Kirjoittaja Aihe: Mustekynät  (Luettu 169854 kertaa)

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #30 : 10.04.10 - klo:15:26 »
Mitäs tuollaiset mustekynät kustantavat? Netistä en tilaa ja akateemiseen en jaksa vääntäytyä.

Otitpa helpon asenteen.
Suositellaan täysraittiutta.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #31 : 10.04.10 - klo:15:33 »
Mitäs tuollaiset mustekynät kustantavat? Netistä en tilaa ja akateemiseen en jaksa vääntäytyä.

1500 eurolla toimitan toimivan kynän taksilla kotiovelle minne tahansa suomessa sovittuun kellonaqikaan. Yv:tä, vaan, niin pistän paypal-tunnarin:-)

DeLillo

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 206
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #32 : 10.04.10 - klo:20:05 »
Taisinpahan tuupata pääni aika lahjakkaasti muurahaispesään, kun ostin tuon Parkerini. Eksyin tuonne FPN-foorumille ja nyt tekis mieli päästä kokeileen muitakin kyniä :D Itseasiassa tuossa varsin hyvä ajatus tuleviin 30v-syntymäpäivälahjaksi kun niistä tulee kuitenkin puhetta. Kyniä ei vain taida päästä kokeilemaan käytännössä juuri missään?

Kaikissa edellä mainitsemissani liikkeissä pääsee kokeilemaan kyniä.

Unohtui mainita, että Crossin kyniä saa Akateemisesta. Hyviä nekin.

Miguel

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 687
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #33 : 13.04.10 - klo:21:30 »
Mitäs tuollaiset mustekynät kustantavat? Netistä en tilaa ja akateemiseen en jaksa vääntäytyä.

Otitpa helpon asenteen.

Se on sitä delegoimista

DeLillo

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 206
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #34 : 15.04.10 - klo:17:11 »
Vajaa viikko on tullut käytettyä kuvan kaltaista Rotring Espritiä mutta kuparinvärisenä. Rotringin perustyyliin kynä on herkkä ja tarkka kirjoittaa. Kynässä on teleskooppi, joten se mahtuu helposti housunkin taskuun ja avautuu kuitenkin tavallisen kynän pituiseksi. Ohueen alumiinirunkoon toteutettu teleskooppimekanismi vaikuttaa laadukkaalta. Parinkympin kynäksi todella hyvä.

Rotring on lopettanut mustekynien valmistuksen joitakin vuosia sitten, ja ostamani kynä oli varaston häntiä. Osa Rotringin malleista siirtyi Sanford-emoyhtiön kautta Parkerille, jonka mallistosta myös tämä Esprit nykyään löytyy. En tosin tiedä, käytetäänkö entisissä Rotringin malleissa Parkerin vai Rotringin teriä.


Vääpeli

  • Kisälli
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #35 : 16.04.10 - klo:10:47 »
Onnistuukohan tussimusteen (jota käytetään esim. sivellinpiirtelyssä) käyttö täytekynässä vai meneekö tukkoon?

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #36 : 16.04.10 - klo:13:08 »
Eipä ole tussimusteesta tietoa. Kynävalmistajat itse ovat sitä mieltä, että heidän kynissään sopii käyttää vain oman brändin/yhteistyökumppanin musteita. Se on luonnollisesti kukkua, mutta uskaltaisin sopivien muste- ja kynäyhdistelmien olevan melko pitkälle kynäkohtaisia juttuja. Useimmat musteet siis toimivat kaikissa kynissä, mutta toisten yhdistelmien ominaisuudet täydentävät toisiaan.

Onko kenelläkään käsitystä miten tussimuste eroaa "oikeasta" musteesta?
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
There ain't no rest for the wicked...

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #38 : 17.04.10 - klo:17:01 »
Uskaltauduin sitten pistämään tilaukseen Parker 45-kynän ja konvertterin.
Akateemisessa vähän kokeilin ja jäi sellainen tunne, että mustekynissä on oma viehätyksensä. Tyylillisesti italialaiset ovat alkaneet viehättää. Etenkin Visconti ja Aurora, joten jälkimmäisiä pitää mennäkin katsomaan sinne kirjansitomoon.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #39 : 20.04.10 - klo:01:24 »
Itse aloitin Pelikaneista (M600) ja olin pitkään tyytyväinen. Noiden Souverän-mallien terät ovat pehmeitä ja pysyvät märkänä hyvin läpi kirjoitusurakan. Elitistinä halusin kuitenkin parempaa, ja sittemmin joukkoon on ilmestynyt Montblanc 149 sekä pari Auroraa. Lukemattomia muitakin on käsien kautta kulkenut parin vuoden aikana.
Moderneissa kynissä on mielestäni se puute, että terät ovat "pyöreitä", eli ne eivät tee variaabelia viivaa, mikä on vanhanaikaisen ja kauniin käsialan tunnusmerkki. Plussana on helppo kirjoitettavuus, sillä kynän asento ei ole niin kriittinen. Maailmalta saa teriin erikoishiontoja (italic) joilla viivan saa vaihtelevammaksi; omat Aurorani olen hiotuttanut ulkomailla. Jotkut modernit kynät saa myös valmiilla italic-terillä kuten Conway Stewartit. Italic-teriä ei kuitenkaan saa sekoittaa oblique-teriin!
Suosittelen tilaamista esim täältä: http://www.thewritingdesk.co.uk/ tai sitten fountain pen networkista käytettynä. Suomessa tarjonta on onnetonta. Mitä tulee musteisiin, pitäydy mustekynämusteissa. Merkillä ei ole väliä, mutta "tussimuste" tuhoaa herkän instrumentin. Ai niin, ja konvertterit/patruunat eivät ole herrasmiehen kapistuksia! ;-)

