Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2278304 kertaa)

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #495 : 13.10.10 - klo:23:05 »
Tässä muutamia kelloja joista olen aikoinaan maksanut noin tonnin (uusia ja käytettyjä). Suositan lämpimästi tarkastamaan myös käytettyjen kellojen markkinat.







"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

Gaffer

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1453
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #496 : 13.10.10 - klo:23:06 »
En myöskään näe mitään tarvetta aina parittaa kellonrannekkeen väriä muuhun pukeutumiseen, varsinkaan jos käyttökelloja on vain muutama.

Useimmiten (harkitusti ja tietoisesti) muusta asusta täysin erilainen ranneke onkin parempi valinta. Etenkin saman väriset kengät, vyö ja ranneke on yleensä liikaa. Eri asia on kun vyö on piilossa takin tai neuleen alla, jolloin vain kengät ja välillä vilahtava ranneke mätsäävät.
"label whores for clothes that you can’t even see the label of"

Dan-D

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #497 : 14.10.10 - klo:09:37 »
En käytä vyötä juuri ollenkaan, joten kohdallani kyseessä olisi lähinnä vöiden ja kenkien yhteen sopiminen tai yhteensopimattomuus. 

Käytettyjen osalta minulla on tiettyjä antipatioita.  Ensinnäkin olen antanut itseni ymmärtää, että yksityishenkilöiden välisessä käytettyjen kellojen kaupassa liikkuu paljon väärennöksiä.  Itse en kovin luotettavasti osaa erottaa aitoa väärästä ainakaan ennen tavaran saapumista kotiovelle (ellei tule totaalisesti huijatuksi…).  Lisäksi haluaisin tutustua kelloon (siis juuri ostettavaan yksilöön) livenä ennen ostamista.  Ymmärtääkseni kotimaisista kivijalkakaupoista saa aika huonosti käytettyjä (korjatkaa jos olen väärässä) ja tämä on siten netin kautta käytettyjä tilatessa mahdotonta.  Edelleen käytettyihin sisältyy laajahko ongelma niiden arvon ymmärtämisestä.  Nähdäkseni käytetyn tavaran arvon määrittäminen järkevällä tavalla edellyttää aikamoista perehtymistä kyseiseen tavaraan ja sen markkinoihin.  Mistä minä osaisin päätellä, maksanko törkeää ylihintaa vai en, ennen kuin olen päässyt isosti sisään aiheeseen?  Toisaalta kun en ole varma siitä, innostunko oikeasti edes sen yhden kellon käytöstä, en viitsi ihan tolkuttomasti aikaa käyttää aihepiiriin perehtymiseen.  Olen kyllä selaillut ainakin sometimeago –nimistä saittia ja ihmetellyt, josko kannattaisi tehdä hankintansa sitä kautta.  Siellä näyttää olevan joku varsin aktiivinen suomalainen myyjä, joka herättää jonkinasteista mielenkiintoa.  En kuitenkaan koe oloani turvalliseksi (vielä tässä tilanteessa) käytetyn suhteen.  Varmaan jos innostun, joidenkin vuosien kuluttua olen eri mieltä, mutta nyt koen tämän vaikeaksi.

Tuukka

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1127
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #498 : 14.10.10 - klo:09:50 »
Jos vaikutat Helsingissä, niin suosittelen seuraaviin tutustumista:
www.sepanviisari.fi (Albertinkadulla)
www.longitudi.fi/category/1/vintage-rannekellot (Museokadulla)

Noiden pitäjät ovat kelloseppiä ja pääset hypistelemään kelloja. Sekä keskustelemaan niistä myös.
Great minds think alike - fools never differ.

tuomas

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #499 : 14.10.10 - klo:10:40 »
Käytettyjen osalta minulla on tiettyjä antipatioita.  Ensinnäkin olen antanut itseni ymmärtää, että yksityishenkilöiden välisessä käytettyjen kellojen kaupassa liikkuu paljon väärennöksiä.  Itse en kovin luotettavasti osaa erottaa aitoa väärästä ainakaan ennen tavaran saapumista kotiovelle (ellei tule totaalisesti huijatuksi…).  Lisäksi haluaisin tutustua kelloon (siis juuri ostettavaan yksilöön) livenä ennen ostamista. 

