Kirjoittaja Aihe: Teeketju  (Luettu 49915 kertaa)

Jaguar

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 346
    • Profiili
Vs: Teeketju
« Vastaus #15 : 25.10.13 - klo:18:29 »
Muutama viikko sitten vaihdoin kahvin teehen. Kahvi on hyvää, nam.. Mutta kun en sitä voi juoda ympäri vuorokauden koska sitten en saa nukuttua. Nyt olen juonut kahta eri vihreää teetä (Sencha fukuyu tms on toinen, toista en muista) ja jotain "special grade puerh" teetä. Viimeisin näistä paras.

puu

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1152
    • Profiili
Vs: Teeketju
« Vastaus #16 : 25.10.13 - klo:19:25 »
Ja tähän väliin on tietenkin pakko todeta, että erään kaverini isä sanoi usein:
"en saanut unta kun muistin kahvipannuun jääneen vielä vähän kahvia."

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Teeketju
« Vastaus #17 : 25.10.13 - klo:19:45 »
Muutama viikko sitten vaihdoin kahvin teehen. Kahvi on hyvää, nam.. Mutta kun en sitä voi juoda ympäri vuorokauden koska sitten en saa nukuttua.

Teessäkin on ehkä keskimäärin puolet kahvin kofeiinimäärästä. Vaihtelee tosin paljon.

Salama

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 937
    • Profiili
Vs: Teeketju
« Vastaus #18 : 25.10.13 - klo:21:31 »
Itse juon vain Earl Greytä. Tällä hetkellä kaapissa on ainakin Twiningsin perusmallia, Liptonin London Earl Grey Black Tea pyramipussissa ja Stockalta löytynyt kallis Fauchon Earl Grey. Teegurujen mielestä nuo ovat varmaankin kuraa, mutta itse pidän, ovathan Earl Greytä.

[spoiler][/spoiler]

On siellä kaapissa tietty paljon muutakin, mutta en minä siihen koske.

Sellaista voisin kuitenkin guruilta kysyä, että olisiko irtoteessä jotain lisäarvoa näihin pusseihin verrattuna?
« Viimeksi muokattu: 25.10.13 - klo:21:33 kirjoittanut Salama »

Jaguar

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 346
    • Profiili
Vs: Teeketju
« Vastaus #19 : 25.10.13 - klo:21:35 »
Muutama viikko sitten vaihdoin kahvin teehen. Kahvi on hyvää, nam.. Mutta kun en sitä voi juoda ympäri vuorokauden koska sitten en saa nukuttua.

Teessäkin on ehkä keskimäärin puolet kahvin kofeiinimäärästä. Vaihtelee tosin paljon.
Juu, tiedän. Tee ei kuitenkaan piristä minua samalla tavalla kuin kahvi, vaan tee vaikuttaa tasaisemmin ja rauhallisemmin. Kahvi antaa sellasia energiapiikkejä..

puu

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1152
    • Profiili
Vs: Teeketju
« Vastaus #20 : 25.10.13 - klo:21:36 »
^^+

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Teeketju
« Vastaus #21 : 25.10.13 - klo:21:44 »
Sellaista voisin kuitenkin guruilta kysyä, että olisiko irtoteessä jotain lisäarvoa näihin pusseihin verrattuna?

Padawan-hyvä,
pussitee on aina kalliimpaa kuin irtotee, jos katsot kilohintaa (joka puolestaan on ainoa tekijä, joka merkitsee). Suomalaisissa marketeissa peruspussitee on noin 40€/kg, irtotee puolet tästä. Twinings kannattaa siis hankkia irtonaisena, jos sitä kuluu paljon. Säästetyt rahat voi sitten sijoittaa ryyppäämiseen.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Cisne36

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Teeketju
« Vastaus #22 : 25.10.13 - klo:22:08 »
... pussitee on aina kalliimpaa kuin irtotee, jos katsot kilohintaa (joka puolestaan on ainoa tekijä, joka merkitsee).

Joskus olen törmännyt väitteeseen, että pussiteehen laitetaan myös niitä pieniä partikkeleita, jotka irtoteessä olisivat virheitä, lehden kärkiä ym. Eli kalliimmalla hinnalla saa huonompaa kamaa.
Joku teen tuntija korjatkoon.

