Kirjoittaja Aihe: Puolison pukeutuminen  (Luettu 15601 kertaa)

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Puolison pukeutuminen
« : 05.08.09 - klo:16:07 »
.
« Viimeksi muokattu: 02.11.12 - klo:16:25 kirjoittanut ChuckBass »

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Puolison pukeutuminen
« Vastaus #1 : 05.08.09 - klo:17:36 »
Suotavaa on, että neidin tyyli on klassinen, siisti, säädyllinen, persoonallinen ja mietitty. Valitettavasti tämä toteutuu harvoin, joten useimmiten yritän sivuuttaa asian. Useimmiten en pysty.

Kaikenlaista hörhöä, muotiklovnia, friikkiä ja über-yksilöllistä naista löytyy, mutta hyvin, hyvin harvoin olen nähnyt klassisia nuoria leidejä. Mitä tuumaatte, ovatko he jo sukupuutossa vaiko vain suurlähettiläiden tyttäriä, eli vaikeasti saavutettavissa?
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Jeeves

  • Kisälli
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Puolison pukeutuminen
« Vastaus #2 : 05.08.09 - klo:17:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Ville"
Suotavaa on, että neidin tyyli on klassinen, siisti, säädyllinen, persoonallinen ja mietitty. Valitettavasti tämä toteutuu harvoin, joten useimmiten yritän sivuuttaa asian. Useimmiten en pysty.

Kaikenlaista hörhöä, muotiklovnia, friikkiä ja über-yksilöllistä naista löytyy, mutta hyvin, hyvin harvoin olen nähnyt klassisia nuoria leidejä. Mitä tuumaatte, ovatko he jo sukupuutossa vaiko vain suurlähettiläiden tyttäriä, eli vaikeasti saavutettavissa?

Varakkaiden (usein suomenruotsalaisten) perheiden parikymppiset neidot ovat ilo silmälle. Tyyli on sekoitus klassisuutta, mutta muoti tuo oman lisänsä pukeutumiseen. Paras paikka löytää omansa on jokin Helsingin paremmista yökerhoista. Heitä pyörii myös yliopistoissa, esimerkiksi HSE:lla, Hankenissa ja oikiksessa.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Re: Puolison pukeutuminen
« Vastaus #3 : 05.08.09 - klo:21:52 »
Itse en millään tavalla puutu puolisoni pukeutumiseen. Hän pukeutuu juuri niin kuin itse haluaa ja joskus olemme samaa mieltä kokonaisuuden toimivuudesta ja joskus emme. Ns. siviilissä (eli tämän foorumin ulkopuolella) en puutu kenekään muunkaan ihmisen pukeutumiseen, joten en myöskää hänen.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Puolison pukeutuminen
« Vastaus #4 : 05.08.09 - klo:23:37 »
Lainaus käyttäjältä: "DandyAndy"
Itse en millään tavalla puutu puolisoni pukeutumiseen. Hän pukeutuu juuri niin kuin itse haluaa ja joskus olemme samaa mieltä kokonaisuuden toimivuudesta ja joskus emme. Ns. siviilissä (eli tämän foorumin ulkopuolella) en puutu kenekään muunkaan ihmisen pukeutumiseen, joten en myöskää hänen.

^Word, kuten räp-piireissä sanotaan. Yhteinen taipaleeni puolisoni kanssa (1993 ->) olisi päättynyt kutakuinkin vartissa jollen itsekin 'siviilissä' toimisi samoin.
get your kicks on route six six six

orion

  • Kisälli
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Re: Puolison pukeutuminen
« Vastaus #5 : 06.08.09 - klo:01:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Ville"
Suotavaa on, että neidin tyyli on klassinen, siisti, säädyllinen, persoonallinen ja mietitty. Valitettavasti tämä toteutuu harvoin, joten useimmiten yritän sivuuttaa asian. Useimmiten en pysty.

Kaikenlaista hörhöä, muotiklovnia, friikkiä ja über-yksilöllistä naista löytyy, mutta hyvin, hyvin harvoin olen nähnyt klassisia nuoria leidejä...

