Kirjoittaja Aihe: Vaatelarppaus  (Luettu 25033 kertaa)

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vaatelarppaus
« : 08.05.12 - klo:15:11 »
Ajattelin ensin kirjoittaa hattuketjuun kun siellä oli taas aiheesta keskustelua, mutta toisaalta teema nousee esiin aika usein muissakin keskusteluissa eli pitäisi kai vähän selvitellä sitä, mitä larppaus tarkoittaa.

Itse käsitehän tulee lyhenteestä LARP eli Live Action Role-Playing Game. Siinä missä "perinteinen" roolipeli toteutetaan puheen, kaavakkeiden ja usein noppien avulla, niin larppauksessa kyse on hahmon esittämisestä näyttelemällä. Roolipelaamisessa yleisesti omaksutaan tietty rooli, jota sitten pelataan. Perinteisten roolipelien lisäksi on lautaroolipelejä ja tietokoneellakin pelattavista peleistä puhutaan osasta roolipeleinä, kun kyseessä on vähän syvemmän roolin pelaaminen kuin pikselitissien katsominen Duke Nukemina. Larppauksessa mennään siis pintaa syvemmälle ja näytellään rooli, usein myös vaatetusta myöten. Isojen larppien hahmot on käsikirjoitettu ja roolitettu tarkasti, jolloin ikään kuin näytellään tietty tapahtuma, joka kuitenkin elää hahmojen toimien mukaan. Kliseisesti sanoen larppaajat on just niitä tyyppejä, joita voi nähdä kesällä junassa rengashaarniskassa bofferimiekan kanssa (toki voivat olla myös Immortalin jäseniä).

Mitä tämä sitten tarkoittaa pukeutumisessa?
Minusta larppaus pukeutumisessa ja tyylissä on sitä, että otetaan joku esikuva ja halutaan näyttää siltä. Johanna Tukiainen haluaa näyttää barbienukeksi muutetulta Marilyn Monroelta, mutta ei siinä kovin hyvin onnistu. Sama pätee muutenkin eli halutaan näyttää joltakin ja se tehdään kopioimalla asioita. Tällöin lopputulos on hyvin harvoin esikuvan näköinen ja voidaan sanoa, että "pukeutuakseen kuin Jon Hamm pitää olla Jon Hamm", mikä pitää paikkansa tiettyyn rajaan asti. Se raja menee siinä, että Jon Hammin pukeutumisesta voi ottaa ideoita ja sovittaa ne omaan tyyliinsä.

Larppausta yleistetään liikaa ja kokonaisia vaatekappaleita leimataan larppausvaatteiksi, viimeeksi panamahatut. Tottakai panamahattu on larppausta, JOS halutaan olla kuin Del Monte-mies ja JOS panamahattu ei sovi muuhun valittuun kostyymiin tai olemukseen. Sen sijaan panamahattu voisi sopia hyvin saman henkilön "normaaliin" pukeutumiseen eli valokuvien perusteella valitun kostyymin asemasta pistääkin ne farkut ja pikeepaidan, päähän panamahattu. Näin muunnetaan tietty asuste tai jopa asu sopimaan omaan tyyliin ja näin myös sopimaan omaan aikaan ja omaan viitekehykseen.

Samaten fedorahattu on takuulla larppiasuste ja palanen kostyymiä, jos halutaan näyttää Humhprey Bogartilta ja ei ole tippaakaan Bogeyn karismaa vaan ainoastaan numeroa liian iso trenssi. Sen sijaan jos Steve McQueenilta vaikutteita ottava turkulainen graafikko (fiktiivinen esimerkki) pistää fedoran macinsa kanssa päälle ja hattu vastaa mittasuhteiltaan kantajaansa, niin taas on siirretty larppauksesta siihen, että funktionaalinen ja usein tarpeellinen vaatekappale on mukautettu käyttäjänsä tyyliin.

Sama pätee moneen muuhunkin vaatekappaleeseen ja etenkin vintageen.
Siinä missä sproily koko olemukseltaan ja varmasti myös käytökseltään on kuin Suomi-filmistä, niin monella muulla vastaava vaatetus näyttää vaan hassulta. Mikä johtuu varmasti siitä, että myös 1930-luvulla moni ihminen näyttä aikansa mukaisesti pukeutuneena hassulta eli ei ollut löytänyt omaa tyyliään vaan pukeutui ajan hengen mukaisesti hylkien joitakin vaatekappaleita, joita käyttämällä olisi voinut luoda omaa tyyliään. Oman ajan tyyli ei välttämättä ole oma tyyli ja siksi muotikotkotukset ovat usein sudenkuoppia.

