Kirjoittaja Aihe: Design-lamput  (Luettu 207425 kertaa)

Osman

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 709
  • Parturiunt Montes...
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #225 : 06.03.13 - klo:09:59 »
Toki pieni mahdollisuushan on olemassa, että johto olisi jostain keskemmältäkin poikki, mutta aloita ilman muuta niistä kontaktipinnoista. Osaatko purkaa valaisinta sen verran, että saat sähköt vapaasti esille pintojen puhdistamista varten?

En itse, mutta tunnen muutaman nämä asia hallitsevan, joten eiköhän tuosta kalu saada.
Lainaus
Sanotaan, että kravatin toi Länsi-Eurooppaan kroaattirykmentti, joka palveli Ludvig XIV:n joukoissa Ranskassa. Nämä Balkanin rebuusit olivat taistelleet aikaisemmin Turkin valtaa vastaan ja vapaus-tai-kuolema-hengessä he pitivät kaulassaan liinan pätkää symboloimassa hirttoköyttä.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #226 : 06.03.13 - klo:10:04 »
----------
« Viimeksi muokattu: 09.05.17 - klo:13:24 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #227 : 06.03.13 - klo:10:20 »
-------
« Viimeksi muokattu: 09.05.17 - klo:13:24 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

JHL

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 188
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #228 : 19.03.13 - klo:19:50 »
Toivottavasti ei mene liian mainostamiseksi, mutta Design-valaisimia etsivän kannattaa huomioida viime kuussa Tukholman huonekalumessuilla julkaistut Klyyvari-valaisimet. Suunnittelija on Yrjö Wiherheimo ja nämä tulevat Scandinavian Carpenter Collectiven mallistoon. Toimitukset alkavat ensi kuussa.

Jujuna ovat varsien muokattavuus sekä varjostimen sisäpuolen värivaihtoehdot. Kyseessä ei ole yleisvalo, vaan pikemminkin tunnelma- tai lukuvalo. Varjostimen sisäväriä varioimalla saadaan aikaan hyvinkin erilainen tunnelma. Valonlähteenä on 3W LED, puuosat öljyttyä saarnia ja varjostin alumiinia. Made in Finland. Privalla saa lisäinfoa, en viitsi tässä yhteydessä enempää mainostaa.



http://www.carpentercollective.fi/tuoteryhmat/klyyvari?lang=fi

Lisää kuvia piilossa:
[spoiler][/spoiler]
[spoiler][/spoiler]
[spoiler][/spoiler]
[spoiler][/spoiler]
[spoiler]https://www.facebook.com/photo.php?fbid=303748103081806&set=a.123958861060732.19735.101666246623327&type=1&theater[/spoiler]

Mangrove

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #229 : 31.08.13 - klo:20:59 »
IKEA on ainakin väliaikaisesti alentanut 400 luumenin LEDARE -LED-lamppujensa (2700K, CRI > 87) hintoja 5 euroon. Ostin niitä muutaman, mutta käyttökokemuksia ei minulla ole niistä vielä tarpeeksi. Suomen Valoteknillisen Seuran julkaisun Valaistussuositukset mukaan tuollaisella valomäärällä on jo monia käyttökohteita. Alla on vielä lainaus kirjasen luksisuosituksista normaalinäköisille mitattuna työskentelyalueella. Yleisvalaistuksen luksiarvo on merkitty sulkuihin. Käytetyillä lampuilla tulee olla yli 80 värintoistoindeksi sekä lämmin tai neutraali värilaji.

Tavallisten kirjojen, sanomalehtien ja nuottien lukeminen, käsi- ja konekirjoitus: 750 (100) lx.
Ruokapöydän valaistus: 200 (100) lx. Valaisimen rakenteen tulee estää lampun suora näkyminen.
Keittiön yleisvalaistus: 200 lx.
Oleskelu-, makuu-, lasten-, ruoka-, työ-, kylpy- ja askarteluhuoneen yleisvalaistus: 100 lx.
Eteiset, hallit, käytävät, portaat ja vaatesäiliöt: 100 lx.

chr

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #230 : 01.09.13 - klo:21:04 »
IKEA ei juuri alentele väliaikaisesti - tuollainen annettu hinta pysyy. Me vaihdettiin alakerrasta kolme lamppua noihin, hyvin toimivat ja valon määrä on riittävä.

