Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2290122 kertaa)

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1635 : 07.02.12 - klo:16:39 »
Lainaus käyttäjältä: Vacheron

Hauska esimerkki kello, taitaa tuollainen platina repeteeri maksaa toistasataatuhatta, ei ihme jos Stowa näyttää pliisulta. No asiaa, jos löydät jostai tuollaisen vanhemman mallisen Portofinon 30110  koneistolla, niin hinta voisi olla jo lähempänä budjettiasi.


Mjoo. Pointtina oli siis kellotaulu, mikä on mielestäni hieno. Ja tarvitsisin nyt vinkkejä hieman halvemmista valmistajista joilla olisi samannäköisiä kelloja kaupan. Esimerkiksi nuo Junghausit ovat tyylikkäitä.

En tiedä vertaanko omenoita omenoihin, mutta nuo joekokin linkkaamat käytetyt 'finot ja 'gueset näyttävät paljon ankeammilta kuin mitä uudet. Tietysti "hieman" saattaa vaikuttaa IWC:n photoshopatut kuvat verrattuna tavallisen pulliaisen ottamiin valokuviin.

Portuguesen osalta on varmasti photoshop-vaikutusta, koska nuo taitavat olla nykyäänkin tuotannossa. Vanhempi Portofino puolustaan on oikeastikin hieman "värittömämpi", mutta luonnossa huomattavasti paremman näköinen kuin yhdessäkään noista kuvista. Itseasiassa tuo vanha Portofino voi 1500 euron hintaan olla erittäin kannattava hankinta, sillä tendenssi on IWC:n kelloissa voimakkaasti kallistumaan päin, eikä tuotannossa ole enää montaakaan pukukelloa. Hyvänä esimerkkinä voidaan ottaa vaikka edesmennyt Mark XV joka tuon vanhan Portuguesen tavoin on kuvissa "vanha". Kuitenkin nostunut arvoaan huomattavasti ja siitä oikeastaan vasta tuli erittäin haluttu kello sen jälkeen kun se korvattiin XVI:llä.

Portuguese on myös nappihankinta - uutenakin.
« Viimeksi muokattu: 07.02.12 - klo:16:59 kirjoittanut Jussi »

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Kellot
« Vastaus #1636 : 14.02.12 - klo:16:20 »
Harkitsen vakavasti helvetin ruman (ja kalliin) "kellon" hankintaa.

Suunto D9tx tai D6i. Varmaan tuo D6i koska D9tx on niin pirun kallis, eikä se taida antaa niin paljoa hintaeronsa eteen.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Juusee

  • Kisälli
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1637 : 15.02.12 - klo:16:03 »
On kultakello kun tietäisi mikä se on.Kannattaako korjauttaa kävelee kyllä ,mutta täytyisi muuten korjata.

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1638 : 15.02.12 - klo:20:18 »
On kultakello kun tietäisi mikä se on.Kannattaako korjauttaa kävelee kyllä ,mutta täytyisi muuten korjata.

Yleisesti ottaen; ei kannata. Jos kellolla on historiallista tunnearvoa, niin se on sitten toinen juttu...

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1639 : 15.02.12 - klo:23:08 »
Ei kannata jos voittoa meinaat tavoitella. Toisaalta ei kannata myöskään ostaa kelloja.

Jos haluat kellon kunnossa ranteeseesi niin kannattaa korjauttaa tai ostaa.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1640 : 15.02.12 - klo:23:53 »
^^^ On kultakello ehkä unissa, hereillä messinki. Kävelee hyvin romulaariin. Kivasti on kielirobotti translitteroinut viestin nigeriasta suomeksi.

Tai sitten olen vain ilkeä ja vainoharhainen. Banaani.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1642 : 23.02.12 - klo:13:51 »
Hyvät herrat,

Foorumin uutena jäsenenä on ilo esittäytyä ja pyydänkin saada liittyä seuraanne.  

Olen jo lukiovuosiltani alkaen - kultaisella 80-luvulla - tunnistanut itseni tämän ryhmän hengenheimolaiseksi, joskin päädyin näille sivuille ensimmäisen kerran vasta vuosi sitten jonkin hakusanan perässä (hyvinkin mahdollisesti TM Lewin). Sittemmin olen aika ajoin käynyt lueskelemassa kirjoituksia täällä ja hakemassa inspiraatiota mm. pukeutumisen saralla.

Itse olen vintage-kellojen harrastaja ja koonnut käyttökelloiksi niin työhön ja arkeen kuin juhlaankin 50-60 –lukujen rannekelloja (Longines, Omega, Lecoultre, jne) sekä joitakin uudempiakin. Olenkohan ainoa jonka mielestä herrasmiehellä on matkatessaan syytä pitää kahden puvun lisäksi esim. kahta eri rannekelloakin mukana? Tilanteet kun vaihtelevat mutta tyylistä olisi silti ikävä tinkiä. Pienenä oikopolkuna kahden kellon taktiikkaan kuljetan usein vaihtorannekketta.

