Kirjoittaja Aihe: Amerikan joukkosurmat  (Luettu 47206 kertaa)

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Amerikan joukkosurmat
« Vastaus #120 : 17.12.12 - klo:22:11 »
^ No niin. Annos rautalankaa oli hyväksi. Kiitos. Sama väsymys vaivaa.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Amerikan joukkosurmat
« Vastaus #121 : 17.12.12 - klo:22:29 »
Jokelan kouluampumisten jälkeen keskusrikospoliisissa työskentelevä ystäväni totesi minulle että fiksun hullun edessä yhteiskunta on voimaton. Me emme pysty millään rajoituksilla, sääntelyllä, kielloilla tai muilla lainsäädännön keinoilla estämään motivoituneita hulluja tekemästä hirmutekoja. Me voimme ryhtyä soveltamaan arkielämäämme mielisairaalan tai vankilan ohjesääntöjä mutta se ei edelleenkään estä älykkäitä hulluja tekemästä hirmutekoja. Loputuloksena me olemme ainoastaan tehneet omasta elämästämme mielisairaalan tai vankilan. Hullut vain nauavat meille ja pitävät meidän itsellemme asettamiamme rajoituksia ja kieltoja pelkkinä älyllisinä pujotteluratoina joiden kiertäminen vain vahvistaa heidän ylemmyydentuntoaan.

Ainoa mitä voimme tehdä on yrittää ymmärtää mitkä voimat näitä hulluja tuottavat ja toimia näitä voimia vastaan.

Muuten me kaikki elämme huomenna mielisairaalassa tai vankilassa. Haluatko sinä elää jommassa kummassa laitoksessa?

Minä en.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

starsailor

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 353
    • Profiili
Vs: Amerikan joukkosurmat
« Vastaus #122 : 17.12.12 - klo:22:45 »
En väitä, että olen absoluuttisesti oikeassa, mutta tuskimpa samaa voi sanoa tästä asiasta moni muukaan. Katson asiaa vain siltä kantilta mitä itse olen kokenut koulukiusaamista, nähnyt sitä läheltä ja tutustunut muutamaan koulussa olleeseen nuoreen sosiopaatin alkuun, joiden myöhempi historia on osoittanut arvelut oikeaksi. Sen lisäksi olen joutunut ikäväkseni näkemään muutaman tapauksessa, jossa sinäänsä pieni kiusaaminen on ollut henkilön psyykkeelle ylivoimaista ja henkilö syrjäytynyt yhteiskunnasta tämän johdosta. Jotenkin tuosta tapauksesta olen vetänyt sen johtopäätöksen, että se mikä jollekin on liikaa voi olla niin pientä ettei sitä valtaosa edes katsoisi kiusaamiseksi. Tästä tullaan siihen mitä ensimmäisissä kirjoituksissa hain, että jos ihmisellä on hyvin ohut henkinen ja fyysinen suorakuori, niin on todennäköistä, että ongelmia on tiedossa ellei sitten eristäydy opiskelu ym. elämästä, mikä taas ei ole normaalia.

Haluaisin todella tietää, että millainen kiusaaminen sai nämät Pekka-Ericit ja muut eristäytymään ja hautomaan kostoa. Veikkaan, että se on sellaista tyypillistä mitä valtaosa kiusaamisen kokeneista on joutunut kestämään. Ja vaikka valtaosalle voi tulla koston himoa näitä kiusaajia kohtaan, niin väitän, että valtaosa ei halua kostaa sivullisille ihmisille kokemaansa vääryyttä, koska ihmiset ymmärtävät oikean ja väärän eron. Näiltä kouluampujilta puuttuu se kyky ymmärtää asioita kokonaisuudessa ja silloin saavat sivulliset kärsiä. Eikä vaikuta siltä, että tämä puute johtuisi kasvatuksesta tai vanhempien raakalaisuudesta. Silloin näiden henkilöiden mielessä on oltava jotain pilalla jo lähtökohtaisesti. Käsittäkseni ainoastaan raaka hakkaaminen tai onnettomuus voi aiheuttaa pääalueella vamman, jossa henkilön kyky tuntea empatiaa ja sääliä katoaa, mutta näistäkään vammautuneista ei tule mitään massamurhaajia, vaan heistä tulee vain tavanomaista itsekkäämpiä, koska eivät enää tunnista toisten ihmisten tunteita. Siitäkin on vielä aika pitkä matka lähteä tappamaan viettomia lapsia johonkin kouluhuoneeseen.

Psykologisessa mielessä keskustelua kuvaa se, että ei ole valmiita vastauksia. Psykologia kyllä kertoo havaittuja käytösmalleja, mutta mitä tiedettä sellainen on, joka kertoo jälkikäteen mistä asiat johtuivat jos sen avulla ei pysty tunnistamaan tai tekemään minkäänlaisia ennustuksia? Lisäksi keskustelua ohjaa yhteiskunnan valitsema linja, jossa ymmärrystä on enemmän rikollisille kuin uhreille ja heidän omaisilleen, eli humanismi. Sen sääntöihin ei sovi kuva epäkelvollisista ihmisistä, joiden paikka ei ole yhteiskunnassa.

Jotain kriminaalipsykologia kuunnellessa, joka kertoo löytäneensä hyvin monelta vangilta psykopaatin piirteitä, tulee mieleen että "niin ja saman on varmaan huomanneet omaiset ja uhrit jo aikoja sitten". Mitä hyötyä siitä tutkimisesta on ilmiselvissä tapauksissa? Sen kun lukisi rikoshistorian läpi, siinä se seisoo aika hyvin mihin kyseinen yksilö on kykenevä. Kasvain päässä selitti käsittääkseni Texasin torniampujan tekoa melko hyvin, mutta tämä oli massamurhaajien kohdalla hyvin harvinainen poikkeus.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Amerikan joukkosurmat
« Vastaus #123 : 17.12.12 - klo:22:59 »
...eiköhän tämän aiheen anti selvinnyt tässä. starsailor, toivon sinulta löytyvän jatkossa asiallisempaa sanottavaa tyylin suhteen. Nähtävästi Keikarin foorumi on hyödyllisimmillään silloin, kun ketjut pyörivät tyylin ympärillä.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/