Kirjoittaja Aihe: Kenkien oikea istuvuus  (Luettu 72061 kertaa)

mbch

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Vs: Kenkien oikea istuvuus
« Vastaus #75 : 27.04.15 - klo:23:23 »
Kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta!

Alexander

  • Kisälli
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Kenkien oikea istuvuus
« Vastaus #76 : 29.10.15 - klo:14:35 »
Pikanen nosto omalta osaltani kysymyksen myötä. Seurailin vähän keskustelua noista "Tongue Pad'eistä", ja kyselisin oisko jollain vinkkiä mistä hommata järkevästi, tai mahdollisesti jos jollain on omista varastoistaan myydä??


Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kenkien oikea istuvuus
« Vastaus #78 : 29.10.15 - klo:15:23 »
Pikanen nosto omalta osaltani kysymyksen myötä. Seurailin vähän keskustelua noista "Tongue Pad'eistä", ja kyselisin oisko jollain vinkkiä mistä hommata järkevästi, tai mahdollisesti jos jollain on omista varastoistaan myydä??

Ilttipehmusteita ei tietääkseni saa Suomesta, vaikka kantapaloja jo löytyy. Omani olen ostanut eBaystä, tähän mennessä kaikki ovat pysyneet hyvin kiinni pehmusteessa olevan liiman avulla. Parantavat istuvuutta suuresti.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kenkien oikea istuvuus
« Vastaus #79 : 29.10.15 - klo:23:41 »
Ja tongue padeja kannattaa tilata suurinta kokoa, jota löytyy. Tarvittaessa leikkaa pienemmäksi.
Suositellaan täysraittiutta.

kisälli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 152
    • Profiili
    • VaatturiEklund
Vs: Kenkien oikea istuvuus
« Vastaus #80 : 31.10.15 - klo:22:51 »
Ihan mielenkiinnosta kyselen näistä kenkien lisävarusteista, että johtuuko näiden käytön tarve siitä, kun tilaa netistä kengät jotka ei oikein sovi? Itse en ole koskaan moisia joutunut käyttämään, mutta en vielä ole netistä kenkiä tilannutkaan. Olen löytänyt AE:n ja Crocketin sekä Barkerin kengistä aina sovittamalla oikean kokoisen parin.

Minulla on sellainen fiilis/ kokemus että moni ostaja ei ymmärä miltä sopiva kenkä pitää tuntua ostohetkellä. Se pitää tuntua napakalle joka puolelta, kantapää ei saa nousta yhtään. Kunnon nahkakenkä on aluksi hiukan kova ja jäykkä, kunnes käytössä pehmiää ja muotoutuu. Kun se sitten hiukan pehmiää niin valmiiksi "mukavana" ostettu kenkä alkaa hölskyä jalassa. Sitten sitä pitä alkaa viritellä näillä lisävarusteilla. Korjatkaa jos olen väärässä.

Antaisin sellaisen vinkin että jos kenkä tuntuu ostohetkellä siltä että se on hyvä kun laittaa pohjallisen, niin se ei ole hyvä.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kenkien oikea istuvuus
« Vastaus #81 : 31.10.15 - klo:23:27 »
Kantapään lipsuminen ei tarkoita sitä että kenkä on välttämättä väärän kokoinen. Suuren kengän kompensointi pohjallisella on huono ratkaisu, mutta kantapään lipsuminen asettuu monesti paikalleen vasta 5-15 käyttökerran jälkeen kun kenkä muotoutuu paikalleen. Itselläni vain AE:n 5-lesti on toiminut heti ja KAIKKI muut kengän ovat lipsuneet kantapäästä, kunnes kenkä on muotoutunut.

Tongue padeilla kompensoidaan yhdistelmää low instep jalka, high instep kenkä. Valitettavasti juuri low instep kenkiä on erittäin vähän markkinoilla, joten monesti kompromissin joutuu tekemään ja asentamaan tongue padit. Voi sanoa, että muuten saa unohtaa esim munkit ja loaferit lähes täysin.

Kengän kuuluu olla toki napakka, mutta esim pienikin puristus varpaista kertoo itselleni sen, että kenkä on liian lyhyt. Ja kuten olen monta kertaa sanonut, pituus EI ole lähtökohtaisesti se, mikä merkitsee, vaan ne muut yksityiskohtat (lestin leveys, instep ja myös kantapään muotoilu).

Myös pohjalla on äärettömän suuri merkitys ensimmäisen 20-30 käyttökerran aikana. Double leather ja double rubber ovat todella jäykkiä alkuun. Helposti tulee epätoivo, että kenkä ei sovi lainkaan.

Suurin ongelma tässä kenkäosaamisessa on se, että Suomessa on todella, todella paskoja kenkämyyjiä ja koska ihmiset eivät osaa ja myyjät eivät osaa valistaa, on lopputulos huonoa. Moni "menswear premium retailer" Suomessa myy kenkiä ilman mitään vit... hajua siitä mitä istuvuuden osatekijät oikeasti ovat.
« Viimeksi muokattu: 31.10.15 - klo:23:33 kirjoittanut konda »

Blöös söös söös

  • Kisälli
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Vs: Kenkien oikea istuvuus
« Vastaus #82 : 05.11.15 - klo:16:33 »
^Naulan kantaan. Etenkin toi viimeinen kappale; normaalista poikkeavan mallisilla jaloilla varustettuna en ole saanut vielä yhdeltäkään kenkämyyjältä ainuttakaan kelvollista neuvoa sopivien kenkien hankintaan. Suutareilta kylläkin.