Juurikin näin. Ulkoisella olemuksella on merkityksensä. Tietyllä tavalla voidaan ajatella ulkoisen olemuksen heijastavan henkilön persoonaa ja sisäistä maailmaa. Jos potentiaalisen puolisoehdokkaan tyyli ja maku ovat kunnossa, en rupea pukeutumisessa neuvomaan, jollei hän itse mitään kysy. Jos henkilön maku ja tyyli taas eivät ole mielestäni kohdallaan ei mistään potentiaalista voida alun alkaenkaan puhua, eikä isompaa kiinnostusta pääsisi syntymään.
« Viimeksi muokattu: 07.08.09 - klo:13:54 kirjoittanut orion »

AlecLewain

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 527
    • Profiili
Re: Puolison pukeutuminen
« Vastaus #6 : 06.08.09 - klo:08:45 »
Siviilissä en puutu vastakkaisin puolen pukeutumiseen.
Nykyisen tyttöystäväni kanssa ollessani olen huomannut, että tämän pukeutuminen on ehkä hioutunut matkan varrella. Olen pyrkinyt välttämään kommentointia, mutta toisaalta myös ottamaan huomioon toisen, kun on ollut aika sovittaa solmiota asusteen väriin. Pieni vaiva, joka tuntuu antavan paremmalle puoliskolle mielihyvää ja minä valitsen itse solmioni.

Toisaalta naisten pukeutuminen ja muoti ovat laaja-alaisemmat kuin miesten. Ns klassista linjaa on aika vaikea löytää, kun hametyylit ja niiden muodot ovat vaihtuneet vähintään vuosikymmennittäin tai jopa vuosittain.
Lainaus
Ja tottakai itsevarma nainen tyylikkäissä vaatteissa on aina hymyn huulille nostava näky.
Näitä löytyy etenkin slaavilaisista naisista. Ryhti on ylväs ja vaatteet kannetaan miltei mallimaisella ryhdikkyydelllä vaikka kengät korot ovatkin pääsääntöisesti yli 10 cm.

Sami

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 364
    • Profiili
Re: Puolison pukeutuminen
« Vastaus #7 : 07.08.09 - klo:00:11 »
Mielenkiintoinen aihe. Täysin klassisesti (mitä tuo sitten tarkoittaneekin) pukeutuneet naiset ovat harvassa. Siniveristen kohdalla asia toteutunee varmimmin. Sen takia ajoittain naistenlehtien selailu voi olla mielenkiintoista.

Tyylikkäällä naisella voi olla mielestäni yhdistelmä klassisia perusvaatteita ja muotia, koska klassisuus naisella lienee vaikeammin määriteltävissä kuin miehellä. Kunhan tosiaan nainen jättää kaikkein villeimmät ja älyttömimmät luomukset hyllylle. Mikään ei ole surullisempi näky kuin ne naiset, jotka hankkivat aina viimeisen muodin mukaiset vetimet vain siksi, että ne ovat "hottia" juuri nyt.

Naisen tärkeimpänä klassisena peruspilarina pitäisin samaa kuin miehellä: kenkiä.  Hyvät nahkakengät (ajattomasti muotoillut, ohuella ja korkeahkolla korolla varustetut korkokengät ja saapikkaat) kuuluisivat kaikkien naisten kaappiin. Halpoja muovikenkiä tai yliampuvan räikeitä muotijalkineita näkee kyllä rikollisen paljon. Tyylikkäästi pukeutuvalta naiselta tulisi myös löytyä jakkupukuja (housuilla ja hameella), tyylikäs villakangastakki ja laadukkaita käsilaukkuja. Nuorehkolla naisihmisellä myös farkut voivat muodostaa vapaa-ajan arsenaalin perustan. Lisäksi asusteet, kuten huivit, vyöt ym. nousevat kenties tärkeämpään osaan kuin miehillä.

