Kirjoittaja Aihe: Mikä hifi klassiselle?  (Luettu 60496 kertaa)

Ernst, Max Ernst

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 689
  • The Hat Makes the Man
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #105 : 14.01.13 - klo:10:37 »
Kiitos kaikille hyvistä näkökannoista. Laitteisto haarukoitui lopulta varsin vaivattomasti, tosin lopullisen päätöksen teon kanssa tuli jahkailtua varsin pitkään. Omaa valintaa piti kuitenkin aina "koetella", milloin minkin vaihtoehdon kanssa. Valinta kesti koettelun ja koekuuntelut ja nyt olen varsin tyytyväinen musiikin sointiin, ja muutenkin.

(Kieltämättä B&O:n laitteet olivat todella pitkään houkuttamassa. Onneksi uusien hinta on niin järjetön, että niitä ei tarvinnut ajatella lainkaan, sillä en uusien beojen muotoilua kovin onnistuneena pidä. Myös käytettyjä beoja tuli selviteltyä melko laajaltikin. Lopulta kuitenkin, kun mielikuvittelin niitä kotiin, niin niiden ajattomuus karisi viimeistään siinä vaiheessa.  Aikansa lapsia ovat 70-80 -luvun beotkin, jopa melkoisa rohjakkeita. Samoin niiden mekaniikka kuluu siinä kuin muidenkin merkkien. Melkeinpä kaikissa käytettyissä on jotain "pientä laitetavaa", erityisesti mekaniikan osalta: cd-soittimissa mekaniikan toimintahäiriöitä, peitelevyjen toiminta takeltelee, kaiuttiminen ripustukset pitäisi poikkeuksetta uusia jne. Juuri tästä entisöinti/askartelu -harrastuksesta oli tarkoitus siirtyä musiikin harrastamiseen, joten päätin käytetytkin unohtaa.)

Kotiin tuli, muualtakin löydettyjen vinkkien perusteella, Denon RCD-N8 ja Monitor Audio BX2 -kaiuttimet. Hinnan mukaan arvioitunahan kyse on varsin "low-end" -laitteistosta. Ääni on silti mielestäni vertailujeni perusteella vähintään muutamaa kertaluokkaa kalliimpaa laitteistoa vastaava, joten syntymäpihinä en voi olla kuin äärimmäisen tyytyväinen. Valintaperusteiksi nousivat lopulta
- käytettävissä olevat resurssit (budjettirajoitteisuus)
- hinta/äänenlaatu (objektiivinen arvio)
- äänenlaatu, erityisesti klassisen musiikin toistossa (subjektiivinen arvio)
- verkkosoitin- ja internetradio-ominaisuudet
- dac -muuntimen laatu (sisältyy kyllä äänenlaatuun)
- pieni koko, kompaktius (integroitu kokonaisuus)
- ulkonäkö (tai "näkymättömyys")
Nämä ovat ehkä jossain määrin tärkeysjärjestyksessäkin.





« Viimeksi muokattu: 14.01.13 - klo:13:23 kirjoittanut Ernst, Max Ernst »

U-Haul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #106 : 14.01.13 - klo:21:57 »
^ Näppärän oloinen kokonaisuus ja varmasti hyvää vastinetta rahalle. Työpaikan kuntosalilla näemmä samanlainen Denon. Mukavan minimalistinen toteutus, mutta kokoa kuitenkin sen verran, että on ihan vakuuttavan tuntuinen.
Keep Calm and Carry On.

buli

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #107 : 15.03.13 - klo:10:23 »
Keikarin olohuoneeseen sopii "vain" B&O:n laite. Ostin kymmenisen vuotta sitten ko. firman käsityksen matkaradiosta, http://beocentral.com/beosound1. On kyllä liikuteltava sillä siinä on kädensija ja motorisoitu antenni ulkokäyttöön. Itse kuuntelen kaapelikanavia. Kauko-ohjain on voimakas. Ei tarvitse olla lähelläkään laitetta eikä suuntauksenkaan tarvitse kovin tarkkaa. Kunhan osoittaa sinnepäin.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #108 : 15.03.13 - klo:11:13 »
Kotiin tuli, muualtakin löydettyjen vinkkien perusteella, Denon RCD-N8 ja Monitor Audio BX2 -kaiuttimet.