Kiteytettynä larppaus on sitä, että halutaan näyttää joltakin ja ei kuitenkaan olla lähelläkään.
Tämä pätee niin retroiluun kuin pitteilyyn kuin brittiherrasmiehen imitointiin tai ivyilyyn ja myös ajankohtaisen muodin mukaan pukeutumiseen. Lähes jokainen tyyli ja lähes jokainen vaatekappale sopii kenelle tahansa kunhan tyyli ja vaatekappale mukautetaan henkilölle sopivaksi. Se on se suurin ongelma ja siksi moni vaatekappale näyttää "ajastaan sivussa olevalta" tai larppaukselta. Oma vaikutuksensa tässä on säännöillä eli lierihattua saa käyttää vain tiettyjen takkien kanssa ja vastaavaa, vaikka se hattu näyttäisi muussa yhdistelmässä pirun hyvältä. Tämä johtaa juuri larppaukseen ja siihen, että tietty vaatekappale muuttuu erikoisvaatteeksi, jota käytetään vaan kun ohjekirja niin määrää.

Rohkeasti siis kokeilemaan omaan tyyliin erilaisia eksentrisiäkin vaatekappaleita ja unohtamaan säännöt silloin kun etikettiä ei tarvita. Jos se näyttää hyvältä niin se näyttää hyvältä ja siitähän pukeutumisessa on kysymys.

Paitsi jos larppaa pukeutumalla mustavalkoisiin spectator-kenkiin, knalliin, cowboy-hattuun, pickelhaubeen tai rengashaarniskaan, silloin larppaa tai on liittymässä Immortaliin.


Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Vaatelarppaus
« Vastaus #1 : 08.05.12 - klo:15:19 »
Kiteytettynä larppaus on sitä, että halutaan näyttää joltakin ja ei kuitenkaan olla lähelläkään.

Ei kai larppauksen automaattisesti tarvi sisältää olettamusta, että esikuvan matkiminen ei onnistu? Jos mies vaihtaa tyylinsä vaikka kertaheitosta toiseen, uusii koko vaatekaappinsa ja sanoo, että tämä on nyt minä, uusi minä, larppaako hän jos vaatteet toimivat? Jos täysin eläytyy uuteen olemukseensa, ei siinä pitäisi minkään pistää silmään ja silloinhan ollaan todella onnistuneen näyttelyn - tai larppauksen äärellä.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Re: Vaatelarppaus
« Vastaus #2 : 08.05.12 - klo:15:21 »
Repesin nauramaan pelkästä otsikosta. Tää footumi... Huh.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Vaatelarppaus
« Vastaus #3 : 08.05.12 - klo:15:48 »
Ei kai larppauksen automaattisesti tarvi sisältää olettamusta, että esikuvan matkiminen ei onnistu?

Tää on näitä juttuja, joissa 99% pilaa loppujen maineen.

Lainaus
Jos mies vaihtaa tyylinsä vaikka kertaheitosta toiseen, uusii koko vaatekaappinsa ja sanoo, että tämä on nyt minä, uusi minä, larppaako hän jos vaatteet toimivat? Jos täysin eläytyy uuteen olemukseensa, ei siinä pitäisi minkään pistää silmään ja silloinhan ollaan todella onnistuneen näyttelyn - tai larppauksen äärellä.

No jos uusi minä on uusi minä eikä minä Jon Hammina, minä Windsorin herttuana, minä Lapona tai minä Munkkiniemen kreivinä, niin silloin oddsit saattavat liittyä samaan rintamaan ja lopputulos näyttää luontevalta että hyvältä.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Vaatelarppaus
« Vastaus #4 : 08.05.12 - klo:16:16 »
STOP...Hamm time!

Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Juha R

  • Vieras
Vs: Vaatelarppaus
« Vastaus #5 : 08.05.12 - klo:16:35 »
Koska tämä lähti kai omasta viestistäni niin pakko sanoa että tästä

Lainaus
Larppausta yleistetään liikaa ja kokonaisia vaatekappaleita leimataan larppausvaatteiksi

olen täysin samaa mieltä, ja käytin ilmausta koska olin, Elvistä siteeratakseni, väsynyt ja sekaisin. Täällä sanaa käytetään aivan liikaa eikä se tunnu merkitsevän kuin yleistä dissausta. Olisin voinut itse muotoilla tämän

Lainaus
Panama on kyllä jo oikeasti sitä larppausta mullekin hattupositiiviselle

mieluummin niin että vaikka ne on ihan hienoja, luulen että jos menen panaman hankkimaan (mieli tekisi), ko. vaatekappale eksyisi varmaan aika harvoin päähäni - sen verran harvoin ettei ole kovin korkealla hankintalistalla. En niin tehnyt - ja nyt kadun!

Ainakin osa minusta haluaisi ajatella että jos joku asuste sopii esteettisillä kriteereillä (mittasuhteet, väriyhdistelmät, jne) kokonaisuuteen, sitä voi käyttää vaikka siihen yhdistettäisiin sitten millaisia mielleyhtymiä. Ts. spectatorit ovat toisaalta vain kaksivärinen kenkä, eikä sen käyttöä pitäisi haitata se mitä Caponen Al teki melkein sata vuotta sitten. Fedora on vain käytännöllinen suojaava päähine. Jne. Ne mielleyhtymät on ihmisten päissä ja muutettavissa,

erno

  • Vieras
Vs: Vaatelarppaus
« Vastaus #6 : 08.05.12 - klo:16:54 »
STOP...Hamm time!

