On se harmillista juu. Pipo päässä on mentävä pakolliset ulkoilut ja siirtymät, mutta välittömästi pois päästä sisätiloissa, varsinkin jos muuten yllä on yhtään siistimpää kampetta.
Niin noh, minä kun en jazz- muusikko ole, niin eipä paljon auta että porkpie on ollut heidän suosiossaan. Kuitenkin ovat olleet aika eri näköistä väkeä kuin esim. minä, sekä vaikuttaneet aivan eri aikakaudella ja aivan erilaisissa ympäristöissä. Ongelma on juuri tuossa kontekstissa, eikä niinkään välttämättä itse esineessä. Näillä seuduilla pukukin on jo aivan ehdottomasti liikaa pois lukien juhlatilaisuudet. Jos täällä haluaa pukeutua ns. klassisesti kuitenkaan liikaa erottumatta, on korkeintaan flanellihousut ja hyvin rento irtotakki mahdollinen. (eikä missään nimessä nimessä solmiota eikä edes taskuliinaa vaikka se kuinka sinne rintataskuun kuuluisikin) Oikeastaan kaikki muu menee ylitse ja pahasti. Sen irtotakinkin on syytä olla ihan jotain muuta kuin sileää kampalankavillaa.. Housutkin mieluummin farkut, jos "varman päälle" haluaa täälläpäin pelata. (siis erottumatta liikaa)
Ainoa syy, jolla voi pipoa perustella (ainakin itselleen) myös siistimpien kamppeiden kaverina on se, että se suojaa ainakin osittain myös korvia mitä eivät nuo lierihatut eivätkä flat capit ja news/ bakerboy- lätsät tee. Pipo sujahtaa myös taskuun kätevästi. Näin olen itselleni perustellut asian, koska se nyt on vaan näillä seuduilla ainoa päähine, jonka kanssa et tunne oloasi teatterin näytelmässä esiintyväksi, tai reväistyksi katukuvaan aivan toisesta maailmasta.
Kuten todettua, suuri surkeus ja harmituksen paikka se on.
Ja sen verran pitää vielä korostaa, etten missään nimessä itse ole hattuja vastaan vaan päinvastoin. Fedora ilmestyisi päähän heti, jos niitä näkisi täälläpäin edes yhden päivässä. Mutta kun sellaisen näillä seuduilla näkee ehkä kerran-pari vuoteen, on se kertakaikkiaan ns. "liikaa".. Ainakaan meikän karisma ei riitä. Flat capeja näkee toki täälläkin lähes päivittäin, muttei alle 70- vuotiailla. Täytyy varmaan muuttaa, jos töitä muualta saa ;)