Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2278398 kertaa)

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4590 : 22.08.22 - klo:10:43 »
Korjataanko sen verran, että uudempiin ja ehkä "parempiin"? Uudempi kun ei todellakaan tarkoita automaattisesti parempaa. Valitettavan usein halvemmalla ja halvan työvoiman maissa tehtyä, joka ei kyllä paremmuutta takaa.
VASTATUULEEN!

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4591 : 26.08.22 - klo:10:44 »
Korjataanko sen verran, että uudempiin ja ehkä "parempiin"? Uudempi kun ei todellakaan tarkoita automaattisesti parempaa. Valitettavan usein halvemmalla ja halvan työvoiman maissa tehtyä, joka ei kyllä paremmuutta takaa.

Jep. Noinhan se saattaa monesti olla, mutta näissä mainituissa tapauksissa vanhoissa osissa oli jokin "heikkous" rakenteessa, joka on ollut lähtöisin jo suunnittelupöydältä. Tästä on ollut täälläkin keskustelua jo aiemmin ainakin Omegan osalta.

Oliver Twist

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4592 : 04.01.23 - klo:13:14 »
En ole koskaan omistanut rannekelloa, mutta nyt haluaisin sellaisen ostaa. Ajatuksissa olisi melko pelkistetty nahkarannekkeinen valkoisella kellotaululla oleva automaattikello, onko tuo nyt pukukellotyylinen. Hinta mielellään max. 500 €.

Pari tällaista löysin merkeiltä, jotka internetsi-puheiden perusteella tiedän hyvämaineisiksi:

https://www.puustjarvi.fi/kellot/tissot-everytime-swissmatic--miesten-rannekello-t1094071603100-t1094071603100/p/T1094071603100/

ja

https://www.keskisenkello.fi/tuotteet/seiko-srpb43j1-presage-automatic-cocktail-time

Onko raadilla mielipiteitä noista tai vinkkejä muista samantyyppisistä?

Kiitos!

Bordeaux

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1744
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4593 : 04.01.23 - klo:16:11 »
Seiko Presageja saa ajoittain hyvällä alennuksella, itse maksoin omasta 330€ uutena juurikin Keskiseltä.

Stowa Antea olisi kova, mutta ei taida tuohon budjettiin irrota edes käytettynä. Stowa Marine myös, mutta harvoin näkee myynnissä.

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4594 : 04.01.23 - klo:18:53 »
Tuli lomailtua viime maaliskuussa Barcelonassa. Tietenkin kävin rannettamassa kelloja eri liikkeissä, koska tarjonta oli paljon parempaa kuin Suomessa. Lopulta keskityin lähinnä kolmeen malliin. Seiko SLA055, SLA021 ja Grand Seiko SBGP009.
Kahden päivän rannettamisen jälkeen vaimoni suorastaan pakotti tekemään kaupat, jotta koko loma-aika ei kuluisi kelloliikkeissä kiertelyyn. Kyllä vaan sitkeys palkitaan 😉

Tuo SLA055 olisi ollut häkellyttävän upea, mutta hinta jäi alennuksineenkiin yli budjetin.

https://www.seikowatches.com/us-en/products/prospex/sla055j1

SLA021 on myös haluttava malli. Paljon hienompi luonnossa kuin kuvissa. Hinta mahtui hyvin budjettiini.

https://www.seikowatches.com/us-en/products/prospex/sla021j1



SBGP009 valikoitui lopulta voittajaksi, vaikka kvartsikoneistolla onkin. Halusin vaihteeksi divereiden sijaan jotakin arkisempaa. Ja sitä tuo GS edustaa. Käytän sitä päivittäin. Nyt lähes 11kk aikana kello on käynyt uskomattoman tarkasti, +2s. Huoltoväli kellolle on 50vuotta. Upea viimeistely, hyvä istuvuus ranteessa, sopivan tuntematon taviksille…täydellinen kello omaan tarpeeseeni. Silmä ei ehdi tajuta päiväyksen vaihtumista, sekuntiviisari osuu täsmällisesti indeksiin. Taulu, viisarit, indeksit ja kuori ovat uskomattoman hienosti viimeistelty.

