Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2278124 kertaa)

tuomas

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #405 : 08.07.10 - klo:09:53 »
Niin, mitäs mieltä tästä ollaan? Aikoinaan kihlautuessani hankin kultaisen sormuksen, jota siitä lähtien olen käyttänyt. En ole koskaan kokenut, että tämä simppeli rinkula aiheuttaisi mitään yhteensopivuusongelmia teräskellojen tai hopeisten kalvosinnappien kanssa. Olenko väärässä? Sormusta en aio vaihtaa enkä sen käytöstä uskalla luopuakaan, joten jääkö "ainoaksi oikeaksi" vaihtoehdoksi lopettaa valkoisten metallien käyttö?

Oma vihkisormukseni on terästä, joten sävyongelmaa ei ole, mutta en näe mitään ongelmaa teräskellon ja kultaisen sormuksen yhdistelmässä, etenkin jos sormus on sellainen hillitty, kuten valtaosa miesten vihkisormuksista tuppaa olemaan. En pidä kultakelloista lainkaan, joten minun silmääni sellainen häiritsee enemmän kuin metallien yhteensopimattomuus, jos kello muuten on hieno.

Varsinaisissa etikettitilanteissa kelloa ei tarvita, joten minun mielestäni ainoa oikea tapa on tehdä juuri niin kuin haluaa ja olla välittämättä pätkääkään muista.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #406 : 08.07.10 - klo:11:49 »
...minun mielestäni ainoa oikea tapa on tehdä juuri niin kuin haluaa ja olla välittämättä pätkääkään muista.

Tämä on yleensä hyvä ohje.
Suositellaan täysraittiutta.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #407 : 08.07.10 - klo:11:55 »
^ tosin tällä palstalla hyvin harvoin suositeltu ;)

VT

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 257
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #408 : 08.07.10 - klo:12:12 »
Kuten viestistäni käynee ilmi, juuri näin olen toiminutkin. On vaan aina mukava kuulla, mitä mieltä alan harrastajat aiheista ovat. Fundamentalistien mielipiteet ovat aina hauskimpia, vaikkei niitä usein tulisi miellenkään noudattaa. Mutta tosiaan, kun ko. sormus on sellainen klassinen, yksinkertainen versio, en itsekäään pidä kysymystä ongelmana.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #409 : 08.07.10 - klo:13:06 »
Toisaaltahan itse arvostan sitä, että tietää mitä etiketti tms. asiasta sanoo ja sitten tekee kuten itse haluaa... Tietoisesti "sääntöjen" rikkominen on aina tyylikkäämpää kuin vahingossa.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Kellot
« Vastaus #410 : 08.07.10 - klo:14:16 »
En itsekkään nää tuota ongelmana. Oma sormus ei tosin ole kullasta kun en värinä oikein tippaakaan pidä siitä. Oma sormus on titaani/hopea + pieni safiiri. Eli tämä: http://www.aurifaber.fi/cache/aurifaber_portfolio2_jalokivisormuksetdsc_8270bjpgb4db.jpg

Ei tuo minun sormukseni ihan perinteinen ratkaisu ole. Alkuperää tarkoitus oli teettää sen vain titaanista, mutta kiven istutus tuli ongelmalliseksi siihen, joten siihen sitten tuli myös hopeaa mukaan. Mutta eipä ole tämä puolisonkaan titaani/hopea + helmi sormus perinteinen vihkisormus: http://www.aurifaber.fi/cache/aurifaber_portfolio2_jalokivisormuksetdsc_8231bjpgf4aa.jpg
Jotkut mummot heti kauhisteli sitä kun helmi kuulemma tietää kyyneleitä :)

Itsellä olisi tarkoitus teettää sormuksen sopivat kalvosinnapit jossakin vaiheessa.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Johannes P

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #411 : 08.07.10 - klo:17:59 »
Yleensä puhutaan vyön soljen, kellon ja kalvosinnappien yhteensovittamisesta. En ole koskaan kuullut kihlasormukseen yhteensovittamisesta. Hyvä niin, sillä minun mielipiteeni on se, että ainut oikea vaihtoehto kihlasormukseski on pelkistetty kultainen. Tähän olisi vaikea sovittaa kelloa, sillä mielestäni kultaiset kellot ovat mauttomia. Sopii vain silloin, kun kultaiset kalvosinnapitkin sopivat.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Kellot
« Vastaus #412 : 09.07.10 - klo:09:06 »
Tähän olisi vaikea sovittaa kelloa, sillä mielestäni kultaiset kellot ovat mauttomia. Sopii vain silloin, kun kultaiset kalvosinnapitkin sopivat.
Tai ei oikeastaan silloinkaan kun korkeintaan kultaisena taskukellona. Yleensä nuo kultaisen kalvosinnapin tilaisuudet on sellaisia missä kelloa ei ole suotavaa käyttää ollenkaan, ja ei ainakaan rannekelloa.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Tyro

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #413 : 10.07.10 - klo:21:15 »
En tosiaan näe minkäänlaista ongelmaa sen suhteen, että kihla/vihkisormus on eri värinen/eri metallia muihin metallikoruihin (kelloon, kalvosinnappeihin, solmiopidikkeeseen) verrattuna.

