Kirjoittaja Aihe: Mustekynät  (Luettu 169832 kertaa)

tweedster

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #45 : 23.06.10 - klo:14:06 »
Onnistuukohan tussimusteen (jota käytetään esim. sivellinpiirtelyssä) käyttö täytekynässä vai meneekö tukkoon?

Kyllä menee. Tussi kuivuu kovaksi kokkareeksi, joka ei liukene veteen. Täytekyniin käytettyä mustetta on taas helppo ohentaa vedellä, jos se haihtuu vaikkapa vain pelkäksi väriksi mustepullon pohjalle. Jos tussi kovettuu täytekynän sisälle, voi olla, että koko kynä on vain pakko heittää pois.
"It's better to be a Young Fogey, than an Ageing Trendy" -Gavin Stamp

Burax

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #46 : 30.08.10 - klo:22:34 »
Herrat. Mitä mahtaa halvemman luokan mustekynät maksaa, ja akateemisestako lähden metsästämään?
Ovatko nuo halvat kynät sitten kertakäyttökamaa? Kokemuksia kiitos, mustekynät kiinnostaisivat, mutta opiskelijana en suuria olisi mielellään satsaamassa kynään.


Iikka.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #47 : 31.08.10 - klo:06:56 »
Vaikkapa Parkerin halvimmat kynät irtoavat parilla kympillä. Itselläni on pari edullisemman pään Parkeria ja esim. noin 40 euron hintainen Parker Frontier on ihan kelvollinen kirjoitusväline. Stockmann/Akateeminen on hyvä paikka aloittaa metsästys.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

DeLillo

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 206
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #48 : 31.08.10 - klo:13:30 »
Halvimmatkin Parkerit ovat laadukkaita ja niiden saatavuus on Suomessa kohtuullinen. Hinnat ovat tosin kohtuuttomat: Frontieria saa muualla Euroopassa kympillä, täällä se maksaa näköjään neljäkymppiä (ilmeisesti kokonaan metallinen versio, muovisesta versiosta tuntuisi vielä kohtuuttomammalta).

Arkikäytössä minulla on Parkerin Frontier ja 45, jotka molemmat ovat ihan hyviä kyniä, vaikka halpa hinta näkyykin muovisuudessa.

En muista, tuleeko halvoissa Parkereissa mukana konvertteria. Jos ei tule, kannattaa ostamista harkita. Pullomusteen ja konvertterin käyttö on minusta fiksumpaa kuin kertakäyttösäiliöiden.

Burax

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #49 : 31.08.10 - klo:13:34 »
Kiitos vinkeistä. Nettitilaus on ollut mielessä bongattua muutaman parkerin Ebaysta.
Tukisin mielelläni kotimaista toimittajaa, mutta hintaeron ollessa suuri ostan mielummin netistä.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #50 : 31.08.10 - klo:17:25 »
En muista, tuleeko halvoissa Parkereissa mukana konvertteria. Jos ei tule, kannattaa ostamista harkita. Pullomusteen ja konvertterin käyttö on minusta fiksumpaa kuin kertakäyttösäiliöiden.

Ei tule konvertteria vaan patruunalla nuo toimivat. Konvertteri ei montaa euroa maksa joten sellainen kannattaa tosiaan kynän myötä hankkia.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #51 : 04.09.10 - klo:18:10 »
...ja konverttereita saa mm. täältä:

http://www.thewritingdesk.co.uk/
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

JMK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 289
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #52 : 11.09.10 - klo:21:19 »
Lähtisin eBaysta hakemaan, Akateemisessa on kehnosti valikoimaa.

Hinta-laatusuhteeltaan aivan ylivoimaisesti paras hankkimani täytekynä on eBaysta löytynyt, käyttämätön (New-Old Stock noin 1960-luvulta) Reform 1745. Tilasin näitä kolmen kappaleen setin noin 15 eurolla, postikuluineen; kirjoittaa erinomaisesti, terässä on jonkin verran joustoa, vaikka saisi olla vähän enemmänkin, on yksinkertaisen elegantti... toimii nykyisin pääasiallisena käyttökynänäni, yhden annoin lahjaksi ja yhtä jemmaan hävikin tai atoomisodan varalle.

Jos joku haluaa täytekynäharrastuksen piiriin, minulla olisi jonkin verran esim. kiinalaisen Heron Parker 51-kopioita jotka lähtisivät muutamalla eurolla per kynä. Eivät ole maailman parhaita kyniä, mutta varsin eteviä, luotettavia ja hinta-laatusuhteeltaan riittäviä kirjoitustyökaluja joilla pystyy täytekynistä innostumaan. Itse en erityisemmin pidä niistä jäykän terän vuoksi (ts. samanlainen kuin kaikissa Akateemisesta saatavissa kynissä), muuten ominaisuudet ovat niinsanotusti kohdallaan. Erikoisplussa hyvin kapeasta terästä, mahdollistaa todella siistin käsialan.
If I am occasionally a little overdressed, I make up for it by always being immensely overeducated.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #53 : 11.09.10 - klo:23:02 »
Jos joku haluaa täytekynäharrastuksen piiriin, minulla olisi jonkin verran esim. kiinalaisen Heron Parker 51-kopioita jotka lähtisivät muutamalla eurolla per kynä.