P.S. Myös oma kirjoitustyyli kannattaa huomioida terän koota valitessa. Pienikäsialainen valitsee F-terän ja suuremmat linjat omaava M- tai B-terän.
« Viimeksi muokattu: 20.04.10 - klo:01:29 kirjoittanut vhild »
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

JMK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 289
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #40 : 17.05.10 - klo:09:58 »
vhild:
Itse aloitin Pelikaneista (M600) ja olin pitkään tyytyväinen. Noiden Souverän-mallien terät ovat pehmeitä ja pysyvät märkänä hyvin läpi kirjoitusurakan.

vhild, tarkoitatko tuolla "pehmeydellä" että terä joustaa (=viivanpaksuuteen voi vaikuttaa sillä, miten paljon kynää painaa)?

Olisi semmoinen pehmeäteräinen haussa: pitäisi nimittäin korvata ylivertaisen mukava luottokynäni, taipuisalla 14K bi-color-terällä varustettu, käytettynä neljällä eurolla löytämäni Pelikan, joka nyt ilmeisesti lojuu - kynäkotelon ja Parker 51:n kanssa - jossain Suurpellon tietämillä. Tarinan opetus: pyöräillessä ei mitään tavaroita mataliin avotaskuihin.
If I am occasionally a little overdressed, I make up for it by always being immensely overeducated.

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #41 : 17.05.10 - klo:13:28 »
Nykyiset terät eivät juuri jousta. Muistaakseni japanilaisella Namikilla on myynnissä vanhanaikaisia, joustavia teriä, joilla voi vaikuttaa viivanpaksuuteen painamalla. Pelikanin terä vain vaikutti jotenkin "pyöreältä" ja hyvin paperilla liukuvalta.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

VT

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 257
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #42 : 19.05.10 - klo:16:24 »
Iltapäivää, hyvät herrat. Liityn tähänkin keskusteluun näin jälkijunassa, hiljattain vasta tänne rekisteröidyttyäni.

Käsialaani on mainittu poikkeuksellisen siistiksi miehelle. Olen nämä kehut ottanut siinä määrin todesta, että olen käsin kirjoittamiseen aina jonkin verran panostanut. Luontevana välineenä tähän on tietenkin mustekynä, joka itselläni on Sheaffer Prelude. Kynän sain valmistuttuani noin 12 vuotta sitten, eikä kapine ole kertaakaan jättänyt pulaan - mikäli olen muistanut pitää mustesäiliön täynnä. Mustekynää käyttävänä olen säännöllisesti saanut positiivista palautetta, tosin vanhanaikaisuudestakin on syytetty.

Työnkuvaan kuuluu melkoisesti erilaisten dokumenttien allekirjoittamista, missä hyvä kynä on aivan olennaisessa asemassa työkaluna. Samoin muistiinpanojen tekeminen eri tilanteissa on mukavaa ja parhaimmillaan jopa nautinnollista. Allekirjoituksista muuten vielä sen verran, että olen sen kaikesta huolimatta pyrkinyt pitämään kohtuullisen luettavana ja kauniina. Muistaakseni UKK aikoinaan totesi allekirjoitustaan hitaasti piirtäessään, että hänen allekirjoituksensa on sen verran arvokas, että sitä ei pidä huitaisten laatia. Ja omani on ainakin minulle vähintään yhtä arvokas.

Pahoittelen vuodatusta ja tajunnanvirtaa; virka-aika alkaa olla lopuillaan.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #43 : 20.05.10 - klo:14:21 »
Uskaltauduin sitten pistämään tilaukseen Parker 45-kynän ja konvertterin.

Parkerini kärkiosan rengas jotenkin irtosi ja juuttui tuppiosaan...
Aika kiusallista kun kynää ei siis saa kuljetuskuntoon.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

DeLillo

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 206
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #44 : 12.06.10 - klo:23:30 »
Tuli ostettua Akateemisesta mukava selailukirja The Ultimate book of pens. Paljon mielenkiintoista tietoa kynien ja kynävalmistajien historiasta, kirjoittamisesta ylipäänsä, mainoksista jne. Neljällekympille sai kyllä paljon vastinetta.