Kirjoittaja Aihe: Tumman puvun elävöittämisen rajat?  (Luettu 21494 kertaa)

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Tumman puvun elävöittämisen rajat?
« Vastaus #15 : 17.09.09 - klo:17:34 »
Aivan loistavaa keskustelua ja näkökantoja jälleen!!

Jaro:
Vähän ounastelinkin että "3/2 roll" olisi jotain tuollaista... Kieltämättä harvinainen näky Suomessa. Tai ainakaan minä en ole juuri törmännyt tuohon ratkaisuun. Ei välttämättä hassumpi malli tuokaan hyvin toteutettuna. Tuo kauluksen kaari on kyllä uniikki ja hyvännäköinen.. Toki se kolmas napinläpi siellä kauluksen alaosassa hieman epäilyttää, kuten ilmeisesti myös Villeäkin...
Mutta en tyrmäisi kuitenkaan missään nimessä.

Mitenkäs tuollaisen ratkaisun formaalius?? Vai onko kyse vain makuasiasta ja puhtaasti vain erilaisesta mallista?




Ivyman:
Puhut asiaa, ettei kannata liikaa haalia erikoisuuksia... Muuten tulee se ylilyönti ja komeasti.
Sen reunuksen (piping) jätinkin jo laskuista pois... Ihan jo siitä syystä että se on epäformaali. Kuitenkin formaaliutta olisi tarkoitus vaalia tämän tulevan puvun osalta.

Eli oikeastaan erikoisuuksiksi, tai yksityiskohdiksi jäävät enää koristeompeleet/tikkaukset ja sitten ne Pariisilaiskaulukset ja lisäksi joku maukas, hillitty kuviointi kankaassa...
Ja noista en ole ihan hevillä luopumassa. Heh!


Pariisilaiskauluksista tulikin mieleeni eräs kysymys:
Osaatteko arvon herrat sanoa, onko mitään kirjoitettuja tai kirjoittamattomia sääntöjä siitä, millainen takin tulisi muuten olla ulkoasultaan, mikäli valitaan juuri Pariisilaiskaulukset??

Eli millaiset halkio/halkiot, millaiset taskut, minkä tyylinen leikkaus, nappien määrä takissa, nappien määrä hihoissa??


VASTATUULEEN!

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Tumman puvun elävöittämisen rajat?
« Vastaus #16 : 17.09.09 - klo:18:21 »
Kieltämättä harvinainen näky Suomessa. Tai ainakaan minä en ole juuri törmännyt tuohon ratkaisuun. Ei välttämättä hassumpi malli tuokaan hyvin toteutettuna. Tuo kauluksen kaari on kyllä uniikki ja hyvännäköinen..

Juu... Suomessa näkee vain versiota jossa aidosti kolminappisen puvun ylintä nappia pidetään auki.. Se tuhoaa minkä tahansa puvun linjat aika tehokkaasti. 2/3 -roll sen sijaan on minusta ihan mainio yksityiskohta. Lienenkö minäkin Tom Fordin uhri.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Tumman puvun elävöittämisen rajat?
« Vastaus #17 : 17.09.09 - klo:18:28 »
Tom Ford väijyy kaikkialla! Kohta jokainen meistä on pieni Tom Ford!  ;D
get your kicks on route six six six

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Tumman puvun elävöittämisen rajat?
« Vastaus #18 : 17.09.09 - klo:18:41 »
Tom Ford väijyy kaikkialla! Kohta jokainen meistä on pieni Tom Ford!  ;D

Näissä uusissa Bondeissa on mielestäni product placement viety liian pitkälle. Bond ajelee Mondeolla ja vaatteetkin on Fordin.. :)
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Tumman puvun elävöittämisen rajat?
« Vastaus #19 : 17.09.09 - klo:18:58 »
Siinä olisi hieman ala-astemaiseen tyyliin jotain samaa kuin lasten musiikkimaussa tyyliin: "On kuunneltava vain ja ainoastaan heavy-musiikkia, tai muuten on lälläri"

 ;D Siellä missä kasvoin sama pantiin muotoon: 'kuuntele heviä tai saat turpaan!' Ryhdyin punkkariksi, siinä voi arvailla kuinka kävi.

Jaro - kuten usein - hyviä pointteja.

Paitsi että: en ole Ivy-desantti! Olen syytön kaikkeen!
get your kicks on route six six six

Sami

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 364
    • Profiili
Vs: Tumman puvun elävöittämisen rajat?
« Vastaus #20 : 18.09.09 - klo:01:02 »
Kannatan myös ajatusta, että formaaliksi tummaksi puvuksi parhain vaihtoehto on yönsininen. Ainakaan voimakas kuviointi varsinaiseen tummaan pukuun ei kuulu, vaan kankaan tulisi olla sileää. Hienoista erottuvuutta massasta saat vaikka pystykauluksilla (peak lapel) ja minusta yksinappisuus sopii juhlavaan tyyliin (eihän Kilgourilla voida olla väärässä?).

En kannata ajatusta, että omistaa "melkein tumman puvun", jos on mahdollisuus omistaa arkipukuja JA tumma puku. Tämän vuoksi "melko" tumma sininen ei olisi valintani, vaan nimenomaan lähellä mustaa oleva yönsininen. Toisena värinä mainittu musta on jo useaan otteeseen teilattu tylsänä, ja asiassa kieltämättä on perää. Arman Alizad tosin luottaa mustaan pukuun. Kun puku räätälityönä saadaan istumaan kuin hansikas, ei se välttämöttä aivan tylsältä mustanakaan näytä...

Vähemmän muodollista menoa halutessasi yhdyn aikaisempiin mielipiteisiin, että värillisillä ja kuvioiduilla paidoilla saat hieman räväkkyyttä kokonaisuuteen. Mutta muista, että yksi puvun tärkeimmistä ominaisuuksista, jonka asioista kiinnostuneet kyllä huomaavat, on tilauspuvun vertaansa vailla oleva istuvuus!

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Tumman puvun elävöittämisen rajat?
« Vastaus #21 : 18.09.09 - klo:17:59 »
Juu, voimakasta kuviointia ei ole tarkoitus valita, mutta kevyt ja hillitty kylläkin, ainakin näin alustavasti... Hillitty kuviointihan on sallittua myös tumman puvun skaalassa, kunhan ei ole raidallista eikä ruudullista tahi yleensäkään värillistä kuviointia, eikö vain?

Kaulusmalleissa minulla on kaksi suosikkia ylitse muiden... Eli juuri nuo mainitsemasi pystykaulukset (peak lapel) ja sitten ne Pariisilaiskaulukset, joita olin alustavasti suunnitellut tähän tulevaan pukuun...
Pystykauluksilla olevia irtotakkeja minulla jo onkin kaksi ja ne ovat myös ehdottomat suosikkini vaatekaapissani.
Pariisilaiskauluksilla olevia takkeja ei vielä ole ensimmäistäkään, mutta nähtyjen kuvien perusteella pidän niistä todella paljon. Joten sen vuoksi nyt olisi niiden vuoro.

Itse en pidä mustaa varsinaisesti tylsänä, mutta sanotaanko näin että moneen paikkaan hieman turhan vakavana ja juhlallisena kylläkin... Eli mielestäni yönsininen antaa tavallaan enemmän "anteeksi", vaikka onhan yönsininenkin hyvin tumma sävy.
Mutta toisaalta taas allekirjoitan kyllä vanhan sanonnan että musta käy lähes aina ja kaiken kanssa...
Kuitenkin täysmusta puku sileällä kankaalla minulla jo on, joten en näe järkevänä tässä vaiheessa teetättää räätälillä toista samanlaista.

Nappien määrästä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että joko kaksi tai kolme PISTE. Noh, ehkä varauksella tuo em. erikoisuus eli 3/2 roll...
Mutta omasta mielestäni yksinappiset ovat tökerön näköisiä, eivätkä tule löytämään tietä meikäläisen kaappiin, valitan.
Toki haluan jo tässä vaiheessa tarkentaa että minua ei tietenkään haittaa jos joku muu käyttää yksinappisia, mutta minulle ne eivät vain "maistu".
VASTATUULEEN!

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Tumman puvun elävöittämisen rajat?
« Vastaus #22 : 18.09.09 - klo:18:39 »
Tumppi, jos aiot teettää räätälillä vain tämän yhden puvun, oletko varma, että tahdot juuri sen olevan tumma puku? Tumma pukuhan sopii lähinnä muodollisempiin tilaisuuksiin, joten mikäli käyttää pukua muutenkin kuin tilaisuuksissa, jotka sen ehdottomasti vaativat, tulee useimmiten varmaan käytettyä jotakin muuta pukua. Jos tahtoo päästä mahdollisimman usein nauttimaan räätälinpuvun käyttämisestä, kannattaa mahdollisesti teettää vaatturilla jonkin muun värinen puku ja tummaksi puvuksi hankkia mittatilaus- tai valmispuku.

