Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2293498 kertaa)

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4290 : 09.05.17 - klo:14:11 »
Täyskultaiset OK jos sopii ihonväriin, kaksimetalliset olisivat saaneet jäädä kasarille.

Vähän taipuvainen samoille linjoille.. Tosin, snadisti olen sitä mieltä että viisarit/osoittimet/indeksit voivat erotakin kuoren ja rannekkeen väristä/materiaalista.
VASTATUULEEN!

paddington

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 777
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4291 : 09.05.17 - klo:16:13 »
Kullanvärisen täytyy myös olla kultaa.

Hyvä huomio. Jos on kultainen kello, voi tavallaan viitata kintaalla tyylikysymyksille. Eli ökyillä.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4292 : 09.05.17 - klo:19:10 »
Kaksimetallisista kelloista minulla on kasarin peruja kiero fetissi: joissakin tapauksissa jopa pidän niistä. Minulla on mahdollisina tulevina hankintakohteina esim. Cartierin klassinen Santos:




Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4293 : 10.05.17 - klo:13:47 »
Joo ja ainahan nyt joku poikkeuskin sekaan sopii.. Vuosi-pari takaperin oli Omegalla kohtuu onnistunut kaksimetallinen Speedmasterin Apollo 11 editioni. Tosin siinähän sitä punakultaa oli varsin vähän joten se ei niin pahasti hallinnut.
VASTATUULEEN!

Vintage-mies

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4294 : 10.05.17 - klo:20:02 »
Täyskultaiset OK jos sopii ihonväriin, kaksimetalliset olisivat saaneet jäädä kasarille.

Nyt täytyy tunnustaa, etten ole tullut ajatelleeksi koko asiaa ja omistan sentään aika monta kultakelloa, joista yksi rosekultaa. En taida uskaltautua värianalyysiin - menee vielä kellokokoelma uusiksi.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4295 : 10.05.17 - klo:20:17 »
Jussi tarkoittanee kaksimetallisilla two tone -malleja, joissa osa kuoren tai rannekkeen osista on kultaa ja osa terästä.
Suositellaan täysraittiutta.

Vintage-mies

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4296 : 10.05.17 - klo:20:55 »
Jussi tarkoittanee kaksimetallisilla two tone -malleja, joissa osa kuoren tai rannekkeen osista on kultaa ja osa terästä.

Minä tulkitsin Jussia niin, että kulta sopii joidenkin ihon väriin, joidenkin ei. Ei sen puoleen, minä viittaan moiselle kintaalla. Kaksimetallisista en minäkään välitä.

Calle_H

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 108
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4297 : 15.05.17 - klo:17:47 »
Nyt on kulta ja two tone käsitelty. Mites timantit kellotaulussa? Voiko sen tehdä tyylikkäästi?

chr

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4298 : 15.05.17 - klo:19:22 »
Minulla on two-tone Oysterquartz ja vaikka se onkin aika... noh, omanlaisensa, niin joskus se on juuri oikea valinta.

Sikahieno (pun intended) kulta-IWC ylempänä ketjussa!

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4299 : 15.05.17 - klo:20:30 »
Nyt on kulta ja two tone käsitelty. Mites timantit kellotaulussa? Voiko sen tehdä tyylikkäästi?

Ehkä joissakin naisten iltapuku/juhlakelloissa menee, jos toteutus on selkeä ja hillitty. Mutta muuten... Oma mielipide, ei... Miehille timantit sopivat yhtä hyvin kuin mekko.
VASTATUULEEN!

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4300 : 18.05.17 - klo:11:37 »
Jussi tarkoittanee kaksimetallisilla two tone -malleja, joissa osa kuoren tai rannekkeen osista on kultaa ja osa terästä.

Näin. Ja kulta tosiaan sopii joidenkin ihonväriin, joidenkin ei. Two-tone -mallit ovat yleensä rumia, joitakin hassuja poikkeuksia on.
Kaikki villa tottelee rautaa.

sika

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4301 : 18.05.17 - klo:15:47 »
Two-tonea extra-hillitysti:


Ok - ero kahden sävyn/tonen välillä ei ole suuren suuri, mutta tämänviikkoinen viisasteluni kuuluu: Kultaa se on valkokultakin. Tuossa Omegassa bezel on valkokultaa ja loput terästä. Kellon valmistussarja jäi varsin lyhyeksi ilmeisesti sen vuoksi, että Omega sai valitusta hopeanvärisen taulun ja osoittimien välisen kontrastin puutteesta. Itseäni se ei ole koskaan häirinnyt.

