Kirjoittaja Aihe: Mustekynät  (Luettu 169783 kertaa)

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Mustekynät
« : 18.09.09 - klo:19:00 »
Löytyykö jäsenistöstä mustekynien harrastajia? Omassa kokoelmassani ovat tällä  hetkellä:

Mont Blanc 149 Meisterstück Diplomat, M-terällä
Aurora 85-v(?) juhlamalli, custom cursive italic-terällä
Aurora "88" Richard Binderin käsittelemällä stub-terällä
« Viimeksi muokattu: 06.11.10 - klo:23:46 kirjoittanut DandyAndy »
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

signorlaine

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 148
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #1 : 18.09.09 - klo:19:20 »
Minulta löytyy Pelikan M400, värissä White Tortoise. Kärjeksi valitsin mediumin, johon olen ollut tyytyväinen. Seuraavana listassa ovat Pelikanin erikoismallit, joita olen ihaillut jo pidemmän aikaa.

Tietäisikö joku foorumin käyttäjistä hyvän lähteen laatupaperille. Varastosta löytyy vielä jonkin verran Original Crown Mill:iä (täyspuuvillaisena että tavallisena) ja G.Lalo Operaa, joiden hankkiminen oli vähän liikaakin työn takana. Haussa siis EU -alueen sisältä luotettava, nopea ja laajavalikoimainen nettikauppa. Kiitos,

signorlaine
« Viimeksi muokattu: 13.02.10 - klo:10:37 kirjoittanut signorlaine »
The only way to atone for being occasionally a little overdressed is by being always absolutely over-educated. -Oscar Wilde

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #2 : 18.09.09 - klo:19:40 »
Täällä ainakin käydään loputonta keskustelua aiheesta:

http://www.fountainpennetwork.com/forum/index.php?showforum=36

Itse käytän Quo Vadiksen Notebookeja petyttyäni Moleskinen laatuun.
Niin, ja kirjepaperiksi käy hyvin taideliikkeiden skissipaperi-valikoimat. Ota kynä mukaan ja kokeile eri papereille.
« Viimeksi muokattu: 18.09.09 - klo:19:41 kirjoittanut vhild »
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Mustekynät
« Vastaus #3 : 18.09.09 - klo:20:15 »
^^Ainakin Stockmannin akateeminen myy imupaperia, mikäli aidon musteen kanssa tahtoo kauniin kirjeen laatia.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

signorlaine

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 148
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #4 : 18.09.09 - klo:22:32 »
FPN -sivusto on minulle ennestään tuttu ja paljon tietoa olen sen lähteestä jo ammentanut. Suomi vain on pieni ja köyhä maa, jonka kauppiailla ei ole tarjottavana tuotteita vaativampaan makuun. On lähdettävä merta edemmäs kalaan. Tämäkään ei ole aivan mutkatonta, sillä internet -tarjontaa stationarylle ei tunnu löytyvän EU -alueelta. Asia on minua kummastuttanut, ottaen huomioon että hienoimmat paperit tulevat juuri Euroopasta. Tähän asti olen siis alistuneena tilannut paperini Yhdysvalloista kärsien tullista, alvista ja kohtuuttomista toimituskuluista.

Kauneus, nimesi on mustekynä: http://www.pelikan.com/pulse/Pulsar/en_US.Store.displayStore.36224./the-temple-of-artemis

Täällä ainakin käydään loputonta keskustelua aiheesta:

http://www.fountainpennetwork.com/forum/index.php?showforum=36

Itse käytän Quo Vadiksen Notebookeja petyttyäni Moleskinen laatuun.
Niin, ja kirjepaperiksi käy hyvin taideliikkeiden skissipaperi-valikoimat. Ota kynä mukaan ja kokeile eri papereille.

« Viimeksi muokattu: 18.09.09 - klo:22:36 kirjoittanut signorlaine »
The only way to atone for being occasionally a little overdressed is by being always absolutely over-educated. -Oscar Wilde

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #5 : 18.09.09 - klo:22:43 »
Onpa komea kynä!
Tuosta tulikin mieleeni eräs lahjuskynä jonka omistan: Faber-Castellin lyijykynä, joka maksaa muistaakseni 179€!  ;D

http://www.worldlux.com/cgi-bin/navigate.cgi?brand=FABE&model=Perfect%20Pencil&dept=PENS&collect=&filter=

Tuntenet myös tämän brittiliikkeen?

http://www.thewritingdesk.co.uk/
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

signorlaine

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 148
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #6 : 18.09.09 - klo:22:56 »
Jossain internetin syövereissä olen tuon lyijykynän tavannut, hieno kynä täytyy sanoa.