Netistä käytettyä kelloa etsivän kannattaa ehkä suunnata keskustelufoorumeille:

http://www.tz-uk.com/forum/viewforum.php?f=1
http://forums.watchuseek.com/

Näissä huijatuksi tulemisen riskiä pienentää se, että myyjien tiedot voi ainakin jollain tasolla tarkista. Lisäksi molemmilla foorumeilla liikkuu kohtalaisen paljon kelloja. Mutta eihän se tietenkään mitään absoluuttista takuuta anna, eikä siihen kelloon pääse tutustumaan. Sepän viisaria ja Longitudia suosittelen minäkin. En tosin muista, onko ensinnä mainitun omistaja varsinaisesti kelloseppä, mutta ainakin asiantuntija sen verran, että väärennöksiä ei tarvitse pelätä. Longitudin Vesa Hyvärinen sen sijaan on vuoden kelloseppä 2009 ja kaikki myynnissä olevat käytetyt on huollettu ja ellen väärin muista Vesa antaa niille vielä takuun päälle. Sepän viisarissa kellot myydään muistaakseni sellaisenaan.

Vielä lystin nimissä kuva omista saksalaisistani:



joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #500 : 14.10.10 - klo:10:53 »
Hyviä pointteja on tullut tässä keskustelussa paljonkin, mutta vielä muutama lisäys:

Jälleenmyyntiarvo ei monillakaan laatukelloilla putoa niin paljon kuin ylempänä annettiin ymmärtää. Omasta kokemuksesta sanoisin, että Suomessa kivijalkakaupoissa myytävien merkkien/mallien jälleenmyyntiarvo ei tosiaan ole kovin häävi, mutta monien laatumerkkien kohdalla käytetystä joutuu pulittamaan helposti 80-85% uuden hinnasta.

Tämä on tietysti neuvottelukysymys. Henk. koht. olen hankkinut useamman 3000-4000 euron ovh kellon 1000-1500euron pintaan, joten sanoisin, että ainakin laadukkaita, klassisia laatukelloja on saatavilla juurikin siihen hinta-haarukkaan jota aiemmin kuvasin. Tosiasia on, että jos olet myymässä arvokelloa, niin tietyn, suht harvinaisen mallin myyminen on kallilla hinnalla vaikeaa, koska summat ovat kuitenkin niin isoja, että harva suostuu maksamaan niitä jossei kello ole juuri se oikea mitä on etsitty. Käyttäjän Vhildin viesti tietysti vahvistaa tätä käsitystä.


Lainaus
Ja koska kyseinen Antea on laatukelloksi suhteellisen edullinen, en tietenkään allekirjoita sitä, että kellon tulisi maksaa saman verran kuin vaatteet. Vaan se taisikin olla enemmän heitto vaan.
Antea KS on yksi kellomaailman helmiä ja ehdottomasti todellinen löytö. En tiedä oikeastaan yhtäkään kelloa joka olisi edes lähellä hintalaatusuhteeltaan ottaen huomioon koneiston ja viimeistelyn. Kaverin KS:n nähtyäni mietin pitkään itsekkin sen ostamista. Kyseinen tiuku on omasta mielestäni siis positiivinen poikkeus. Vaikka alkuperäinen lausahdukseni olikin heitto, niin on siinä perääkin. Hyvä ja laadukas asukokonaisuus maksaa helposti 1000-3000 euroa.  Hyvä ja laaduaks kello maksaa kekskimäärin 1000-3000 euroa.



Olen jo aiemmin pohtinut, mutta rohkenempa oikein kysyä, mikä Eterna tämä on? Erittäin hieno. Itsellä lompakko ei kestä JLC Reservoa, mutta tässä on jotain samaa ja voisi paikata neliskanttisen kellon himoa!

tuomas

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #501 : 14.10.10 - klo:11:03 »
Tämä on tietysti neuvottelukysymys. Henk. koht. olen hankkinut useamman 3000-4000 euron ovh kellon 1000-1500euron pintaan, joten sanoisin, että ainakin laadukkaita, klassisia laatukelloja on saatavilla juurikin siihen hinta-haarukkaan jota aiemmin kuvasin. Tosiasia on, että jos olet myymässä arvokelloa, niin tietyn, suht harvinaisen mallin myyminen on kallilla hinnalla vaikeaa, koska summat ovat kuitenkin niin isoja, että harva suostuu maksamaan niitä jossei kello ole juuri se oikea mitä on etsitty. Käyttäjän Vhildin viesti tietysti vahvistaa tätä käsitystä.

