Kirjoittaja Aihe: Pea coat (kipparitakki)  (Luettu 124972 kertaa)

erno

  • Vieras
Vs: Pea coat (kipparitakki)
« Vastaus #165 : 13.02.12 - klo:16:13 »
Kipparitakki ei minusta tyylillisesti sovi puvun tai irtotakin kaveriksi.

Itse lähden helposti pohtimaan, missä jotain vaatetta on alunperin mahdollisesti käytetty ja arvioin sopivuutta sen perusteella. Kipparitakkia on kai pidetty merillä  päällystakkina, ja sen alla esim. kapteenilla on varmaankin ollut ainakin toisinaan kapteeninpuku. (Pitkät paraatitakit sitten erikseen, tietty.) Sen perusteella itse kyllä hyväksyn kipparitakin puvunkin päälle.

Tälläinen pähkäily voi helposti mennä pahasti pieleenkin, monestakin syystä:-)

Kipparitakki eli peacoat on miehistön ja alipäällystönkin takki, siellä alla on pääsääntöisesti "Aku Ankka"-tyylinen puku. Sen takissa on lyhyt helma tai pusero se ehkä paremmin on kuin takki. Amerikassa ja muuallakin sitä käytti ja käyttää värvätyt ja Suomessa tietenkin pääasiassa varusmiehet (noin karkean pääsääntöisesti). Upseereilla eli päälliköllä sun muilla päällyshenkilöillä on pidempi malli.


Puhuin kauppalaivastosta, en muutenkaan pukeudu sotilaspukuishin. Kyllä kauppalaivastossa on päällystöllä ollut kautta aikojen kipparitakin tyyppisiä päällystakkeja, niiden käytännöllisyyden vuoksi.

Bordeaux

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1744
    • Profiili
Vs: Pea coat (kipparitakki)
« Vastaus #166 : 15.08.12 - klo:15:02 »
Nostellaanpa tätä. Vinkkejä, mistä noita löytää - josko tänä syksynä ehtisi ajoissa ostoksille.

Gene

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 200
    • Profiili
Vs: Pea coat (kipparitakki)
« Vastaus #167 : 15.08.12 - klo:15:10 »
http://www.amazon.co.uk/Surplus-Designer-Jacket-Pea-Coat/dp/B0047NNNTG/ref=cm_cr_pr_product_top

Itse laitoin tuollaisen harmaan tilaukseen, kun ilmaiseksi sai (£24,95 postikuluineen). Jamin jutustelua tuosta Surplus Raw Vintagen takista löytää sivulta seitsemän, hän ei ainakaan kovin pettynyt ollut. Varmasti pätevä hintaisekseen jos etsii hieman Schottia vähemmän raskasta takkia.

vililikku

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 574
    • Profiili
Vs: Pea coat (kipparitakki)
« Vastaus #168 : 15.08.12 - klo:20:34 »
^Tiedätkö yhtään takin mitoituksista? Olen siinä S- ja M-koon välimaastossa, ja kun takin alle tulee kuitenkin vaatteita, kallistuisin itse M-kokoon. Mutta jos sinulla olisi kokemusta mitoituksesta niin helpottaisihan se päätöstä.

Bordeaux

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1744
    • Profiili
Vs: Pea coat (kipparitakki)
« Vastaus #169 : 15.08.12 - klo:20:45 »
Onkohan tuo Surplus sama kuin viime talvena tilasin ebaysta ja palautin, ainakin näyttää erehdyttävästi samalle. Hihat olivat ihan järkyttävän leveät (voisihan niitä varmaan kaventaa?). Tosin tuohon hintaan menetys ei ole paha.

Tässä olisi yksi vaihtoehto:
http://www.amazon.co.uk/Mil-tec-US-Navy-Pea-Coat/dp/B007146PBQ/ref=pd_sim_sbs_ap_3


vililikku

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 574
    • Profiili
Vs: Pea coat (kipparitakki)
« Vastaus #170 : 15.08.12 - klo:21:41 »
Tästä kokoapua: http://www.military1st.co.uk/20-4030-04-surplus-peacoat-grey.html

Laitan tilauksen menemään, eiköhän tuo hintansa arvoinen ole, ja jos ei, niin menetys ei ole iso. Jos hihat ovat liian leveät niin olisihan niiden kaventaminenkin yksi opettavainen projekti. :)

Bordeaux

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1744
    • Profiili
Vs: Pea coat (kipparitakki)
« Vastaus #171 : 16.08.12 - klo:07:58 »
Tuo Military1st kuulostaa jo tutulle. Sama takki ja toista kertaa en nyt yritä. Miltecistäkään ei ole sinisenä kokoa jäljellä, eli etsintä jatkuu.

edit: eihän tuota Milteciä edes toimiteta Suomeen, prkl. Olisin riskillä ottanut 40" koon, kun 38" oli loppu.
« Viimeksi muokattu: 16.08.12 - klo:08:11 kirjoittanut Bordeaux »

HSK

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 59
    • Profiili
Vs: Pea coat (kipparitakki)
« Vastaus #172 : 16.08.12 - klo:08:24 »
Mustaa Milteciä saa Suomesta ainakin Varustelekasta. Näyttäisi olevan saatavilla ensi viikosta alkaen.

Gene

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 200
    • Profiili
Vs: Pea coat (kipparitakki)
« Vastaus #173 : 16.08.12 - klo:08:36 »
Käsittääkseni aiemmin tässä ketjussa Jami juurikin ensiksi kokeili Varustelekan Milteciä, jonka totesi istuvuudeltaan kehnoksi hoikalle. Joten tuon Surplus Raw Vintagen leikkaus pitäisi olla tyköistuvampi. Itse en ole vielä takkia saanut, joten kokoa en kommentoi sen kummemmin kuin että Jamin mukaan S-kokoisena Surplus vastaa hyvin Schottin 36:tta. Surplusin M lienee siis suurin piirtein samaa luokkaa kuin Schottin 38.

Alhazen

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1029
    • Profiili
Vs: Pea coat (kipparitakki)
« Vastaus #174 : 16.08.12 - klo:09:08 »
Miltec on ihan Ok beater-takki alennettuna, mutta leikkaus on kyllä todella laatikko ja kangas nyppyyntyy jo yhden kauden jälkeen aika hirveään kuntoon. En suosittele varsinaisesti, parempaa vastinetta rahalle saa varmaan esimerkiksi Schottilta.

Ron Burgundy

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1030
    • Profiili
Vs: Pea coat (kipparitakki)
« Vastaus #175 : 16.08.12 - klo:09:24 »
Miltecin pea coat saattaa hyvinkin olla huonoiten istuva takki jota olen koskaan kokeillut.
Kaulahuivi on tarpeen aina kylmemmillä ilmoilla, kun kaula jää paljaaksi. -Ylellinen Elämä
Ihan nyt ystävällisesti sanon että unohda tän foorumin aivopesu ja astu pois siitä muotista mihin sut on näemmä hakattu. -konda

MrMan

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 636
    • Profiili
Vs: Pea coat (kipparitakki)
« Vastaus #176 : 16.08.12 - klo:09:30 »
Onko kukaan kokeillut tällaista:
http://www.dufflecoatsuk.co.uk/pea-coats/mens-royal-oak-pea-coat-in-boiled-wool.html

Väittävät tämän keitetyn villan parempiin lämpö- ja sadeominaisuuksiin.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Pea coat (kipparitakki)
« Vastaus #177 : 17.08.12 - klo:10:01 »
Käsittääkseni aiemmin tässä ketjussa Jami juurikin ensiksi kokeili Varustelekan Milteciä, jonka totesi istuvuudeltaan kehnoksi hoikalle. Joten tuon Surplus Raw Vintagen leikkaus pitäisi olla tyköistuvampi. Itse en ole vielä takkia saanut, joten kokoa en kommentoi sen kummemmin kuin että Jamin mukaan S-kokoisena Surplus vastaa hyvin Schottin 36:tta. Surplusin M lienee siis suurin piirtein samaa luokkaa kuin Schottin 38.
Juuri näin. Milteciä on tullut sovitettua ja on tehty aika monta kymmentiä kiloa isommalle kaverille kuin minä. Nuo Surplus Vintage tms takit (mulla on 2kpl) on olleet ihan istuvia. Materiaali on kummassakin aika samanlainen, ei mikään laadunhuippu mutta ajaa asiansa. Ei mahdu kuitenkaan samaan vaatekaappiin Schottin takin kanssa :)
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Pea coat (kipparitakki)
« Vastaus #178 : 17.08.12 - klo:10:53 »
Väittävät tämän keitetyn villan parempiin lämpö- ja sadeominaisuuksiin.

Kyseessä on tiivis, huovutettu materiaali, joten väite pitää paikkaansa. Edullinen (ja hyvä) keino päästä samoihin tuloksiin kuin esim. gabardiini- tai whipcord-kudonnalla.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Alex Entwistle

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2721
  • Hipsteri
    • Profiili
    • Something To Put On
Vs: Pea coat (kipparitakki)
« Vastaus #179 : 17.08.12 - klo:15:18 »
Kipparitakki on haussa. Schottia mietin hetken, mutta kun sitä pääsin kokeilemaan, niin totesin sen ihan liian järeäksi. Takin siis pitäisi olla mieluiten ilman tikkivuorta. Tämä Montedoro olisi aika ihanteellinen:

http://www.mrporter.com/product/314806
Something To Put On

Mopon pitää antaa keulia kunnolla. -ivyman
Jollain saatanan donhuonolla on Trickersit. -ivyman
Barbour on muutenkin hipsterimerkki. -uros (good night, sweet prince)