Kirjoittaja Aihe: Samppanja  (Luettu 69431 kertaa)

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Samppanja
« Vastaus #135 : 30.05.13 - klo:10:11 »
Olen aina lullut että uutiset ja mielipidekirjoitukset ovat kaksi eri asiaa, samoin kuin mielipiteet ja faktat. Olen kai sitten ollut väärässä.

Ovathan ne, mutta myös uutiset ovat tulkintoja, joiden kirjoittajalla on hyvä olla näkemystä.

Olet siis ollut oikeassa, mutta et ole osannut määritellä uutista.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

CoccoBill

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 614
    • Profiili
Vs: Re: Vs: Samppanja
« Vastaus #136 : 30.05.13 - klo:11:59 »
Olen aina lullut että uutiset ja mielipidekirjoitukset ovat kaksi eri asiaa, samoin kuin mielipiteet ja faktat. Olen kai sitten ollut väärässä.

Ovathan ne, mutta myös uutiset ovat tulkintoja, joiden kirjoittajalla on hyvä olla näkemystä.

"Mummo ryöstetty Helsingissä, poliisi pyytää lisätietoja silminnäkijäkuvausten perusteella n. 180-senttisestä afrikkalaistaustaisesta siniseen VR:n uniformuun pukeutuneesta 75-80 vuotiaasta miehestä."

"Viaton ja leppoisa eläkeläisrouva taas mamujen silmittömän väkivallan kohteena mm. Helsingissä, poliisilla ei aikaa selvitellä tapausta."

Toinen näistä on uutisointia, toinen tulkintaa. Huomaa ero.


Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Samppanja
« Vastaus #137 : 30.05.13 - klo:16:29 »
Itse olen kyllä ymmärtänyt että uutistoimituksen kuuluu olla objektiivista, tasapuolista asettumatta puolelle tai toiselle ja antaa lukijan itse muodostaa oman mielipiteensä. Suomen journalistiliiton ylläpitämä journalistin ohje sanoo mm.:

Lainaus
11. Yleisön on voitava erottaa tosiasiat mielipiteistä ja sepitteellisestä aineistosta. Myöskään kuvaa tai ääntä ei saa käyttää harhaanjohtavasti.
ja
Lainaus
12. Tietolähteisiin on suhtauduttava kriittisesti. Erityisen tärkeää se on kiistanalaisissa asioissa, koska tietolähteellä voi olla hyötymis- tai vahingoittamistarkoitus.

Kiihkoton asiassapysyvä asenne ilman toimittajan omia tulkintoja kuuluisi mielestäni nimenomaan uutistoimittajalle. Se, että uutiset vääntävät oikein paksusta rautalangasta mallin sille, miten asioihin kuuluu suhtautua että ajattelisi "oikein" on mielestäni loukkaavaa ja osoittaa uskomattoman ylimielistä ja yleisöä vähättelevää asennetta.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Jaguar

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 346
    • Profiili
Vs: Samppanja
« Vastaus #138 : 30.05.13 - klo:16:48 »
Suomalainen media on rakkikoira, jonka tehtävänä on valvoa ja "opastaa" kansaa. Tiedostavat yksilöt jne. Edit: näin sanoi itse Saska Saarikoski pari v sitten televisiossa. Oli töissä hesarilla.
« Viimeksi muokattu: 30.05.13 - klo:19:15 kirjoittanut Jaguar »

Dan-D

  • Vieras
Vs: Samppanja
« Vastaus #139 : 30.05.13 - klo:17:29 »
Joku ei ymmärrä kielipelejä. Ensimmäinen arvovalinta on uutiskynnys.

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Samppanja
« Vastaus #140 : 30.05.13 - klo:17:48 »
Tehkää jo jotain tälle ketjulle..
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Samppanja
« Vastaus #141 : 31.05.13 - klo:15:10 »
Joku ei ymmärrä kielipelejä. Ensimmäinen arvovalinta on uutiskynnys.

Tämä.

Coccobill ja salaryman ovat (vaihteeksi) vähän metsässä, vaikka esittävätkin itse tulkitsemiaan paikkansapitäviä tietoja.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

CoccoBill

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 614
    • Profiili
Vs: Re: Vs: Samppanja
« Vastaus #142 : 31.05.13 - klo:21:29 »
Coccobill ja salaryman ovat (vaihteeksi) vähän metsässä, vaikka esittävätkin itse tulkitsemiaan paikkansapitäviä tietoja.

Ylläoleva on hyvä esimerkki tulkinnallisesta ja asenteellisesta viestinnästä, jolla ei ole journalistista sisältöä. Valitettavasti uutisointi lähes yksinomaan on tätä sorttia. Määritellään kuka on "oikeassa", luodaan tarinallisia mielikuvia, henkilöidään mielipiteet kärjistetyiksi karikatyyreiksi.

Kuitenkaan se, että käytännössä joitakin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta uutisointi on juuri tätä ei millään tavalla määrittele sitä mitä uutisointi voi olla ja parhaimmillaan on, eli puolueetonta viestinvälitystä. Siinä mielessä toki yhdyn Dan-D:n kommenttiin, että täysi neutraalius kaikkien näkökulmien suhteen varmasti on mahdotonta, mutta esimerkkeinä hyvästä ja huonosta journalismista voi käyttää vaikka jenkkilän tv-kanavia FOX News ja PBS. Kotitehtäväksi jää miettiä kumpi on kumpaa.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Samppanja
« Vastaus #143 : 01.06.13 - klo:13:36 »
Sovitaan sitten, että journalistit ja viestinnän tutkijat ovat väärässä, jos se edesauttaa sitä, että tämä ketju palautuu keskusteluksi samppanjasta.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Sami

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 364
    • Profiili
Vs: Samppanja
« Vastaus #144 : 03.06.13 - klo:00:04 »
Ja samppanjaan takaisin... Iskeekö jengiin "tiukat" kuohujuomat, joissa malolaktinen pehmentävä käyminen on estetty? Onko tällaisissa juomissa säilyvyys vuosikertasamppanjoiden tasoa?