Salama

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 937
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #231 : 14.09.13 - klo:21:29 »
Tilasin Stockalta tänään meille ensimmäisen "oikean" valaisimen, eli ruokapöydän lampuksi PH5:n. Muuten hyvä, mutta ruokapöytää meillä ei ole ollut kolmeen vuoteen, pitää varmaankin hankkia :D

Päädyttiin sellaiseen contemporary-malliin, värinä army green.
[spoiler][/spoiler]

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #232 : 14.09.13 - klo:21:30 »
^Mulle on tulossa sama tummanharmaana

-Mars-

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 518
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #233 : 15.09.13 - klo:11:27 »
^^ Mulla on sama, mutta valkoinen violetin sinisellä sisäkehällä (vai miksi sitä kutsuisi) olohuoneen ruokapöydän päällä.

Jo pitkään on ollut mielessä vaihtaa olohuoneen toinen kattolamppu. Vihjeitä sopivasta kumppanista otetaan vastaan.
--
-Mars-

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #234 : 26.10.13 - klo:10:40 »
^^ Mulla on sama, mutta valkoinen violetin sinisellä sisäkehällä (vai miksi sitä kutsuisi) olohuoneen ruokapöydän päällä.

Jo pitkään on ollut mielessä vaihtaa olohuoneen toinen kattolamppu. Vihjeitä sopivasta kumppanista otetaan vastaan.

Ne varjostimien sisäpintojen värit on suunniteltu kompensoimaan hehkulampun keltaista värilämpötilaa  ja silmän reaktiota siihen. Jos lamppusi on samaa mallia kuin minulla niin aivan sisimmäisestä varjostimesta löytyy myös punaista. Tuosta johtuen en suosittele energiansäästölampun käyttämistä tavallisessa PH5:ssä koska valon väri muuttuu kammottavaksi. Kierrekantainen halogeeni kyllä toimii oikein hyvin. Muistaakseni PH5:stä on olemassa oma varianttinsa es-lampuille, jossa tämä asia on huomioitu.

Olkkarin kattovalaisin on hakusessa täälläkin. Jokin korkeahkoon tilaan sopiva riippuvalaisin sen tulisi olla. Huonekorkeutta on 3-5m riippuen vähän siitä mihin ripustaa. PH artisokka olisi hieno, muttei realistinen vaihtoehto. Tärkeää olisi, että valaisin kestäisi katsetta myös ylhäältä päin.
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

Don Pedro

  • Vieras
Vs: Design-lamput
« Vastaus #235 : 26.10.13 - klo:13:00 »

Olkkarin kattovalaisin on hakusessa täälläkin. Jokin korkeahkoon tilaan sopiva riippuvalaisin sen tulisi olla. Huonekorkeutta on 3-5m riippuen vähän siitä mihin ripustaa. PH artisokka olisi hieno, muttei realistinen vaihtoehto. Tärkeää olisi, että valaisin kestäisi katsetta myös ylhäältä päin.

Olen käyttänyt usean vuoden, oikeastaan koko tämän vuosituhannen aikana ainoastaan täyspektrisiä päivänvalolamppuja.  Tietenkin valaisimessa missä on elektrooninen sytytin.  Ei ole paluuta hehkulamppuihin, puhumattakaan halogeeneista.  Led valot eivät vielä mielestäni ole valmiita kotivalaistusta varten. 
Korkean olohuoneen kattoon voisi ajatella esim. Lokki Ø 700 mm 25 W wiva lite lampulla.   Minulla on keittiöpäässä baaripöydän yläpuolella Milano valaisin.  Tuli otetuksi tuo pienin eli 2*21W kun luulin valoa voivan olla liikaa.  No, hankinnassa on yksi tai kaksi Milanoa (tai vastaavaa) huoneen toiseen päähän.  Tuossa on huomattava, että nuo valaisevat sekä suoraan alas että katon kautta epäsuorasti.   Valon laatu on jotain mitä kukaan ei usko ennen kun näkee sen itse. 
Mikäli alkaisin nyt rakentamaan asuntooni valaistusta tekisin sen huonetta kiertävillä, katon kautta, epäsuorasti valaisevilla putkilla (Wiva-Lite) ja lisäksi tarvittava määrä kohdevalaisimia. 
Olen hieman joutunut perehtymään valaisusuunnitteluun ja mikäli Ad-Lux:n valaisusuunnittelija/pääosakas ei puhuisi ja kirjoittaisi kuin matkasaarnaaja/pölynimurikauppias Suomeen olisi leviämässä täysspektrinen päivänvalo valaistus sisätiloihin.

watchet

  • Kisälli
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #236 : 26.10.13 - klo:15:08 »
Viva-Litet olleet vuosia käytössä pöytävaloissa; loistavia sanan kaikissa merkityksissä.
Spoteissa nykyään ledejä, työpöydällä myös Trio Swan .

