Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2277967 kertaa)

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4485 : 20.02.20 - klo:19:18 »
Itse katsoisin Grand Seikoa.

Olin tulossa ehdottamaan samaa. Teknisesti, esteettisesti ja viimeistelyltään mielestäni aivan mahtavia kelloja. Omistan yhden, olen rannettanut ja tutkaillut useaa, ja vaikea keksiä parempaa kelloa hintaluokassa 4-5 k€. Ilman muuta makuasioitahan nämä, mutta minä - vannoutunut sveitsiläisten keräilijä - olen ilomielin sisällyttänyt GS:n pieneen kokoelmaani.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4486 : 21.02.20 - klo:17:53 »
Kas, varsin raikas ehdotus tuo Grand Seiko. Täytyy kyllä myöntää että mallisto on täysin vieras itselleni. Täytyy vähän perehtyä GS:ään.

Mitenkäs nimimerkki sika; Sinä kun olet Zenith- mies, niin mitä sinä lähtisit ensimmäiseksi Zenithiksi suosittelemaan? Itse näkisin että ainakin 38mm Chronomaster olisi takuulla ns. "turvallinen" valinta.. Eli hieno toki muttei liian erikoinen. (eli ei nopean kyllästymisen pelkoa) Entä löytyykö muuten sellaisia El Primeroita joissa takometriasteikon sijaan olisi esim. telemetri tai pulsometri?

Tuukka; Vieläkö sinulla Black Bay viiskasi on? Speksien perusteella koko tosiaan on ns. täydellinen. Ja sama täällä, värimaailmasta pidän myös. Kova vaihtoehto, varsinkin kun hinta on vielä ainakin toistaiseksi nykymittapuulla in-house vehkeestä inhimillinen.   
VASTATUULEEN!

Tuukka

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1127
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4487 : 21.02.20 - klo:18:59 »
On kyllä, ja itseasiassa tulee taas käyttövuoroon ensi viikon matkustukseen. Se on siihen(kin) täydellinen: kestävä, nätti muttei herätä huomiota. Olethan muuten huomannut sen riveted (mikälie suomeksi, niitit ehkä) rannekkeen. Se on ehkä eniten mielipiteitä jakava asia.

Ja tuo in-house aspekti oli pääsyy, käyntivara oli toinen (70 tuntia on kova), miksi päädyin 58 eikä Oris 65.
Great minds think alike - fools never differ.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4488 : 23.02.20 - klo:18:17 »
On kyllä, ja itseasiassa tulee taas käyttövuoroon ensi viikon matkustukseen. Se on siihen(kin) täydellinen: kestävä, nätti muttei herätä huomiota. Olethan muuten huomannut sen riveted (mikälie suomeksi, niitit ehkä) rannekkeen. Se on ehkä eniten mielipiteitä jakava asia.

Ja tuo in-house aspekti oli pääsyy, käyntivara oli toinen (70 tuntia on kova), miksi päädyin 58 eikä Oris 65.

Juu, olen huomannut rannekkeen enkä pidä pahana. Tuo oikeastaan aika mukavasti rouheutta ja erottuu entistä enemmän Rollesta sen avulla. Tosiaan tuo 70:n tunnin käyntivara alkaa vihdoin olemaan sellainen mitä automaateissa pitäisi esiintyä enemmänkin. Toinen loistava asia mielestäni on se ettei ko. kelloon ole menty turhaan tunkemaan karvalakkipäivyriä. (ikuiset kalenterit toki asia erikseen)
« Viimeksi muokattu: 23.02.20 - klo:18:21 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

sika

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4489 : 23.02.20 - klo:23:46 »
Nykyisissä ElPrimeroissa 38mm Chronomaster 03.2150.400 hopeanvärisellä taululla ja kolmivärisillä pikkutauluilla on mielestäni Zenithin "signature model" ja klassinen valinta. Itse pidän kovasti myös uudesta A364 re-issuesta.

42mm kuorissa pidän eniten kuunkierrolla ja täydellä kalenterilla (kuukausi - kuukauden päivä - viikonpäivä) varustelluista ElPrimero 410-koneistoisista malleista, jotka ovat tosin pari tonnia kalliimpia.

