Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2289954 kertaa)

ZB

  • Kisälli
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3915 : 04.08.15 - klo:23:00 »
Eikös Orientinkin kellot tarjoa aika hyvää laatua hintaansa nähden? Harmi, että nykyään kellojen on muodikasta olla vähän isomman kokoisia. Seikon cocktail time ja Orientin bambino kiinnostavat, mutta 40mm halkaisija saattaa olla liian iso kapoiseen ranteeseeni.

En itse Orientia tarkemmin tunne, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että kyllä tarjoaa. Orientinhan omistaa Seiko, joten jonkinlaista hierarkiaa ehkä on löydettävissä, mutta mikäli miellyttävä malli löytyy Orientin valikoimista, niin go for it. Tärkeintä on, että kello miellyttää ja sopii kokonaisuuteen (minkä vuoksi kelloja tulee tietenkin olla monta ;).

ZB

  • Kisälli
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3916 : 04.08.15 - klo:23:20 »
Ymmärrän mitä haluat sanoa, mutta miten määrittelet Seikon laadun vrt "useamman tonnin tiskiin" muilta merkeiltä? Esim. Omega Seamaster?

Kokonaisuudesta on kyse itselleni. Koneiston laatu, luotettavuus ja tarkkuus on yksi asia, kuten myös merkin historia, saavutukset ja perinteet. Tärkeimpänä tietenkin eleganssi. Seikon (halvemmat) koneistot eivät toki ole parhaita ja tarkimpia kaikista, mutta kuitenkin erittäin luotettavia firman itsensä tuottamia työjuhtia. Seikon historia on kunniakas ja pitkä siinä missä tunnettujen Sveitsiläistenkin merkkien ja kuten kuvasta näkyy, myös eleganssi on korkealla tasolla. Vastaavaa kokonaisuutta on hankala muilta valmistajilta löytää tässä hintaluokassa. Tosin eleganssin ollessa paljolti mielipidekysymys, jokainen voi olla myös eri mieltä - ja sehän on vain hyvästä, olisi aika tylsää, jos kaikilla tikittäisi samanlaiset virallisesti hyväksytyt kellot ranteessa.

Vintage sitten asiana erikseen, pienellä rahallahan saa todella upeita vintage kelloja. Itselleni tuon mainitun Seikon hankinnassa kilpaili vintage kellot, joista mainitsemasi Omega Seamaster olisi kuumotellut todella paljon (se pukukello, ei sukelluskello). Siinä määrin, että jossain vaiheessa ehkä sellainen tulee hankittua kuitenkin. Mikäli tarkoitit taas uudempia Seamaster "Bondeja" tai uudempia, niin nehän maksavat useamman tonnin, mutta toki tarjoavat omassa luokassaan loistavan paketin. Tälläkin hetkellä ranteessani tikittää:



Seamaster käy noin +1s/d, kun mainitu Seiko kuitenkin ottaa liki +10s/d. Onhan Omegan käyttämät koneistot nyt kuitenkin ihan omalla tasollaan perus-Seikojen koneistoihin nähden.
« Viimeksi muokattu: 04.08.15 - klo:23:57 kirjoittanut ZB »

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3917 : 05.08.15 - klo:00:39 »
^ jos Seiko käy tasaisesti +10s, niin silloin koneisto on ihan yhtä hyvä kuin +1s käyvä. Seikon hinnoilla sitä käsityönä tehtävää säätämistä ei vain kannata tehdä niin paljoa kuin kalliimmissa. Käsityötä kannattaa tehdä vain jos asiakkaat ovat valmiita maksamaan brändistä aika paljon ekstraa, muuten kannattaa keskittyä teollisen prosessin viilaamiseen.

Bordeaux

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1744
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3918 : 05.08.15 - klo:09:36 »
Minulla on tuo Orient Bambino. Onhan se hiukan iso pukukelloksi, ja aika halvan näköinenkin. Eipä maksanutkaan kuin satasen.


Jarmo

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 374
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3919 : 05.08.15 - klo:10:12 »
Minulla on tuo Orient Bambino. Onhan se hiukan iso pukukelloksi, ja aika halvan näköinenkin. Eipä maksanutkaan kuin satasen.