Don Pedro

  • Vieras
Vs: Teeketju
« Vastaus #23 : 25.10.13 - klo:22:08 »
Mustaa, maustamattomana.  Useimmiten joku Ceylon, vieressä on lasillinen Ceylon FOP teetä ja pidän siitä.  Tuo on monien mielestä liian halpaa ollakseen hyvää, mutta mutta.  Muitakin samalta ilmansuunnalta olevia mustia maustamattomia on joko kaapissa tai kokeiltuna ainakin.  Darjeeling, mutta ei ensimmäistä satoa, olen maistellut ja kyllä sitä juo,  mutta ei ole hintansa arvoista.  Myöhemmissä sadoissa on makuni mukaista jyrkkyyttä ja tummuutta.
Japanilaisia olen kokeillut, mutta siihen se jäi.   En ymmärtänyt koko ideaa.   Niin, jos Ceylon FOP ei ole kaupassa, ostan ehkä Assamia.  

HSK

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 59
    • Profiili
Vs: Teeketju
« Vastaus #24 : 25.10.13 - klo:22:14 »
Earl Grey maistuu täälläkin. Tähän mennessä parhaiten on kolahtanut Clipperin versio, jota saa niin pussissa kuin irtotavaranakin (ainakin) Juokse&Säästä -liikkeistä. Sopiva puraisu bergamottiöljyä saa päivän alkamaan hyvin.

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Teeketju
« Vastaus #25 : 25.10.13 - klo:23:33 »
... pussitee on aina kalliimpaa kuin irtotee, jos katsot kilohintaa (joka puolestaan on ainoa tekijä, joka merkitsee).

Joskus olen törmännyt väitteeseen, että pussiteehen laitetaan myös niitä pieniä partikkeleita, jotka irtoteessä olisivat virheitä, lehden kärkiä ym. Eli kalliimmalla hinnalla saa huonompaa kamaa.
Joku teen tuntija korjatkoon.

Tuon olen kuullut minäkin.

Itseäni kiehtoo kevyempien Darjeelingien seitinohut kosketus. Toisaalta aamu lähtee paremmin käyntiin tuhdilla Assamilla, maidon kera tottakai.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

fibich

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: Teeketju
« Vastaus #26 : 26.10.13 - klo:00:16 »
Sellaista voisin kuitenkin guruilta kysyä, että olisiko irtoteessä jotain lisäarvoa näihin pusseihin verrattuna?

About samaa lisäarvoa kuin suodatinkahvissa murukahviin verrattuna.
Kuivakka, englantilaistyyppinen huumori ei nyt auta.

Quijote

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1673
  • Esq.
    • Profiili
Vs: Teeketju
« Vastaus #27 : 26.10.13 - klo:14:42 »
Useimmiten tulee juotua Clipperin perusteetä, Assamia tai English Breakfastia. Lapsang souchong maistuu joskus loistavasti, mutta Earl Greytä en ole jotenkin koskaan oppinut juomaan. Yksi suosikeistani ikinä on ollut Twiningsin Ceylon Orange Pekoe, mutta sitä ei oikein löydy enää mistään.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Teeketju
« Vastaus #28 : 26.10.13 - klo:14:44 »
Pararasta teetä. Ihan viimeisen kuukauden aikana alkanut juomaan teetä ihan säännöllisest eli kulutus kasvanut huomattavasti. Vielä Twinings pussiteellä mennään eli hifistely ei ole karannut vielä käsistä.

http://www.youtube.com/watch?v=R2IJdfxWtPM

Otan kyllä vinkkejä vastaan eli mistä saisi vahvempaa EG:tä kui Twiningsin pussikama tai vastaavasti mikä lajike olisi vahvempaa/intensiivisempää, mutta kuitenkin EG:n makuista.
« Viimeksi muokattu: 26.10.13 - klo:14:55 kirjoittanut konda »

MrMan

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 636
    • Profiili
Vs: Teeketju
« Vastaus #29 : 26.10.13 - klo:15:50 »
...
« Viimeksi muokattu: 02.11.13 - klo:11:57 kirjoittanut MrMan »