Calle_H

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 108
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4302 : 23.05.17 - klo:23:18 »
Millaisiin lopputulemiin olette tulleet sen kanssa, että kuinka paljon rahaa kannattaa kelloon/kelloihin laittaa? Esim. suhteessa tuloihin/varallisuuteen tai vaikkapa auton arvoon/vaatekaapin arvoon suhteutettuna? Tai toimiiko ikä minkäänlaisena tekijänä tässä?

Tämä on näitä ikuisuuskysymyksiä. Kyllähän se raha löytyy tarvittaessa pienellä säästämisellä 5-6 tonnin kelloon, mutta toisinaan on hyvä tehdä kompromissi. Kai?

Cisne36

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4303 : 24.05.17 - klo:03:28 »
Millaisiin lopputulemiin olette tulleet sen kanssa, että kuinka paljon rahaa kannattaa kelloon/kelloihin laittaa?

Ensinnäkin vastaan muiden puolesta: jokainen käyttäköön kelloihinsa rahaa halunsa mukaan, ylevänä toiveenani ettei henkilö itse tai hänen ympäristönsä kärsi tästä harrastuksesta vaikkapa ylivelkaantumisen takia.

Itse en ole toistaiseksi tehnyt kompromisseja, ja sen takia peruskelloni on hintaluokkaa perus-Breitling / perus-Omega eli jos ostaa jostain halvemmasta ostopaikasta niin puhutaan hintaluokasta alle 3 k€ uutena.

Kovasti himottaisi hieman paremmaksi kelloksi Glashütte Original tai Jaeger-LeCoultre, mutta ne olisi noin 5-7 k€, ja kun en oikeasti tartte "hieman" parempaa kelloa, niin ajatus on vähän absurdi.
Joku todella tyylikäs ajanottotoiminnolla varustettua toimisi hieman parempana kellona, mutta moisten huollattaminen maksaa kipeitä summia ja on laittanut harkitsemaan. Tosin yli 11 vuotta sitten neuvottelemani tarjous GO:n mustapohjaisesta, punaisilla viisareilla ja markkereilla taalahintaan alle 5 k$ kirvelee vieläkin, mutta silloin se olisi ollut täysin velaksi.

Hieman paremman kellon sijaan tarvitsisin juhlakellon. Siinä kriteerit on selkeät: köyhyyssyistä ei platinaa, ei valkokultaa, ei ruusukultaa. Ei myöskään mitään rumaa kultaa...
Myöskin pitää olla "small seconds" kello kuudessa, eli sekkariviisarin pitää olla kellotaulun alalaidassa omassa pienessä "dialissaan" (pyörylässään).

Tämän suhteen olen alkanut harkita käytettynä ostoa. Useat juhlakellot ovat äärimmäisen vähällä käytöllä, ja niitä on kohdeltu hyvin, ei ole käytetty poravasaraa uima-altaassa kello ranteessa....

Juhlakellossa taas paradoksaalisesti hinta halpenee rannekkeen myötä: nahkarannekkeet ovat oleellisesti edullisempia kuin käyttökellojen teräsrannekkeet. JLC:n mallistosta sopivat kellot olisivat näköjään listahinnoiltaan 7-9 k€ täysin uusina, nahkarannekkeilla.

Kelloihin kannattaa laittaa sen verran, että on tyytyväinen. Itse yli 13 vuoden kokemuksella voin sanoa, että on oikein mukavaa kun joka kerta kun laitan kelloni ranteeseen, niin "it smiles to me".

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4304 : 24.05.17 - klo:15:42 »
Millaisiin lopputulemiin olette tulleet sen kanssa, että kuinka paljon rahaa kannattaa kelloon/kelloihin laittaa? Esim. suhteessa tuloihin/varallisuuteen tai vaikkapa auton arvoon/vaatekaapin arvoon suhteutettuna? Tai toimiiko ikä minkäänlaisena tekijänä tässä?

Tämä on näitä ikuisuuskysymyksiä. Kyllähän se raha löytyy tarvittaessa pienellä säästämisellä 5-6 tonnin kelloon, mutta toisinaan on hyvä tehdä kompromissi. Kai?

Jokainen tietysti tavallaan, mutta itse kehottaisin välttämään velalla tai luotolla ostamista oikeastaan viimeiseen saakka, olipa kyseessä kuka tahansa.. Omille tuttavilleni jotka miettivät ensimmäistä ns. "oikeaa" kelloa suosittelen että ostobudjetti olisi korkeimmillaankin sen mitä saa muutaman kuukauden liksasta (tietysti tähän en huomioi yllättäviä rahanmenoja) säästettyä jos ei osta mitään "ylimääräistä" tuona aikana. Jos on kova liksa, niin kyllähän muutaman kuukauden säästämisellä saa parhaimmillaan jo melkoisen pelin mikäli säännölliset elinkustannukset ovat järkevästi mitoitettu.
VASTATUULEEN!