En ole mitenkään kyseenalaistamassa valintaasi vaan tarkoitukseni on vain heittää vinkkinä tällainen näkökanta, jotta tulet harkinneeksi sitäkin. Itse toki tiedät parhaiten, mikä valinta on oikea juuri sinulle.

Toinen juttu: jotkut tuhahtelevat mustalle mutta omasta mielestäni se on paras väri tummalle puvulle. Tummansininen tuo mieleen japanilaisen virkamiehen ja tummanharmaa on minusta se tylsä väri, jotenkin lattea. Mustaan pukuun kannattaa valita Villenkin blogissaan esittämän suosituksen mukaan kudonnaltaan mielenkiintoinen kangas, esim. kalanruoto. Kyllä se minusta muodolliseenkin pukuun sopii. Jos etiketti määrää olemaan lattea, ei siitä kannatta välittää. Ja eihän etiketti niin määrää. Lisäksi paidalla, solmiolla, taskuliinalla ja kunnon kengillä saa lisää ilmettä pukuun.
Suositellaan täysraittiutta.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Tumman puvun elävöittämisen rajat?
« Vastaus #23 : 18.09.09 - klo:19:46 »
Niin, siis tuo äskeinen mielipiteeni nappien määrästä oli tarkoitettu yksirivisiä takkeja ajatellen... Heh!


Jaro: Onpahan muuten todella tyylikkään näköisiä kaksirivisiä!!! Ohhoh. Ei voi muuta sanoa... Mistä noita kuvia oikein löytyy?? Harvoin, siis hyvin harvoin minä sytyn kaksirivisille... Mutta nyt... Upeita!

Kaksirivinen taitaa vain olla hieman "hankalampi" tapaus, siis siinä mielessä että sitä on todellakin osattava oikeasti ns. kantaa. Ja sehän taitaa olla myös istuvuutensa suhteen hyvin armoton ja anteeksiantamaton.
Toki räätälin tuleekin saada se istuvaksi...
Ainoa miinus kaksirivisessä on että se on pidettävä aina kiinni... Ja itse mielelläni pidän pikkutakkia välillä auki ja välillä kiinni... Lisäksi himoitsen pukua 3-osaisena eli haikailen sen liivin perään.


Arska: Toistaiseksi olen suunnitellut vain yhden puvun teettämistä kerrallaan... Koska kertarykäisyllä useampi räätälin luomus yksinkertaisesti maksaa liikaa... Mutta tuskinpa kokeilu tulee jäämään yhteen räätälin tekemään pukuun, ellei se ole pettymys, mutta tuskin tulee olemaan, kunhan suunnittelee sen järkevästi ja huolella, sekä valitsee laadukkaat materiaalit ja maineikkaan räätälin.

Ja kuten aiemminkin mainitsin, niin arkena ja tavallisina päivinä tulee harvoin käytettyä kokopukua, vaikka haluaisinkin... Mutta kun tuolla tuulipukujen seassa, nykyisessä Suomessa tuntee itsensä melkoisen ylipukeutuneeksi kokopuku päällä... Ja se on mielestäni todella IKÄVÄÄ ja VALITETTAVAA.
Jotenka ymmärtänet varmaan, että tuossa valossa tarkasteltuna ns. arkipuku tai yleensäkin edes monikäyttöisempi puku ei olisi minulle niin palkitseva kuin toivoisin sen olevan...
Sitäpaitsi yksi varsin mukavan näköinen teräksenharmaa puku minulla onkin, joka on nimenomaan ostettu monikäyttöiseksi ns. arkipuvuksi tai "päiväpuvuksi"... Ja kaiken lisäksi pidän siitä paljon, mutta siitä huolimatta armoton ja valitettava totuus on että todella harvoin sitä tulee käytettyä.

Eli kiteyttäisin asian näin:
Monikäyttöisemmänkään puvun käyttötuntimäärät vuodessa eivät olisi juurikaan tumman puvun käyttötuntimääriä isompia minulla. Ainakaan merkittävissä määrin...
Mutta juuri tummaa pukua tarvitsen yllättävänkin paljon...

VASTATUULEEN!