Nuo pikku-Denonit yhdistettynä oman maun mukaisiin jalustakaiuttimiin on tarjonnut todella kovaa vastinetta rahalle jo yli 10 vuotta. Varmasti hyvä ostos nykyisessä inkarnaatiossaankin.

Magnepan

  • Kisälli
  • Viestejä: 11
  • It's a Wonderful Life
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #109 : 08.11.13 - klo:23:02 »
Mielenkiintoinen keskustelu.. nimimerkki kertoo kaiuttimien merkin ja putket ainoat oikeat moottorina ;)

Toisille ääni on jotain mitä kuuluu taustalla toisille uskon asia, itse taidan kuulua tuohon jälkimmäiseen kastiin ja laitteiston etsimiseen käytetty aikaa likemmäs 20v ja rahaa useamman henkilöauton verran.

Taidan kuulua itse siihen kategoriaan jota katsotaan hieman pitkin nenän vartta mutta usko tai älä kaapeleilla on väliä,
ääni muuttuu mikäli kaiutin kaapelit eivät ole suorana ja koskettavat lattiaa yms..   ;)

Ihmiset ovat kuin viini;
huonot happanevat vanhetessaan,
hyvät tulevat paremmiksi.

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #110 : 09.11.13 - klo:17:46 »
Mielenkiintoinen keskustelu.. nimimerkki kertoo kaiuttimien merkin ja putket ainoat oikeat moottorina ;)

Taidan kuulua itse siihen kategoriaan jota katsotaan hieman pitkin nenän vartta mutta usko tai älä kaapeleilla on väliä,
ääni muuttuu mikäli kaiutin kaapelit eivät ole suorana ja koskettavat lattiaa yms..   ;)


Magnepanit, ou jeah!

Magnepanien "heikko lenkki" on siinä, että maggiet ovat niin säälimättömät huonoille äänityksille (ja niitä kyllä riittää, valitettavasti).

Aikoinaan tuli tehtyä monenlaisia vertailuja pönttöjen ja lankkujen välillä. Minulle se "juttu" oli magneplanarit. Pöntöt eivät päässeet lähellekään, mitä minun kuuntelumakuuni tulee. Hintaluokkaan katsomatta. Putkista jouduin tinkimään, mutta A-class luokassa kuitenkin kämppää tuli lämmitettyä.

Kaapeleista sen verran, että kuluneella viikolla kuskasin AudioQuestin Greenit kaatopaikalle (2x3m). Mukana meni myös Kelvin Labsin integroitu A-luokan vahvistin (potikat / rca:t olisivat vaatineet vaihtoa). Nykyisillä B&W CDM 1 NT:illä ja Teacin bulkkivahvistimella en havainnut mitään eroja em. greenien tai bulkkikaapeleiden välillä. Aikoinaan olin kuultavista eroista täysin varma.

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #111 : 28.01.15 - klo:23:20 »
Tällä viikolla sitten "antautui" vanha ja luotettava Teac -integroituni ja hiljaisuus on vallannut huoneistoni.

Nyt on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa. Ostaa uusi, riittävän tehokas vahvistin tai myydä nykyiset passiivit (B&W CDM 1NT) pois ja hankkia tilalle aktiivi G:t. Nuo B&W:t ovat kyllä erinomaiset kaiuttimet. Joka suhteessa. Tosin, huonon hyötysuhteen vuoksi vaativat keskimääräistä enemmän potkua vahvistimelta. Geneleceillä ei tuota ongelmaa edes olisi. Muotoilultaan / ulkonäöltään B&W vie G:tä 10-0.