Kirjoittaja Aihe: Liimattomat paidankaulukset ja liimakaulukset  (Luettu 33778 kertaa)

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Liimattomat paidankaulukset ja liimakaulukset
« Vastaus #90 : 12.05.13 - klo:11:55 »
Plainwhitetee, tuo on juuri sitä liiman kuplintaa, myös nappilistat liimataan yleisesti. Kuplista ei voi päästä eroon, aikoinaan kokeilin kaikkea kun omiin paitoihini näitä ilmestyi. Modern Tailorille on monta hyvää vaihtoehtoa: Lewis&Tayler, Cottonwork, Blanklabel, Luxire. Kaikilta saa myös hyvin halpoja paitoja budjettikankaista.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Liimattomat paidankaulukset ja liimakaulukset
« Vastaus #91 : 31.03.15 - klo:10:56 »
En ollut tätä ketjua aiemmin lukenut. Nyt kävin läpi, luin Villen blogikirjoituksen aiheesta ja silmäilin jopa Kabbazin tekstiä läpi.

Tämän jälkeen kävin paitahyllylläni ja totesin sieltä löytyvän niin rakenteettomia kuin liima- ja kangastuettuja kauluksia. Jopa TM Lewinien joukossa on kangastuettuja, ainakin tunsin selkeästi miten nipistelemällä ja hieromalla irtosi kangas tuestaan.

Tämä oli minulle merkittävä havainto, sillä aavistelujeni mukaisesti huomasin juuri kangastuettujen kaulusten olevan minulle niitä mukavimpia, ainakin korkeakauluksissa (valmis-) paidoissa (lue normaalikauluksissa, sillä minulla lyhyehkö/paksuhko kaula ja hikoilen helposti). Eivät hierrä kaulaa. Pidän niistä muutenkin ihan tuntumansakin johdosta.

Lähistölläni on avannut ovensa ompelija joka suunnittelee miesten mittapaitojen teon aloittamista. Hänellä on vaatturin koulutus ja on ommellut paitoja mutta sanoi tietävänsä itsekin että tulee vaatimaan harjoittelua ottaa mitat, tehdä kaava ja ommella siitä satavarmalla onnistumisprosentilla kerralla valmis paita. Ilmoittauduin vapaaehtoiseksi ensimmäiseksi paita-asiakkaaksi ja olen menossa varsin lähellä nappiosumaistuvuutta olevan sovituspaitani kanssa pohtimaan asiaa.

Kysymys: royal oxford -kangas ja kangastuettu kaulus? Onko kangas liian pehmeää jotta toimisi pukukäytössä? Vai riippuuko yksinomaan siitä kuinka hyvin kauluksen rakenne onnistuu.



Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Liimattomat paidankaulukset ja liimakaulukset
« Vastaus #92 : 31.03.15 - klo:12:15 »
Royal oxford on niin sanotusti kovaa shittiä, sillä tämä lankojen kudos tuo kankaaseen paremman laskeutuvuuden, pienemmän rypistymisen ja tukevamman ihotuntuman kuin vaikka ohuissa popliineissa. RO yhdistää vapaa-ajan kankaiden tuhtiuden pukukankaiden siistiin pintaan, joten olen hyvin puolueellinen sille. Kyllä tämän kankaan pitäisi sopia kangastuentaan erinomaisesti, jos ompelija vain osaa rakenteen. Harva osaa. Saksalainen Wendler kuulemma valmistaa "maailman parhaat" paitojen tukikankaat, joten heiltä ompelijan kannattaa tilata vähintään kokeeksi.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/