Kirjoittaja Aihe: Kusetushinnat  (Luettu 91970 kertaa)

chr

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #195 : 09.03.15 - klo:14:31 »
Minä olen ihan tyytyväisenä käyttänyt mutteripannussa ihan valmiiksi jauhettuakin, ei sillä tunnu olevan kauheasti väliä.

Oikea espressokone on aika tarkka jauhatuksesta ja halvoilla myllyillä saa joko liian karkeaa (vesi holahtaa läpi) tai sitten pölyä. Minulla on Krupsin perusmylly suodatinkahville, mutta sillä ei ole mahdollista jauhaa espressoa niin että se toimisi espressokoneessa.

Kokonaan oma juttuja on sitten se, että varmaan tuo kahvihifistelykin on kusetusta ihan parhaasta päästä. ;)

Edit: Ostin itse seitsemän vuotta sitten Compak K3 -mylly, joka maksoi noin 300e. Minusta se on ollut hintansa väärti.
« Viimeksi muokattu: 09.03.15 - klo:14:39 kirjoittanut chr »

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #196 : 09.03.15 - klo:17:40 »
^ Kyllä vastajauhetulla ja valmiiksi jauhetulla on eroa.

Oma setti on aika pomminvarma: Krupsin halpa levyjauhin, säädettävällä lämpötilalla varustettu vedenkeitin ja Aeropress. Jos jotain pitäisi parantaa, niin myllyn voisi vaihtaa sellaiseen, jonka kanssa ei tulisi niin helposti sotkua purun kanssa.

Nykyisellä setillä saan reilusti parempaa kahvia kuin satunnaisotannalla valitusta kahvilasta, mutta jään jonkin verran kahviloiden kärjestä (Torret ja muut).

Testasin muuten Aeropressilla metallista suodatinta, joka siis päästää läpi hienoainetta ja rasvaa enemmän kuin paperinen suodatin. Lopputulos oli kitkerämpi ja mokkapannumaisempi, joten hylkäsin metallisen suodattimen. Veikkaisin, että mokkapannullakin kuppiin päätyvällä hienoaineella on aika iso vaikutus makuun. Joskus testasinkin paperisuodatinta mokkapannussa ja tykkäsin lopputuloksesta.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #197 : 09.03.15 - klo:19:47 »
Krups+Stelton presso osoittautunut hyväksi 70 € komboksi. Onneksi ostin tuplaseinämäisen presson. Ei niillä lasisilla tee mitään kun kahvi on heti kylmää.

chr

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #198 : 09.03.15 - klo:21:22 »
^ Kyllä vastajauhetulla ja valmiiksi jauhetulla on eroa.

Joo, ajattelin tosin vain kahvin valmistamisen kannalta - kaupassa jauhettua voi laittaa mokkapannuun, muttei espressokoneeseen.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #199 : 09.03.15 - klo:22:41 »
^ Onkos tuohon jokin syy, että kaupassa jauhettua ei voisi laittaa espressokoneeseen? Kuvittelisin esim. stokkan herkussa olevan ihan hyvät vehkeet, tosin tietoa tuosta ei ole.

chr

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #200 : 10.03.15 - klo:08:37 »
^ Onkos tuohon jokin syy, että kaupassa jauhettua ei voisi laittaa espressokoneeseen? Kuvittelisin esim. stokkan herkussa olevan ihan hyvät vehkeet, tosin tietoa tuosta ei ole.

Uh-oh, taisin ottaa keskustelussa harha-askelia. Ajattelin yleisesti näitä valmiiksi jauhettuja joita paketissa ostetaan. Saahan sitä paahtimoistakin suoraan ostettua valmiiksi jauhettua, joka vedetään siinä saman tien isolla myllyllä. Ainakin teoriassa tuollaisen pitäisi toimia.

Omassa koneessa (E61-pohjainen) jauhatuksen säätö on aika tarkkaa jotta valuma-aika on kohdallaan.

_N_J_P_

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 313
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #201 : 10.03.15 - klo:10:28 »
Voi kyllä ihan toisella puolella maailmaa jauhetusta pussitavarastakin keittää erittäin hyvää espressoa. Pitää vaan saada ne muut osa-alueet kohdalleen. Eli kun jauhatukseen ei voi vaikuttaa, niin sitten sovittaa kahvin määrän ja tamppauksen koneen paineelle ja lämpötilalle sopivaksi.

Huomiona myös että shotin laskemisen pituudella ei oikeasti ole väliä, sekin on vain yksi muuttuja, jota voi muuttaa hyvän kupin aikaansaamiseksi. Kunhan paine ei kasva koneellesi liian suureksi.

