Kirjoittaja Aihe: Ruoanlaitto  (Luettu 499729 kertaa)

orion

  • Kisälli
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Ruoanlaitto
« : 06.08.09 - klo:00:55 »
Millainen on suhteenne kotona tapahtuvaan ruoanlaittoon? Oletko intohimoinen kotikokki vai onko ruoanlaitto vain pakollinen paha, jotta saisi mahaan täytettä kulinarististen elämysten jäädessä kokonaan ravintolakäyntien varaan?

Itselläni suhde ruoanlaittoon on jäänyt joksikin aikaa suhteellisen ontoksi, mutta viime aikoina se on alkanut kiinnostamaan enemmänkin. Kun asiaan vaan jaksaa perehtyä, ei maistuvan ja ehkä näyttävänkin ruoan valmistaminen niin työlästä olekaan kuin alkuun voisi luulla. Ruoanlaitto ainakin itselleni toimii tietyllä tavalla eräänlaisena terapeuttisena puuhasteluna.

Tällä hetkellä olen vielä yksin asuva opiskelija, joten monesti tulee kyllä sorruttua helppoon vaihtoehtoon, eikä jaksa niin paljoa panostaa... On kiire sinne ja tänne. Tilanne tietysti muuttuu, jos kyseessä on joku ei niin jokapäiväinen tilanne ja syöjiäkin enemmän kuin yksi.

Ja tottakai hyvä viini kruunaa hyvän ruoan. Viimeaikoina tosin ovat pullot saaneet olla kaapissa rauhassa, kun ei ole kehdannut kaivaa esille ja avata. Normaalikokoinen pullo kun on yhdelle ihmiselle turhan iso, jos pari lasillista riittää. Onhan noita puolikkaitakin olemassa, mutta valikoimat niissä melko heikot.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Re: Ruoanlaitto
« Vastaus #1 : 06.08.09 - klo:06:53 »
Ehdottomasti enemmän tuota intohimoista sorttia. Kokkaaminen on hyvää vastapainoa työlleni jossa abstraktiotaso on yleensä melko korkea. Kokatessa kättensä jäljen näkee ja onnistuneesta kokkaussessiosta saa myös välittömän palkinnon. En pidä itseäni gourmet-kokkina vaan ruokani ovat selkeästi kotiruokaa, mutta sortimentti on varsin monipuolinen ja ruokalajeja löytyy useamman maanosan keittiöistä. Usein kuitenkin ruoista tuntuu löytyvän italialainen painotus.

Lainaus käyttäjältä: "orion"
Tällä hetkellä olen vielä yksin asuva opiskelija, joten monesti tulee kyllä sorruttua helppoon vaihtoehtoon, eikä jaksa niin paljoa panostaa... On kiire sinne ja tänne. Tilanne tietysti muuttuu, jos kyseessä on joku ei niin jokapäiväinen tilanne ja syöjiäkin enemmän kuin yksi.

Mielestäni nämä helpot vaihtoehdot, mikäli niillä tarkoitetaan eineksiä/puolivalmisteita, ovat kyllä jonkinlainen perspektiiviharha. Laadukasta itse valmistettua ruokaakin pystyy tekemään erittäin helposti ja nopeasti. Esimerkkinä vaikkapa hyvä pihvi. Sen valmistamiseen kuluu jotakuinkin sama aika kuin maksalaatikon lämmittämiseen mikrossa (hieman kärjistäen). Omasta repertuaaristani löytyy koko joukko ruokalajeja, jotka syntyvät noin vartissa. Mielestäni tuo on varsin kohtuullinen aika käyttää ruoanlaittoon. Toki toisinaan tulee itsekin sorruttua eineksiin, mutta olen pyrkinyt pitämään moiset minimissä.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Ruoanlaitto
« Vastaus #2 : 06.08.09 - klo:09:47 »
Andylla jälleen hyviä kommentteja. Tuo mitä puhut helposta ruuanlaitota ja einesruuasta on täyttä totta. Itse pyrin ihan periaatteestakin - en erityisesti arvosta kepu-kytkyistä suomen ruokateollisuutta - välttämään suurten ruokakonsernien einesruokia ja muutakin tarjontaa ja suosimaan lähiruokaa. Mahdollisimman usein itse tehtynä, tuoreista raaka-aineista. Perheellisenä en myskään halua totuttaa jälkikasvuanio einesmössöihin tai roskaruokaan. Myönnettäköön, että jokusen kerran vuodessa saatan laiskuuttani / väsymystäni sortua eineksiin. Joka kerta sellainen hävettää ja ahdistaa! ;)

