Keikari > Kaunis elämä

Ruoanlaitto

(1/229) > >>

orion:
Millainen on suhteenne kotona tapahtuvaan ruoanlaittoon? Oletko intohimoinen kotikokki vai onko ruoanlaitto vain pakollinen paha, jotta saisi mahaan täytettä kulinarististen elämysten jäädessä kokonaan ravintolakäyntien varaan?

Itselläni suhde ruoanlaittoon on jäänyt joksikin aikaa suhteellisen ontoksi, mutta viime aikoina se on alkanut kiinnostamaan enemmänkin. Kun asiaan vaan jaksaa perehtyä, ei maistuvan ja ehkä näyttävänkin ruoan valmistaminen niin työlästä olekaan kuin alkuun voisi luulla. Ruoanlaitto ainakin itselleni toimii tietyllä tavalla eräänlaisena terapeuttisena puuhasteluna.

Tällä hetkellä olen vielä yksin asuva opiskelija, joten monesti tulee kyllä sorruttua helppoon vaihtoehtoon, eikä jaksa niin paljoa panostaa... On kiire sinne ja tänne. Tilanne tietysti muuttuu, jos kyseessä on joku ei niin jokapäiväinen tilanne ja syöjiäkin enemmän kuin yksi.

Ja tottakai hyvä viini kruunaa hyvän ruoan. Viimeaikoina tosin ovat pullot saaneet olla kaapissa rauhassa, kun ei ole kehdannut kaivaa esille ja avata. Normaalikokoinen pullo kun on yhdelle ihmiselle turhan iso, jos pari lasillista riittää. Onhan noita puolikkaitakin olemassa, mutta valikoimat niissä melko heikot.

DandyAndy:
Ehdottomasti enemmän tuota intohimoista sorttia. Kokkaaminen on hyvää vastapainoa työlleni jossa abstraktiotaso on yleensä melko korkea. Kokatessa kättensä jäljen näkee ja onnistuneesta kokkaussessiosta saa myös välittömän palkinnon. En pidä itseäni gourmet-kokkina vaan ruokani ovat selkeästi kotiruokaa, mutta sortimentti on varsin monipuolinen ja ruokalajeja löytyy useamman maanosan keittiöistä. Usein kuitenkin ruoista tuntuu löytyvän italialainen painotus.