Värejä/tyylejä? Olen alustavasti kiinnostunut etenkin klassisen näköisistä kynistä.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Mustekynät
« Vastaus #54 : 12.09.10 - klo:14:44 »
Jos joku haluaa täytekynäharrastuksen piiriin, minulla olisi jonkin verran esim. kiinalaisen Heron Parker 51-kopioita jotka lähtisivät muutamalla eurolla per kynä.

Värejä/tyylejä? Olen alustavasti kiinnostunut etenkin klassisen näköisistä kynistä.
Itse olisin myös hieman kiinnostunut.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

JMK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 289
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #55 : 12.09.10 - klo:18:38 »
Kiitettävää kiinnostusta! Yksityisviestejä pistetty matkaan.

Olen muutamaa muutakin eBaysta löytynyttä Kiina-kynää koittanut ja olen positiivisesti yllättynyt. Ostin pari arvokkaampaakin (noin 15 euroa kpl), joissa terät on kullattu 22 karaatilla, ja rakenne muuten etupäässä metallia. Hyviä kirjoittamaan, mutta kun tuo jäykkä terä ei iske niin se ei iske. Jos joku haluaa niin saa omakustannehintaan :).
If I am occasionally a little overdressed, I make up for it by always being immensely overeducated.

Tko

  • Kisälli
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #56 : 12.09.10 - klo:20:16 »
Itse en ole koskaan viehättynyt mustekynistä koska musteen kanssa läträäminen voi pahimmillaan olla inhottavan sotkuista ja hankalaa puuhaa. Tussin ja siveltimen kanssa pelaaminen kun on tullut harrastetaiteilijana tutuksi. Olen kuitenkin kehittänyt läheisen suhteen lyikkäreiden kanssa ja koska myös kaiken pienen luksuksen haaliminen on verissä niin aina välillä tulee käytettyä aikaa sopivan hintaisen ja näköisen 'käyttökorun' etsimiseen. Lyijytäytekynät eivät ehkä jäljen hienostuneisuudessa pärjää vanhoille mustekynille mutta se mikä tyylissä menetetään, voitetaan huoltovapaudessa ja toimintavarmuudessa.

Sikäli kun foorumilaisilta tietoa löytyy niin linkkejä myös korutasolle yltävien lyikkäreiden valmistajien sivuille voi siis laitella. Jos sellaisia siis edes juuri on, ainakin kovin harvassa tuntuvat olevan.
« Viimeksi muokattu: 12.09.10 - klo:20:25 kirjoittanut Tko »

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #57 : 12.09.10 - klo:20:25 »
Sikäli kun foorumilaisilta tietoa löytyy niin linkkejä myös korutasolle yltävien lyikkäreiden valmistajien sivuille voi siis laitella.

Aika moni mustakynävalmistaja tarjoaa myös lyijytäyte- ja kuulakärkikynävaihtoehdon.
Kannattaa tilata esim. Fountain Pen Hospitalin muhkea katalogi.

http://www.fountainpenhospital.com
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

DeLillo

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 206
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #58 : 13.09.10 - klo:22:28 »
En tiedä, onko korutasoisia lyijytäytekyniä pahemmin saatavilla, jos korutasoisella tarkoitetaan pienissä erissä valmistettavia Montegrappan erikoismalleja tai vastaavia. Parkerin Duofoldista on tainnut joskus saada lyijyversiota. Satasen ja kahden kynistä löytyy sitten paremmin lyijytäyteversioita, mutta ei niitä oikein koruina voi pitää.

Käytän itsekin päivittäin lyijytäytekynää, mutta kiinnostus aiheen harrastusta kohtaan on pysähtynyt ja olen tyytyväisenä käyttänyt Crossin Century II -mallia.



Kiinalaiset mustekynät ovat hintaansa nähden hyviä ostoksia. Heroja on kehuttu paljon nettipalstoilla, ja oma alle kympin maksanut Bookwarm on ollut uskomattoman hyvä ja siististi valmistettu kynä. Malleja on ebayssa niin mieletön määrä, että samojen terien ja sisuksien ympärille valmistetaan monenlaisia kyniä.

Burax

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #59 : 15.09.10 - klo:16:59 »
Hero saapui, siitä kiitos JMK:lle. Musteenkin kipasin jo Tampereen akateemiseseta.
Ainakin omaan silmään harakan varpaani saivat heti lisää ulottuvuutta.