Keikari > Kaunis elämä

Mustekynät

<< < (3/38) > >>

JMK:

--- Lainaus käyttäjältä: vhild - 19.09.09 - klo:10:27 ---Itsekin kokeilin taannoin vanhoja flex-teriä - mielestäni viivan eläminen ja variaatio ovat kauniita katsella. Modernit kynät eivät tähän kykene, ja siksi ainoa vaihtoehto onkin hiotuttaa terät italic- tai stub-muotoon. Jotkut valmistajat (Conway Stewart, Bexley...) tosin tekevät italic-teriä jo tehtaalla.

--- Lainaus päättyy ---

Flex-terässä ei ole kysymys mistään muusta kuin metallin paksuudesta. Muutaman viinilasillisen jälkeen päätin kerran uhrata ensimmäisen kunnon mustekynäni (Aurora joku) kokeellisen kynäsepinnän alttarille. Pienellä viilalla ja/tai hienolla hiomapaperin palalla "reiän" ja kärjen väliä kihnuttamalla syntyi puolessa tunnissa erittäin etevä teräksinen joustoterä, ja vielä hienommalla hiomapaperilla ja lopuksi hammastahnalla kiillottamalla sitä ei edes ulkoa päin huomannut.

Terä oli itse asiassa jopa parempi kuin nykyisessä Gehassani - menin vain, paha kyllä, katkaisemaan kynän korjauskelvottomalla tavalla kahteen kappaleeseen. Kehotan kokeilemaan johonkin edukkaampaan kirjoitusvälineeseen jos asia kiinnostaa, ei ole vaikeaa kunhan on vähän varovainen ettei venytä vahingossa terän puoliskoja vinoon - eikä ahnehdi ja tee liian joustavaa terää (yhden 1950-luvun Parker Duofoldin olen tällä tavalla pilannut - tosin terä oli muutenkin kiero kuin työtä välttelevä savolainen).

Niin paljon olen kauniilta naisilta saanut ihailevia kommentteja käsialastani joustaviin teriin siirtymisen jälkeen että kannatan lämpimästi :). Flex-terän ikävä puoli on kyllä sitten se, että mustetta kuluu kuin viimeistä päivää. Imupaperin tarpeellisuuden ymmärtää ihan eri tavalla!

Joustoteristähän kuulemma siirryttiin "nauloilla" kirjoittamiseen kun itsejäljentävät lomakkeet tulivat käyttöön - sellaisia joustoterällä ei voi täytellä.

Riku:
Soveltuuko mustekynä vasenkätisen käyttöön, kun kirjoittaessa terää "työnnetään"? Toinen ainainen huolenaihe on se, että kirjoituksen edetessä juuri paperiin siirretty muste siirtyy kämmensyrjään, ellei kättä pidä jossain hassussa asennossa. Olisiko siis vasenkätisenä syytä pysytellä kuulakärkikynissä?

Riku

JMK:

--- Lainaus käyttäjältä: Riku - 21.09.09 - klo:15:02 ---Soveltuuko mustekynä vasenkätisen käyttöön, kun kirjoittaessa terää "työnnetään"?

--- Lainaus päättyy ---

Riippuu kirjoitustyylistä - tiedän joitakin vasenkätisiä jotka käyttävät mustekynää, mutta harvinaista se on. Ilmeisesti koulussa opetettu tyyli ei ainakaan pelaa kovin hyvin.

Joskus jossain ameriikanmaalla kynäfoorumiitit tarjosivat ratkaisuksi erittäin nopeasti kuivuvaa mustetta.

Kokeilemalla asia selvinnee.

vhild:

--- Lainaus käyttäjältä: Riku - 21.09.09 - klo:15:02 ---Soveltuuko mustekynä vasenkätisen käyttöön, kun kirjoittaessa terää "työnnetään"? Toinen ainainen huolenaihe on se, että kirjoituksen edetessä juuri paperiin siirretty muste siirtyy kämmensyrjään, ellei kättä pidä jossain hassussa asennossa. Olisiko siis vasenkätisenä syytä pysytellä kuulakärkikynissä?

Riku

--- Lainaus päättyy ---

Vasenkätisille on käsittääkseni tarjolla "oblique"-teriä, joissa on kallistus oikeaan suuntaan. Esim. Pelikanilta näitä saa. Kannattaa kysellä vaíkkapa täältä: http://www.thewritingdesk.co.uk/

DandyAndy:
Ei tarvitse vasuri Oblique-terää vaan ihan tavallinen riittää. Useimmat nykyaikaiset musteetkin on varsin kelvokkaita vasurin käyttöön. Olen siis itse vasuri. Käden saan sotkuun millä tahnasa kynällä kirjoittaessani, mutta teksti pysyy kyllä paperissa eikä ole sen tuhruisempaa kuin muukaan minun kirjoittamani. Minulle ainakaan vasenkätisyys ei siis ollut este.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta