Kirjoittaja Aihe: Satunnaisia kysymyksiä  (Luettu 3379949 kertaa)

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2434
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #9495 : 18.07.24 - klo:17:40 »
Ostin paidan (pellava/puuvillasekoite), ja pesuohjeissa lukee näin. Tarkoittaako tuo alin yksinkertaisesti sitä, että suositellaan tuuletetavan vesipesun sijaan? Vai onko tuossa jotain koodikieltö jota en vain ymmärrä?


Tommiedvard

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 261
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #9496 : 19.07.24 - klo:15:44 »
Itse ymmärrän sen että suositellaan tuuletusta turhanpäiväisen pesemisen sijasta. Mikä käy kyllä järkeen jo vaatteen kestävyydenkin kannalta.

-Mars-

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 519
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #9497 : 22.07.24 - klo:17:20 »
Värjäys, uhka vai mahdollisuus?

Mulla on Charles Tyrwith chinot, 100% puuvillaa, khaki joka on ehkä turhan keltainen. Saisiko niistä oliivinvihreät vai onko tulos vain tunkkainen?
--
-Mars-

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4722
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #9498 : 23.07.24 - klo:12:33 »
Värjäys, uhka vai mahdollisuus?

Mulla on Charles Tyrwith chinot, 100% puuvillaa, khaki joka on ehkä turhan keltainen. Saisiko niistä oliivinvihreät vai onko tulos vain tunkkainen?

Kannattaa kysyä Villeltä: hän on ainakin kenkiä värjännyt.
Suositellaan täysraittiutta.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3751
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #9499 : 24.07.24 - klo:21:42 »
Värjäys, uhka vai mahdollisuus?

Mulla on Charles Tyrwith chinot, 100% puuvillaa, khaki joka on ehkä turhan keltainen. Saisiko niistä oliivinvihreät vai onko tulos vain tunkkainen?

Tämä selviää kokeilemalla. Tosin puuvillachinoja saa niin halvalla, ettei värin vaihtaminen välttämättä maksa vaivaa. Ellei sitten tykkää kokeilla ja väkertää ihan tekemisen ilosta, mikä ei sekään ole yhtään huono juttu.

Muutamia puuvillakamppeita olen huvikseni värjännyt, ensin olen kuitenkin valkaissut ne kloritilla värittömiksi. Sitten uusi väri tilalle väripurkin ohjeen mukaisesti. Se, minkä sävyn kahden värin yhdistelmä tuottaa on enemmän tai vähemmän arpapeliä.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Kolibri

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #9500 : 25.07.24 - klo:20:34 »
Värjäys, uhka vai mahdollisuus?

Mulla on Charles Tyrwith chinot, 100% puuvillaa, khaki joka on ehkä turhan keltainen. Saisiko niistä oliivinvihreät vai onko tulos vain tunkkainen?
Varsinaista värin tummuusastetta näkemättä uskallan veikata, että oliivinvihreään värjääminen tuottaa ainakin äärimmäisen lähelle oliivinvihreää sävyä. Vaaleasta tummempaan sävyyn värjääminen onnistuu lähtökohtaisesti todella hyvin ja sitä luotettavammin mitä suurempi värjäyskontrasti on. 100% puuvilla on myös täydellisen otollinen imemään väriä ja ainakin Dylonin oliiviväri vaikuttaa saavan jykevää tulosta aikaan. Värinpoisto ennen varsinaista värjäystä sen mukaan haluaako yhtään vaaleanruskeaa sävyä mukaan vai halutaanko täysin yksiselitteistä vihreää.
(This section has abandoned itself)