Joskus aikanaan järjestettiin kaikenlaisia cross-cultural -koulutuksia joissa saatiin oppia siitä miten vieraissa kulttuureissa on hyvä käyttäytyä ja mitä varoa. Nyttemmin on huomattu että fiksulla ja kohteliaalla käytöksellä pärjää kaikkialla ja paikallisen etiketin voi jättää vähemmälle huomiolle, omakohtaisena esimerkkinä ainakin se kun taannoin Japanissa asiakasvierailulla koetin asianmukaisesti kumartaa minulle kumarrettaessa, ja tämäkös riemastutti asiakkaan: "hoo-hoo, Laurentius-san, ju don niid tu bou, ju not zapaniis!"
Minua ainakin kiinnostaa kuulla erinäisiä pikkuniksejä ja vinkkejä siitä mitä oikesti välttää missäkin, tai millä pienillä huomioilla voi aikaansaada positiivista flow:ta jossakin tekemättä kuitenkaan itsestään numeroa ja olematta kömpelö.
Aloitan itse idänmatkailulla, joskin tämä lienee vähenevässä määrin relevanttia enää nykypäivänä. Yksi asia mitä ei missään opetettu ja joka iskostui meikäläiselle takaraivoon: illallisella isäntä pitää maljapuheen ennen ensimmäistä snapsia. Siihen vastataan omalla pienelllä puheenvuorolla, mutta vasta seuraavan huikan yhteydessä. Venäjällä usein ajatellaan suomalaisten olevan samanlaisia juomatavoiltaan kuin hekin, joten vastapuheenvuoron väliin jättäminen voi olla kiusallinen moka. Minua on myös aina ihastuttanut velivenäläisen formaali kohteliaisuus ja kyky keskustella varsin sivistyneesti useista aiheista, eli small-talkata.