Kirjoittaja Aihe: Suomalaisesta kateudesta  (Luettu 38485 kertaa)

Osman

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 709
  • Parturiunt Montes...
    • Profiili
Vs: Suomalaisesta kateudesta
« Vastaus #45 : 05.11.12 - klo:07:59 »
Kateus on ihan oikeastikin palautettavissa suomalaisten uskomuksiin historiassa. Entisaikain maalaisyhteisöissä uskottiin, että onnea on rajallisesti. Jos naapurilla pelto tuottaa hyvin, se on itseltä poissa. Onni ei jakautunut tasaisesti koko kylälle. Siksi Suomessa harjoitettiin eräänlaista noituutta: käytiin hautaamassa suolaa naapurin hyvään peltoon ja luettiin pari loitsua sadon epäonneksi. Karjalta leikatiin hännästä pala tai nahkaan tehtiin merkkejä. Tämä siksi että oma pelto tuottaisi tai että oma karja kukoistaisi. Uskon että näillä menneisyyden uskomuksilla on jotain tekemistä nykypäiväkin näkyvän kateuden kanssa.

Siis 1600-luvun noitaoikeudenkäynnithän koski pitkälti näitä.
Ja sen vuoksi myös suurin osa tuomituista oli miehiä.
Lainaus
Sanotaan, että kravatin toi Länsi-Eurooppaan kroaattirykmentti, joka palveli Ludvig XIV:n joukoissa Ranskassa. Nämä Balkanin rebuusit olivat taistelleet aikaisemmin Turkin valtaa vastaan ja vapaus-tai-kuolema-hengessä he pitivät kaulassaan liinan pätkää symboloimassa hirttoköyttä.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Suomalaisesta kateudesta
« Vastaus #46 : 05.11.12 - klo:09:31 »
Tuli mieleen toinen setäni: toimitusjohtanut firmaa vuoden päivät, mutta aina niukin naukin ja helvetillisellä stressillä. Palkka on mukava, mutta velkaa on pahasti ja stressi vain kasvaa. Mies pärjää, mutta hetkeksikään ei voi rauhoittua tai pidempää lomaa ottaa. En usko hänen olevan onnellinen.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Dan-D

  • Vieras
Vs: Suomalaisesta kateudesta
« Vastaus #47 : 05.11.12 - klo:09:39 »
Tuloeroista: nämä keskustelut ovat aina valitettavan yksinkertaistavia.

Elämä on valintoja, kaikilla valinnoilla on vaihtoehtoiskusyannuksensa.

16-tuntiset työpäivät (10 tuntia ei ole mitään) vs. terve sosiaalinen elämä
Ala, joka kiinnostaa vs. ala, jonka tulotaso on hyvä
Nopeasti turvallinen tulotaso huonoilla tulevaisuudennäkymillä vs. pitkät opinnot ja vuosien heikko tulotaso hyvien tulevaisuudennäkymien vuoksi

Elämä ei ole valintoja, emmekä voi aina vaikuttaa tilanteeseemme.

Tienasin miljoonia jo teininä tekemättä mitään sen eteen vs. vanhempani ovat nistejä
Isäni on pörssifirman TJ ja tunsin kaikki Suomen isot pelurit jo teininä ja keskustelen heidän kanssaan luontevasti vs. vanhempani ovat duunareita ja kaikesta työstäni huolimatta urani tyssää siihen, etten "kuulu joukkoon"
Isäni järjesti minulle lukioajoista lähtien tulevaan alaani liittyviä kesäduuneja vs. en ikinä opisleluaikanakaan saanut alan töitä hyvistä arvosanoista huolimatta ja valmistumisen jälkeen oltuani tovin työtön sain vain alani vähiten hohdokkaita töitä
Olen kuntoillut koko elämäni ja elänyt terveellisesti, mutta sairastuin syöpään parikymppisenä vs. olen vetänyt vuosikaudet röökiä ja viinaa mutta elän terveenä ysikymppiseksi
Kaikki hyvin vs jäin jalkakäytävällä rattijuopon alle ja sain  vakavan aivovamman

Dan-D

  • Vieras
Vs: Suomalaisesta kateudesta
« Vastaus #48 : 05.11.12 - klo:09:50 »
Ja sitten kateudesta.