Jos haluaa hieman rennompaa tyyliä, niin Chronometre tipo cp2, eli jokunen vuosi sitten hillittömän hinnannousun kokeneen vintage Cairelli-chronon uudelleenlämmitys on tällä hetkellä omista ElPrimeroistani se, joka saa eniten ranneaikaa.

En tiedä kertooko yllämainittu enemmän minusta, vai Zenithin nykymallien designista, mutta nuo kaikki mainitsemani ovat itse asiassa vanhojen mallien uusia versioita. Ilmeisesti Zenith seuraa huolella vintage mallien hintakehitystä ja kun jonkun mallin hinta lähtee selvään kasvuun, tehdään siitä re-issue, joka on visuaalisesti kopio alkuperäisestä.

Nykyiset ElPrimerot ovat käsittääkseni kaikki takometri-asteikolla. Vintage malleista löytyy ainakin telemetria-asteikkoja. Vuonna 1997 Zenith teki rajoitetun erän chronomastereita, joiden taulussa oli sekä takometri-, että telemetri-asteikko. Ne ovat tietääkseni kaikki 18k kultakuorilla.

sika

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4490 : 24.02.20 - klo:01:03 »
Näppihäiriö yllälevassa postauksessani. Zenithin uusi re-issue on tietysti A384, eikä A364.

Tässä vielä kuva mainitsemastani Tipo CP2:sta. Sen esikuva oli ennen ElPrimero-aikaa 60-luvulla tehty manuaalisella DP146-koneistolla varustettu malli. Siihen viitataan yleensä nimellä Cairelli, koska Zenith myi ne Roomalaiselle A. Cairellille, joka toimitti ne eteenpäin Italian puolustusvoimille. Tunnetuin kellon käyttäjä oli AMI, eli Aeronautica Militare Italiana.



sika

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4491 : 24.02.20 - klo:08:17 »
Vielä sen verran täydennyksenä, että Telemetria-asteikko löytyy ainakin Flyback-ElPrimerolla varustetuista Stratos- ja Rainbow-malleista. Stratoksia löytyyy vielä joiltain liikkeiltä uusina, vaikka niiden tuotanto onkin jo ilmeisesti lopetettu. Rainbow Flybackejä löytyy vielä oikein hyväkuntoisinakin käytettyjen markkinoilla, vaikka ne ovatkin jo liki parikymmentä vuotta vanhoja. Rainbow on hyvä valinta, varsinkin jos Stratos tuntuu liian isolta ja silmiinpistävältä.

sika

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4492 : 25.02.20 - klo:09:42 »
Tässä muutamia melko harvinaisia vintage ElPrimeroja, jotka mahtuisivat hienosti omaan kokoelmaan.

Jos haluaa hieman blingiä/glitteriä tyyliinsä pysytellen kuitenkin herrasmiehelle sopivaisissa rajoissa: Zenith Pacific ElPrimero 90-luvun alusta.


Zenith Class 4 ElPrimero. Tämä hienolla sinisellä taululla varustettu versio oli suunnattu yksinomaan Italian markkinoille ja sitä valmistettiin 150 kpl 90-luvun lopussa.


Movadon kanssa kimppabrändätty ElPrimero 70-luvulta. Hyvin sopusuhtainen 37mm design integroidulla metallirannekkeella.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4493 : 25.02.20 - klo:13:08 »
Loistavaa El Primero- mallitietoutta. Kunhan taas työt lakkaavat häiritsemästä harrastuksia, niin pitääpä illasta paneutua aiheeseen ja noihin postauksiin oikein ajatuksen kanssa.
VASTATUULEEN!

Alhazen

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1027
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4494 : 25.02.20 - klo:23:26 »
Kas, varsin raikas ehdotus tuo Grand Seiko. Täytyy kyllä myöntää että mallisto on täysin vieras itselleni. Täytyy vähän perehtyä GS:ään.

