Kirjoittaja Aihe: Kahvimyllyt  (Luettu 54303 kertaa)

Joona_

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Vs: Kahvimyllyt
« Vastaus #15 : 14.12.12 - klo:22:00 »
Krupsia ehkä parempi vaihtoehto voisi olla alle 100 euron hintaluokassa Wilfan CGR-1 (http://www.gigantti.fi/product/pienkoneet/kahvit-ja-tarvikkeet/CGR1/wilfa-kahvimylly).

Aikoinaan itse arvoin nimenomaan Krupsin ja Wilfan välillä ja harrastuneempi ystävä vahvasti suositteli Wilfan myllyä. Myllyähän myydään aika yleisesti erikoiskahviliikkeissä ja näyttää sillä olevan yksi ruotsalainen "Best i test"-palkinto (riktigtkaffe.se) ja jonkun MM-baristankin suositus:D Itse olen ollut hyvin tyytyväinen ja laatu on selkeästi parempi kun aiemmin satunnaisessa käytössä ollut halpa "silppuri". Oma käyttö lähinnä tosin suodatinta, pressoa ja mutteria. En omista espressokeitintä joten siitä ihan hienoimmasta jauhatuksesta en osaa sanoa paljonkaan, mutta uskoisin laadun olevan ihan riittävää satunnaiseen käyttöön.

Kommentoidaan nyt vielä kun noita crema.fi-sivuja jumituin selailemaan että jos tarve olisi vain espressokeittimelle ja halua investoida hiukan enemmän,tuo Ascaso i-Mini näyttää sekä erittäin hyvältä että laadukkaalta...

Wilfa ei säädy tarpeeksi "tiukaksi" espressoa varten eikä siksi sovi espressomyllyksi. Säiliöön jauhavat myllyt eivät myöskään ole kovin mukavia käyttää portafilterin kanssa. Suodatinkahvia varten Wilfa on kuitenkin ihan kelpo mylly vaikkakin toiminnaltaan ilmeisesti hyvin vaihteleva.
Your ad here? High Traffic/Low Rates

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Kahvimyllyt
« Vastaus #16 : 14.12.12 - klo:22:11 »
No niin, hyviä vaihtoehtoja otetaan edelleen vastaan.

Joona_

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Vs: Kahvimyllyt
« Vastaus #17 : 14.12.12 - klo:22:20 »
Ei niitä oikein ole enempää.
Your ad here? High Traffic/Low Rates

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kahvimyllyt
« Vastaus #18 : 14.12.12 - klo:22:22 »
Näistä ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta melko edullinen mylly kyseessä. Taitaa olla Krups -merkkisenä myynnissä jenkeissä?

http://household.graef.de/program/coffee-grinder

Ascason i-Mini on kyllä jo laadukas mylly (n. 200€). Sitä uskallan suositella ihan omien käyttökokemuksieni perusteella muillekin. Niitä on myös silloin tällöin saatavilla käytettynäkin.




jda

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 165
  • On the go
    • Profiili
Vs: Kahvimyllyt
« Vastaus #19 : 15.12.12 - klo:09:23 »
Säiliöön jauhavat myllyt eivät myöskään ole kovin mukavia käyttää portafilterin kanssa.

Totta tämä portafiltterin osalta, mokkapannullakin keittäminen on hiukan rasittavaa kun kahvia pitää lusikoida säiliöstä pannun pieneen filtteriin ja jauhettu määräkin tuntuu aina olevan hiukan väärä.

Tuukka

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1127
    • Profiili
Vs: Kahvimyllyt
« Vastaus #20 : 29.03.17 - klo:21:13 »
Varsin hyvan myllyntekijan kickstarter aeropressiin sopivasta myllysta:
https://www.kickstarter.com/projects/838685161/aergrind-the-new-compact-coffee-grinder-made-by-kn

Ensimmainen era melkein myyty loppuun 12 tunnissa.
Great minds think alike - fools never differ.

Venemies

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Kahvimyllyt
« Vastaus #21 : 03.09.17 - klo:14:24 »
Minulla Mazzer iMini E ja en ole ollut täysin tyytyväinen - säätö on vaikeaa.