Mitä ruuanlaittoon tulee, pidän siitä todella. Andyn tavoin en kuitenkaan lue itseäni missään nimeässä gourmet-kotikokkien joukkoon vaan kohtuulisen päteväksi kotiruuan laittajaksi. Itsellä painotus on itämaisissa (thai) ja italialaisessa keittiöissä, siis silloin kun en väsää ihan perussuomalaista kotiruokaa, lihapullia sun muuta. Kesällä grillaaminen - ja eritoten kaiken sorttisten marinadien / glaseerauskastikkeiden / dippien jne säätäminen - on suuri intohimoni. Se näkyy myös vyötärössä: syyskuun alettua alkaa taas pakollinen laihis ja kuntokuuri, jonka lokakuun alun kalastusreissu saaristossa ja joulu katkaisevat. Ja joka jatkuu joulun jälkeen ensi kesään saakka. Eli ribsit jäävät kauppaan ja salaatit solahtavat suuhun.
get your kicks on route six six six

meht

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 141
    • Profiili
Re: Ruoanlaitto
« Vastaus #3 : 06.08.09 - klo:09:52 »
Suhteeni ruuanlaittoon on todella intohimoinen, kokkailtua tulee aina kun vain on mahdollista. Iän myötä kiinnostus senkun lisääntyy ja taitojen kartuessa tulee koitettu entistä vaativimpia kokkailuja. Joskus koitin yksilöidä minkä tyyppisen tai maalaisen ruuan ystävä olen mutta nyt myönnän olevani kaiken hyvin tehdyn ruuan ystävä.

Viini rintamalla lienee paljonkin opittavaa, vielä ei kuitenkaan innotus tuolla saralla ole puhjennut kukkaan, näin tulee ennen pitkää vielä käymään.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Re: Ruoanlaitto
« Vastaus #4 : 06.08.09 - klo:09:57 »
Vähän parempaan tähtäävä kotikokki olen itsekin. Kotona menetelmät ja raaka-aineet asettavat rajoituksia, joten tähtään 'alaston kokki' tyyliseen aika simppeliin kokkailuuun.

Einesruokia en syö lainkaan, tosin synnytyslaitoksella eväänäni oli juuri jotain vähän lihaisampaa tölkkihernekeittoa ja worschmackkia säilykkeenä.

Lainaus käyttäjältä: "orion"
Tällä hetkellä olen vielä yksin asuva opiskelija, joten monesti tulee kyllä sorruttua helppoon vaihtoehtoon, eikä jaksa niin paljoa panostaa... On kiire sinne ja tänne.

Opiskelijalla voi noita rientoja tosiaan riittää, mutta ei esim. hyvän munakkaan tekeminen ole juurikaan hitaampaa kuin einesten lämmitys. Wokit, pastat ja salaatit ovat myös vartin hommia. Isojen määrien valmistusta ja pakastusta yksittäisinä annoiksina kannattaa myös miettiä, tuo tulee jo halvaksikin.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Ruoanlaitto
« Vastaus #5 : 06.08.09 - klo:11:17 »
Esivalmistus kannattaa myös jos on ajasta pulaa. Itse esimerkiksi pilkon usein aamulla ainekset valmiiksi, laitan pakasterasioihin ja pistän jaakaappiin, jos aion tehdä jonkun wok-jutun päivälliseksi. Näin itse wokkaus hoituu viidessä minuutissa, semminkin jos tekee nuudeleita joiden keittoaika ei päätä huimaa.
get your kicks on route six six six

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Re: Ruoanlaitto
« Vastaus #6 : 06.08.09 - klo:11:24 »
Lainaus käyttäjältä: "ivyman"
Itsellä painotus on itämaisissa (thai) ja italialaisessa keittiöissä, siis silloin kun en väsää ihan perussuomalaista kotiruokaa, lihapullia sun muuta. Kesällä grillaaminen - ja eritoten kaiken sorttisten marinadien / glaseerauskastikkeiden / dippien jne säätäminen - on suuri intohimoni.

Näihin kun lisätään vielä Louisiana/texmex/mexmex-tyyppinen ruoka niin ollaan aika lähellä meikäläisen repertuaaria. Kutakuinkin mikään ei ole mukavampaa kuin grillaaminen.

Lainaus käyttäjältä: "ivyman"
Se näkyy myös vyötärössä: syyskuun alettua alkaa taas pakollinen laihis ja kuntokuuri, jonka lokakuun alun kalastusreissu saaristossa ja joulu katkaisevat. Ja joka jatkuu joulun jälkeen ensi kesään saakka. Eli ribsit jäävät kauppaan ja salaatit solahtavat suuhun.

Vähän sama juttu. Tosin itselläni parempi elämä alkoi jo elokuun alusta.

Lainaus käyttäjältä: "Pchan"
Opiskelijalla voi noita rientoja tosiaan riittää, mutta ei esim. hyvän munakkaan tekeminen ole juurikaan hitaampaa kuin einesten lämmitys. Wokit, pastat ja salaatit ovat myös vartin hommia. Isojen määrien valmistusta ja pakastusta yksittäisinä annoiksina kannattaa myös miettiä, tuo tulee jo halvaksikin.

Kannattaa hankkia iso kattila ja opetella tekemään muutama hyvä keitto. Silloin tällöin keittää kattilallisen ja pistää pakastimeen niin pysyy erittäin edullisesti ruoissa pitkään.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Ruoanlaitto
« Vastaus #7 : 06.08.09 - klo:13:40 »
Lainaus käyttäjältä: "DandyAndy"
Vähän sama juttu. Tosin itselläni parempi elämä alkoi jo elokuun alusta.

Itse en suostu aloittamaan terveempää elämää ennen kuin ilmat kylmenee ja oluet lämpenee.. :D
get your kicks on route six six six

Viitanen

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 90
    • Profiili
Re: Ruoanlaitto
« Vastaus #8 : 06.08.09 - klo:19:24 »
Opiskelijana on tosiaan hieman tylsää laittaa ruokaa yhdelle, joten laitan yleensä melko yksinkertaista ja helppoa ruokaa. Ja terveellisyydestä en välitä sen erikoisemmin, maku ratkaisee. Kyytipoikana näin kesällä maistuu olut.
Taide on ainoa vakava asia maailmassa. Ja taiteilija on ainoa henkilö, joka ei ole koskaan vakavissaan - Oscar Wilde.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Ruoanlaitto
« Vastaus #9 : 06.08.09 - klo:20:52 »
^Komppaan re. olut. Toki näin osa-aikajuppona myös viinit maistuvat!
get your kicks on route six six six

orion

  • Kisälli
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Re: Ruoanlaitto
« Vastaus #10 : 06.08.09 - klo:20:55 »
Lainaus käyttäjältä: "DandyAndy"
Lainaus käyttäjältä: "orion"
Tällä hetkellä olen vielä yksin asuva opiskelija, joten monesti tulee kyllä sorruttua helppoon vaihtoehtoon, eikä jaksa niin paljoa panostaa... On kiire sinne ja tänne. Tilanne tietysti muuttuu, jos kyseessä on joku ei niin jokapäiväinen tilanne ja syöjiäkin enemmän kuin yksi.

Mielestäni nämä helpot vaihtoehdot, mikäli niillä tarkoitetaan eineksiä/puolivalmisteita, ovat kyllä jonkinlainen perspektiiviharha. Laadukasta itse valmistettua ruokaakin pystyy tekemään erittäin helposti ja nopeasti. Esimerkkinä vaikkapa hyvä pihvi. Sen valmistamiseen kuluu jotakuinkin sama aika kuin maksalaatikon lämmittämiseen mikrossa (hieman kärjistäen). Omasta repertuaaristani löytyy koko joukko ruokalajeja, jotka syntyvät noin vartissa. Mielestäni tuo on varsin kohtuullinen aika käyttää ruoanlaittoon. Toki toisinaan tulee itsekin sorruttua eineksiin, mutta olen pyrkinyt pitämään moiset minimissä.