Yleensä kateuden takana on joko tunne itse koetusta vääryydestä tai huono itsetunto. Jos tekee valinnan, joka johtaa heikompaan tulotasoon, täytyy olla itsetuntoa käsitellä sitä, kun vähemmän lahjakkaatkin kollegat tienaavat enemmän. Jos päättää arvostaa elämässä aidosti merkityksellisiä asioita, pitää olla kyky sitten myös aidosti arvostaa sitä.

Suomessa oman erityispiirteensä tuo myös herraviha (eli porvariviha), koska ei esim Teemu Selänteen tai Kimi Räikkösen tuloja kauhistella, vaan yritysjohtajien ja suuromistajien. Taustalla on ajatus riistäjäporvarista, joka käväisee toimistolla polttamassa pari sikaria ja repii tulonsa työntekijän selkänahasta. Tällä mielikuvalla on hyvin  vähän tekemistä niiden ympäripyöreitä päiviä vuoden läpi 24/7 vetävien ihmisten kanssa, jotka jotain tuloja työstään saavat. Suomalainen duunari ei ikinä suostuisi siihen rääkkiin, jossa yritysjohtajat elävät.
« Viimeksi muokattu: 05.11.12 - klo:09:54 kirjoittanut Dan-D »

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Suomalaisesta kateudesta
« Vastaus #49 : 05.11.12 - klo:10:02 »
Dan-D toi esille tärkeän pointin. Olen itsekin elänyt vuosia tilanteessa, jossa palkka on hyvää keskitasoa ja työ on ns. siistiä sisätyötä. Vastapainona on ollut kuitenkin se, että varsinaisia työaikoja ei ole ollut vaan työt tehdään kun niiden aika on. Jos on vastuuta, niin se myös kannetaan. Ja kun verkostoitumisesta puhutaan, niin tottahan toki edistän asioitani kaiken aikaa - myös vapaa-ajallani. Kukapa näin ei tekisi, itse teen sitä toki ehkä tietoisemmin kuin joku toinen. Käyntikortteja kun on helppo kuljettaa mukana.

Silti mun leiviskäni on kevyt, sillä lähes kaikki tuntemani ns. merkittävässä positiossa olevat henkilöt ovat ns. aina saatavilla ja töitä ajattelee koko ajan. Siksi he lähtevät jonnekin kauas lomalle, jotta oikeasti pääsevät töitä pakoon. Liekö sitten poikkeuksellista, mutta aika moni heistä pohtii koko ajan sitä miten töissä olisi hyvä olla, joten eivät he ole mustavalkoisesti ajatellen riistäjäkapitalisteja. Ei se vaan toimi enää samaan malliin kuin ehkä joskus.

Vastuunkantamisesta maksetaan, ei niitä muuten kukaan kantaisi.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Suomalaisesta kateudesta
« Vastaus #50 : 05.11.12 - klo:10:03 »
Hyvävelikulttuurille näytän persettä btw.
Tämä on muuten jännä vouhkous-trendi... Itse en ole vielä törmännyt siihen, että jollain verkostotoiminnalla olisi todellista suoraa merkitystä menestymiselle. Suomi on siitä hieno maa, että täällä jokainen voi tehdä itsestään mitä haluaa omista preferensseistä riippuen: taloudellinen elintaso, vapaa-aika, perhe tms. Ei ole väärin valita helppoa elämää ja reilua vapaa-aikaa, mutta toisaalta on aivan turha kitistä ahkerampien tulotasosta - ei se ilmaiseksi tule.

Enpä ole tainnut siitä kitistäkään? Annan toisten mä talletella jne..

Jos hyvävelikulttuurilla tarkoitetaan normaalia verkostoitumista, se on minusta ihan jees, jos semmoisesta tykkää. Jos sillä puolestaan tarkoitetaan 'maan tapaa' saunakabinettikähmintöineen, gryndereineen, kankikaikkosineen lautakasoineen päivineen, se on minusta vastenmielistä. Eikä sitä pidä hyväksyä sillä perusteella että 'niin se nyt vaan on'. En teistä muista tiedä mutta oma moraali ei anna myöden.
get your kicks on route six six six

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Suomalaisesta kateudesta
« Vastaus #51 : 05.11.12 - klo:10:04 »
Hyvävelikulttuurille näytän persettä btw.
Tämä on muuten jännä vouhkous-trendi... Itse en ole vielä törmännyt siihen, että jollain verkostotoiminnalla olisi todellista suoraa merkitystä menestymiselle.

Ihmisen elämä on karrikoidusti sanottuna jatkuvaa sopimusten solmimista ihmisten kesken. Alkaen vaikka siitä kuka vie tänä aamuna roskapussin ulos. Ihminen on laumaeläin ja elää koko ajan näkymättömässä vuorovaikutusverkostossa.

Jokaisella meillä on verkostomme. Harvempi meistä voi tehdä leipänsä pelkästään verkostollaan mutta sillä miten verkostoaan hoitaa on usein juuri se ratkaiseva merkitys sille miten menestyt. Ihminen tekee sopimuksia (varsinkin taloudellisia) mieluiten sellaisten toimijoiden kanssa jotka hän tuntee, joihin hän luottaa ja joista hän pitää. Harvalla meillä on missään asiassa monopolia jolla voisi pakottaa muut ihmiset tekemään sopimuksia kanssamme joten on aika puusilmäistä kuvitella että ilman verkostoja voisi erityisen hyvin pärjätä.

Ks kommenttini Pasteurille yllä.

Verkostoitukaa ihan vapaasti, minua ei vain kiinnosta teidän bisnesverkostot.
get your kicks on route six six six

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Suomalaisesta kateudesta
« Vastaus #52 : 05.11.12 - klo:10:06 »
Tuloerot ovat hyvästä, Tuomas Enbuske sanoi näin twitterissä. En näe syytä epäillä.

Haha. Tämä parasta poliittista analyysia tähän mennessä, absolutely.
get your kicks on route six six six

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Suomalaisesta kateudesta
« Vastaus #53 : 05.11.12 - klo:10:08 »
Kummasti tämäkin keskustelu on ruvennut pyörimään pelkästään taloudellisen menestyksen ympärillä. Eihän se ole ainoa (tuhoavaa) kateutta herättävä asia. Yhtä lailla kadehditaan fyysistä kuntoa, sivistystä, menestystä vastakkaisen sukupuolen kanssa jne. Helvetti, erityisesti tässä maanis-depressiivisessä kansassa tuntuu kateutta herättävän toisen silmiinpistävästi hyvä mieli. Ilonpilaamisen hinku on täällä aina läsnä. Onhan se selvä että jos kaverilla näyttää oleven mukavaa vaikkapa harrastuksensa parissa niin se harrastushan on turha, tarpeeton ja se pitää kieltää tai ainakin tehdä säännöksillä niin vaikeaksi että siitä ei takuulla kukaan mitään mielihyvää saa. Sillä ilo ja onnihan on niukkuusresurssi jota on olemassa vain kiinteä rajallinen määrä...
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Suomalaisesta kateudesta
« Vastaus #54 : 05.11.12 - klo:10:13 »
^Tämä on ihan totta.