Olisin ottanut mieluusti kelloni 37mm kokoisena, mutta uudempaa koneistoa 9F85 ei ollut tarjolla kuin 40mm koossa. Katsoin koneiston olevan kuitenkin teknisesti tuota vanhempaa parempi, joten päädyin isompaan malliin.

https://grandseikogs9club.com/chronicle-9/9f85-sbgp009-sbgp011-sbgp013/

JAM0

  • Kisälli
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4595 : 05.01.23 - klo:13:02 »
En ole koskaan omistanut rannekelloa, mutta nyt haluaisin sellaisen ostaa. Ajatuksissa olisi melko pelkistetty nahkarannekkeinen valkoisella kellotaululla oleva automaattikello, onko tuo nyt pukukellotyylinen. Hinta mielellään max. 500 €.

Pari tällaista löysin merkeiltä, jotka internetsi-puheiden perusteella tiedän hyvämaineisiksi:

https://www.puustjarvi.fi/kellot/tissot-everytime-swissmatic--miesten-rannekello-t1094071603100-t1094071603100/p/T1094071603100/

ja

https://www.keskisenkello.fi/tuotteet/seiko-srpb43j1-presage-automatic-cocktail-time

Onko raadilla mielipiteitä noista tai vinkkejä muista samantyyppisistä?

Kiitos!
Orient Bambinoa kannattaa ehdottomasti miettiä, noiden hyvien vaihtoehtojen lisäksi.


Itse olin aikeissa ostaa ensimmäinsen mekaaninen kello, ja nimenomaan pukukello. Tykästyin hieman 500 € budjetin yli menevän Tissotin Visodateen (muuten pelkistetty ulkonäkö, mutta päiväyksen lisäksi näyttää myös viikonpäivän), mutta tuota tehdään nykyään 42 mm kokoisena, mikä oli hieman liian iso ranteeseeni pukukelloksi.


Kaupasta myyjä keksi sitten tarjota Longinesilta poistunut malli erittäin hyvällä alennuksella ja mukaan tarttuikin Longines Master 36 mm kellotaululla n. tonnin hintaan. Erittäin nätti kellotaulu ja siniset viisarit, ja 36 mm kokoonkin tottuu enemmän ja enemmän, eikä se näytä enää liian pieneltä ihan t-paidassa. Iso plussa myös siitä että on erittäin ohut, Visodate oli aika paksu ranskalaisten kalvosinten kanssa. Longinesin Master collection mielliyttää ainakin omaa silmää erittäin paljon pukukelloina, vaikka tykkään itse simppeleistä indekseistä arabialaisten numeroiden sijaan. Tässä arabialaiset numerot ovat kuitenkin vähän breguet-tyyliset, eli menee varmaan pukukelloina silti hyvin.



Pitänee silti sen kaveriksi hankkia joku sukelluskello tai field/pilot watch. Saattaa olla että noin kalliin kellon jälkeen kannattaa suosiolla pitäytyä japanilaisissa sukelluskelloissa (esim. Orient Kamasu tai Seiko 5), field watcheina menisi taas Hamilton Khaki Field (joskaan en tykkää 13-24 numeroista taulussa) tai esim Lacon Augsburg tai Aachen.








Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4596 : 05.01.23 - klo:14:42 »
Bordeaux, Vemuli ja JAMO tarjoavat hyviä ja fiksuja kommentteja tämän hintaluokan kelloja ajatellen.

Laatumielessä Seiko ja Orient todennäköisesti tarjoavat parasta bang for the buck näissä kategorioissa kun puhutaan uusista kelloista.

Kun mukaan otetaan myös käytetyt kellot, sekä ennenkaikkea vintagemallit, löytyy valinnanvaraa, tyyliä ja laatua ihan toisessa mittakaavassa. Silloin tosin on kellon kunnosta riippuen huomioitava mahdollinen huoltokustannus. Facebookin Kelloharrastat -ryhmässä on joka sunnuntai ns. Myyntipuu, johon ilmestyy mittava määrä kelloja myyntiin harrastajilta. Hintahaitari muutamasta kympistä kymppitonneihin. Sitäkin kannattaa seurata!