Szanne

  • Kisälli
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Kahvimyllyt
« Vastaus #22 : 09.10.19 - klo:00:03 »
Tuli juuri keskusteltua ystävän kanssa, joka onkin kunnon kahviharrastaja. Olen hankkinut aeropressin ja pohdin ääneen, mikä mylly minun kannattaisi hankkia. Odotin saavani vastaukseksi kalliin käsikäyttöisen hifistelylaitteen. Kuitenkin sain kuulla, että käsikäyttöisyys ei tuo mitään oikeaa etua fiilistä lukuunottamatta. Fiiliksenkin kanssa on kuulemma niin ja näin, koska usein tehtynä papujen jauhaminen ei ole nautintoa. Vertauskuvana voisi kuulemma olla kenkien kiillottaminen joka päivä. Sähköisistäkin sain vinkiksi ostaa halvan ja koittaa ensiksi, kauanko jaksan papuja jauhaa. Oli hieman antikliimaksi.

paddington

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 777
    • Profiili
Vs: Kahvimyllyt
« Vastaus #23 : 09.10.19 - klo:08:52 »
Itselläni on joku viidenkympin Krups mylly. ”Kunnon kahviharrastaja” [sic] ystäväni arvioi laitteen ja totesi siinä olevan keraamiset kartioterät, jotka ovat isoin ero propellimaisiin teräsleikkureihin. Ensimmäinen kuulemma jauhaa, toinen hakkaa pavun palasiksi.

Olen aivan koukussa vastajauhettuun kahviin. Ero on niin selvä, että sen tajuaa tavallinen kansalainenkin. Eräs ihminen sanoo kylään tullessaan, että ”täällä on aina niin hyvä kahvi”. Siitä tulee mieleen Pulp Fictionin ”gourmet shit” -kohtaus. Juu tiedän sen itsekin, sillä juomallani kahvilla on sittenkin väliä. Töissä juon mukisematta puoli vuotta sitten jauhettua Juhla Mokkaa, mutta siinä onkin kyse raksapetroolista.

Ostin muuten paikallisen kahvipaahtimoyrittäjän suosittelemana 65€ Wilfa myllyn lahjaksi sukulaiselle, ja hän on myös aivan myyty. ”Kyllä sitä ompeluseuran kahvia juo, mutta aina odottaa kotiinpaluuta että pääsee keittämään kunnon kahvit.”

Keittimenä siis aivan tavallinen ”soviet coffee machine” Moccamaster ja kahvina Nordqvist luomu Reko. Nauttia voi pienestäkin upgradesta. Ei aina tarvi olla kovinta hifiä. Se tie nimittäin on pitkä ja kaita, ja johtaa turmioon, vai miten se menikään.


Tuukka

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1127
    • Profiili
Vs: Kahvimyllyt
« Vastaus #24 : 09.10.19 - klo:12:51 »
Papujen jauhamisella juuri ennen on todella iso vaikutus, kuten paddington tuossa mainitsi.

Ja olen samaa mieltä että käsikäyttöisellä ei ole juuri muuta kuin fiiliseroa. Itse jaksoin sitä vuoden, nykyään käsikäyttöinen näkee käyttöä vain matkustaessa/retkillä.

Aeropress ei ole niin nuuka jauhetustuloksen suhteen, mutta jos päivität espressoon tilanne on eri. Jos haluat sukeltaa syvälle tohon maailmaan, asian tiimoilta löytyy todella hifisteleviä foorumeita. Itse suosittelen katsomaan kolmea asiaa:
1) portaaton hienoussäätö - vain espressoon ja jos vaihtelee papuja usein
2) kaartioterät
3) huollettavuus

Oma valintani oli aikoinaan Compak K3 Touch mitä suosittelen lämpimästi 3.5 vuoden kokemuksella
Great minds think alike - fools never differ.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kahvimyllyt
« Vastaus #25 : 09.10.19 - klo:18:32 »
Tässä hyvä mylly Aeropressin kaveriksi:
https://www.crema.fi/fi/products/baratza/encore/2293