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Tumman puvun elävöittämisen rajat?
« Vastaus #24 : 18.09.09 - klo:20:19 »
Mikäli hitusen rennompaa, mutta edustavaa tummaa pukua hakee, ei saa unohtaa upeaa windowpane-kuviota:



Windowpane-puvun sekä housut että takki käyvät erillään myös irtohousuista tai -takista. Yhdessä formaalit, erikseen rennommat. Erinomaisen laajan käytön takaa kaunis kangas.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Tumman puvun elävöittämisen rajat?
« Vastaus #25 : 18.09.09 - klo:21:01 »
Ville:
Kieltämättä ihan hyvännäköinen, mutta tuohan ei kuitenkaan "virallisesta" tummasta puvusta käy? Siis esim. iltajuhlassa jonka kutsussa lukee tumma puku, tai vaikkapa tumma puku pienin kunniamerkein? Entäs häissä?

Mutta ilmeisesti et windowpane'a olisi juhlallisempiin tilaisuuksiin tarjoamassakaan, vaan monikäyttöisemmäksi puvuksi, vai? 
VASTATUULEEN!

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Tumman puvun elävöittämisen rajat?
« Vastaus #26 : 18.09.09 - klo:23:52 »
Mutta ilmeisesti et windowpane'a olisi juhlallisempiin tilaisuuksiin tarjoamassakaan, vaan monikäyttöisemmäksi puvuksi, vai? 

Mikäli räätälille todella aiot, windowpane tarjoaa kaikkein monikäyttöisimmän valinnan. Eipä kaikkein formaaleimpiin tilaisuuksiin, mutta hyvin laajasti kuitenkin: toimistoon, neuvotteluihin jne.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Sami

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 364
    • Profiili
Vs: Tumman puvun elävöittämisen rajat?
« Vastaus #27 : 19.09.09 - klo:02:34 »
Ville:
Kieltämättä ihan hyvännäköinen, mutta tuohan ei kuitenkaan "virallisesta" tummasta puvusta käy? Siis esim. iltajuhlassa jonka kutsussa lukee tumma puku, tai vaikkapa tumma puku pienin kunniamerkein? Entäs häissä? 

Totta, ei käy virallisesta tummasta puvusta, silloin ainoastaan yönsininen ja musta ovat etiketin mukaiset vaihtoehdot. Ei tumma puku missään tapauksessa väärä valinta ole häihinkään, vaikka kesähäissä vaalempi puku voi hyvinkin olla tyylikkäämpi vaihtoehto.

Mutta monikäyttöisyyttä Villen ehdottama windowpane kyllä tarjoaa, mikäli yhtään arkena joutuu/haluaa pukua (tai irtotakkia) käyttää.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Tumman puvun elävöittämisen rajat?
« Vastaus #28 : 19.09.09 - klo:12:25 »
Ville: Kyllä tosiaan vakaa aikomukseni olisi jättää tilaus räätälille puvusta viimeistään vuodenvaihteen tietämillä... Mahdollisesti jo hieman aikaisemminkin parhaassa tapauksessa.
Hyvä esimerkki tuo windowpane kaikessa monikäyttöisyydessään. Enkä missään nimessä täysin sulje pois juuri tuollaista monikäyttöistäkään vaihtoehtoa... Onhan siinä järkisyitä ja perusteita todella paljon. Ja todella moni sitä tuntuu täällä suosittelevan, eikä syyttä suotta.

Tosin vielä kuitenkin "virallinen" tumma puku vaihtoehtona on rinnan mitan edellä... Mutta 100-0 peli ei ole missään nimessä.



Sami: Kesähäissä voi vaalea puku joskus todellakin olla 10+ verrattuna ainaisiin tummiin pukuihin.
Tosin itse olen sitä mieltä että vaaleiden pukujen kanssa on oltava ostettaessa todella tarkkana värin tai varsinkin sävyn suhteen, ettei tule vahingossa malli "ukkia". Heh!
VASTATUULEEN!

VMP

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 489
    • Profiili
Vs: Tumman puvun elävöittämisen rajat?
« Vastaus #29 : 19.09.09 - klo:12:34 »
Ville:
Kieltämättä ihan hyvännäköinen, mutta tuohan ei kuitenkaan "virallisesta" tummasta puvusta käy? Siis esim. iltajuhlassa jonka kutsussa lukee tumma puku, tai vaikkapa tumma puku pienin kunniamerkein? Entäs häissä? 

Monikäyttöinenhän windowpane on, mutta esim. hautajaisiin tai tilaisuuteen kunniamerkein se ei ole mielestäni riittävän formaali. But that's just me? Toisaalta näihin tilaisuuksiinhan kaapista taisi löytyä jo musta puku.

3/2-roll tullee löytymään omasta räätälinpuvustani, jos joskus hamassa ja näkymättömissä olevassa tulevaisuudessa teettämiseen on taloudelliset mahdollisuudet. Se on rouhea.