Kirjoittaja Aihe: Golf  (Luettu 44564 kertaa)

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Golf
« Vastaus #30 : 02.06.20 - klo:09:34 »
Alkaa olla pulma ratkaistu, ainakin luulen niin... Tein havainnon että hetki ennen taakseviennin aloittamista "korjaan" vaistomaisesti grippiä vahvaksi. Ei hyvä. Kädet siis taistelevat tavallaan muuta kroppaa vastaan. Neutraali grippihän perustuu siihen että kädet ovat saman suuntaiset muuhun vartaloon nähden ja siksi enemmän kuin suositeltava suurimmalle osalle pelaajista. Lisäksi huomasin että saan avattua lantiota paremmin kun käytän hieman leveämpää stanssia. 90- luvun golfarina olen tottunut nykyistä kapeampaan stanssiin ja pystympään svingiin kuin mitä nykyään opetetaan.. Noh, tuo muutos täytyy varmaankin tehdä, vaikka olen ilman muuta enemmän klassisen kuin modernin svingin kannattaja...
VASTATUULEEN!

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Golf
« Vastaus #31 : 06.05.21 - klo:20:14 »
Joko keikarit ovat avanneet kauden? Miten lyönti on talvehtinut?

Vaihdoin talven aikana rautamailat moderneiksi, pitkälyöntisiksi ja anteeksiantaviksi. Ja niinhän siinä kävi, että peli on enemmän tai vähemmän hakusessa juuri rautojen osalta.

Kyllä, huonossa osumassa pallo lentää pidemmälle kuin vanhoilla kuokilla huitoessa. Kyllä, pallo lentää pidemmälle kuin vanhoilla mailoilla, myös hyvissä osumissa.

Siihen se sitten jääkin. Mailoissa ei ole minkäänlaista tuntumaa. On lähes mahdotonta määrittää pelkän lyönnin perusteella osuma lapaan.
Vanhoilla mailoilla huono, ohut  osuma ”säkenöi” sormissa asti ja kärkiosumalla maila pyörähti käsissä 😏. Oi niitä aikoja.

Loftit ovat uusissa mailoissa naurettavat (vahvat), joskin kehittyneen tekniikan myötä kuitenkin mahdolliset. Pelkkien loftien perusteella ero settien välillä on 1.5-2 mailaa. Varren pituuseron myötä 2-2.5 mailaa. Vanhoilla mailoilla joudun ottamaan käyttöön seiskan vs uuden setin ysi. Noloa 😳

Vanhoilla mailoilla hyvä osuma tuntuu taivaalliselta, huono osuma ei. Uusilla ei osumapuhtaudella ole juurikaan eroa. Kaikki tuntuu samalta. Arvatkaa kummat pakkaan bägiin seuraavalla kierroksella 😉...jep...ne 40 vuotta vanhat Wilson FG17 bladet.

Ja olen siis lyhytlyöntinen, hieman alle 20hcp:n klubituuppari...


Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Golf
« Vastaus #32 : 06.05.21 - klo:22:00 »
Jaa-a... Tuskin on lyönti kovin hyvin talvehtinut... Ei se ole tehnyt sitä vielä koskaan omalla kohdallani.
Kauden avaus on täällä vielä kaukana. Viime yön aikana satoi lumen tai rännän maahan asti. Eli aivan liian kylmät yöt on vielä.