En tunne tuota mainitsemaasi liikettä, mutta pikaisen vilkaisun perusteella (paperi)valikoima on suppea. G. Lalo on valikoimasta ainut mieleikäs, mutta pysyn Original Crown Mill:issä jos vain mahdollista.

Onpa komea kynä!
Tuosta tulikin mieleeni eräs lahjuskynä jonka omistan: Faber-Castellin lyijykynä, joka maksaa muistaakseni 179€!  ;D

http://www.worldlux.com/cgi-bin/navigate.cgi?brand=FABE&model=Perfect%20Pencil&dept=PENS&collect=&filter=

Tuntenet myös tämän brittiliikkeen?

http://www.thewritingdesk.co.uk/
The only way to atone for being occasionally a little overdressed is by being always absolutely over-educated. -Oscar Wilde

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #7 : 18.09.09 - klo:23:46 »
Ehken aivan harrastajaksi itseäni nimittäisi, mutta mustekynällä kuitenkin kirjoitan. Makuni on simppeli ja kaikki käy kunhan ovat terästä ja merkki on Parker (toki terä saa mieluiten olla kultainen). Kirjoitusvälineeni ovat kuitenkin edullisemman pään käyttöesineitä.

Muistikirjojen hankintaan oiva kauppa on. http://www.thejournalshop.com/. Valikoimista löytyvät aiemmin mainitut Quo Vadiksen muistikirjat ja omat suosikkini CIAKit. The Writing Desk taasen on oiva paikka täydentää mustevarastojaan.

Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

JMK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 289
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #8 : 19.09.09 - klo:08:58 »
Itsekään en taida aivan harrastaja olla, mutta kun kirjoitan hyvin paljon niin olen havainnut mustekynän käytössä vähemmän rasittavaksi. Joustavateräiset kynät ovat paheeni, nyt pääasiallisesti käytössä onkin vanhan tavaran liikkeestä löytynyt Geha (?) 14K kultaterällä. Parker 51 on myös - jäykästä terästään huolimatta - erinomainen, mutta onnistuin saamaan kynän varteen ruman särön ja se häiritsee keskittymistä niin paljon että kirjoittaminen hankaloituu :).

Joskus ostin heikkona hetkenä myös semmoisen etevän Vanishing Point-kynän, joka on kyllä muuten hyvä mutta kokometallisena liian painava jatkuvaan kirjoittamiseen.

Papereiden päälle en juuri uskalla ymmärtää, kun muuten kulut karkaisivat jonnekin stratosfääriin :). Normaaliin kirjoittamiseen on kopio- ja piirustuspaperi ollut ihan kelpoa.

EDIT: muistin juuri että kirjepaperina olen käyttänyt Akateemisesta haettua Marc Bodinia. Onko siis olemassa parempiakin? ;)
« Viimeksi muokattu: 19.09.09 - klo:09:18 kirjoittanut JMK »
If I am occasionally a little overdressed, I make up for it by always being immensely overeducated.

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #9 : 19.09.09 - klo:10:27 »
Itsekin kokeilin taannoin vanhoja flex-teriä - mielestäni viivan eläminen ja variaatio ovat kauniita katsella. Modernit kynät eivät tähän kykene, ja siksi ainoa vaihtoehto onkin hiotuttaa terät italic- tai stub-muotoon. Jotkut valmistajat (Conway Stewart, Bexley...) tosin tekevät italic-teriä jo tehtaalla.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

JMK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 289
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #10 : 21.09.09 - klo:14:54 »
Itsekin kokeilin taannoin vanhoja flex-teriä - mielestäni viivan eläminen ja variaatio ovat kauniita katsella. Modernit kynät eivät tähän kykene, ja siksi ainoa vaihtoehto onkin hiotuttaa terät italic- tai stub-muotoon. Jotkut valmistajat (Conway Stewart, Bexley...) tosin tekevät italic-teriä jo tehtaalla.