Harrastuksista: olen vuosikaudet jahadannut harvinaisia soul ja funk 7" singlejä, ja tunnen viiltävää kateutta kun samojen kiekkojen perässä pyörivät hyvät kaverit saavat jonkin sellaisen kalliin mutta harvinaisen plätyn jota olen itsekin jahdannut. Toisaalta - kyseinen harrastus on tuonut lukuisia ystäviä ja hauskoja levysäätökontakteja ympäri planeettaa. Eli olen verkostoitunut :D - ja korruptoitunutkin: minua voi aina lahjoa seiskatuumaisilla ja hyvällä oluella.

Edits: Dan-d:lla noin yleisesti 'pari' hyvää pointtia asiasta. On se fiksu mies vaikkei natural shoulder -ajattelun päälle mitään tunnut tajuavankaan! :D
get your kicks on route six six six

Ron Burgundy

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1030
    • Profiili
Vs: Suomalaisesta kateudesta
« Vastaus #55 : 05.11.12 - klo:10:31 »
Sillä ilo ja onnihan on niukkuusresurssi jota on olemassa vain kiinteä rajallinen määrä...

Kaikki ei ole nollasummapeliä, mutta yhtä lailla lapsellista on antaa ymmärtää, etteivät monet taloudelliseen, sosiaalisen jne. menestymiseen liittyvät tilanteet olisi nimenomaan nollasummapelejä.
Kaulahuivi on tarpeen aina kylmemmillä ilmoilla, kun kaula jää paljaaksi. -Ylellinen Elämä
Ihan nyt ystävällisesti sanon että unohda tän foorumin aivopesu ja astu pois siitä muotista mihin sut on näemmä hakattu. -konda

Dan-D

  • Vieras
Vs: Suomalaisesta kateudesta
« Vastaus #56 : 05.11.12 - klo:10:33 »
Ei ivyman pidä paikkaansa. Luonnollinen hartia pikkutakeissa rokkaa  ( kun siihen yhdistyy erittäin tyylikkäästi nipistetty vyötärö). Puvussa pitää olkapäässä olla ryhtiä eri tavalla.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Suomalaisesta kateudesta
« Vastaus #57 : 05.11.12 - klo:10:43 »
^Haha - eri mieltä toki tiimalasiasiasta.
get your kicks on route six six six

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Suomalaisesta kateudesta
« Vastaus #58 : 05.11.12 - klo:12:52 »
Tuloeroissa on monta puolta kyllä mietittäväksi. Toisaalta ne aiheuttavat aiheetontakin kateutta ja katkeruutta mutta kannattaa muistaa, että tuloeroilla on myös oikeasti työllistävä vaikutus palvelusektorilla. Moni varmaan tekisi mielellään tavallisia palvelutöitä, siivoaisi asuntoja, hoitaisi perheen lapsia, tekisi pikkuremppaa ja muuta sellaista, minkä nykyään jokainen melkein tahtoo tehdä itse. Tällaiselle virallisesti kai hyvätuloiseksi lukeutuvallekin on melkoinen kynnys palkata vaikka seinämaalari kun työn hinta on kuluineen sitä luokkaa, että miettii itsekin maalariksi ryhtymistä.

_ a m _

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1682
    • Profiili
Vs: Suomalaisesta kateudesta
« Vastaus #59 : 05.11.12 - klo:15:23 »
Tällaiselle virallisesti kai hyvätuloiseksi lukeutuvallekin on melkoinen kynnys palkata vaikka seinämaalari kun työn hinta on kuluineen sitä luokkaa, että miettii itsekin maalariksi ryhtymistä.

Ei nyt liity aiheeseen, mutta miksi ihmeessä?

Meillä on ollut syksyllä parhaimmillaan (pahimmillaan) samanaikaisesti kolme äijää kämppäämme remppaamassa ja mielelläni minä siitä maksan. Kaikki tykkäävät pankkitilin saldoa lukuun ottamatta.

Ketjun aiheeseenhan tämä ei liity oikeastaan mitenkään, mutta eipä ole eka kerta.