Näinhän se menee. Olisi pitänyt puhua "helpoista vaihtoehdoista" näin lainausmerkeissä.

Lainaus käyttäjältä: "Pchan"
Opiskelijalla voi noita rientoja tosiaan riittää, mutta ei esim. hyvän munakkaan tekeminen ole juurikaan hitaampaa kuin einesten lämmitys. Wokit, pastat ja salaatit ovat myös vartin hommia. Isojen määrien valmistusta ja pakastusta yksittäisinä annoiksina kannattaa myös miettiä, tuo tulee jo halvaksikin.

Maittavan omeletin/munakkaan vääntäminen kuuluu ilman muuta jokaisen miehen pakollisiin taitoihin. Mikä on mielestänne täydellisen munakkaan salaisuus? Maitoa sekaan vai ei? Tässä taannoin järkytyin, kun eräs henkilö aikoi paistaa munakkaansa molemmin puolin. Ei kaikki näköjään osaa...

Lainaus käyttäjältä: "DandyAndy"
Kannattaa hankkia iso kattila ja opetella tekemään muutama hyvä keitto. Silloin tällöin keittää kattilallisen ja pistää pakastimeen niin pysyy erittäin edullisesti ruoissa pitkään.

Hyvä idea. Keittoruoka onkin jäänyt viimeaikoina lähes unohduksiin, vaikka pääosin se on yksinkertaista tehdä ja maittavaakin. Laatikkoruokia ei pidä myöskään unohtaa. Pitänee muuten hankkia isompi uunivuoka...

Näin kesäaikana parasta syömistä on kuitenkin Good Ol' BBQ, kuten mm. Ivy totesi. Aina kun mahdollisuus on niin grillaamaan. Tuli muuten käytyä joku aika sitten Päijänteellä mökkeilemässä. Tuoretta verkoilla pyydettyä lämminsavustettua siikaa. Eipä ole kala vähään aikaan yhtä hyvältä maistunut.

joe

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 85
    • Profiili
Re: Ruoanlaitto
« Vastaus #11 : 07.08.09 - klo:00:11 »
Ruuanlaitto on hieno harrastus. Itse olen erityisesti italialaisen ruuan ystävä, aasialaisista ruokalajeista en ole ollut niin innostunut vaikka niitä mielelläni syönkin jos tarjotaan tai ravintolasta saa. Suurimpia suosikkejani ovat yksinkertaiset pastat kuten carbonara ja cacio e pepe, joiden hiomisessa kuluu helposti vuosikausia niiden näennäisestä helppoudesta huolimatta. Täydelliset raaka-aineet ovat avainasemassa, paraskaan kokki ei saa aikaan kuin korkeintaan hyvää ruokaa jos ainekset jättävät toivomisen varaa.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Ruoanlaitto
« Vastaus #12 : 07.08.09 - klo:10:14 »
^Totta puhut mitä carbonaraan tulee, itselläni on kestänyt n 16-17 vuotta täydelliseen onnistumiseen.
get your kicks on route six six six

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Re: Ruoanlaitto
« Vastaus #13 : 07.08.09 - klo:12:28 »
Lainaus käyttäjältä: "joe"
Suurimpia suosikkejani ovat yksinkertaiset pastat kuten carbonara ja cacio e pepe, joiden hiomisessa kuluu helposti vuosikausia niiden näennäisestä helppoudesta huolimatta.

Carbonaran helppous on todella näennäistä. Olen ehkä kerran saanut, oikeasti, täydellistä Carbonaraa ja omani on parhammillaankin keskinkertaista. Usein ruokalajit joissa on vähän raaka-aineita/työvaiheita ovat kaikista vaikeimpia ruokia viimeistellä täydellisyyteen, koska muuttujia on vähemmän on onnistuminen kiinni melko pienten yksityiskohtien loksahtamisesta kohdalleen.

