Kirjoittaja Aihe: Luonnonmateriaalien eduista kylmässä  (Luettu 14853 kertaa)

jaro

  • Vieras
Luonnonmateriaalien eduista kylmässä
« : 26.10.09 - klo:18:19 »
..
« Viimeksi muokattu: 17.01.14 - klo:02:12 kirjoittanut Lh »

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Luonnonmateriaalien eduista kylmässä
« Vastaus #1 : 26.10.09 - klo:19:44 »
^jaro, mahtava viesti!

Luvallasi lisään tekstistä muokatun version blogin puolelle, jotta keinokuituihin verhoutuvat massat saadaan jalojen kuitujen puoleen. Näiden faktojen todella luulisi vakuuttavan.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Vs: Luonnonmateriaalien eduista kylmässä
« Vastaus #2 : 26.10.09 - klo:19:56 »
Luonnonmateriaalit kunniaan!

DeLillo

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 206
    • Profiili
Vs: Luonnonmateriaalien eduista kylmässä
« Vastaus #3 : 26.10.09 - klo:20:23 »
Hyvä teksti, joka kaiken muun hyvän ohella muistuttaa siitä, että aktiivikamojenkin puolella pärjää ilman kalvoja. Ihmiset on saatu uskomaan kalvoihin niin voimakkaasti, että kalvot ovat siirtymässä ja ovat siirtyneetkin jo vapaa-ajan ja aktiivivaatteiden puolelta katupukeutumiseen. Left ja moni muu kenkävalmistaja myy miesten pukukengän tyyppisiä kenkiä, joissa on Gore-tex-kalvo. Onko näillä kengillä tarkoitus kävellä kaikkien syvien vesilätäköiden lävitse vai miksi kalvo on laitettu? Onhan kenkä kalvon kera teknisempi eli hienompi eli parempi ja diipadaapadaapadii...

Vapaa-ajan ja retkeilyvaatteidenkin puolella alkaa taas näkyä se, että kalvot eivät takaa onnea. Merino-villaisia vaatteita saa entistä useammalta valmistajalta ja esimerkiksi Fjällrävenin kaltaisen perusvalmistajan kalvottomat takit ja housut myyvät jälleen ilmeisen hyvin.

Kalvoilla on aikansa ja paikkansa, mutta aika usein pärjää ilman.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Luonnonmateriaalien eduista kylmässä
« Vastaus #4 : 26.10.09 - klo:21:09 »
Vapaa-ajan ja retkeilyvaatteidenkin puolella alkaa taas näkyä se, että kalvot eivät takaa onnea. Merino-villaisia vaatteita saa entistä useammalta valmistajalta ja esimerkiksi Fjällrävenin kaltaisen perusvalmistajan kalvottomat takit ja housut myyvät jälleen ilmeisen hyvin.

Kalvoilla on aikansa ja paikkansa, mutta aika usein pärjää ilman.


Ehdottomasti. Itse olen aina pärjännyt kalvottomalla kamalla. Ulkoillessa käytän joko duffelia, öljykangastakkia tai ohutta Fjällrävenin vahalla suojattua puuvillaista kuoritakkia, joka pitää vettä oikein erinomaisesti, kunhan sen jaksaa kuukauden, parin jälkeen vahata.

Jarolla erinomainen aloitus.
get your kicks on route six six six

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Luonnonmateriaalien eduista kylmässä
« Vastaus #5 : 26.10.09 - klo:22:15 »
Mielestäni niin keinokuituisille kuin luonnonmateriaaleille on paikkansa. Viikko Lofoottien sateessa, ja gore-tex kalvo vaelluskengissa nousee arvoon arvaamattomaan. Schöllerin ja muiden valmistajien stretch-kankaat ovat loistavat kun liikkuu vuorilla.
Ihoa vasten merinovilla on loistava, etenkin nämä uudet käsitellyt villat jotka eivät kutise. Myös välikerroksiin on olemassa erinomaisia villaisia vaihtoehtoja. Suuri etu luonnonmateriaaleissa on se että voi elää viikon samalla aluspaidalla ilman että vihaa itseään, toisin kuin keinokuitupaidasssa :)

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Luonnonmateriaalien eduista kylmässä
« Vastaus #6 : 27.10.09 - klo:00:13 »
^Paljon olen vaatteita nähnyt ja hipelöinyt, mutta Cabournin mallisto on hykerryttävintä mitä olen pitkään aikaan nähnyt. Detaljit, suunnittelu, materiaalit, inspiraatio ja kokonaisuus ovat kaikki omiaan innostamaan vuorikiipeilyn pariin - vain, jotta saisi hankkia tarvikkeensa NC:ltä. Upeaa!
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Luonnonmateriaalien eduista kylmässä
« Vastaus #7 : 27.10.09 - klo:01:22 »
Gore-tex... Hah!