Viime aikoina mainetta keränneistä Grand Seikoista kannattaa katsoa ainakin lempinimet "Mt. Iwate" eli SBGJ201 ja "Snowflake" eli SBGA011. Snowflakessa on erikoisuuksina titaanikuoret ja Seikon Spring Drive -koneisto eli mekaaninen koneisto pyörittää pientä generaattoria, jolla ajetaan koneistoa reguloivaa piiriä. Erityisesti metalliosien viimeistely Grand Seikoissa on järjettömän korkealla tasolla, kuten tuon hintaluokan japanilaiselta tuotteelta varmaan voi olettaakin. Tuolla linkatulla sivulla on lähikuvaa "Mt. Iwaten" yksityiskohdista ja riisipaperia muistuttavasta taulusta:


Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4495 : 26.02.20 - klo:00:07 »
Kun joskus Grand Seikoja tutkailin, ne olivat muistaakseni järjestään häiritsevän paksuja, 14 mm luokkaa. 
Suositellaan täysraittiutta.

sika

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4496 : 26.02.20 - klo:08:39 »
Suurin osa GS:iä on paksuudeltaan luokkaa 13-14mm, eli noin 2-5mm paksumpia, kuin perinteiset Sveitsiläiset vastaavan tyyppiset kellot. Tämä johtuu osittain siitä, että GS:n 9sxx koneistot ovat hieman paksun puoleisia, mikä saattaa toisaalta olla kestävyyden kannalta hyväkin ominaisuus.

Jos kokee paksuuden häiritsevänä, kannattaa kokeilla SBGW231-mallia, joka on alle 12mm paksu. Se on hieno vintage-tyylinen peruskello, jos manuaalivetoisuus ja kalenterin puute eivät haittaa.

Vintage-mies

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4497 : 29.02.20 - klo:14:29 »
Mitä mieltä olette Sarpanevan kelloista? Itselläni on 42mm S.U.F Paroni. Nyt jos olisin hankkimista sitä, ottaisin siitä kronoversion, joka on minusta todella upea peli. Kronosta en kuitenkaan haaveile, sillä ennen kesää minulle pitäisi valmistua ehta Sarpaneva-malliston kello.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4498 : 01.03.20 - klo:17:41 »
Mitä mieltä olette Sarpanevan kelloista? Itselläni on 42mm S.U.F Paroni. Nyt jos olisin hankkimista sitä, ottaisin siitä kronoversion, joka on minusta todella upea peli. Kronosta en kuitenkaan haaveile, sillä ennen kesää minulle pitäisi valmistua ehta Sarpaneva-malliston kello.

Kyllä SUF:sta tulee ainakin meikäläiselle oikein hyvät ”vibat”. Itse asiassa kerran Myrsky- mallin ostaminen oli jo hyvin lähellä.
Se mitä olen mallistoon kovasti kaivannut on juuri kronografi. No nythän sellainen on tullut, mutta taitaa olla vain 26:n kappaleen rajoitettu erä. Ja harmillista kyllä, nyt on mielestäni hinta karannut lapasesta sen kohdalla.. Pari tonnia hintaa alas ja jatkuvaan tuotantoon, niin avot. Varmasti myisi kuin häkä. Kahdeksan ja puoli tonnia on kuitenkin jo liikaa.
Muuten kyllä loistava juttu että viimeinkin sieltä krono on ulos saatu. Vähän nimittäin mallistoa vaivasi osin jo liiallinenkin yksinkertaisuus. Eli kyllähän vakavasti otettavalla valmistajalla pitää mielestäni olla joku malli, jossa on pelkkää karvalakkipäivyriä monimutkaisempi komplikaatio. Olipa sitten kyseessä in-housea taikka ei.
« Viimeksi muokattu: 01.03.20 - klo:17:44 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Vintage-mies

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4499 : 01.03.20 - klo:19:47 »
S.U.F-kronoissa on vanhat käyttämättömät koneistot, joten ei taida kelloja tulla lisää. Pienen sarjan lisäksi hintaa selittänee se, että vaikka koneistot olivat käyttämättömiä, ne piti käydä läpi, koska ei ollut tiedossa, miksi koneistot oli aikanaan hylätty.