Itse olen katsellut tätä bambinoa. Jäänee kuitenkin kokonsa puolesta ostamatta. http://www.longislandwatch.com/Orient_ER2400BW_Dress_Watch_p/er2400bw.htm

Bordeaux

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1744
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3920 : 14.08.15 - klo:12:31 »
Eipä ole tämäkään automaattisuklari kallis (minulle uusi valmistaja). Citizenin 8215 -koneistolla.
https://www.uhr.info/products/en/Divers-watches-from-UHR/UHR-405.html



Mitenköhän tuo mekaniikkansa puolesta vertautuisi esim. Seikon SKX009:in?
« Viimeksi muokattu: 14.08.15 - klo:12:34 kirjoittanut Bordeaux »

Alex70

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 126
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3921 : 14.08.15 - klo:12:39 »
^ jos Seiko käy tasaisesti +10s, niin silloin koneisto on ihan yhtä hyvä kuin +1s käyvä. Seikon hinnoilla sitä käsityönä tehtävää säätämistä ei vain kannata tehdä niin paljoa kuin kalliimmissa. Käsityötä kannattaa tehdä vain jos asiakkaat ovat valmiita maksamaan brändistä aika paljon ekstraa, muuten kannattaa keskittyä teollisen prosessin viilaamiseen.
Ei välttämättä ole. Useimmat kalliimmat kellot on "Adjusted in 5 positions" ja variaatio näiden asentojen välillä on mitätön. Esim Seamaster AT joka ranteessa on nyt, käy noin +0,5s/vrk, asennosta riiippumatta. Halvemmat kellot kuten Seiko, ovat selkeästi vaikeammin säädettävissä tarkaksi. Eli eri asentojen heittoja on vaikea saada lähelle toisiaan.
Silti, en siis mitenkään hauku halpoja kelloja, niille on paikkansa, mutta ero laadukkaan ja ok koneiston välillä on kuinkin melko iso.

jra72

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 237
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3922 : 14.08.15 - klo:13:48 »
^ jos Seiko käy tasaisesti +10s, niin silloin koneisto on ihan yhtä hyvä kuin +1s käyvä. Seikon hinnoilla sitä käsityönä tehtävää säätämistä ei vain kannata tehdä niin paljoa kuin kalliimmissa. Käsityötä kannattaa tehdä vain jos asiakkaat ovat valmiita maksamaan brändistä aika paljon ekstraa, muuten kannattaa keskittyä teollisen prosessin viilaamiseen.
Ei välttämättä ole. Useimmat kalliimmat kellot on "Adjusted in 5 positions" ja variaatio näiden asentojen välillä on mitätön. Esim Seamaster AT joka ranteessa on nyt, käy noin +0,5s/vrk, asennosta riiippumatta. Halvemmat kellot kuten Seiko, ovat selkeästi vaikeammin säädettävissä tarkaksi. Eli eri asentojen heittoja on vaikea saada lähelle toisiaan.
Silti, en siis mitenkään hauku halpoja kelloja, niille on paikkansa, mutta ero laadukkaan ja ok koneiston välillä on kuinkin melko iso.

Koneiston laatuun liittyy paljon muutakin kuin vain tarkkuus. Päivyrin toiminta (vaihtuuko silmänräpäyksessä vai hitaasti muutaman tunnin sisällä jonka aikana ajan säätäminen saattaa rikkoa koneiston), mahdollisen kronon toiminta, iskunkestävyys jne jne.

Omassa ranteessa nykyään tällainen vähän rouheampi kello erittäin laadukkaalla B01 inhouse koneistolla. Joo ei täytä pukukellokriteereitä mutta tykkään kelloista joissa on "äijäfaktoria" :)

« Viimeksi muokattu: 14.08.15 - klo:14:36 kirjoittanut jra72 »

jra72

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 237
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3923 : 14.08.15 - klo:14:40 »
Eipä ole tämäkään automaattisuklari kallis (minulle uusi valmistaja). Citizenin 8215 -koneistolla.
https://www.uhr.info/products/en/Divers-watches-from-UHR/UHR-405.html

Mitenköhän tuo mekaniikkansa puolesta vertautuisi esim. Seikon SKX009:in?

Toi nyt on pelkkä Rolex-kopio, ei edes mikään homage. Muotoilu Submarinerista ja bezelin väritys GMT Master II:sta.
« Viimeksi muokattu: 14.08.15 - klo:14:43 kirjoittanut jra72 »

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3924 : 14.08.15 - klo:15:29 »
Eipä ole tämäkään automaattisuklari kallis (minulle uusi valmistaja). Citizenin 8215 -koneistolla.
https://www.uhr.info/products/en/Divers-watches-from-UHR/UHR-405.html

Mitenköhän tuo mekaniikkansa puolesta vertautuisi esim. Seikon SKX009:in?