[spoiler][/spoiler]

Minä näytin kutakuinkin tuolta jo parikymmentä vuotta sitten joka aamu, enkä ollut kuullut larppauksesta mitään, enkä mistään Hammistakaan ennen tätä.

opiskelija

  • Kisälli
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Vaatelarppaus
« Vastaus #7 : 08.05.12 - klo:16:56 »

Sama pätee moneen muuhunkin vaatekappaleeseen ja etenkin vintageen.
Siinä missä sproily koko olemukseltaan ja varmasti myös käytökseltään on kuin Suomi-filmistä, niin monella muulla vastaava vaatetus näyttää vaan hassulta. Mikä johtuu varmasti siitä, että myös 1930-luvulla moni ihminen näyttä aikansa mukaisesti pukeutuneena hassulta eli ei ollut löytänyt omaa tyyliään vaan pukeutui ajan hengen mukaisesti hylkien joitakin vaatekappaleita, joita käyttämällä olisi voinut luoda omaa tyyliään. Oman ajan tyyli ei välttämättä ole oma tyyli ja siksi muotikotkotukset ovat usein sudenkuoppia.

Viimeksi 100 vuotta sitten päivitetty asu ja olemus näyttää huomionhakuiselta, luonnottomalta ja hassulta kenen tahansa päälle puettuna, mukaan lukien sproily.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Vaatelarppaus
« Vastaus #8 : 08.05.12 - klo:17:30 »
STOP...Hamm time![spoiler][/spoiler]
Minä näytin kutakuinkin tuolta jo parikymmentä vuotta sitten joka aamu, enkä ollut kuullut larppauksesta mitään, enkä mistään Hammistakaan ennen tätä.

Herra Diogenes, otaksun?
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Vaatelarppaus
« Vastaus #9 : 08.05.12 - klo:17:44 »
Erinomainen kirjoitus, Jälkiviisas!
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Vaatelarppaus
« Vastaus #10 : 08.05.12 - klo:18:17 »
Ville et laita Hammista tommosia kuvia enää!

Erno: larppaus on siis sitä, ainakin täällä foorumilla kun puhutaan larppauksesta, että minä pukeutuisin juuri kuin hän


( Eli kuten Jon Hammin esittämä hahmo Don Draper, 1960-luvun alun madison avenuen karismaattinen mainosmies )


Ja yrittäisin näyttää yhtä coolilta kuin hän. Epäonnistuisin siinä surkeasti, jolloin näyttäisin joltain tältä


I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Vaatelarppaus
« Vastaus #11 : 08.05.12 - klo:18:29 »
Voisin nyt leikkiä self help -kirjailijaa ja todeta: tunne itsesi. Tämän myötä löytyy oma tyyli, eikä syytöksiä elävätoimintaroolipelaamisesta tule.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Uunottaja

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1170
    • Profiili
Vs: Vaatelarppaus
« Vastaus #12 : 09.05.12 - klo:10:32 »
^ Osta peili. Et siis sinä, Ville, vaan yleisesti auttaa tähän. Oman ulkomuodon, -näön ja ehkäpä presenssin tunteminen vie jo pitkälle. Itse lievänä tunnustaneena narsistina poden ongelmia tämän suhteen, mutta väittäisin olevani hyvin asian päällä nykyään. Mikä ei toimi omassa pullanaamassa ei päälle eksy.

erno

  • Vieras
Vs: Vaatelarppaus
« Vastaus #13 : 09.05.12 - klo:13:45 »
Vaikka en vielä eilen tiennyt, mitä larppaaminen on, niin jo tänään kysyn: jos lähden jommassakummassa alla olevassa setissä liikenteeseen, niin tuomitaanko minut yleisesti larppajaksi? Mitä siitä seuraa, raippojako?

« Viimeksi muokattu: 09.05.12 - klo:13:58 kirjoittanut erno »

choir

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1076
    • Profiili
Vs: Vaatelarppaus
« Vastaus #14 : 09.05.12 - klo:14:02 »
Voisin nyt leikkiä self help -kirjailijaa ja todeta: tunne itsesi. Tämän myötä löytyy oma tyyli, eikä syytöksiä elävätoimintaroolipelaamisesta tule.

Gnothi seauton, sano entinen mies.

Vaikka en vielä eilen tiennyt, mitä larppaaminen on, niin jo tänään kysyn: jos lähden jommassakummassa alla olevassa setissä liikenteeseen, niin tuomitaanko minut yleisesti larppajaksi? Mitä siitä seuraa, raippaako?


En tuosta lappaamisesta tiedä, mutta kyllä erno panamahattusi sopii mielestäni oikein hyvin Sinulle ja kumpaankin kokonaisuuteen. Kummassakin on kyse kesäpuvusta, rentoa asennetta korostaa solmiottomuus. Taskuliina voisi silti olla. Hattu näyttää päässäsi sopivalta ja tasapainoiselta.

Saattaa toisaan olla, että oikeanpuolemmaisten housujen lahkeet ovat hieman pitkät. Vasemman käden hiha lienee jäänyt ylös.
Lähtökohtani täällä on klassinen miesten pukeutumistyyli.