Itse vintagekellojen (50-60 -luvut) sekä myös modernien harrastajana uskallan sanoa että asiallisesti pidetty ja huollettu 50-60 vuotta vanha Omega, Longines, tms. on tavallisena arjen ajannäyttäjänä yhtä luotettava ja varmatoiminen kuin mikä tahansa uusi mekaanien kello. Tyyliä ajatellen on toki makukysymys, mutta omasta mielestäni peittoavat mennentullen uudet 500-1000€ kellot.

Oliver Twist

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4597 : 08.01.23 - klo:20:56 »
Kiitos kommenteista kaikille!

Tuota Tissot Visodatea joskus mietin myös (en siis ole ensimmäistä kertaa ostoaikeissa, mutta olen vähän pihi ja laiska, niin rahat säästyvät), mutten enää muistanut edes valmistajaa, niin en sitä osannut hakeakaan.

Laurentiuksen huomio vintage-kelloista on hyvä. Nuo vanhat kellot kiehtovat kyllä, joskus yritin eBaysta niitä seurailla, mutta ei oikein perehtyneisyys riittänyt arvioimaan, mikä olisi ollut hyvä ja mikä ei. Pitänee tutustua tuohon Facebook-ryhmään.

Miten muuten kellonosto kivijalasta? Paljonko voisi saada säästöä kysymällä tiukkaa hintaa, tinkaamalla lisäalennusta ja heittäytymällä itkemään liikkeen lattialle?

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4598 : 10.01.23 - klo:19:35 »
Miten muuten kellonosto kivijalasta? Paljonko voisi saada säästöä kysymällä tiukkaa hintaa, tinkaamalla lisäalennusta ja heittäytymällä itkemään liikkeen lattialle?

Sanoisin, että 20 % on ollut vanhastaan sellainen nyrkkisääntö, että sen verran täytyy saada ohjehinnasta pois tai on tullut höynäytetyksi. Tosin samalla, kun hinnat ovat viimeisten 15 vuoden aikana kaksinkertaistuneet, on kauppiaiden suhtautuminen tinkimiseen käynyt nihkeämmäksi. Tuolloin takavuosina minulle esim. kivijalassa ensi kättelyssä tarjottiin pyytämättä Omega Speedmasterista 25 % alennusta, kun vain pysähdyin Omega-vitriinin eteen katselemaan. Lähtöhintakin jo oli siis huomattavasti nykyistä alhaisempi. Riippuu myös merkistä: esim. Rolexin urheilumalleista tuskin saa minkäänlaista alennusta, koska niitä jonotetaan muutenkin ja kellon voi sitten kaupasta ulos astuessaan myydä puolet kalliimmalla.

En tosin tiedä, onko tilanne aivan samanlainen muutaman satasen kelloissa - edellä olevan kirjoitin lähinnä nelinumeroisissa hinnoissa pyörivät kellot mielessä. Joka tapauksessa ns. arvokellon ostaessaan joutuu ryöstetyksi. Siksi pyrin tuosta 20 % säännöstä pitämään kiinni, koska tahdon tulla ryöstetyksi kohtuudella enkä niin, että tuhkatkin viedään pesästä.

Itkemistä en ole kokeillut. Saattaa olla, että alennusprosentti nousee reilustikin.
Suositellaan täysraittiutta.

paddington

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 777
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4599 : 15.01.23 - klo:13:19 »
Budjettikelloista ainakin Keskisen Kellossa tuntuu olevan Seikoissa sellaiset 30% ilmaa, koska se sama aleprosentti ilmestyy aina alennusmyyntien aikaan. Ja Keskisellähän lukee netissä ”kysy tarjousta”, joten aina kannattaa kysyä pitäen edellä mainittu mielessä.

Mitä tulee edellä mainittuihin esimerkkikelloihin, olen aika samoilla linjoilla. 👍🏻

Oliver Twist

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4600 : 15.02.23 - klo:22:17 »
Päädyin itse asiassa ostamaan loppujen lopuksi Seiko 5 Sports -sarjan kellon, SRPD51K1:n jos tarkkoja ollaan, eli juuri tuon mikä JAM0:n viestissä on neljänneksi ylinnä. Tosiaan vähän arvoin tuon urheilukellon ja pukukellon välillä, mutta halusin lopulta kellon jokapäiväistä käyttöä varten ihan urheilusta ja ulkoilusta konepajakäyttöön, niin otin kellon sen mukaan. Kyllä se pukukellokin vielä sieltä tulee, mutta lupasin itselleni, että kahta kelloa enempää en koskaan omista ja että se toinen kello hankitaan aikaisintaan vasta parin vuoden päästä. Jos nyt lähtisin sitä pukukelloa ostamaan, ostaisin Orient Bambinon.

