Kirjoittaja Aihe: Taskuveitsi  (Luettu 88486 kertaa)

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Taskuveitsi
« Vastaus #30 : 19.03.12 - klo:20:27 »
Näkisin kyllä, että Niiniketo on tehnyt lajinsa osalta hyvän työn, vaikken sitä - puristina - jujutsuksi luekaan. Verrannollinen ennemminkin esim. Krav Magan kaltaisiin hybrideihin.
Kuin myös.
There ain't no rest for the wicked...

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Taskuveitsi
« Vastaus #31 : 19.03.12 - klo:20:32 »
^ Oletko perehtynyt asiaan enemmänkin? Entisenä Hokutoryun tahkoajana kuulisin mielelläni ajatuksia tyylisuunnan juurista ja kehityksestä. Varsin toimivaksi kamppailumenetelmäksi sen joka tapauksessa koin, ju-jutsua tai ei.

Olen. Kyse on siis länsimaisesta hybridilajista, joka on kehittäjänsä näköinen. Arvostan ja pidän sangen toimivana. Linkkiä japanilaiseen jujutsuun ei sinällään ole ja uskon nimivalinnan tulleen juuri ruotsalaisen ja brittiläisen meiningin myötä. Myöhemmin mm. saksalainen (IIRC) Vlado Schmidt on vaikuttanut kuvioon paljon.

Aikoinani treenailin hetken Vaasassa, monen muun jutun ohella. Päälajini ohella (aina sama) on siis rinnalla tullut tutustuttua lähes kaikkiin Suomessa ennen v. 2005 treenattuihin lajeihin (sen jälkeen on tullut joitakin lisää) ihan kamppailullisen yleissivistyksen nimissä.

Vuodesta 1989 asti siis olen lakana päällä silloin tällöin viihtynyt.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Cdos

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 597
  • turhin postaaja 2013
    • Profiili
Vs: Taskuveitsi
« Vastaus #32 : 20.03.12 - klo:08:41 »
kannan microtechin HALOIII:a aina takataskussa, ikävä pistää teroja kylmäksi jos ei oo kunnon morttia
Saatana mitä paskaa tämä nykyään on
Kiitos asiallisesta viestistä, jatka samaan malliin niin saadaan foorumin taso pysymään korkealla.

Zildjiar

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 277
    • Profiili
Vs: Taskuveitsi
« Vastaus #33 : 20.03.12 - klo:17:21 »
Kamppailulajit ansaitsisi kyllä ehdottomasti oman ketjun, jos ei jo ole.

Mitä teräaseiden kantamiseen tulee - pahiksillakin on lähes poikkeuksetta jotain kättä pidempää.
Riittävästi treenanneen ei tarvitse turvautua kättä pidempään, ellei ole tuliaseita vastassa.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Taskuveitsi
« Vastaus #34 : 20.03.12 - klo:17:27 »
Kamppailulajit ansaitsisi kyllä ehdottomasti oman ketjun, jos ei jo ole.

Mitä teräaseiden kantamiseen tulee - pahiksillakin on lähes poikkeuksetta jotain kättä pidempää.
Riittävästi treenanneen ei tarvitse turvautua kättä pidempään, ellei ole tuliaseita vastassa.

No, sanotaan vaikka näin, että sille "riittävästi treenanneellekin" kylmä ase lähietäisyydeltä on ihan järkyttävän paska paikka. Pari kertaa olen kokenut, en halua kokea enää ikinä. Järjetön tuuri, ettei ole ylim. reikiä ihossa.

Tiedän tasan varmasti, että minä itse veitsen kanssa sohimassa veitsetöntä itseäni vastaan tekee veitsettömästä koiranruokaa. Terä on järjettömän ikävä ase.

Ottakaa siis aina kättä pidempää, jos toisella on nahinalelu. Pyöräteline, roskalaatikko, polkupyörä, kiviä, ruusupuska...mitä vain.

Noin niinkuin oikeassa maailmassa.
Kaikki villa tottelee rautaa.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Re: Taskuveitsi
« Vastaus #35 : 20.03.12 - klo:17:54 »
Kaikissa vastaantulleissa lajeissa sanottu aina vältä veitsiniekkoja. Missään sanottu että päälle vaan.

bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Taskuveitsi
« Vastaus #36 : 20.03.12 - klo:19:37 »
Riittävästi treenanneen ei tarvitse turvautua kättä pidempään, ellei ole tuliaseita vastassa.

Vaikka olisikin tuliase messissä, kannattaa pitää mielessä ns. 21 foot rule

"Just hangin' out."
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Taskuveitsi
« Vastaus #37 : 20.03.12 - klo:20:02 »
Ylimmäinen veitsi on "stiletti" jota ei saa kantaa mukana. Minun käsittääkseni pieni Sveitsiläinen saa olla mukana. Olikohan terän sallittu pituus 8 cm? Terän malli ratkaisee myös. Jos on tikarimainen, ei saa kantaa mukana.

Perhosveistä ei saa käsittääkseni koskaan pitää mukana.

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Taskuveitsi
« Vastaus #38 : 20.03.12 - klo:20:11 »
Minulta ei kannata enää kysyä mitä saa ja mitä ei. :) Keskustelun jälkeen jäin käsitykseen että mitään veistä ei kannata/saa kantaa mukana jos ei ole joitan erityispätevää syytä, esim. raksamiehellä puukko työpäivänä. Otan neuvosta vaarin ja pidän pienen taskuveitseni laukussa, jossa se ei ole helposti esiin otettavissa ja näin ollen laskettavissa esineeksi, joka on mukana toisten vahingoittamista varten.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Taskuveitsi
« Vastaus #39 : 20.03.12 - klo:20:37 »
Riittävästi treenanneen ei tarvitse turvautua kättä pidempään, ellei ole tuliaseita vastassa.