Jaanpa kanssanne oikeasti yksinkertaisen, helpon ja nopean pastareseptin:

Spaghetti al Tonno al Andy

2 dl oliiviöljyä
2 prk tonnikalaa
1 prk anjoviksia
2 prk Creme Fraiche (kermaviilikin toimii ihan hyvin)
1 ruukku persiljaa
Spaghettia nälän mukaan
Suolaa ja pippuria

1. Laita vesi kiehumaan.
2. Kaiva tehosekoitin kaapista. (homma onnistuu kyllä sauvasekottimellakin)
3. Kaada tehosekoittimeen öljy, tonnikala, anjovikset ja creme fraiche. Silppua persilja myös sekaan. Mausta suolalla ja pippurilla. Suolan kanssa kannattaa olla aika varovainen, koska anjoviksistä tulee jonkin verran suolaisuutta kastikkeeseen, mutta sekä suola, että pippuri maun mukaan. Surauta kastike tasaiseksi massaksi.
4. Veden kiehuessa heitä sekaan suolaa ja sopiva määrä pastaa. Keitä pasta al denteksi.

Kun pasta on kypsää ruoka on valmista. Itse kastike on siis kylmä. Kastiketta tulee tuolla reseptillä sen verran, että siitä syö pari henkeä useampaan otteeseen. Osa siis kannattaa laittaa jääkaappiin nautittavaksi myöhemmin ja päivän annos sekoittaa spaghetin kera. Annokset voi koristella tuoreella persiljalla ja mustilla oliiveilla (oliivit ovat muutenkin hyvä lisäke ko. annokselle).

Jos minua laiskottaa oikein kovasti, eikä ruoanlaitto huvita on meillä usein ruokana al Tonnoa. Valmistusaika riippuu puhtaasti lieden tehoista. Itselläni on induktioliesi, joten kattilallinen vettä kiehahtaa noin kahdessa minuutissa. Kypsää pastasta tulee ehkä hieman vajaassa kymmenessä minuutissa, joten selkeästi alle vartissa pitäisi al Tonnon olla kasassa. En ole laskenut raaka-aineiden hintoja, mutta perusraaka-aineet ovat reseptissä melko edulliset ja tuosta tosiaan syö useamman kerran. Mikäli vaateostoksilta ruokabudjettiin on jäänyt pari euroa ylimääräistä suosittelen korvaamaan kaupan bulkkitonnikalan Albacore-tonnikalalla (Albacore on noin kaksi kertaa kalliimpaa kuin tavallinen). Makuun tuo ei kyllä vaikuta, mutta minusta on mukavaa, että syömiäni asioita ei tarvitse kuskata toiselta puolelta maailmaa (Tyynen valtameren sijaan Albacorea saadaan välimereltä), japanilaiset eivät yritä syödä niitä sukupuuttoon (useat tonnikalalajit ovat uhanalaisia, Albacore ei) ja minun ei tarvitse arvuutella onko ostamassani kalasäilykkeessä myös nisäkkäitä (kaikki näkemäni Albacoretonnikalat ovat ns. delfiiniystävällisiä).
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Re: Ruoanlaitto
« Vastaus #14 : 07.08.09 - klo:22:36 »
Lainaus käyttäjältä: "DandyAndy"
Olen ehkä kerran saanut, oikeasti, täydellistä Carbonaraa ja omani on parhammillaankin keskinkertaista.

Tänään väsäsin ihan onnistuneen carbonaran:

pancettaa
luomumunaa
pecorino romanoa
rose-viiniä (Torres Santa Digna)
tuorepastaa
oliiviöljyä
valkosipulia
persiljaa
mustapippuria

1.
- Muna kulhoon ja sekoitus
- sekaan pecorino, persilja ja rouhaisu mustapippuria

2.
- valkosipuli kullankeltaiseksi oliiviöljyssä
- valkosipuli veks
- pancetta tilalle ja ruskeaksi
- rose-viiniä pancettan sekaan pariksi minuutiksi

3. Pasta munasekoituksen joukkoon ja pancetta perään