Käytäntökin tämän jo sanoo. Sormuksia kun on yksi erilainen, kelloja/muita koruja niitä käyttävällä useampi erilainen. Kultakello ei ole arkikello. Eikä myöskään arkinen työkello.

Sormuksen ohella en metalleja tai vähintään värejä yhdistelisi.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #414 : 10.07.10 - klo:21:39 »
Hyvä niin, sillä minun mielipiteeni on se, että ainut oikea vaihtoehto kihlasormukseski on pelkistetty kultainen.

Miksi ihmeessä kultainen? Platina ja valkokulta toimivat usein paremmin.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Kellot
« Vastaus #415 : 10.07.10 - klo:22:39 »
Hyvä niin, sillä minun mielipiteeni on se, että ainut oikea vaihtoehto kihlasormukseski on pelkistetty kultainen.

Miksi ihmeessä kultainen? Platina ja valkokulta toimivat usein paremmin.
Platina toimii, mutta on kyllä hävyttömän hintaista. Valkokulta ei tuppaa toimimaan pidemmän päälle, se ei yleenä vuosien jälkeen enää näytä hyvältä (en muista mitä sille tarkkaan tapahtui, sormuksiemme tekijä kyllä tämänkin selvitti). Hopea vielä hieman samanvärinen, mutta sen ongelma on taas se tummuminen. Itsellä sormusta valittaessa oli listoilla mahdollisina materiaaleina teräs, titaani, hopea, valkokulta ja platina. Valkokulta tippui pois sepän suositusten perusteella, platina pitkälti hinnan vuoksi (tuossa kun se jouduttiin vielä työstämään koloonsa tuli työstöjätettä jonkun verran, hopeassa tämä ei ollut ongelma mutta platinassa se olisi tarkoittanut viilanveto ja 50e). Teräs jäi myöskin pois sepän suositukseta ja jäljelle oikeastaan jäi Hopea ja platina joiden välillä oli riittävä sävy ero että ne pystyi yhdistään samaan sormukseen.
« Viimeksi muokattu: 10.07.10 - klo:22:43 kirjoittanut Jami »
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #416 : 11.07.10 - klo:01:12 »
Valkokulta ei tuppaa toimimaan pidemmän päälle, se ei yleenä vuosien jälkeen enää näytä hyvältä

Kyllähän valkokulta kärsii, varsinkin rodinoidut. Toisaalta, rupinenkin valkokulta on omaan silmääni paremman näköistä kuin kiiltavinkään keltakulta...

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #417 : 11.07.10 - klo:12:25 »
Keltaiset kultalaadut alkavat näyttää hyviltä kun täyttää 40 vuotta, trust me :-) Toki tämä pätee parhaiten yksinkertaisiin "pukukelloihin" jotka eivät pröystäile muotoilullaan tai koollaan.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

Cavendish-Bentinck

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #418 : 11.07.10 - klo:16:58 »
Keltaiset kultalaadut alkavat näyttää hyviltä kun täyttää 40 vuotta, trust me :-) Toki tämä pätee parhaiten yksinkertaisiin "pukukelloihin" jotka eivät pröystäile muotoilullaan tai koollaan.

Siis täyttää itse 40 vai koru on sen >40 :)? Jos kyse on katsojan silmistä, niin ole sitten jossain asiassa henkiseltä iältäni "kypsä" :D.

En itse oikein ymmärrä valkokullan ideaa. Jos haluaa hopeista, voi käyttää hopeaa tai pikku hopeaa, platinaa tai teräksestä on moneksi ja sitten on vielä palladium ja titaanikin. Miksei kulta saa näyttää kullalta? Vai onko se vaan se juttu, että platina on liian kallista ja nuo muut materiaalit "liian halpoja" esim. vihkisormukseen? Kelloissa tykkään mustan ja kullan yhdistelmästä. Ei ihan kaikissa asioissa tarvitse maksimoida understatementia :). Toki itsekin kyllä pidän teräsrannekkeisten kellojen monikäyttöisyydestä. Silloinkin kellotaulu mielellään tumma eli musta. Taskukelloissa sitten vaalea taulu :).

Eli itse en ole metallien keskenään sotkemisen kannalla :). Valkokullan tärkeä valkaisukomponentti palladium on hieno metalli ihan itsenäänkin.

Cavendish-Bentinck

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #419 : 11.07.10 - klo:17:27 »

Mutta lisätään, nyt vielä etten ole lainkaan korujen ja kellojen asiantuntija eli saattaapa sillä valkokullalla päästä johonkin hienoon värisävyyn, josta minulla ei ole aavistustakaan, mutta se mitä olen omin silmin nähnyt ei vielä vakuuta.