Kirjoittaja Aihe: .  (Luettu 15314 kertaa)

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
.
« : 28.06.12 - klo:16:26 »
.
« Viimeksi muokattu: 17.01.22 - klo:23:44 kirjoittanut Hypno »

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Re: Oletko yrittäjä?
« Vastaus #1 : 28.06.12 - klo:17:06 »
No, kontributoidaan sitten. Olen ollut ja kokemus oli positiivinen. Nyt olen palkkatyöläinen ja tykkään kyllä siitäkin. Yrittäjyys vaatii kuitenkin jonkun hyvän idean ja hyvin suunnitellun pohjan. Mututuntumalla en lähtisi yrittäjäksi.

Viimeaikoina ollut mielessä, että tekisin työtä nykyiselle työnantajalle oman yrityksen kautta. Tämä jättäisi jokaiselle enemmän ja kaikki kahvikupit, joita maailmalla juon, voisi laittaa oman yrityksen kuluihin. Oman firman kautta työskentely olisi periaatteessa tuottavampaa ja pystyisi itse määrittelemään mm.sen millä autolla ajaa, miten maksaa päivärahoja, korvauksia jne jne jne. Saisi tehokkaammin maksatettua itselle palkkaa ilman että valtio vie siitä niin paljon.

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Oletko yrittäjä?
« Vastaus #2 : 28.06.12 - klo:17:16 »
^ Tämä varmaan siinä kohtaa jokaiselle ajankohtainen, jos veroprosentti ylittää pääomatulon veroprosentin? :) Houkuttaisiko oman yrityksen nimissä toimiminen tekemään jotain muutakin, vai onko siinä myös mahdollisesti työnantajan näkökulmasta "helppo" tapa irtisanoa ja lopettaa työsuhde? Vai pysyykö suhde kahden instanssin välillä terveempänä, kun laskuttamalla voit kuitenkin perustella itsellesi sekä työnantajalle, että olet arvokas?

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Oletko yrittäjä?
« Vastaus #3 : 28.06.12 - klo:17:18 »
^^Elän siinä käsityksessä että verottaja tulkitsisi suht' automaattisesti tummoisen kuvion veronkierroksi.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Oletko yrittäjä?
« Vastaus #4 : 28.06.12 - klo:17:26 »
^ Kun katsoo Suomen suurituloisimpien veroprosentteja, on aika selvää että tätä "kiertoa" harrastaa moni :).

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Oletko yrittäjä?
« Vastaus #5 : 28.06.12 - klo:17:44 »
^Auttaa huomattavasti jos se yhden miehen firma oikeasti toimii ja saa tuloja muustakin kuin miehen työpanoksen myymisestä. Esimerkiksi osakkeiden ja kiinteistöjen omistamisesta, osto&myynti, import&export...

Käsittääkseni suurituloisimmat tekevät homman siten että he omistavat siivun siitä yrityksestä jossa työskentelevät ja ottavat rahansa pääomatuloina, eivät palkkatuloina. Palkkatulojen muuttaminen kevyemmin verotetuksi pääomatuloksi ei onnistu ihan noin vaan julistautumalla yrittäjäksi ja verottajalla on käsittääkseni edelleen näissä asioissa täysin suvereeni valta päättää kuka on oikeasti yrittäjä ja kuka vaan kikkailee veroprosenttiaan pienemmäksi. Ja valitettavasti verottaja on aina oikeassa koska verottaja on aina oikeassa. 80 luvulla moni lukiolaispoikakin pisti pystyyn sijoitusfirmoja joiden nimiin sitten liisattiin kyrväkkäitä työsuhdeautoja. Verottajaa ei ymmärtänyt silloinkaan huumoria, tuskin nykyäänkään.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Oletko yrittäjä?
« Vastaus #6 : 28.06.12 - klo:17:56 »
Lähipiirissäni on ollut tilanteita, joissa toiminimen kautta yhdelle päämiehelle toimiminen on rinnastettu verottajan toimesta palkkatyöksi. Eli ei kannattanut "kiertää".

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Re: Oletko yrittäjä?
« Vastaus #7 : 28.06.12 - klo:18:17 »
Hypno: ei tarvita yli 29 pinnan tuloja

Salary: kaikilla laillisilla tavoilla tulee kiertää, mutta kaiken mahdollisen vähentäminen ja päivärahojen nostaminen ei ole veronkiertoa.

Maira: en tiedä YEH:n kanssa, mutta osakeyhtiömuotoisena tällaista ei ole. Voi laskuttaa vain yhtä asiakasta ja pelata siitä saatavilla napeilla.

_ a m _

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1682
    • Profiili
Vs: Re: Oletko yrittäjä?
« Vastaus #8 : 28.06.12 - klo:19:38 »
kaikilla laillisilla tavoilla tulee kiertää, mutta kaiken mahdollisen vähentäminen ja päivärahojen nostaminen ei ole veronkiertoa.

Tämä on se ajatusmalli, mikä itseäni (joissakin) yrittäjissä hiertää. Kyllä palkkansa päivärahoina ja kilometrikorvauksina nostava yrittäjä nimenomaan kiertää veroja ja syö ilmaiseksi minunkin ruokapöydässäni. En tykkää, en arvosta.

