Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2277972 kertaa)

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #195 : 12.01.10 - klo:17:06 »
Jami: Erittäin hyvä pointti..
« Viimeksi muokattu: 20.10.12 - klo:22:59 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #196 : 12.01.10 - klo:19:18 »
Miksi turhaan jos lukolliseen kaappiin voi luottaa?

Lukolliseen kaappiin ei voi luottaa. Uimahallissa pidetään kello ranteessa tai sitten jätetään kello kotiin. Ne komerot aukeavat vaikka kynsillä vääntämällä. Kukaan tuskin jättäisi uimahallin kaappiin muutamaa tonnia käteistäkään.
Suositellaan täysraittiutta.

Dandylion

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 210
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #197 : 12.01.10 - klo:19:35 »
Minusta on taas hienon laatukellon tuhlausta, jos sitä ei uskalleta käyttää siitä huolimatta, vaikka tiedetäänkin sen olevan äärimmäisen tiivis ja kestävä.

Nimenomaan, jos kello on kerran äärimmäisen laadukas ja tehty kestämään, niin itse ainakin haluaisin näitä ominaisuuksia hyödyntää täysin rinnoin. Ja arkikello on ennenkaikkea käyttöesine, joten sitä pitää uskaltaa käyttää, eikä pelätä kokoajan sen puolesta. Käyttöön ne on tehty, eikä kukaan sitäpaitsi huomaa hienoa kelloasi, jos se lojuu aina kaapissa.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #198 : 12.01.10 - klo:22:55 »
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
« Viimeksi muokattu: 20.10.12 - klo:23:00 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

ttj

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 68
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #199 : 12.01.10 - klo:23:12 »
Minusta on taas hienon laatukellon tuhlausta, jos sitä ei uskalleta käyttää siitä huolimatta, vaikka tiedetäänkin sen olevan äärimmäisen tiivis ja kestävä.

Nimenomaan, jos kello on kerran äärimmäisen laadukas ja tehty kestämään, niin itse ainakin haluaisin näitä ominaisuuksia hyödyntää täysin rinnoin. Ja arkikello on ennenkaikkea käyttöesine, joten sitä pitää uskaltaa käyttää, eikä pelätä kokoajan sen puolesta. Käyttöön ne on tehty, eikä kukaan sitäpaitsi huomaa hienoa kelloasi, jos se lojuu aina kaapissa.

Kellojakin lie eri kasteja. En välttämättä jättäisi kymmenien tai satojentuhansien kelloja lojumaan minne tahansa. Toisaalta jos olisin niitä ihmisiä, jotka ostavat tuollaisia kelloja, voisin ihan hyvin motivoida itselleni parin klassisen ja laadukkaan arvokellon ostamisen, jotka voisin hyvin säilöä tallelokeroon tai kassakaappiin. Eihän niiden käytössä olisi mitään hienoa jos niitä päivästä toiseen ranteessa kiikuttaisi ja toisaalta varmaan olisi lähinnä verrattavissa siihen, että naiset kävelisivät päivästä toiseen jalokivet kaulassa.

Mutta jos näistä joidenkin tuhansien kelloista puhutaan, niin olen kyllä aika surutta jättänyt niitä pukuhuoneiden kaappeihin. Ne kuuluvat mielestäni juurikin tähän käyttökello-kategoriaan ja elämä niiden kanssa on helppoa kun kohtelee niitä täysin samalla tavalla kuin sitä parinkympin kvartsikelloa. Varmaan siellä kaapissa on auton avaimia, lompakoita ja muuta vastaavaa, jotka kyllä pitkäkyntisen mukaan lähtee jos on lähteäkseen.

Ja mitä tuohon huomaamiseen tulee, niin enpä tiedä haluaisinko erityisesti huomiota herättää kellollani. Etenkään jos se on arvokkaampaa sorttia. :)
Those are my principles. If you don't like them I have others.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #200 : 13.01.10 - klo:06:56 »
Jos minä ostan laatukellon, niin kyllä sitä on pystyttävä pitämään ranteessa ihan joka paikassa.. Tuo on yksi tärkeimmistä kriteereistä ainakin minulla.

Tämä on hyvä ominaisuus päivittäiselle käyttökellolle, mutta jopa minulla erilaisia kelloja erilaisiin tilanteisiin (vaikka eivät kallita olekaan). Ei Patekin kanssa uimaan mennä. Ei sen takia, että se ei sitä kestäisi tai, että sitä ei rannalle uskaltaisi ottaa vaan ihan siitä syystä, että se ei ole sen tyylinen kapistus. Mikäli on varaa Patekiin on varmasti myös varaa ns. beater kelloon, vaikkapa Rollen Submarineriin (tämä hieman kärjistäen) jota voi rannalla ranteessaan killutella.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #201 : 13.01.10 - klo:07:30 »
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
« Viimeksi muokattu: 20.10.12 - klo:23:01 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #202 : 13.01.10 - klo:08:49 »
Pieni sadekuurokin yllättänee Patekin, vai kestävätkö ne roiskevettä edes?

Kaipa ne nyt roiskeenpitäviä ovat, kaikki nykykellot ovat. Enkä ymmärrä miksi kelloa pitäisi pitää ranteessa suihkussa tai uidessa. Huomatkaa, että laatukelloissa on aina (mauttomat kultaiset rannekkeet ovat asia erikseen) jostain nahasta tehty ranneke joka ei vettä liiemmälti siedä.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #203 : 13.01.10 - klo:09:32 »
Ei. Se on nimenomaan laatukellon ominaisuus, joka mahdollistaa sen jokapäiväisen käytön..