Jos se olisi niin erinomaista kuin mainostetaan, niin luulisipa sitä olevan enemmänkin käytössä eri maiden sotilas/ yms. viranomaisvaatteissa ja varusteissa... Vaan eipä ole.


En malta olla lainaamatta erään tutun moottoripyöräpoliisin sanoja; "gore-tex -yhteiskunnan suurimpia petoksia-." (kyseinen kaveri on siis ajanut ammatikseen 15 vuoden ajan kaikki kesät ja pitkälle syksyyn saakka moottoripyörällä, ja on siinä samalla testannut ajoasun jos toisenkin)

Myöskin omiin vaatimattomiin kokemuksiini vedoten olen ehdottomasti luonnonmateriaalien ystävä ja puolestapuhuja...
« Viimeksi muokattu: 27.10.09 - klo:01:25 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Jaguar

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 346
    • Profiili
Vs: Luonnonmateriaalien eduista kylmässä
« Vastaus #8 : 27.10.09 - klo:01:56 »
Gore-tex... Hah!

Jos se olisi niin erinomaista kuin mainostetaan, niin luulisipa sitä olevan enemmänkin käytössä eri maiden sotilas/ yms. viranomaisvaatteissa ja varusteissa... Vaan eipä ole.
Mielenkiintoinen aihe. Itse olen havainnut varsikengissäni goretexin riittävän toimivaksi. Ei ole ollut ongelmia. Omani ovat siis Haixilta.
Käsittääkseni myös viranomaiskäytössä laadukkaat jalkineet goretex kalvolla ovat suhteellisen yleisiä? Yksittäisenä esimerkkinä vaikka Ranger BGS.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Luonnonmateriaalien eduista kylmässä
« Vastaus #9 : 27.10.09 - klo:07:13 »
Gore-tex... Hah!

Minäkin kuulun luonnonmateriaalien puolestapuhujiin, mutta kyllä Gore-Texillakin on käyttökohteensa. Yli 15-vuotias Gore-Tex-kalvolla varustettu vaellustakkini ei ole koskaan pettänyt minua. Se on itseasiassa toiminut jopa valmistajan lupauksia paremmin (kyseiselle vaatteelle luvattiin aikanaan 10 vuoden vedenpitävyystakuu, mutta tuntuisi toimivan edelleen). Useammankin vaelluksen olen tuon kanssa tehnyt ja koskaan en ole kastunut.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

markus

  • Kisälli
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Luonnonmateriaalien eduista kylmässä
« Vastaus #10 : 27.10.09 - klo:07:36 »
Gore-tex... Hah!

Jos se olisi niin erinomaista kuin mainostetaan, niin luulisipa sitä olevan enemmänkin käytössä eri maiden sotilas/ yms. viranomaisvaatteissa ja varusteissa... Vaan eipä ole.

Itselläni on vallan erinomaiset saksan armeijan goretex sadehousut jotka on näppärä vetäistä housujen päälle täällä maalla koiraa ulkoiluttaessa kun on ns. koiran ilma.

Pika vilkaisu armeija ylimäärätavaraa myyvien kauppojen valikoimaan kertoo että kyllä sitä goretexiä on saksalaisten lisäksi ainakin brittien, kanadan hollannin, sveitsin, itävallan ja usan sotilasvaatteissa ja varusteissa käytössä.

JMK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 289
    • Profiili
Vs: Luonnonmateriaalien eduista kylmässä
« Vastaus #11 : 27.10.09 - klo:07:49 »
Loistava aihe, loistavia esimerkkejä siitä, että ennenkin osattiin - ja joskus jopa paremmin.