Tämän takia mielestäni helpoin tapa saada aina hyvä espresso, on käyttää valmiiksi jauhettua omaa makuun sopivaa kahvia. Italialaisten paahtimoiden myllyt on kyllä aika laadukkaita. Mielestäni oikein hyvä kompromissi. On meinaan kuudelta aamulla aika paljon kivempaa, kuin jauhaa kahvia jyrisevällä helvetinkoneella… Jauhaa voi sitten vaikka sunnuntaisin käsimyllyllä :)

chr

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #202 : 10.03.15 - klo:13:14 »
Nyt ollaan jo vahvasti offarissa... ;)

Omassa koneessani se tamppaaminen ei juuri vaikuta siihen miten kahvi valuu. Jos käyttää suurinta filtteriä (22g) niin kahvia ei edes ole välttämätöntä tampata. Suurin ero tamppauksesta tulee pienillä kahvimäärillä.

Olen vähän eri mieltä kahvin valuma-ajasta. Noin 20-30 sekunnin väli ok, mutten jää joko maku vajaaksi tai se kitkeröityy ja juuri tähän vaikuttaa se jauhatus.

Italotehtaiden myllyt on varmaan ok, mutta nekin tekee ne kahvinsa mokkapannuille. Vai oletko joskus nähnyt italialaisessa kahvilassa käytettävän valmista jauhatusta?-)


_N_J_P_

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 313
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #203 : 10.03.15 - klo:13:32 »
Vähän joo lipeää offin puolelle.

Mutta totta sekin, että ovat mokkapannuille jauhatettuja. Sillä taas on kahvin makuun yllätävän pieni vaikutus, kunhan muut parametrit säätää niin että lopputulos on hyvä.

TommyBoy

  • Kisälli
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs:
« Vastaus #204 : 10.03.15 - klo:13:47 »
Jauhe vanhenee päivässä kun on ilman kanssa tekemisissä.
Pavun sisälle ilma ei niin helposti pääse, joten paahdettu papu pysyy juomakelpoisena jopa kuukauden vaatimustasosta riippuen.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #205 : 10.03.15 - klo:15:29 »
Aihetta kyllä hyvin noudattelee, alkaa nimittäin tulemaan sellainen olo, että koko kahvinjuonti on nykyisin yhtä suurta kusetusta ja kusihätäkin siitä tulee. Baristatkin luulee olevansa jotain puolijulkkiksia ja aikuiset ihmiset tosissaan sotkee jotain kahvitoniceja ja muita pirtelöitä.

Jos ei yksimielisyyttä saada aikaan edes siitä, että pitääkö kahvi keittää kylmästä vai kuumasta vedetä ja nopeasti vai hitaasti (ja molemmilla seikoilla on kuulemma paljon väliä), lieneekö muillakaan seikoilla niin merkitystä? Olen koittanut huuhtoa suodatinpaperin ennen suodatinkahvin valmistamista enkä huomannu "paperin makua" niin tai näin päin. Olen pysäyttänyt mokkapannun kiehumisen kylmällä heti kun alkaa kohisemaan ja olen antanut kiehua loppuun saakka. Olen pessyt pannun ja suodattimen tiskiaineella muistaessani ja huuhtonut vedellä kun on laiskottanut. Olen keittänyt mokkapannun kansi auki ja kiinni (tälläkin jotkut baristat pyrkivät erottumaan) ilman mitään vaikutusta havaittavaan lopputulokseen. Aina on tuloksena ollut "ihan hyvää kahvia" paitsi sen kerran kun havahduin vasta hyvin paahtuneen kahvin käryyn varttia liian myöhään.

Suuri osa kiskoo kuitenkin jotain Kulta-Katriinaa tai pikakahvia podikeittimestä ihan tyytyväisinä.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #206 : 10.03.15 - klo:17:16 »
ˆJostain syystä heti tule mieleen, että tottahan kirjoitat tuossa hienojen nahkajalkineiden hoidosta. Hifistelyä on ilmassa miltei minkä tahansa harrasteen parissa ja väittelyjä on välillä hulvaton seurata. Lopulta kaikki palautuu yhteen seikkaan: ihminen uskoo sen, minkä haluaa uskoa. Näkemys ja sen jyrkkyys kertovat toisesta paljon.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

atas

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #207 : 11.03.15 - klo:16:03 »
Tähän kahvikeskusteluun sopii mainiosti seuraava video: https://vimeo.com/101727294 Jotenkin tulee sellainen tuntuma että yksinkertaisen nautintoaineen juominen on tehty vähän turhankin haasteelliseksi.

chr

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #208 : 11.03.15 - klo:17:34 »
Noh, minusta kahviharrastuksessa pääsee aika vähällä. Olen ostanut koneen ja myllyn seitsemän vuotta sitten, rahaa paloi pari tonnia. Sen jälkeen olen vain tehnyt kahvia, papuina olen käyttänyt aina saman pienpaahtimon tuotteita. Shotteja on tehty hiha-arviolla ehkä 5000-7000, joten hinta alkaa olla alle kahvilan hintojen. ;) Mitään ei enää tarvitse säätää, sen kun vain laittaa koneen päälle ja tekee.

Richard Mutt

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2025
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #209 : 11.03.15 - klo:22:06 »
Hetkeksi pois kahvin maailmasta:

http://www.wired.com/2015/03/hot-stampers/

Myönnän, tunnen kutsun...