Itse olen juuri tuo "tatsiholisti". Eli mikään ei tunnu niin hyvältä kuin hyvä osuma pienilapaisilla raudoilla. Toki aloitin pelaamisen jo 90- luvulla, joten mailan lavat olivat vasta pikkuhiljaa kasvamassa. Paineen/ voiman tuotossa ei ole koskaan ongelmia ollut, koska aloitin pelaamisen jo penskana, joten itse tein tuossa pari kesää sitten juuri päinvastaisen hankinnan... Eli vihdoin ja viimein hommasin aina ihailemani helvetin pienilapaiset ja kauniit taotut bleidit. Puumailoissa olen periksi antanut, eli draiveri ja puukolmonen ovat moderneja isolapaisia mollukoita. (tai no, puukolmonen on vielä suht' kompakti, koska sillä olen osannut aina lyödä päinvastoin kuin draiverilla)
Eli perinteisellä setillä mennään. Rautasetti menee aina rautakakkoseen asti. Rautaykkönen on kuitenkin jo liikaa. Vanha sanontakin kuuluu, että sillä osaa jumalan lisäksi lyödä vain Jack Nicklaus.

Juu, tosiaan mailojen nostokulmat ovat nykyään ihan jotain muuta kuin ennen. Tuossa omassa bleidisetissä taitaa rautaseiska vastata nykyisiä 9- rautoja ellei jopa pitseriä...

EDITTIÄ: Tuosta varustefilosofiasta muuten puhuttiin viime kesänä erään toisen, jo 90- luvun puolivälissä pelaamaan aloittaneen kaverin kanssa. Eli siinä missä modernit pelaajat karsastavat ja pelkäävät pitkiä rautoja, niin meillä taas on suunnaton pelko puumailoihin, varsinkin draiveriin. 2000- luvulla pelaamaan aloittaneet uskaltaa ottaa sen draiverin käteensä aivan huoletta, päinvastoin kuin esim. minä... Mutta toisaalta, minulle ei tuota vilunväreitä tarttua rautakakkoseen vaikka väylältä, tai edes raffista, jos vain pallo makaa hyvin :D

EDIT 2: Älä vaan koskaan hukkaa niitä Wilsonin bleidejä! Ei voi enää urheiluväline kauniimmaksi niistä mennä.
« Viimeksi muokattu: 06.05.21 - klo:22:21 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

paddington

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 777
    • Profiili
Vs: Golf
« Vastaus #33 : 06.05.21 - klo:22:23 »
Talvigreenit eivät oikein houkuttele, joten odotan vielä. Juuri yksi täysin kokematon kaveri osoitti kiinnostusta. Täytyy viedä hänet tutustumaan lajin koukuttavaan hienouteen!

https://m.youtube.com/watch?v=14NQIq4SrmY

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Golf
« Vastaus #34 : 06.05.21 - klo:22:31 »
Niinpä... Mikä saa ihmisen yrittämään pientä kovaa palloa tunkea satojen metrien päässä olevaan reikään täysin siihen hommaan sopimattomilla koukkukepeillä? Ja vielä monesti pyhävaatteissa. Eikö jotkut sano, että ko. peli on itse pirun keksimä?
VASTATUULEEN!

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Golf
« Vastaus #35 : 07.05.21 - klo:16:38 »

EDIT 2: Älä vaan koskaan hukkaa niitä Wilsonin bleidejä! Ei voi enää urheiluväline kauniimmaksi niistä mennä.

No en. Mulla on myös Wilson Staff Fluid Feel -bleidit 1987-vuosimallia. Aika paljolti FG17 kanssa samanlaiset. Pieni lapa, minimi offset ja heikot loftit. FG17 Pw taisi olla 49 astetta?

Sitten on vielä hieman uudemmat Mizuno T-Zoid EZ -raudat. Nämä muistaakseni 90-luvun lopulta. Kaikki ovat vasureita, joten sikäli noita Wilsonin Tour Blade -malleja ei kovin usein ole ollut tarjolla.

Kunhan tulee pelattua vielä useampia kierroksia, niin katsotaan sitten myöhemmin, mitä teen näiden uusien Taylormade mailojen kanssa. Nyt ne on tuntunut eka kierroksilla ”möhköiltä”...🤷‍♂️

Ja kuten mainitsin, olen lyhytlyöntinen, seniori-ikäinen ja hieman alle 20hcp händärin pelaaja. Silti koen bleidit jotenkin kierolla tavalla omakseni 😂