Flex-terässä ei ole kysymys mistään muusta kuin metallin paksuudesta. Muutaman viinilasillisen jälkeen päätin kerran uhrata ensimmäisen kunnon mustekynäni (Aurora joku) kokeellisen kynäsepinnän alttarille. Pienellä viilalla ja/tai hienolla hiomapaperin palalla "reiän" ja kärjen väliä kihnuttamalla syntyi puolessa tunnissa erittäin etevä teräksinen joustoterä, ja vielä hienommalla hiomapaperilla ja lopuksi hammastahnalla kiillottamalla sitä ei edes ulkoa päin huomannut.

Terä oli itse asiassa jopa parempi kuin nykyisessä Gehassani - menin vain, paha kyllä, katkaisemaan kynän korjauskelvottomalla tavalla kahteen kappaleeseen. Kehotan kokeilemaan johonkin edukkaampaan kirjoitusvälineeseen jos asia kiinnostaa, ei ole vaikeaa kunhan on vähän varovainen ettei venytä vahingossa terän puoliskoja vinoon - eikä ahnehdi ja tee liian joustavaa terää (yhden 1950-luvun Parker Duofoldin olen tällä tavalla pilannut - tosin terä oli muutenkin kiero kuin työtä välttelevä savolainen).

Niin paljon olen kauniilta naisilta saanut ihailevia kommentteja käsialastani joustaviin teriin siirtymisen jälkeen että kannatan lämpimästi :). Flex-terän ikävä puoli on kyllä sitten se, että mustetta kuluu kuin viimeistä päivää. Imupaperin tarpeellisuuden ymmärtää ihan eri tavalla!

Joustoteristähän kuulemma siirryttiin "nauloilla" kirjoittamiseen kun itsejäljentävät lomakkeet tulivat käyttöön - sellaisia joustoterällä ei voi täytellä.
« Viimeksi muokattu: 21.09.09 - klo:14:56 kirjoittanut JMK »
If I am occasionally a little overdressed, I make up for it by always being immensely overeducated.

Riku

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #11 : 21.09.09 - klo:15:02 »
Soveltuuko mustekynä vasenkätisen käyttöön, kun kirjoittaessa terää "työnnetään"? Toinen ainainen huolenaihe on se, että kirjoituksen edetessä juuri paperiin siirretty muste siirtyy kämmensyrjään, ellei kättä pidä jossain hassussa asennossa. Olisiko siis vasenkätisenä syytä pysytellä kuulakärkikynissä?



Riku

JMK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 289
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #12 : 21.09.09 - klo:15:06 »
Soveltuuko mustekynä vasenkätisen käyttöön, kun kirjoittaessa terää "työnnetään"?

Riippuu kirjoitustyylistä - tiedän joitakin vasenkätisiä jotka käyttävät mustekynää, mutta harvinaista se on. Ilmeisesti koulussa opetettu tyyli ei ainakaan pelaa kovin hyvin.

Joskus jossain ameriikanmaalla kynäfoorumiitit tarjosivat ratkaisuksi erittäin nopeasti kuivuvaa mustetta.

Kokeilemalla asia selvinnee.
If I am occasionally a little overdressed, I make up for it by always being immensely overeducated.

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #13 : 21.09.09 - klo:15:06 »
Soveltuuko mustekynä vasenkätisen käyttöön, kun kirjoittaessa terää "työnnetään"? Toinen ainainen huolenaihe on se, että kirjoituksen edetessä juuri paperiin siirretty muste siirtyy kämmensyrjään, ellei kättä pidä jossain hassussa asennossa. Olisiko siis vasenkätisenä syytä pysytellä kuulakärkikynissä?



Riku


Vasenkätisille on käsittääkseni tarjolla "oblique"-teriä, joissa on kallistus oikeaan suuntaan. Esim. Pelikanilta näitä saa. Kannattaa kysellä vaíkkapa täältä: http://www.thewritingdesk.co.uk/
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Mustekynät
« Vastaus #14 : 21.09.09 - klo:16:48 »
Ei tarvitse vasuri Oblique-terää vaan ihan tavallinen riittää. Useimmat nykyaikaiset musteetkin on varsin kelvokkaita vasurin käyttöön. Olen siis itse vasuri. Käden saan sotkuun millä tahnasa kynällä kirjoittaessani, mutta teksti pysyy kyllä paperissa eikä ole sen tuhruisempaa kuin muukaan minun kirjoittamani. Minulle ainakaan vasenkätisyys ei siis ollut este.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.