Jos on treenannut tarpeeksi, voi napata luodinkin hampaiden väliin - olen nähnyt.
Suositellaan täysraittiutta.

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Taskuveitsi
« Vastaus #40 : 20.03.12 - klo:20:52 »
Kaikista pahinta on, että joissain lajeissa ( joita itsekin olen treenannut ) annetaan olettaa, että jotain alkeellista karatetorjuntaa käyttämällä voidaan torjua veitsen isku.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

vapa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Vs: Taskuveitsi
« Vastaus #41 : 20.03.12 - klo:21:02 »
Kamppailulajit ansaitsisi kyllä ehdottomasti oman ketjun, jos ei jo ole.

Mitä teräaseiden kantamiseen tulee - pahiksillakin on lähes poikkeuksetta jotain kättä pidempää.
Riittävästi treenanneen ei tarvitse turvautua kättä pidempään, ellei ole tuliaseita vastassa.

Koska riittävästi treenannut jaksaa juosta..?

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Taskuveitsi
« Vastaus #42 : 20.03.12 - klo:21:03 »
Kaikista pahinta on, että joissain lajeissa ( joita itsekin olen treenannut ) annetaan olettaa, että jotain alkeellista karatetorjuntaa käyttämällä voidaan torjua veitsen isku.

Onhan se mahdollista. Yksittäisen "pis-tooh"-veitsipiston väistäminen on helppoa. Jatko ei niinkään.

Tappoaikeella hämäyksin, vaihtelevin kulmin, sekä viiltoliikkein käytetyn veitsen alta hengissä säilyminen onkin sitten äärimmäisen epätodennäköistä, ellei paikalta pakeneminen ole mahdollista.

Treenattu on sekä niitä yksittäisiä pistoja, vapaata tappomeininkiä ja kaikkea siltä väliltä.

« Viimeksi muokattu: 20.03.12 - klo:21:05 kirjoittanut Lh »

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Taskuveitsi
« Vastaus #43 : 20.03.12 - klo:21:06 »
Kaikista pahinta on, että joissain lajeissa ( joita itsekin olen treenannut ) annetaan olettaa, että jotain alkeellista karatetorjuntaa käyttämällä voidaan torjua veitsen isku.

...etenkin kun k.o. "sovellus" ei ole karaten aitoa sovelluskäyttöä nähnytkään. Olen edelleen järkyttynyt ns. elävän tilanteen harjoittelun puutteellisuudesta valtaosissa karateseuroja. On kisaottelua ja staattista pariharjoittelua, mutta ei sitä varsinaista soveltavuutta - jota taas vanhasta karatesta nauttineena olen tottunut pitämään etenkin kokeneempien eräänä tärkeimmistä harjoitusmuodoista. Se on sitten valtaosalle karatekoista sangen jännä kokemus - tulee väitteitä kravmagasta tms., vaikka pystyy suoraan opettamaan ja kertomaan, millä tavalla harjoitusten kautta opitut periaatteet muokkautuvat käytäntöön.

Ne "torjunnat" eivät siis ole alkeellisia - mutta eivät myöskään sovellusmuotoja. Kyseessä on periaatteiden opettamiseen ja tutkimiseen tarkoitetut "alkumuodot", joissa on kiteytettynä kehonkäytön periaatteita. Niitä periaatteita pitää sitten oppia käyttämäänkin - siinä perustekniikat (l. ne opetusmuodot) eivät enää sellaisinaan näy. Ennen videokasettien ja yleisen lukutaidon aikaa karaten opetusjärjestelmä kuitenkin oli erittäin hyvä "oppikirja" - edelleenkin, mutta, kuten aikoinaankin, se vaatii järjestelmän luonteen ymmärtävän opettajan. Niitä on hyvin harvassa (vaikka ns. "reverse engineering" -porukkaa onkin viljalti, heille yhteistä on se, että yhteys alkup. järjestelmään on katkennut ja he ovat väkisin keksineet itse jotain, mikä on vielä saatavilla aivan suoraan).

Veitsen poisotto on ylipäätään melkoisen teoreettinen juttu. Samoin rannelukot sun muut väännöt muissa kuin nivelenmurtotarkoituksissa (urheilun ulkopuolella) - ja silloinkaan ei veitsi ole mukana.

Molemmin käsin aseraajasta kiinni, lelun rahastussuunta omasta kehosta kauas ja muualle & tämän jälkeen kaikella (seinät, maahankaato, potkut, taklaukset jne.) kehoa vastaan - jos siis ei olla päästy tilanteesta irti ja on aktiivisesti tehtävä jotain veitsitapaukselle.

No, jos tämä hojosta...
Kaikki villa tottelee rautaa.

vapa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Vs: Taskuveitsi
« Vastaus #44 : 20.03.12 - klo:22:10 »
Itse näen taskuveitsen näppäränä työkaluna arjen pieniin askareisiin, en missään tapauksessa olemaan mikään pahanpäivän vara itseä kohtaan esiintyvän uhan takia.

en missään tapauksessa olemaan mikään pahanpäivän vara itseä kohtaan esiintyvän uhan takia.

en missään tapauksessa olemaan mikään pahanpäivän vara itseä kohtaan esiintyvän uhan takia.

en missään tapauksessa olemaan mikään pahanpäivän vara itseä kohtaan esiintyvän uhan takia.

en missään tapauksessa olemaan mikään pahanpäivän vara itseä kohtaan esiintyvän uhan takia.

AP puhuu asiaa

Ylilaudalla käyty?