Kirjoittaja Aihe: Ruoanlaitto  (Luettu 501338 kertaa)

joe

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 85
    • Profiili
Re: Ruoanlaitto
« Vastaus #15 : 08.08.09 - klo:00:45 »
Carbonaran suhteen ongelmaksi muodostuu guanciealen saatavuus Suomessa. Pancettaa tai pekonia käyttämällä saa toki erinomaista ruokaa, mutta sianposkea voi voita mikään kun aletaan kunnolla hifistellä.

hho

  • Kisälli
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Re: Ruoanlaitto
« Vastaus #16 : 09.08.09 - klo:18:51 »
itse olen ulkoistanut ruuanlaittamisen kokonaan (en edes muista milloin olen ruokaa viimeisen 4 vuoden aikana tehnyt) Tuo parempipuoliskoni on joskus todennut että minä voin osallistua ruuanlaittamiseen pysymällä mahdollisimman paljon pois keittiöstä :)  olenkin ottanut lastenhoitajan roolin ruuanlaiton ajaksi, mutta syömisien jälkeen keittiö on minun valtakuntaani kun siivoan pöydä ja laitan astiat koneeseen ja pesen käsin semmoiset astiat joita ei voi koneeseen laittaa, näin minäkin pääsen osallistumaan ruuanlaittoon siivoamalla sotkut,

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #17 : 01.02.10 - klo:00:17 »
Mikä onkaan parempaa kuin kunnon pihvi?

Itse lohkotut perunat uuniin, naudan sisäfileille pinta ja pippuri pannulla jonka jälkeen uuniin kypsymään, paistonesteet kerman, suurusteen sekä mausteiden kera kattilaan ja eiköhän olekin aika korkata viinipullo?

Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #18 : 01.02.10 - klo:07:52 »
^Simppeli mutta toimiva yhdistelmä. 10/10.
get your kicks on route six six six

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #19 : 01.02.10 - klo:09:35 »
Täydellistä pippurikastiketta olen metsästänyt pitkään. Laitatteko kastikkeeseen pippuria/sinappia/soijakastiketta/mustapekkaa/brandyä tms. joku salainen resepti minkä herraskerholaisille voi nyt paljastaa? :)

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #20 : 01.02.10 - klo:09:46 »
Soijaa, pippuria, mustapekkaa, sinappia tilanteen mukaan. Ensin kuumalla pannulla nopeasti pinta pihveihin, sitten lämpöä alas ja kerma sekä mausteet perään. Kaasuhella olisi paras, mutta induktio on hyvä kakkonen. Kaasulla on avoliekki valmiina liekitykseen - silloin on syytä sulkea liesituuletin, ettei hormipalo pilaa päivällistä.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #21 : 01.02.10 - klo:16:20 »
Ja näin talviaikana ei tule unohtaa pataruokia. Helppoa ja edullista mutta hyvää. Halutessaan lihan voi jättää pois ja tehdä kasvis/punaviiniliemen tms.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #22 : 03.02.11 - klo:17:47 »
Hop! Tämän kulinaristiketjun on nyt aika nousta kukoistukseensa.

Olen innokas ruoanlaittaja, mutta opiskelijana tulee yleensä arkisin syötyä yliopistolla. Viikonloppuisin tulee sitten aina kokkailtua jotain, ja joskus arkisinkin, kuten esimerkiksi huomenna. Tarkoitukseni on tehdä Ahmetin tohveleita (jotka korvaavat pastan/perunat, koska pyrin lämpimien ruokien osalta noudattamaan vähähiilihydraattista ruokavaliota), jonkinlainen raikas salaatti sekä valkohäntäpeuran (nykyisin nimi taitaa olla valkohäntäkauris) sisäfileepihvejä. Projekti piti aloittaa luonnollisesti jo tänään laittamalla liha marinoitumaan.

