Kirjoittaja Aihe: Heraldiikka  (Luettu 12695 kertaa)

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Heraldiikka
« Vastaus #15 : 02.05.21 - klo:14:56 »
No niin. Näin se tämäkin "projekti" saatiin maaliin. Viime viikolla esitykseni tuli hyväksyttynä ja maksoin vaakunan rekisteröintimaksun ja sain todistuksen/ vaakunakirjan. Hauska ja mielenkiintoinen pikku proggis oli tämä. 
VASTATUULEEN!

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Heraldiikka
« Vastaus #16 : 03.05.21 - klo:08:45 »
Suunnittelitko ja piirsitkö vaakunan itse? Jos näin on, käytitkö tietokonetta vai piirsitkö käsin? Tuliko muita kustannuksia kuin rekisteröintimaksu, joka on kai jotakin 45 euron luokkaa?
Suositellaan täysraittiutta.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Heraldiikka
« Vastaus #17 : 03.05.21 - klo:11:39 »
Suunnittelin muuten itse, mutta yhteen pulmaani jouduin kysymään ratkaisuehdotusta eräältä heraldikolta. Hän myös teki tietokoneella luonnoksen esityksestäni. En osaa piirtää, en yhtään, mutta onneksi vaakunassa tärkein asia on se vaakunaselitys. Eli siitä pitää tehdä sellainen, (niin yksiselitteinen) että jokainen heraldiikkaan perehtynyt taiteilija pystyy piirtämään vaakunan oikein näkemättä itse kuvaa lainkaan. Piirustustaidosta tai jonkun graafisen tietokoneohjelman käyttötaidosta olisi kyllä ilman muuta hyötyä, mutta välttämätöntä se ei ole. Eli vaakunan kyllä pystyy suunnittelemaan, kun vain heraldiikan perussäännöt on hallussa.

Muita maksuja ei koitunut kuin juuri tuo mainitsemasi 45€:n rekisteröintimaksu.
VASTATUULEEN!

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Heraldiikka
« Vastaus #18 : 03.05.21 - klo:13:44 »
OK mutta Suomen heraldisen seuran ohjeissa muistaakseni neuvottiin lähettämään myös kuva. Lähetitkö siis esim. sen heraldikon tekemän luonnoksen vai onnistuiko rekisteröinti kokonaan ilman kuvaa, pelkän vaakunaselityksen lähettämällä?
Suositellaan täysraittiutta.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Heraldiikka
« Vastaus #19 : 03.05.21 - klo:14:22 »
OK mutta Suomen heraldisen seuran ohjeissa muistaakseni neuvottiin lähettämään myös kuva. Lähetitkö siis esim. sen heraldikon tekemän luonnoksen vai onnistuiko rekisteröinti kokonaan ilman kuvaa, pelkän vaakunaselityksen lähettämällä?

Periaatteessa pelkän oikein laaditun selityksen pitäisi riittää. Vaakunakirjaan/ todistukseen tulee pelkkä selitys. Mutta luonnos tai kuva toki aina selkeyttää asiaa haku- ja rekisteröintivaiheessa. Omassa tapauksessani liitin hakemukseen sen heraldikon tekemän luonnoksen. Sen olisi voinut tehdä myös itse, jos kynä pysyisi edes vähän kädessä. Myös pelkkä ääriviivapiirros riittää luonnoksena, kunhan vain selitys on ns. oikein laadittu.   
VASTATUULEEN!