Tämä tärkeä ketju ylös, ja ihan aiheestakin: joulupöytä antimineen jo kurkistelee almanakan seuraavalta
Suomalainen joulupöytä on oikein maukas kalapöytineen, kinkkuineen ja anopintekemine laatikoineen, mutta viinien kannalta kovin mutkikas yhtälö ratkaistavaksi. Viinit ovat juhlayleisön käsityksen mukaan itsestäänselvä joulupöydän juoma, joskin viinimiehenä itse mieluiten alkuruoat nauttisin veden, akvaviitin tai muun snapsin, sekä ehkä oluen kera. Kinkun kanssa taasen on todella hankala löytää punaviiniä joka toisi synergiaa ja lisäarvoa sinappien, laatikoiden ja muiden herkkujen dominoimaan asetelmaan. Itse suosisin tummaa olutta, tai sen puutteessa samppanjakin tai esim jokin aromikkaampi valkoviini, esim. apenniinien niemimaalta kävisi.
Mutta kun juhlayleisö haluaa kinkun kanssa punkkunsa ja suvun viiniharrastajana minä olen se joka sen valitsee.
Ajattelin kokeilla tänä vuonna miten chileläinen Prologo -syrah selviytyy tehtävästä. Tiedän mitä ajattelette, and I didn't think so either, mutta juotuani tuota viiniä viikko-pari takaperin yllätyin positiivisesti: vaikkakin täyteläinen ja syrahinomainen kaikin puolin, silti pehmeä ja harmoninen tavalla jonka ajattelin voivan hyvin soljua kaikkiin kinkkujen ja laatikoiden välisiin makumaailman aukkoihin pysyen silti omana hyvänä itsenään. Live and let live - se lienee ainoa joulupöydän ja viinien yhdistelemisen filosofia.
Mitäs mieltä olette, ja miten itsekussakin piirikunnassa ja departementissä tämä probleema ratkaistaan?