Tunnistaako kukaan muu itsessään kellohihnasaivartelijaa?

Esimerkkinä tällaisesta kahden ilmeen kellosta on Heuer Carrera, joka muuntuu sporttisesta autoilijan kronosta käyttökelpoiseksi pukukelloksi kädenkäänteessä. Retrohenkinen Hirschin Rally-hihna on omiaan esim. Le Mansin ajoihin, mutta kello muuttuu hetkessä hillitymmäksi (joskaan ei hillityksi) pukukelloksi siirtyessämme sisätiloihin liikeasioiden pariin:



Rannekkeiden vaihtoon menee n. 10s.



ja ilme on todellakin uusi:



« Viimeksi muokattu: 23.02.12 - klo:13:55 kirjoittanut Laurentius »

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1643 : 23.02.12 - klo:14:06 »
^Upea Heuer. Ainoa vika noissa retrokelloissa taitaa olla, että harrastivat kultaamista, ellen ole väärässä. Pitää siis vähän varoa pinnoitetta.

Itse olen täysi rannekefriikki.

Socrates

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #1644 : 23.02.12 - klo:15:51 »
Harkitsen vakavasti helvetin ruman (ja kalliin) "kellon" hankintaa.

Suunto D9tx tai D6i. Varmaan tuo D6i koska D9tx on niin pirun kallis, eikä se taida antaa niin paljoa hintaeronsa eteen.

Itse olen jo tehnyt päätöksen mustan Suunto Ambitin hankinnasta, kunhan tulee myyntiin.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1645 : 23.02.12 - klo:20:22 »
Heuer tosiaankin on kullattu. Ostaessani kello oli vähän huononnäköinen, mutta puhdistin kotelon vanutupolla ja pienenpienellä nokareella hammastahnaa. Lisäksi vaihdatin lasikkeen ja pyysin kelloseppää samalla puhdistamaan kellotaulun. Pienellä rahalla ja vaivalla kellosta sai lähes uudennäköisen.

Minulla on myös kultakelloja ja mielestäni ne ovat varsin tyylikkäitä, joskin kulta on kelloissa parhaimmillaan tyylikkäissä ja pienempikokoisissa vintagepukukelloissa, ja kultakronot menevät helposti mauttoman ökyn puolelle.

En millään muista mistä tuon työkalun ostin, en edes sitä oliko se ebaysta vai jostain muualta. Sen kuitenkin muistan ettei maksanut muutamaa euroa enempää. Käytännössä myös linkkari käy hyvin jos tietää mitä tekee, ja tekee sen varovasti.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Kellot
« Vastaus #1646 : 23.02.12 - klo:20:32 »
Harkitsen vakavasti helvetin ruman (ja kalliin) "kellon" hankintaa.

Suunto D9tx tai D6i. Varmaan tuo D6i koska D9tx on niin pirun kallis, eikä se taida antaa niin paljoa hintaeronsa eteen.

Itse olen jo tehnyt päätöksen mustan Suunto Ambitin hankinnasta, kunhan tulee myyntiin.
No eipä ole sekään mikään kaunistus, tosin eipä taida oikein olla mikään Suunnon kelloista/tietokoneista. Mutta Suunto on kyllä oman alansa huippu noissa monissa asioissa mitä tekee.

Piti oikein tarkistaa että oliko D6i:ssä edes kello ominaisuutta, mutta onhan siinä. Tuskin sitä silti kuivalla maalla tulisi käytettyä.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1647 : 23.02.12 - klo:20:36 »
En millään muista mistä tuon työkalun ostin, en edes sitä oliko se ebaysta vai jostain muualta. Sen kuitenkin muistan ettei maksanut muutamaa euroa enempää. Käytännössä myös linkkari käy hyvin jos tietää mitä tekee, ja tekee sen varovasti.

Valitettavasti en muista nyt liikkeen nimeä, mutta Kalliossa on linjoilla joku poikkikatu, jolla sijaitsi ainakin joitain vuosia sitten liike, joka möi mm. Bergeonin työkaluja.

Ah, muistinpas. Tuolta: http://www.kellonosat.fi/
« Viimeksi muokattu: 23.02.12 - klo:20:37 kirjoittanut Co-respondent »

CCCR

  • Kisälli
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1648 : 26.02.12 - klo:09:40 »
Anteeksi tyhmyyteni, mutta voiko kellon, jossa on aito nahkaranneke, kanssa mennä saunaan tai uimaan? Kello itsessään kestää vettä mutta miten rannekkeen käy?

Manuaalin mukaan voi, mutta samasta kellosta löytyy myös kumi- ja metallirannekkeiset versiot, ja luulen että kaikissa tapauksissa manuaali on sama.

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1649 : 26.02.12 - klo:10:29 »
^Ei nahan kanssa saunaan! En muutenkaan ymmärrä, miksi kellon kanssa pitäisi mennä saunaan ellei ole aivan pakko.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."