Pitäisi päästä kokeilemaan AE:n kenkiä oikein kunnolla. 5- tai1-lesteistä uskoisin löytyvän sopivan jos vaan riittävän montaa kokoa pääsisi vertaamaan. Pitää varmaan hankkia työmatka Amerikan suuntaan.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kenkien oikea istuvuus
« Vastaus #83 : 05.11.15 - klo:22:11 »
^ laita jalka Brannock Deviceen ja osta sen perusteella mitä se näyttää. Pyöristys ylös eli jos lesti piirunkaan päälle C, osta D. Jos koko hivenenkään eli 10, osta 10.5 tai jopa 11. Ainakin itselläni Brannock näyttää juuri sitä mitä jalka on. Instep sun täytyy osata itse. Tosin 5-1 on matalalle eli jos sitä haikailet niin sulla on matala/matalahko instep.
« Viimeksi muokattu: 05.11.15 - klo:22:13 kirjoittanut konda »

Salama

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 937
    • Profiili
Vs: Kenkien oikea istuvuus
« Vastaus #84 : 05.11.15 - klo:23:37 »
Älä usko siihen Brannock-vehkeeseen yhtään. Sen avulla minut on huijattu ostamaan ainakin kahdet täysin väärän kokoiset kengät.

Eräs Northamptonin tehtaan MTO-kaveri meinasi myös myydä väärät kengät jalkojani lyijykynällä piirtämällä, kun kävi trunk show'ta pitämässä stadilaisessa pubissa. Onneksi toinen foorumisti tyssäsi aikeeni.

Kyllä ne kengät pitää päästä kokeilemaan, ja silti voi käydä kalpaten, jos jalka on "omituinen", kuten minulla. Sitten myöhemmin kokemuksen karttuessa ja ehkä riskinottokyvyn kasvaessa voi tilailla netistä kaikenlaista. Itse ainakin olen viime aikoina osunut vain oikeaan.
« Viimeksi muokattu: 05.11.15 - klo:23:39 kirjoittanut Salama »

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kenkien oikea istuvuus
« Vastaus #85 : 06.11.15 - klo:08:32 »
Niin... Itselläni Brannock toimii (ja se antaa kyllä ihan oikean suunnan jalan koosta jos valmistajan oma kokologiikka ei ole perseestä) ja se Chon-choni siellä pubissa teki ihan täsmällisen karikatyyrin jaloista ja kengät onnistuivat...

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kenkien oikea istuvuus
« Vastaus #86 : 06.11.15 - klo:10:48 »
Joudun käyttämään tongue padejä useimmissa kengissäni jalkani rakenteen vuoksi: pitkä, leveä ja matala eli ankan räpylä. Useimmat lestit eivät sovi sellaiselle jalalle. Erään Northamptonilaisen valmistajan samaa lestiä olen kokeillut seuraavina koon ja leveyden yhdistelminä: 10 G (aivan liian pieni mutta nauhat saa mukavasti kiristettyä), 10,5 G (vieläkin liian pieni ahdistaen varpaita, kiristysvara saattaa jo loppua), 11 F (aivan liian tiukka, jalka ei meinannut mennä kenkään, kiristysvaraa en muista) ja 11 G (sopivan kokoinen mutta kengistä loppuu kiristysvara kesken). Ratkaisin ongelman käyttämällä kokoa 11 G tongue padien kanssa.

Mainittakoon, että Eccojen sun muiden markettikenkien kanssa en muista tällaista kiristysvaraongelmaa koskaan olleen vaan päinvastoin jopa minun jaloillani sitä on jäänyt roppakaupalla käyttämättäkin.

Brannockista: sain UK 11 G -jalalleni siinä tuloksen US 14-14,5; leveys muistaakseni US D.
Suositellaan täysraittiutta.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kenkien oikea istuvuus
« Vastaus #87 : 06.11.15 - klo:11:39 »
Kohtuullisen mahdotonta saada noin paljon pidempi tulos. Jotain on mennyt pahasti väärin. Jos laitetta ei käytä oikein, on tulos helposti päin seiniä.

Niitä laitteitahan on US, UK, EUR ja sport versioita - jollei paljon muitakin.
« Viimeksi muokattu: 06.11.15 - klo:11:42 kirjoittanut konda »

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kenkien oikea istuvuus
« Vastaus #88 : 06.11.15 - klo:14:18 »
Mittaajana oli Monofoxin kaveri ja omaan silmääni se näytti menneen ihan oikein. Muistaakseni mittaus vielä tarkistettiin, kun ihmettelin tulosta. En kyllä itsekään ymmärrä sitä.

Sen jälkeen sovitin Allen Edmondsin kenkiä ehdotetussa koossa ja leveydessä: helvetin pitkä kanootti, joka puristi pikkuvarpaan kohdalta.
« Viimeksi muokattu: 06.11.15 - klo:14:20 kirjoittanut Arska »
Suositellaan täysraittiutta.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kenkien oikea istuvuus
« Vastaus #89 : 06.11.15 - klo:14:36 »
Arska, jos vain aikaa löytyy, paras teettää itsellesi lestit. Vaikeanmuotoiseen räpylään se on pitkällä aikavälillä mukavin ja kätevin ratkaisu.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/