No tämähän selittää paljon. Itse kun olen pyörinyt paljon halvemmissa kelloissa eli hinta uutena <1500€, jolloin vähän käytetystä joutuu helposti pulittamaan 1200. Myönnän että harrastan enemmän noita pienempiä tuntemattomia harrastajamerkkejä, jotka tekevät paljon "limited edition" -sarjoja. Näillä on ehkä hieman eri markkinat kuin klassisilla laatukelloilla. Mutta halutessaanpa siis voi pienentää potentiaalisen rahanmenetyksen määrää tälläkin tavalla.

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #502 : 14.10.10 - klo:13:06 »

Olen jo aiemmin pohtinut, mutta rohkenempa oikein kysyä, mikä Eterna tämä on? Erittäin hieno. Itsellä lompakko ei kestä JLC Reservoa, mutta tässä on jotain samaa ja voisi paikata neliskanttisen kellon himoa!

Tuo Eterna on 1935-mallistoa, jonka myin Sepän Viisarille ja otin vaihdossa JLC Reverson ;-)
Eterna saattaa olla vieläkin siellä hyllyssä jos kiinnostaa...
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #503 : 14.10.10 - klo:15:40 »

Olen jo aiemmin pohtinut, mutta rohkenempa oikein kysyä, mikä Eterna tämä on? Erittäin hieno. Itsellä lompakko ei kestä JLC Reservoa, mutta tässä on jotain samaa ja voisi paikata neliskanttisen kellon himoa!

Tuo Eterna on 1935-mallistoa, jonka myin Sepän Viisarille ja otin vaihdossa JLC Reverson ;-)
Eterna saattaa olla vieläkin siellä hyllyssä jos kiinnostaa...

Kappas :) Reservo on kyllä mahtava.  Täytyy tutkia tilannetta :)

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #504 : 17.10.10 - klo:23:39 »
Oris-kelloista kiinnostuneille kerrottakoon, että kaikki kyseisen merkin kellot näyttävät olevan 50 prosentin alennuksessa Mikonkullassa Helsingin Mikonkatu 5:ssä. Oris ei ilmeisesti ole käynyt oikein kaupaksi, sillä tämä liike otti ne myyntiin kolmisen vuotta sitten ja jo kerran aiemmin kaikki merkin kellot ovat olleet siellä 30 prosentin alennuksessa.
Suositellaan täysraittiutta.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #505 : 02.11.10 - klo:11:16 »
Tässä muutamia kelloja joista olen aikoinaan maksanut noin tonnin (uusia ja käytettyjä). Suositan lämpimästi tarkastamaan myös käytettyjen kellojen markkinat.




Tuo Oris on hieno. Minkä ikäinen se on ja mitä noin suurinpiirtein maksoi ja mistä? Nykymalleista en ole löytänyt juuri tuollaista puhdaslinjaista mallia.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Jute

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 174
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #506 : 03.11.10 - klo:09:28 »
Sitaatti Länsi-Savosta:

Maserati Quattroporte 4,7 S A

Kenelle: Rahakkaalle erottautujalle, jolle Maseratin atrain auton keulalla on kuin Tag Heuer ranteessa.

supera

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1084
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #507 : 03.11.10 - klo:10:01 »
Sitaatti Länsi-Savosta:

Maserati Quattroporte 4,7 S A

Kenelle: Rahakkaalle erottautujalle, jolle Maseratin atrain auton keulalla on kuin Tag Heuer ranteessa.

Jos on varaa ajaa Maseratilla, niin kyllä laittaisin ranteeseen jotain muuta kuin Tag Heueria. Olikohan tuo sitaatti nostetta Tag Heuerille vai piikki Maseratille....:)

Omia Tag Heureita ei kehtaa pitää enään edes landella. Muutama viikko sitten hirvimetsällä jopa paikallinen traktorihemmokin
tunnisti ranteessa olevan "Kimi Räikkösen".



Off. James 'Jimmy' McNulty: You know what they call a guy who pays that much attention to his clothes, don't you?

Det. William 'Bunk' Moreland: A grown-up.

tuc

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1521
    • Profiili
    • Herrainpukimo
Vs: Kellot
« Vastaus #508 : 03.11.10 - klo:11:07 »
Oris-kelloista kiinnostuneille kerrottakoon, että kaikki kyseisen merkin kellot näyttävät olevan 50 prosentin alennuksessa Mikonkullassa Helsingin Mikonkatu 5:ssä. Oris ei ilmeisesti ole käynyt oikein kaupaksi, sillä tämä liike otti ne myyntiin kolmisen vuotta sitten ja jo kerran aiemmin kaikki merkin kellot ovat olleet siellä 30 prosentin alennuksessa.

Toppuutellaan vähän, sillä käsittääkseni suuri osa kellobisneksestä pyörii suunnilleen näin (kuvitelkaa koko homma ilman alveja niin on helpompaa):

- Myyjä ostaa erän kelloja tehtaalta esim. hintaan 600€/kpl.
- Kellot pannaan myyntiin hintaan 1500€/kpl. Niitä menee kaupaksi pari hassua ja myyjällä tuskin pitää pokka saadessaan 900€ voittoa per kello.
- Kun kelloja on myyty lain mukaan riittävän kauan normaalihinnalla että voi aloittaa alennusmyynnit, pannaan kellojen hintoihin 30 tai 50 % alea. 50 % alennuksella kello maksaa 750€/kpl ja voittoa jää "vain" 150 euroa per kello. Ylivoimaisesti suurin osa kelloista myydään alennuksien aikaan.

Lopputulos: asiakas kuvittelee ostaneensa 1500 euron kellon, mutta sen todellinen arvo on noin 600€, joka kellon hinta olisi ollut eBayssa. Kaikki on hyvin jos asiakas ei saa tietää, että tuo 1500 euron hintalappu on tuotteen keinotekoinen hinnankorotus jolla kelloja ei välttämättä myydä yhtään kappaletta.
http://www.herrainpukimo.fi - Herrainpukimo, turkulainen vaatekauppa kaikille Suomen herrasmiehille.

Dan-D

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #509 : 03.11.10 - klo:11:53 »
Tuossa ei sinänsä ole mitään ihmeellistä tai uutta, kaikissa bisneksissä kullakin portaalla katteet ovat yleensä kunnossa.  Hitaasti liikkuvissa tuotteissa se on toki ehkä korostuneempaa kuin vaikka nopeasti liikkuvissa päivittäistavaroissa.  Mutta kyllä Pirkka-tuotteissakin kaupan kate on ihan kohdallaan, sillähän täytyy kuitenin rahoittaa koko toiminta.  Oikein hitaasti liikkuvissa tuotteissa onkin usein tapana tinkiä jonkin verran, koska siihen on useammin mahdollisuus.

Siksi onkin mielestäni vähän hölmöä sanoa, että tuotteen arvo on joku ebay-hinta, joka olisi teoriassa tässä tehtaan ulosmyyntihinta.  Eihän kaupan voida edellyttää myyvän mitään 0-katteella, millä se rahoittaisi toimintansa?  Eikä ole mitenkään itsestäänselvää sekään, että samaa kamaa löytyy oikeasti tuolla hinnalla edes ebaystä (siis uutena, aitona, ei-varastettuna).  Ebay-ostajalla on tiettyjä riskejä, jotka toimivat tavallaan alhaisen hinnan vastapainona.  Kivijalkaliikkeellä on kiinteitä kuluja, joiden kattaminen ei esim. erittäin vahvasti syklisessä kultakaupassa ole parin kausiluontoisen myyntipiikin ulkopuolella pienellä ja kilpaillulla markkinalla mitenkään erityisen helppoa.