Toi nyt on pelkkä Rolex-kopio, ei edes mikään homage. Muotoilu Submarinerista ja bezelin väritys GMT Master II:sta.

Jos siinä ei lue Rolex niin se on nimenomaan homage vaikka olisi yhdestä mallista kaikki piirteet lainattu.

Farmer John

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1498
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3925 : 14.08.15 - klo:15:36 »
Siis homage on kopio ilman logoa? Mä en ole ikinä ymmärtänyt noiden funktiota, onko se jotenkin siistimpää että on "Rolex-kopio" jos ei siinä ole Rolexin logoa? Joku Seikon pepsikin menee todella lähelle mauttomuusrajaa koska kaikki yhdistää sen kuitenkin heti Rolexiin, mutta kyllä tollanen jäisi laittamatta ranteeseen.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3926 : 14.08.15 - klo:15:41 »
Homaget on nimenomaan näitä Marina Militareja ja alkuvaiheen Steinharteja, joissa kopioitiin koko kellon ulkonäkö ja laitettiin eri logo. Itse en ihan hirveästi noista jaksa kiihtyä kun kyseessä on kuitenkin mallisuojaltaan vanhentuneet kapistukset ja etenkin Rolexin näköisten kellojen kohdalla tuosta muotokielestä on sata iteraatiota ja on vaikea sanoa, mikä on mistäkin lähtöisin. Suurten valmistajien sukelluskellot etenkin lainaavat hyvin paljon toisiltaan.

Ja kyllä, onhan se siistimpää, että kello ei ole väärennös vaan kunnon koneistolla varustettu saksalainen tai sveitsiläinen peli. Miellä se vaikka reproksi jos se helpottaa ymmärtämistä.

jra72

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 237
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3927 : 14.08.15 - klo:15:42 »
Eipä ole tämäkään automaattisuklari kallis (minulle uusi valmistaja). Citizenin 8215 -koneistolla.
https://www.uhr.info/products/en/Divers-watches-from-UHR/UHR-405.html

Mitenköhän tuo mekaniikkansa puolesta vertautuisi esim. Seikon SKX009:in?

Toi nyt on pelkkä Rolex-kopio, ei edes mikään homage. Muotoilu Submarinerista ja bezelin väritys GMT Master II:sta.

Jos siinä ei lue Rolex niin se on nimenomaan homage vaikka olisi yhdestä mallista kaikki piirteet lainattu.

Vaikka olisi muutamasta eri mallista kasattu? Olen ollut siinä uskossa että homage on look-a-like eli jonkin mallin suora kopio kopioijan omalla nimellä. Saatan toki olla ollut väärässä.

Ei niistä kiihtyä tarvitse mutta (puoli)kopion vertaaminen originaaliin kelloon on jo lähtökohtaisesti väärin :)
« Viimeksi muokattu: 14.08.15 - klo:15:45 kirjoittanut jra72 »

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3928 : 14.08.15 - klo:15:47 »
Vaikka olisi muutamasta eri mallista kasattu? Olen ollut siinä uskossa että homage on look-a-like eli jonkin mallin suora kopio kopioijan omalla nimellä. Saatan toki olla ollut väärässä.

No suoraan sanoen, en tiedä, mikä se tarkalleen on kun se ei yhtä tiettyä mallia suoraan kopioi. Voisi sitä kai kutsua yleisemmin homageksi Rolexille. Kopiosta se on kuitenkin kauempana kun se edes yritä olla mikään tietty malli tai tuotemerkkiä kopioi. "Homagehtava kello"? ;)

Jos sanaa homage miettii niin ennemminkin kuvittelisi tuollaisen merkin muotokieltä ja piirteitä karkeammin jäljittelevän olevan homage kuin tarkan jäljitelmän joka voisi sitten olla vaikka repro.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #3929 : 14.08.15 - klo:16:26 »
Mun mielestä sana homage tarkoittaa kunnianosoitusta, ainakin niissä yhteyksissä sitä muualla käytetään.

Näissä kelloissa siis homage on vähän sama kuin joskus kuulemani ilmaisu "....our products have been inspired by Rolex/BMW/Alessi/tms".

Eli mukamas kunnianosoitus, jolla ikäänkuin muka legitimisoidaan kopio, tosiasiassa väljä/tarkka muotokielen kopsaus myynninedistämistarkoituksessa.

edit: legitimisointi-lause
« Viimeksi muokattu: 14.08.15 - klo:16:51 kirjoittanut Laurentius »