Kuvaraporttia kokkailuista tulossa huomenna tai lauantaina.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #23 : 03.02.11 - klo:18:36 »
Millä peuran marinoit? Minulle hirvieläin (varsinkin file) maistuisi mukavasti ihan marinoimattakin. Peuran makukin kun on kohtuullisen hentoinen.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #24 : 03.02.11 - klo:18:57 »
Millä peuran marinoit? Minulle hirvieläin (varsinkin file) maistuisi mukavasti ihan marinoimattakin. Peuran makukin kun on kohtuullisen hentoinen.

Riistan, varsinkin hirven makua ei voi mielestäni kuvata sanalla "hentoinen", koska maku on aika voimakas jos sitä vertaa esimerkiksi sikaan tai nautaan. Eikä voimakas tarkoita tässä kohtaa "huonoa".

Päädyin marinoimaan lihakimpaleen, koska olen metsästäjätaustaisen perheen vesana tottunut syömään lähes pelkästään riistaa, eikä vain hienokseltaan maustettu riista tuota enää suurempia kiksejä. Olen marinoinut vain kerran aiemmin elämässäni, joten tämä toimii myös tavallaan kokeiluna.
Marinadiin tuli punaviiniä, oliiviöljyä, hunajaa, rosépippuria, mustapippuria, valkosipulia, rosmariinia ja puolitoista laakerinlehteä.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #25 : 03.02.11 - klo:19:11 »
Riistan, varsinkin hirven makua ei voi mielestäni kuvata sanalla "hentoinen", koska maku on aika voimakas jos sitä vertaa esimerkiksi sikaan tai nautaan. Eikä voimakas tarkoita tässä kohtaa "huonoa".

Lähinnä tarkoitin, että hentoinen verrattuna vaikkapa hirveen.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #26 : 03.02.11 - klo:22:23 »
Jos liha on hyvää en näe syytä marinoida sitä. Hestonin 'In search for perfection' kirjan innoittamana paistan lihan pitkään ja hartaasti. Heston itse tehdessään täydellisiä pihvejä antaa luussa kiinni olevalle ulkofileelle pinnan polttolampulla. Tämän jälkeen liha uuniin kahdeksaksitoista tunniksi 50'C uuniin tai kunnes sisälämpö on tuo samainen 50! Uunin jälkeen annetaan jäähtyä 2-4h. Tämän jälkeen leikataan liha irti luusta ja pihveiksi. Lopuksi nopea paisto kuumalla pannulla kääntäen joka 30s. Paistoaika paksuuden mukaan. Lopuksi pannulla sulatetaan maustevoi ja kaadetaan pihvien päälle.

Harvemmin tulee tuota ohjetta noudatettua mutta tuon luettuani muutin näkemystäni lihan valmistuksesta. Lähes aina jos on vieraita tarjoan nykyöön pitkään miedossa lämmössä kypsytettyä lihaa. Tässä on myös se etu että lihan valmistumisaikaa on helppo säädellä uunin lämöllä.  

 

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #27 : 04.02.11 - klo:14:40 »
Kuulostaa kovin kuivalta tuollai. Itse kun pidän että pihvi vain käytetään pannulla saamassa väriä, puolisoni syö pihvin jo melkein raakana.

Tässä joku yö humalassa iltapalaksi paistettu entrecote: http://dl.dropbox.com/u/822962/pihvi.jpg
Ei tuon näköistä pihviä voi millään saada jos se kuivatetaan 12h uunissa.

Ei sen puoleen, kyllä tuonkin ohjeen mukaan voisin kokeilla.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #28 : 04.02.11 - klo:15:11 »
Kuulostaa kovin kuivalta tuollai.
Vaan ei ole! Tietenkään mitä tahansa lihaa ei voi käyttää, reilusti marmoroitu liha toimii parhaiten. Mehukkuus kun ei perustu lihaan jäävään veteen vaan rasvaan joka sulaa valmistettaessa esim 10 viikkoa ilmassa riippuneessa lihassa on riiputuksen jäljiltä hyvin vähän kosteutta jäljellä, silti siitä saa mehukkaita pihvejä jos tietää mitä tekee ja liha on lähtökohtaisesti huippulaatua.