Eikä siis mitenkään henkilökohtaisesti kondalle suunnattu kommentti.

Yritäjyyttä olen saanut seurata hyvin läheltä nähden 80-luvun nousun, sitä seuranneen äkkirysäyksen ja sen jälkeiset traumat. Isää ei paljon naurattanut, kun ensin vietiin autot ja sitten meni alta koti. Ehkä tällä on ollit vaikutusta siihen, että itse olen valinnut julkisen sektorin pitkän ja ei niin mahdottoman leveän leivän. Palkka tulee joka kk samaan aikaan odotetun suuruisena. Toivottavasti samoin myös jatkossa.

Rehellisille yrittäjille peukku :ylös:
Venkoileville loisille peukku :alas:


PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Oletko yrittäjä?
« Vastaus #9 : 28.06.12 - klo:19:41 »
Olen myös törmännyt tyyppeihin joilla on monta eri yritystä nimissään, en tiedä mitä oikeasti tekevät näillä koska liikevaihtoja kun tutkii, joillain ei ole toimintaa muutamaa tonnia enempää per vuosi. Parhaimmillaan yhdelläkin yrityksellä on 10 eri aputoiminimeä ja aivan erilaisia liiketoiminta-aloja. Onko joku oikeasti 10 eri alalla töissä erilaisissa "asiantuntijayrityksissä" vai mistähän mahtaa olla kyse :)

PS. Epäilyttävistä yrittäjistä puheenollen, tuli juuri mieleen kun eilen pamahti postiluukusta mainos "Suomen Sänkytukku" yritykseltä, jota lähdin googlettamaan ja selvisi että taustalla on Suomi-Soffan pääpiru, Harri Toivainen. Ainahan uutisia kaikenlaisista talousrikoksista kuulee, mutta onko yrityksen konkurssi ja velkojen alta karkaaminen helppoa vai tosi helppoa Suomessa?

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Re: Oletko yrittäjä?
« Vastaus #10 : 28.06.12 - klo:20:40 »
kaikilla laillisilla tavoilla tulee kiertää, mutta kaiken mahdollisen vähentäminen ja päivärahojen nostaminen ei ole veronkiertoa.


Eikä siis mitenkään henkilökohtaisesti kondalle suunnattu kommentti.


None taken. Jokaisen on rullattava niinkuin parhaaksi näkee. Itse kyllä maksan kaiken sen, mitä pitää, mutta silloin näen täysin asialliseksi optimoida maksuni omaan pussiini parhaani mukaan. Miksi ihmeessä maksaisin valtiolle, jos voin parantaa omaa elämänlaatua laittamalla enemmän omaan pussiin. Tämä omaan pussiin laittaminenhan on yrittäjyyden perusajatus - tehdä itse rahaa itselleen.

Mutta tosiaan nyt mennään palkkatyöllä ja maksetaan veroilla parempaa yhteiskuntaa kohden. (tähän joku todella lol memekuva)

Lähtökohtaisesti annan isoa peukkua jokaiselle yrittäjälle, joka viitsii yrittää. Yrittäminen on kovaa, kun valto tekee yrittämistä koko ajan epäkannattavammaksi ja hankalammaksi. Yritäjyys on osa tämän maan peruskivijalkaa ja jokainen sen muodostamiseen osallistuva ansaitsee kiitosta (jos maksaa veronsa hehe).
« Viimeksi muokattu: 28.06.12 - klo:20:42 kirjoittanut konda »

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Oletko yrittäjä?
« Vastaus #11 : 28.06.12 - klo:21:19 »
Olin, mutta en ole enää...onneksi.
There ain't no rest for the wicked...

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Oletko yrittäjä?
« Vastaus #12 : 28.06.12 - klo:21:23 »
Vaikea vastaus koska olen myös yrittäjä, mutta vastasin ei koska suurinosa toimeentulosta tulee palkkatyöstä.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Oletko yrittäjä?
« Vastaus #13 : 28.06.12 - klo:21:25 »
Lähipiirissäni on ollut tilanteita, joissa toiminimen kautta yhdelle päämiehelle toimiminen on rinnastettu verottajan toimesta palkkatyöksi. Eli ei kannattanut "kiertää".
Näin käy jos asiakkaana on vain yksi yritys, eli pitää huolehtia siitä että tuloja on vähän jostain muualtakin niin ei pitäisi tulla ongelmaa. Tiedän monia jotka ovat näin toimineet.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Gamla

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 157
    • Profiili
Vs: Oletko yrittäjä?
« Vastaus #14 : 28.06.12 - klo:21:38 »
Olen, eikä minua verottaja ole koskaan kormuuttanut.

Ja kyllä niihin osinkoihin tarvitaan nykyään aikalailla jakokelpoista voittoa. Eli aika pitkälle sitä on rahansa palkkana otettava. Kysykää vaikka Sarasvuolta. Eri asia sitten, jos haluaa päivärahoilla ja kilometreillä pelata tai ostella kaikkea kivaa firmalle.