Tuohon kahden vuoden itselleni lupaamaan ostokarenssiin nähden vietän kyllä huolestuttavan paljon aikaa kelloista tietoa hankkien. Pitää varmaan mennä kylmään suihkuun.

jpp

  • Kisälli
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4601 : 21.03.23 - klo:11:43 »
^voisiko olla toimittajan väärintulkinta ja referointi? Toki uudemmissa kelloissa osien saatavuuden pitäisi olla hyvä, ja etenkin jos on ko. merkin valtuuttama huoltoseppä. Tuo ranneke-esimerkki on varmasti ymmärretty väärin, on aivan tavallista että ihmiset vaihtelee kelloihin muita rannekkeita kuin alkuperäisiä, eikä sen pitäisi millään tavalla koskettaa kelloseppää.

Jos aito Rolexin ranneke maksaa vaikkapa 2000€, niin siihen kun vaihtaa parinkympin feikkirannekkeen ja myy sitä aitona, niin kyllähän se väärennöksen piiriin menee. Tai ainakin paketin myyntihinnan pitäisi olla silloin halvempi.

Jos taas kellossa on selkeästi tarvikeranneke, niin se ei kellosta väärennettyä tee. Vintagepuolella on etenkin nahkarannekkeissa aika normi, että vanha ranneke on hapertunut aikojen myötä pois, ja vanha solki on siirretty uuteen nahkaan. Tämäkin on ihan ok. Kaikkien hyvienkään kellomerkkien rannekkeet eivät aina ole niin kovin laadukkaita. Joskus tarvikeranneke on huomattava parannus originaaliin nähden.

Oliver Twist

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4602 : 22.05.23 - klo:21:08 »
Olen nyt vähän samoillut kellojen maailmassa sosiaalisen median kautta ja liittynyt muutamaan Facebook-ryhmään. Olen vähän päätynyt sellaiseen lopputulokseen, että klassisen tyylin kontekstissa varsin iso osa noista ryhmissä esillä olevista kelloista ei ole erityisen tyylikkäitä. Jos klassisessa tyylissä suositaan hillittyä minimalismia, niin sitä vastoin näissä rannetuskuvissa on varsin usein tonnikalapurkin kokoisia kirjavanvärisiä möhköjä, joissa on aika monennäköistä indikaattoria, joiden tarpeellisuus tuntuu varsin kyseenalaiselta ja muita turhia yksityiskohtia. Erityisesti iso osa noissa ryhmissä olevista Seikoista tuntuu sellaisilta. Toki sitten kalliimmissa merkeissä kuten Rolexeissa ja Omegoissa on pääsääntöisesti hyvin tyylikkäitä kelloja näytillä.

Itse ostin tosiaan tuon Seikon SRPD51K1:n, mutta Seiko-ryhmän kautta "downgreidasin" sen SRPE63K1:een. Eli tästä tähän.

Sama kellohan tuossa taitaa olla kyseessä, mutta ei ole pyörivää bezeliä, joka oli minun makuuni hieman liian jykevä, varsinkin kun olen aika pienikätinen. Sen lisäksi tuntui vähän feikiltä pitää tuollaista sukelluskellon näköistä kelloa, joka ei kuitenkaan sellainen ollut. Tämä field watch -versio on Villen sanoja käyttääkseni nöyrempi ja siten minua enemmän miellyttävä.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4603 : 28.06.23 - klo:20:33 »
Olen nyt vähän samoillut kellojen maailmassa sosiaalisen median kautta ja liittynyt muutamaan Facebook-ryhmään. Olen vähän päätynyt sellaiseen lopputulokseen, että klassisen tyylin kontekstissa varsin iso osa noista ryhmissä esillä olevista kelloista ei ole erityisen tyylikkäitä. Jos klassisessa tyylissä suositaan hillittyä minimalismia, niin sitä vastoin näissä rannetuskuvissa on varsin usein tonnikalapurkin kokoisia kirjavanvärisiä möhköjä, joissa on aika monennäköistä indikaattoria, joiden tarpeellisuus tuntuu varsin kyseenalaiselta ja muita turhia yksityiskohtia. Erityisesti iso osa noissa ryhmissä olevista Seikoista tuntuu sellaisilta. Toki sitten kalliimmissa merkeissä kuten Rolexeissa ja Omegoissa on pääsääntöisesti hyvin tyylikkäitä kelloja näytillä.