Noh.. Mennään hieman mielipideosastolle, joten tästä lienee turha väitellä. Minusta pukukellolle riittää varsin mainiosti roisketiiviys (jota Patekit ymmärtääkseni ovat), joten se ei mitenkään heikennä kellon laatua. En käytä pukua uimarannalla.

Lainaus
Ja pysytäänhän maan pinnalla, pysytäänhän, jookosta? Täällä ei varmaan kovin monella ole Submarinerin tasoista beateria..??

Noh.. Tuo kommenttini oli hieman provosoiva. Minulla ei ole Rollea beaterina, eikä varmaan tosiaan monella muullakaan tällä foorumilla, mutta Patek miehellä voisi olla. Jos vaikkapa pitää pukukellona Patek Philippe Golden Eclipseä (joka muuten on varsin tyylikäs kapistus), jonka ovh. on noin 15000 euroa niin vapaa-ajan kellona voisi hyvinkin olla muutaman tonnin Rolle.

Kaipa ne nyt roiskeenpitäviä ovat, kaikki nykykellot ovat. Enkä ymmärrä miksi kelloa pitäisi pitää ranteessa suihkussa tai uidessa. Huomatkaa, että laatukelloissa on aina (mauttomat kultaiset rannekkeet ovat asia erikseen) jostain nahasta tehty ranneke joka ei vettä liiemmälti siedä.

Laadulle tosiaan on niin monta määritelmää kuin on määrittelijöitäkin. Toinen arvostaa laadukasta viimeistelyä ja hienoja materiaaleja ja toinen taas monikäyttöisyyttä. Kumpikaan ei ole väärässä. Kyse on käyttötarpeesta. Minulle kello on asuste siinä missä muutkin asusteet (tosin hienomekaniikka on niin hieno ja ihmeellinen asia, että kelloni ovat pääsääntöisesti automaatteja), joten minä arvostan ennen kaikkea kellon tyyliä ja viimeistelyä. Sellaista kelloa ei olekaan, joka sopisi kaikkialle (siis minun mielestäni). Arvostan myös korkeata laatua suhteessa tuotteen hintaan (tällä mittarilla paras kelloni muutamalla kympillä ostamani käytetty Seiko 5).
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #204 : 13.01.10 - klo:10:51 »
Täällä ei varmaan kovin monella ole Submarinerin tasoista beateria..??

Minulla on kyllä Explorer II käytössä, joka antanee sille arvonimen "beater", eli käytän sitä aina - kirjaimellisesti. Jätän sen pois ainoastaan tilanteissa, joihin se ei estetiikan tai määräysten takia kertakaikkiaan sovi. Tämä ei ole mikään tyylijuttu vaan käytännön sanelema pakko. Minulle se on nimenomaan ajannäyttäjä. Pukukello on vielä hakusessa. Olen ajatellut sitä Stowan Kleine Sekundea mutta toisaalta jonakin kauniina päivänä hamassa tulevaisuudessa toivon omistavani Vacheronin, joten ehkä maltan mieleni ja odottelen sitä päivää.
Suositellaan täysraittiutta.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #205 : 13.01.10 - klo:12:45 »
Minulla on kyllä Explorer II käytössä, joka antanee sille arvonimen "beater", eli käytän sitä aina - kirjaimellisesti.

Minä salaa himoitsen Explorer I:stä yleiskelloksi, mutta kuten aiemmin ketjussa olen maininnut en ole toistaiseksi antanut itselleni lupaa Rolle-hintoja kellosta maksaa. Tuo mainitsemani Seiko hoitaa arkikellon virkaa (puku on tosin aika usein arkivaattena ja silloin eri kellot). Kalliiseen kelloon investoidessani pelkään pettyväni juuri hinta-laatumittarin osalta vaikka Explorer I:n muotokieli ja kulttuurihistorialliset ansiot kiehtovatkin.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

tuomas

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #206 : 13.01.10 - klo:14:43 »
Minun pääasiallinen arkikelloni on Damasko DC56, jota käytän myös pikkutakin kanssa - siitä huolimatta, että kello on aika paksu krono. Satunnaisesti arkikäytössä on myös erinäisiä halpoja vintage-kelloja. Stowan Antea KS on sitten aavistuksen juhlavampia pukutilaisuuksia varten. Erityisen juhlallisia eli kellottomia tilaisuuksia ei meikäläisen elämään juuri kuulu. Eli päivittäinen "beater" on paljon kalliimpi kuin tuo ns. hienompi kello.




Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #207 : 13.01.10 - klo:14:59 »
oooooooooooooooooooooooyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy
« Viimeksi muokattu: 20.10.12 - klo:23:02 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #208 : 13.01.10 - klo:15:24 »
wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww
« Viimeksi muokattu: 20.10.12 - klo:23:03 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #209 : 13.01.10 - klo:20:03 »
Hah-hah, arvasin, että Tumppi tarttuu tähän :-D
Piti lisätä, että omat Rolleni muuttuivat laatukelloiksi silloin, kun vaihdoin niihin nahkarannekkeet ;-)

Ja eiköhän tämä Patek ole aika vedenpitävä:

http://www.patek.com/patek-philippe.html?pageId=4429&backgroundId=3&lang=en&
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."