Itse olen haalinut varastoon vanhoja sarkatakkeja ja -housuja ulkoiluvaatteiksi, kun pelkään että kymmenen vuoden päästä niitä ei enää saa. Pysyvät lämpiminä märkinäkin, eivätkä edes kastu kovin helposti. Eivätkä ole hinnan kiroissa; käyttämätön, tehtaan lapuissa oleva sarkatakki vuodelta 1939 maksoi vain 2,5 euroa!

Joskus katselin ensimmäisen maailmansodan aikaista mainosta trenssitakista, josta selvisi takin rakenne. Jäin väkisinkin miettimään, että gabardiinikerrosten väliin ommelluilla silkkivuorilla varustettuna takki on mahtanut olla koko lailla veden- ja tuulenpitävä. Toki se maksoikin sotamiehen kuukausipalkan verran!

Gore-Tex on kyllä sekin auttanut moraalin ylläpitämisessä usean pitkän partion aikana, nimenomaan noiden Haixin kenkien muodossa. Harmi vain, että ammattikäytössä kalvon kestävyys tuntui olevan luokkaa 1-1,5 vuotta. Tästä syystä armeijat y.m. ovat olleet hiukan hitaita lämpenemään Gore-Texille: vaatetuskulujen on laskettu nousevan kohtuuttomiksi hyötyyn nähden. Jopa Suomessakin kalvovaatteita on kuitenkin jaettu niille, joille siitä on katsottu oikeasti hyötyä olevan, ja nykyisin taitaa kaikilla vakavasti otettavilla armeijoilla olla noita Gore-sadevaatteitakin.

Itse olen siirtynyt rauhallisempaan etenemistahtiin ja kumisaappaiden ynnä villasukkien ystäväksi :). Horses for courses, luulen; jos täytyisi taas lähteä väijyyn tai supervaeltajaksi, niin luultavasti hommaisin uudet Haixit, mutta rauhallisempaan käyskentelyyn sopivat oikein hyvin nuo retkisaappaatkin.
If I am occasionally a little overdressed, I make up for it by always being immensely overeducated.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Luonnonmateriaalien eduista kylmässä
« Vastaus #12 : 27.10.09 - klo:12:43 »
Tosiaan, ketjuun voisi tulevien jäsenten iloksi lisätä myös maininnan velttikenkien vedenpitävyydestä. Veldtschoen-rakenne on ainakin omassa käytössä osoittautunut erinomaiseksi luonnonmateriaaliratkaisuksi.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Luonnonmateriaalien eduista kylmässä
« Vastaus #13 : 27.10.09 - klo:20:46 »
En malta olla lainaamatta erään tutun moottoripyöräpoliisin sanoja; "gore-tex -yhteiskunnan suurimpia petoksia-."

Gore-texia käytetään liikaa sellaisissa olosuhteissa, joissa sitä ei tarvita. Esim. tavallinen sunnuntaiulkoilija ei koskaan mene kaatosateeseen tai pysy sateessa pitempään. Hengittävämpi Windstopper kuoriasu olisi 90% käyttäjistä fiksumpi valinta kuin Gore-Tex, jos nyt ylipäätään kalvoa tarvitsee.

DeLillo

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 206
    • Profiili
Vs: Luonnonmateriaalien eduista kylmässä
« Vastaus #14 : 27.10.09 - klo:21:09 »
Näinhän se on: Gore-texiä on parhaimmillaan vaelluskengissä tai kuoritakeissa, joilla on tarkoitus oleskella pitkiä aikoja sateessa ja kosteissa olosuhteissa. Setäni vannoi viisikymmentä vuotta nahkaisten metsästyskenkien nimiin, mutta oli todella tyytyväinen, kun osti ensimmäiset Gore-tex-kengät.

Kalvokengät eivät kyllä ikinä kestä niin kauaa kuin perinteiset nahkavuoriset kengät. Mutta päivittäisessä käytössä Gore-tex-kenkiä ei kyllä monikaan ihminen tarvitse, joten sisävuorissa olevien kalvojen nopea kuluminen ei ole varsinainen ongelma.

Pitää vielä täydentää aiempaa viestiäni merino-villan hienoudesta: merino-villa ei kerää itseensä hajuja, vaikka vaate kastuisi hiestä. Vastaavat tekokuidusta valmistetut paidat alkavat nopeasti haista kuolemalle. Peseminen ei aina poista ongelmaa eikä esimerkiksi takkeja ole mielekästä pestä joka päivä. Villalle riittää hoidoksi usein pelkkä tuuletus.