hakee/tilaa ginit ja tonicit ulkomailta, on tarjolla lähes rajaton valikoima.

Jos taas turvautuu lähinnä kotimaisten liikkeiden valikoimaan, niin suosittelisin kokeilemaan niitä muutamia Alkon valimoimassa olevia yli 40% vahvuisia ginejä. Kokemusperäinen havaintoni on, että ginin maku tulee jostain syystä paljon paremmin esille kun prosentteja on enemmän. Muuten laittaisin sen alkoholin lämpimän puraisun piikkiin, mutta olen kuullut muiden sanovan samaa, joten jokin vinha perä siinä on oltava. Tuota ilmiötä ei voi korvata laittamalla suhteessa enemmän miedompaa giniä - kyse ei tunnu olevan alkoholin määrästä grammoina lasissa, vaan jokin muu ilmiö.

Jos vertailukohta on Alkon 40% Bombay, niin mielestäni Alkosta saatava 43% Tanqueray ja nimenomaan Fever Tree Premiumilla on selkeä hyppäys ylöspäin.

Helsinki Dry Gin on jäänyt vähemmälle huomiolle Napuen rinnalla, mutta gt:ssä oikein toimiva niin Schweppesin kuin Fentimansinkin kanssa, Fever Treen kanssa en ole tainnut maistaa. Itse asiassa, jopa parempi kuin Napue. Napue taas maistuu suussani paremmalta dry martinin -aineosana.

Dry Martinissa suuria vaihteluita saa kokeilemalla Noilly Pratin tai Martini Extra Dryn sijaan tilausvalikoiman Dolin -vermuttia, makeampaa Lilletia tai jopa samassa suhteessa kuin vermuttia esim. lorauksella kuivaa sherryä (kokeiltu on hätäratkaisuna). Kuivan ja makean vermutin yhdistäminen samaan lasiin toimii myös hyvin, ja samassa suhteessa giniä, kuivaa vermuttia ja makeaa vermuttia lasissa on myös kokeilemisen arvoinen, hieman makeahko aperitiivi.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Ginit ja muu siihen liittyvä
« Vastaus #877 : 07.02.17 - klo:14:27 »
Perkele, konda, missä olet luurannut?
Suositellaan täysraittiutta.

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Ginit ja muu siihen liittyvä
« Vastaus #878 : 07.02.17 - klo:15:09 »
Jos lähtökohtana on 40% Bombay niin kannattaa ensimmäiseksi siirtyä 47% Bombayhin.

sika

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Ginit ja muu siihen liittyvä
« Vastaus #879 : 13.02.17 - klo:22:16 »
Kiitos kaikille vinkeistä!

Menin siis lähi-Alkoon tarkastamaan gini-tarjontaa. Se ei ollut erityisen laaja, mutta päädyin lopulta Monkey 47:aan. Hankinta perustui kahteen pointtiin:
1. Se oli 47 asteista, kuten minua oli neuvottu ja 2. Halusin testata, antaisiko Bombay Saphireen verrattuna noin kaksinkertainen litrahinta vastinetta sijoitukselle.

Kokeilin ensin aivan sellaisenaan, eli "neat" ja täytyy myöntää, että jos maksaa, niin kyllä maistuukin. Makuja tuntui olevan niin laaja kirjo, että se vaatii laajempaa tutkimusta ja mieleen hiipi jo, että kannattaako tätä ylipäänsä ruveta toniciin sekoittamaan. Tein seuraavaksi kuitenkin perus-GT:ni, eli silmämääräisesti noin 1:2 suhteessa Fever-Tree Premium Indian Toniciin ja kaksi viipaletta limeä. Tuloksena ihan kelpo GT, mutta kuten hieman pelkäsinkin, apinan laaja makumaailma jäi liiaksi peittoon. Ei muuta kun uusi yritys. Tiukensin sekoitussuhteen lähemmäs 1:1 ja jätin toisen lime viipaleen pois. Tulos selvästi parempi. Jatkotutkimukset päätin tässä vaiheessa siirtää hieman myöhemmäksi, ettei homma luisu ihan dokaamiseksi, kun töitäkin oli vielä pöydällä...

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Ginit ja muu siihen liittyvä
« Vastaus #880 : 14.02.17 - klo:10:02 »
Loistava valinta. Monkey47 on mahtava gini ja sitä ei tosiaan kannata tappaa sitruksilla.

VanDamScum

  • Kisälli
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Ginit ja muu siihen liittyvä
« Vastaus #881 : 14.02.17 - klo:17:19 »
No niin, nyt on Ägräs- Gin kokeiltu muutamaan otteeseen.

Ei ainakaan vielä iskenyt tämä uutuus alkuunkaan. Elättelen silti toiveita siitä, että tämän makumaailmaan vielä pääsisi jotenkin kiinni. Toniccina olen käyttänyt perinteistä Fever Treen tuotetta, josta tehty GT maistui itselleni jostain kumman syystä hieman sinappiselle. En tiedä onko se oikea tapa kuvailla makua, mutta se kuitenkin lähinnä tuli mieleen. Kyllä drinkki alas upposi ihan mukavasti kuitenkin, eipä siinä.

Sellaisenaan en giniä maistanut kun en sitä oikeastaan harrasta.

VanDamScum

  • Kisälli
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Ginit ja muu siihen liittyvä
« Vastaus #882 : 15.02.17 - klo:18:51 »


Onkos tämä uutuus tullut maisteltua vielä? Hommasin pullollisen, mutta taidan odottaa vielä viikonloppuun :)

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Ginit ja muu siihen liittyvä
« Vastaus #883 : 15.02.17 - klo:20:38 »
^Uusi tuttavuus

Herkko

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Vs: Ginit ja muu siihen liittyvä
« Vastaus #884 : 16.02.17 - klo:16:16 »
Suomi100v :)