Pitkän kypsytyksen etu on siinä että Maillard-reaktioilla on enemmän aikaa pilkkoa lihan proteiineja maukkaamiksi ainesosiksi. Pinnan polttaminen tuo lihaan katalyytteja jotka vauhdittavat noita reaktioita. Eli mitä pidempään liha viettää yli 40 asteisessa lämpötilassa sitä parempaa siitä tulee.
Lihan pitää myös saada levätä paistamisen jälkeen jotta sulassa muodossa olevat maukkaat nesteet ehtivät hyytelöityä lihan sisään eivätkä karkaa lautaselle kun lihalle näytetään veistä.
 
Jos olet huolestunut nesteen haihtumisesta uunissa niin lihan voi kääriä tiukasti aluminifolioon. 

barcelona

  • Vieras
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #29 : 04.02.11 - klo:18:27 »
Millainen on suhteenne kotona tapahtuvaan ruoanlaittoon? Oletko intohimoinen kotikokki vai onko ruoanlaitto vain pakollinen paha, jotta saisi mahaan täytettä kulinarististen elämysten jäädessä kokonaan ravintolakäyntien varaan?

Itselläni suhde ruoanlaittoon on jäänyt joksikin aikaa suhteellisen ontoksi, mutta viime aikoina se on alkanut kiinnostamaan enemmänkin. Kun asiaan vaan jaksaa perehtyä, ei maistuvan ja ehkä näyttävänkin ruoan valmistaminen niin työlästä olekaan kuin alkuun voisi luulla. Ruoanlaitto ainakin itselleni toimii tietyllä tavalla eräänlaisena terapeuttisena puuhasteluna.

Tällä hetkellä olen vielä yksin asuva opiskelija, joten monesti tulee kyllä sorruttua helppoon vaihtoehtoon, eikä jaksa niin paljoa panostaa... On kiire sinne ja tänne. Tilanne tietysti muuttuu, jos kyseessä on joku ei niin jokapäiväinen tilanne ja syöjiäkin enemmän kuin yksi.

Ja tottakai hyvä viini kruunaa hyvän ruoan. Viimeaikoina tosin ovat pullot saaneet olla kaapissa rauhassa, kun ei ole kehdannut kaivaa esille ja avata. Normaalikokoinen pullo kun on yhdelle ihmiselle turhan iso, jos pari lasillista riittää. Onhan noita puolikkaitakin olemassa, mutta valikoimat niissä melko heikot.

Viini kuuluu ehdottomasti hyvää ruokaan. Viinin voit huoletta avata myös yksin. Hommaat vaan ilmauskorkin tai esim EuroCaven järjestelmän mikä pitää viinin oikean lämpöisenä ja ilmaa sen aina käyttöjen välissä. Tällöin viini pysyy useamman päivän juomakelpoisena. EuroCaven systeemissä se hyvä puoli että siihen saa kaksi pulloa kerralla ja molemmat säädettyä oikeaan lämpöön jolloin voit naukata alkuruualle esim jonkun hyvän valkkarin ja sitten pääruaalle punkkua. Itselläni tuppaa menemään koko pullo kun pääsen hyvän ruuan kimppuun, sen verran perso viinille. Mikroaaltouunia ja normaalia liettä en ole koskaa omistanut enkä omista. Kaasuliesi ja hyvä uuni riittää, niin nopean kuin hitaankin ruuan tekemiseen. Täytyy myöntää että ruuan laitto ja viinit ovat lähteneet itseltä ihan räpylästä. Vaikken mikään mestarikokki olekkaan niin tykkään sen laitosta todella paljon. Viikolla perus kotiruokaa pienellä tvistillä ja sitten viikonloppuisin jotain aivan liian vaikeaa omille taidoille :D