Tuossa pari viestiä aiemmpin mainittu Krupps hajosi ja hommasin Baratza Encoren tilalle. Kaikin puolin parempi laite kuin tuo Krupps:
- Helppo karkeuden säätö. Tämä on etu, jos taloudessa juodaan usealla tavalla tehtyä kahvia. Meillä Aeropress ja suodatinkeitin.
- Nopeus ei ole liian suuri. Ääni pysyy miellyttävänä.
- Ei sotke. Joskus myllyt kylvävät jauhettua kahvia ympärilleen. Baratzassa kahvi menee siististi säiliöön.

jukolauta

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Kahvimyllyt
« Vastaus #26 : 14.10.19 - klo:19:49 »
Aeropressistä ei ole kokemusta, mutta La Pavonin kanssa toiminut mukavasti Ascason i-mini.
Plussaa siedettävästä ulkonäöstä. Parhaiten toimii kun saa jauhatusasteen sopivaksi eikä tarvitse muunnella, (ainakin tässä) portaattomassa nimittäin se miinus, että samaa kohtaa ei niin vain uudelleen löydä.

paddington

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 777
    • Profiili
Vs: Kahvimyllyt
« Vastaus #27 : 29.12.19 - klo:21:33 »
Hommasin espressokeittimen. Yhtäkkiä alkoi tuo Krupsin mylly tuntumaan vähän kankealta. Suoraan kahvaan jauhava mylly olisi poikaa. Tosin kahvifoorumeita selatessa kokeneetkin käyttäjät tuntuvat joutuvan turvautumaan kaikenlaisiin haarukalla astiassa hämmentämisiin poistaakseen paakut ennen lataamista.

Krupsin jauhatuksen karkeuden säädön tarkkuutta en mene vielä haukkumaan, sillä tamppaamisella ja kahvin määrällä tuntuu olevan myös iso vaikutus lopputulokseen. Toistaiseksi olen kääntänyt Krupsin hienoimmalle jauhatukselle ja säätänyt kahvin määrää ja tamppausvoimaa. Vaakaa minulla ei ole, ja jotenkin se tuntuu hieman tiukkapipoiselta lähestymistavalta. Ihan vielä en ole tuplaespressollani yltänyt parhaiden kahviloiden tuotteiden tasolle, mutta hyvää cappuccinoa saan jo aikaiseksi.

Kahvina minulla on ollut markettikahveja: Arvid Nordquistin Reko, Giusto ja Molto sekä Pauligin tumma Mondo. Kaikki edellämainitut luomua, joka on minulle merkittävä valintakriteeri. Kunhan saan noiden kanssa pahimmat virheet prosessista karsittua, voin siirtyä arvostamaan erikoisempia ja kalliimpia kahveja.

Campaus

  • Kisälli
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Kahvimyllyt
« Vastaus #28 : 14.01.20 - klo:00:52 »
Itselläni on tuo jo mainittu Krups GVX242. Oikein kiva mylly, mutta pahuksen kovaääninen.

paddington

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 777
    • Profiili
Vs: Kahvimyllyt
« Vastaus #29 : 22.01.20 - klo:21:37 »


Wilfa WSCG-2 testattu lainaamalla kaverilta. Nopea, kohtuullisen hiljainen eikä ”kätke” kahvia sisäänsä. Pienikin määrä papuja menee puhtaasti koneesta läpi, eivätkä ne jää lopussa papusäiliöön pomppimaan (kuten omassa Krupsissa). Papujen punnitseminen ja juuri oikeaan tarpeeseen jauhaminen onnistuu siis helposti.

Isoin miinus on ettei jauhatus ole tarpeeksi hieno espressolle. 16,5g tuplasihdissä ja esso tulee läpi noin kymmenessä sekunnissa (napin painamisesta, ei siis edes valumisen alkamisesta laskettuna). Tamppaus oli kova ja kakku kopsahti siististi kahvasta enkä tunnistanut merkkejä veden luikertelusta kakun läpi tai sen ohi.

En osta tätä myllyä itselleni, mutta voin suositella sitä esimerkiksi suodatinkahvin juojalle. Valmiiksi jauhetusta kahvista papuihin siirtyminen on merkittävä parannus.

Harkitsen itse espressomyllyksi edullisemmassa päässä Eureka Mignonia tai (fyysisesti)isomman satsauksen tullessa kyseeseen käytettyä kahvilamyllyä.