Viime vuodet ovat myllänneet naisten muodin vielä pahemmin sekaisin kuin miesten. Stylistit huutavat, että "unohtakaa pukeutumissäännöt"! Hyvin on uponnut, harvoilla naisilla niistä on enää mitään käsitystä. Arvostan kovasti sitä, kun näkee naisen, joka on mm. sovittanut käsilaukkunsa kenkien väriin (lienee yksi perinteisimmistä naisten käskyistä). Liian usein vain näyttää siltä, että kaapista on otettu sokkona vaatteet, ja lopuksi ne pakolliset legginssit. Legginssit arkeen, juhlaan, vapaa-ajalle ja häihin.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Puolison pukeutuminen
« Vastaus #8 : 07.08.09 - klo:00:40 »
http://http://fi.wikipedia.org/wiki/Legginsit jos mitkä tulisi polttaa kaikki kerralla. Ne ovat täydellinen esimerkki siitä, mihin läpeensä viety helpon elämisen tavoittelu voi pahimmillaan johtaa. Sänky täytyy saada valmiiksi koottuna, työpaikka isin firmasta, saavutukset reality-sarjan kautta ja ruoka esipureskeltuna.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Puolison pukeutuminen
« Vastaus #9 : 07.08.09 - klo:10:13 »
^Ville, hyvä huomio. Repesin. Minä - ja myös vaimoni - kuuluvat leggingsien vannoutuneisiin vihaajiin.

Mitä klassiseen naisten tyylin tulee - tällä alueella asiantuntemukseni on tosin olematonta - Samilla on hyvia huomioita. Kenkäpuolelle lisäisin myös klassiset pennyloaferit, jotka sopivat naisille aivan yhtä erinomaisesti kuin miehille. Tyylikäs pukeutuminen ei välttämättä vaadi korkokokenkiä.
get your kicks on route six six six

Riku

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Re: Puolison pukeutuminen
« Vastaus #10 : 07.08.09 - klo:12:27 »
En puutu puolisoni pukeutumiseen, mutta hän on viime aikoina itse kysellyt, häiritseekö minua kun hän pukeutuu mukavuus ensimmäisenä mielessä ja itse pidän usein siistimpiä (mutta tietty myös mukavia) kokonaisuuksia päälläni. Ei häiritse. Viihdyn omissa pukineissani ja hän omissaan, vaikka kontrastia voi välillä olla.

Viimeksi eilen sain muuten kuulla kysymyksen, että eikö sulla ala jo olla kenkiä tarpeeksi? (Paidoista olen kuullut saman jo aiemmin). Vastasin heti kieltävästi, johon tuli hetken päästä kommentti: "Ehkä pukeutuminen on sulle harrastus." Onhan se tavallaan, ja oikein hyödyllinen sellainen, kun pääsee joka päivä hieman harrastamaan, toisina päivinä enemmänkin. Puolisokin osallistuu jonkin verran antamalla vinkkejä ja rakentavaa kritiikkiä, enimmäkseen väreistä.

Noin yleisesti naispukeutuminen vaihtelee tässä kaupungissa täydelllisesti laidasta laitaan. Vaihteluväli on keskustan asialliset jakkupuvut toimistoaikana, ja toisessa ääressä viikonloppuna supermarketissa heiluvat mukanuorekkaat viiskymppiset isoäidit pinkeissä ihonmyötäisissä velour-verkkapuvuissa, parhaimmillaan korkokengillä ryyditettynä.


Riku

ttj

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 68
    • Profiili
Re: Puolison pukeutuminen
« Vastaus #11 : 11.08.09 - klo:01:15 »
Jotkut fiksummat ihmiset ovat aiemmin todenneet, että miesten ja naisten pukeutumisen filosofiat poikkeavat toisistaan sen verran, että naiset eivät omatoimisesti koskaan kykene pukemaan miehiään hyvin. Tuo lienee totta myös toiseen suuntaan, eli en koe tehtäväkseni, saatika kykyjeni valossa lainkaan mielekkääksi, kommentoida paremman puoliskoni pukeutumista. That said, tietenkin naiskauneus ja sitä korostava pukeutuminen on aina tervetullutta ja hyvistä suorituksista tulee antaa kehuja.