Itse ostin tosiaan tuon Seikon SRPD51K1:n, mutta Seiko-ryhmän kautta "downgreidasin" sen SRPE63K1:een. Eli tästä tähän.

Sama kellohan tuossa taitaa olla kyseessä, mutta ei ole pyörivää bezeliä, joka oli minun makuuni hieman liian jykevä, varsinkin kun olen aika pienikätinen. Sen lisäksi tuntui vähän feikiltä pitää tuollaista sukelluskellon näköistä kelloa, joka ei kuitenkaan sellainen ollut. Tämä field watch -versio on Villen sanoja käyttääkseni nöyrempi ja siten minua enemmän miellyttävä.

Olen samaa mieltä näistä julmetun kokoisista möhkäleistä, jotka ovat olleet muotia viimeiset 10-15 vuotta enemmän tai vähemmän. (toki historiakin tuntee isoja kelloja, muun muassa saksalaisten lentäjäkellot joissa oli usein taskukellon koneistot)

Mutta nyt on hyvä trendi ollut maailmalla jo hyvän aikaa. Moni valmistaja alkanut palailemaan pikkuhiljaa alle 40mm kokoihin ja ovat lopettaneet valmistuksen monien "teelautasmallien" osalta. Tietysti, ennen kuin asia jalkautuu kunnolla taas Suomeen ja loppukäyttäjille, niin ottaa helposti vielä muutaman vuoden.

Kristallipalloa ei ole, mutta jos silti saan ennustaa, niin parin vuoden sisällä näistä "teelautasista" aletaan luopumaan, koska alkavat näyttää yhä useamman silmiin lähinnä huvittavilta ja jopa myötähäpeää herättäviltä. Eli sellaiset, jotka omistavat 40mm ja sen alle olevia kelloja ja ovat sitkeästi niihin uskoneet, voivat parin vuoden sisällä onnitella itseään. Sitten on toki eri asia, jos ison kellon käyttäjä sattuu itsekin olemaan poikkeuksellisen iso. Mutta tyyliin joku 185cm ja 100kg (yleensä vieläpä alatoopia) ei vielä siihen riitä.
Mutta tämä vain ja ainoastaan oma henk. koht. näkemys ja arvelus.

Tietysti on hyvä muistaa, että myös 40mm voi näyttää suorastaan valtavalta jos kuoren kehä taulun ympärillä on kapea ja kellotaulu mahdollisimman laaja, sekä vielä pahimmassa tapauksessa korvakkeiden välinen pituus "järjettömän" pitkä.
« Viimeksi muokattu: 29.06.23 - klo:15:15 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

supera

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1084
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4604 : 17.10.23 - klo:08:58 »
Olen miettimässä tyttärelle valmistujaislahjaksi "arvokelloa". Poika tulee perimään mun miesten kellot ja haluaisin
tytöllekin antaa kello vastavuoroiseksi.

Ajatuksena ajaton metallirannekkeinen peruskello, joka säilyttäisi arvonsa. Ei väliä onko automaatti/patterimalli, mutta en haluaisi antaa kelloa jonka
huoltoon menisi useampi satanen muutaman vuoden välein. Kokotoive alle mielellään 30mm.

Tässä hieman listaa ehdokkaista, mutta mielipiteitä kuuntelen asiantuntijoiltakin:

- Rolex Datejust 31
- Rolex Oyste Perpetual 28
- Cartier Panthere
- Cartier Tank
- Omega Constellation
- Omega Prestige



 
Off. James 'Jimmy' McNulty: You know what they call a guy who pays that much attention to his clothes, don't you?

Det. William 'Bunk' Moreland: A grown-up.