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #237 : 26.10.13 - klo:20:14 »
Keittiössä on 1 kpl Viva-lite lamppuja käytössä. Kokeiltiin olkkarissakin, mutta se oli liian raaka. Saattoi toki johtua liiasta valotehostakin, mutta ei päässyt jatkoon olohuoneessa. Mielestäni 5500K on liian kova valo tilaan, jossa oleskellaan pääasiassa iltaisin. 3000-4000K on parempi. Kävin itse asiassa keväällä Ad-luxin myymälässäkin ja silloin harkitsin epäsuoraa täysspektrivaloa olkkariin. Minun kohdalleni osui nuorempi ja rauhallisempi myyjä, joka ei saarnannut. Tiedän kyllä sen saarnaajankin. Käytännön syistä johtuen tuota projektia ei kuitenkaan toteutettu olohuoneessa. Keittiöön vastaava järjestely saattaa vielä tulla toteutettuakin.

Alustin tämän olohuoneasian ehkä hieman huonosti joten koitetaan uudestaan. Kyseessä ei ole kovin iso tila, mutta sitäkin korkeampi. Asunto on 2-kerroksinen harjakattoinen ja olohuonen katto lähtee suunnilleen normaalista huonekorkeudesta ja jatkuu avoimena yläkertaan huippujen ollessa jossain 6m paikkeilla. Itse olohuoneeksi luokiteltava tila on varmaan luokkaa 4x5m eli ei mikään mahdottoman suuri. Mahdolliset ripustuskohdat olohuoneen ilmatilassa ovat käytännössä korkeudeltaan 3-4 m välillä.

Nykyisin valaisimen virkaa toimittaa pääasiassa huoneen poikki kulmasta kulmaan kulkeva vaijerihökötys, jossa on 6 kpl halogeenispotteja valkoisilla lasisilla varjostimilla. Oiva esimerkki siitä miten asiat pitäisi tehdä kunnolla jo muutettaessa. Tuo nyt sattui tulemaan kämpän mukana ja siihen se jäi, koska oli hankala vaihdettava. Lisäksi huoneessa pitää majaa Le Klint 172 joka roikkuu pään korkeudella ikkunanurkkauksessa. Aikaisemmin ollaan mietitty myös korkealle seinille tulevia seinävalaisimia, mutta mieluisia ja riittävän valon antavia ei ole vielä löytynyt.

Eräästä toisesta korkeasta huoneesta rohkaistuneena haemme nyt jotain melko kookasta riippuvalaisinta, joita saattaisimme asentaa riviin pari kolmekin. Eräs haaste tuossaon, että kolmella valaisimella täytyy olla jo melko tarkkana kappalehinnan kanssa. Iso Lokki on ihan ok ehdotus, mutta mielestäni sen paikka on keittiössä ja keittiöön se on kai suunniteltukin. Muuten siinä on oikea ajatus, sillä polttimo ei näy suoraan silmille kovin helposti ja sitä pystyy katsomaan myös ylhäältä päin. Akryylisena se päästää valoa myös varjostimen läpi - oikea idea siinäkin.

Tässä on eräs akryylinen vaihtoehto. Harmi, että sekin on melko kallis (alkaen 450€).
[spoiler]

[/spoiler]

Norm 69 sopivan kokoisena voisi olla helposti monistettava ratkaisu, mutta en ole kovin vakuuttunut sen valotehosta korkealle ripustettuna. Tavoitteena olisi kuitenkin saada edes järkevän tasoinen yleisvalo. Kohdevalaisimet ovat sitten erikseen.
« Viimeksi muokattu: 26.10.13 - klo:23:12 kirjoittanut TheodoreMaul »
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

Don Pedro

  • Vieras
Vs: Design-lamput
« Vastaus #238 : 26.10.13 - klo:21:10 »
Korkeat huoneet asettavat melkoista haastetta -suunnittelijalle jos halutaan hyvä ja silti kohtuuhintainen ratkaisu.  Lokki on valaisuteholtaan pieni ja järkyttävän kallis. 
Aloin itse perehtymään alaan kun suunnittelijat ja varsinkin urakoitsijat esittivät yhtä valaisinta (mitä olivat tottuneet myymään) ja kun se ei minulle kelvannut alkoi valitus tyyliin, mitäs sitten, minulta loppuvat ratkaisut kun tämä ei kelpaa.  Jouduin suunnittelemaan sopivat valot/valaisimet ja esittämään valmiin hankintalistan milloin suunnittelijalle, milloin urakoitsijalle.   
Toivottavasti löydät sopivan ratkaisun.  Tuo mainitsemasi vaijerihökötys halogeeni valoineen tuntuu karmealta.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Design-lamput
« Vastaus #239 : 26.10.13 - klo:21:25 »
-------
« Viimeksi muokattu: 09.05.17 - klo:13:24 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!