Oikeastaan ainoat tilanteet joissa joskus tulee koordinoitua pukeutumista tarkemmin ovat juhlat ja muut tilaisuudet, joissa on selkeästi määritelty dress code ja joissa jostain kumman syystä naisilla on oman kokemukseni mukaan suunnaton tarve pitää huolta, että värimaailmat ynnä muut vastaavat sointuvat yhteen. Tässäkin tosin yleensä vaan tulee myötäiltyä daamin ottamaan johtoa; pointtihan lie se, että pitää itsensä sopivassa määrin taka-alalla ja asiallisesti vaatetettuna ja näin luo tilaisuuden daamilleen loistaa.
Those are my principles. If you don't like them I have others.

tweedster

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Re: Puolison pukeutuminen
« Vastaus #12 : 14.08.09 - klo:01:01 »
Lainaus käyttäjältä: "ttj"
Jotkut fiksummat ihmiset ovat aiemmin todenneet, että miesten ja naisten pukeutumisen filosofiat poikkeavat toisistaan sen verran, että naiset eivät omatoimisesti koskaan kykene pukemaan miehiään hyvin. Tuo lienee totta myös toiseen suuntaan, eli en koe tehtäväkseni, saatika kykyjeni valossa lainkaan mielekkääksi, kommentoida paremman puoliskoni pukeutumista. That said, tietenkin naiskauneus ja sitä korostava pukeutuminen on aina tervetullutta ja hyvistä suorituksista tulee antaa kehuja.

Tämä oli hyvin sanottu. Olen sanonut tyttöystävälleni, että naisten ei koskaan tulisi antaa miehille solmioita lahjaksi. Solmio ilmentää tietyissä rajoissa miehen omaa luonnetta ja persoonaa, ja se on voitava ostaa itse.

Ihailen tyttöystävässäni sitä, että vaikka hänellä on pettämätön tyylitaju, jolle en itse yleensä jossain vaiheessa enää osaa vetää vertoja, hän silti aina pukeutuu vaatimattomasti ja hillitysti. Minulle se on osoitus siitä, että hänellä on luonnetta. Kuitenkin hän käyttää aina hametta, eikä häivytä naisellisia piirteitä. Minun kiinnostustani pukeutumiseen hän paheksuu välillä ankarastikin, ymmärtämättä omaa lähestymistapaani. Tässä meillä joskus menee aina sukset ristiin.
"It's better to be a Young Fogey, than an Ageing Trendy" -Gavin Stamp

Sami

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 364
    • Profiili
Re: Puolison pukeutuminen
« Vastaus #13 : 15.08.09 - klo:20:43 »
Minä taas saatan kommentoida vaimoni pukeutumista, itse asiassa hän usein sitä toivookin. Vastavuoroisesti en yhtään pidä pahana, jos saan kuulla omasta "päivän asustani" arviota. Vaikka luotankin omaan makuuni, joskus voi kiireessä käydä niin, että kumppani huomaa jotakin, mitä olisi voinut miettiä paremmin. Tapauksessamme auttaa toki se, että makumme ovat harvinaisen samankaltaiset.

Sen sijaan muiden pukeutumista siviilissä en yleensä kommentoi, ellei kyseessä ole aidosti positiivinen huomio.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Puolison pukeutuminen
« Vastaus #14 : 24.09.09 - klo:11:29 »
Kirjoitinkin jo tervetulo foorumille että kun itse tapasin nykyisen naiseni oli hänellä pitkäviitta, yli kyynerpäiden hansikkaat, korkokengät ja 1800 luvun musta silkkisilinteri. Hän yhdistelee aika voimakkaasti naisten että miestes pukeutumista. Aika usein kauluspaita ja kalvosinnapit saattavat häneltä löytyä, korkokengät melkein aina. Itseasiassa hän on varmaan vaikuttanut enemmän omaan pukeutumiseeni kuin minä hänen (ja hyvä niin). Hän on myös aika hyvin perillä miesten klassisesta pukeutumisesta ja usein vanhoja vaatteita ostaakin erilaisista paikoista. Mutta itse ainakin pidän hyvinkin hänen pukeutumisestaan.

Itseasiassa viimeviikonloppuna vietimme häitä ja hän halusi että pukukoodiin merkataan toiveeksi kaikille hattu, ja täytyy sanoa että ilahduttavan moni saapui hattu päässä, myös miehet.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi