Kirjoittaja Aihe: Äänestys: Foorumin jäsenten jakautuminen maantieteellisesti  (Luettu 7276 kertaa)

Uunottaja

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1170
    • Profiili
Eli, sain tänään päähäni toteuttaa ohessa olevan äänestyksen. Toteutuksen olisi epäilemättä monella tavalla, mutta maakunnittain lienee järkevin, sillä yksittäisten kaupunkien listaaminen tuskin toimisi. Jokainen kuitenkin arvannee, mistä esimerkiksi Uudenmaan tai Pirkanmaan jäsenet luultavasti ovat.

Ja kyseessähän on tosiaan täysin anonyymi äänestys, joka on täysin omaksi huviksemme tehty. Itseäni kiinnostaa eniten jäsenmäärät suurimpien keskusten ulkopuolella.

***

Postasin tämän Klassinen pukeutuminen -osastolle, koska epäilen monen jäsenen lukevan lähinnä vain tätä osiota ja muilta alueilta emme saisi yhtä suurta osanottoa (Itse ainakin luin vain tätä osiota ensimmäiset 6kk). Ylläpito siirtäköön, jos näin päättävät.

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Tuohon olisi voinut lisätä vielä kohdan Suomen ulkopuolella.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

Uunottaja

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1170
    • Profiili
^ Hyvä pointti, oli itselläkin mielessä, mutta unohtui. Lisätty.

barcelona

  • Vieras
Tämä kysely on mielenkiintoinen ja näyttäisi siltä että tulos tulee olemaan se mikä on ollut luettavissa jo aktiivipostaajien osalta. Eli aika vahvasti pääkaupunkiseutupainotteinen, vahvistettuna Tampere- (+1 nokialta) ja Turku ryhmittymillä. Mielestäni myös Oulusta on jonkun sortin edustus Tanenkin lisäksi, vai muistanko väärin?

Mielenkiintoisen tästä tekee se että miksi tämä jakautunut näin vahvasti muutamaan maantieteelliseen sekä väestölliseen keskittymään. Pääkaupunkiseutu on aika luonnollinen, jo suuren väestömäärän suhteen mutta esim. Tampereella ei klassinen pukeutuminen ole kovin vahvasti edustettuna katukuvassa. Turussa kuvittelisin olevan jo ihan historiaan perustuen jonkun sortin kiinnostusta aiheeseen.

Olen jotenkin ollut taipuvainen ajattelemaan että viimevuosikymmenten väestöliike on tasoittanut näitä maantieteellisesti muodostuneita eroja mutta olen tainnut nuolasta ennen kun on edes tipahtanut.


vapa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Itse en ainakaan vastannut kaupunkikyselyyn... Mutta ei yllättäisi, jos ryhmittymät olisi kaupungeissa. Jos nyt mietitään mihin suuntaan sitä väestöliikettä on tapahtunut niin en tajua miksi se tasottaisi mitään..? Eikö se, että ihmiset muuttaa maalta kaupunkiin nimenomaan kuvittelisi tuottavan juuri lisää keskittymistä näihin keskuksiin? Vai onko nyt ollut joku yhtä mittava pukeutumisesta kiinnostuneiden ihmisten pako maalle vai..?
« Viimeksi muokattu: 01.05.12 - klo:20:53 kirjoittanut vapa »

Uunottaja

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1170
    • Profiili
Tämä kysely on mielenkiintoinen ja näyttäisi siltä että tulos tulee olemaan se mikä on ollut luettavissa jo aktiivipostaajien osalta. Eli aika vahvasti pääkaupunkiseutupainotteinen, vahvistettuna Tampere- (+1 nokialta) ja Turku ryhmittymillä. Mielestäni myös Oulusta on jonkun sortin edustus Tanenkin lisäksi, vai muistanko väärin?

Mielenkiintoisen tästä tekee se että miksi tämä jakautunut näin vahvasti muutamaan maantieteelliseen sekä väestölliseen keskittymään. Pääkaupunkiseutu on aika luonnollinen, jo suuren väestömäärän suhteen mutta esim. Tampereella ei klassinen pukeutuminen ole kovin vahvasti edustettuna katukuvassa. Turussa kuvittelisin olevan jo ihan historiaan perustuen jonkun sortin kiinnostusta aiheeseen.

Olen jotenkin ollut taipuvainen ajattelemaan että viimevuosikymmenten väestöliike on tasoittanut näitä maantieteellisesti muodostuneita eroja mutta olen tainnut nuolasta ennen kun on edes tipahtanut.



Jep, ei kovin yllättävältä näytä toistaiseksi.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Olen jotenkin ollut taipuvainen ajattelemaan että viimevuosikymmenten väestöliike on tasoittanut näitä maantieteellisesti muodostuneita eroja mutta olen tainnut nuolasta ennen kun on edes tipahtanut.

Palstalla on 20-35v hipstereitä ja vanhemmat ovat pukumiehiä. Hipstereitä on vain isoissa kaupungeissa ja käytännössä solmiota käyttäviä pukumiehiä ei näe kolmen isoimman kaupungin ulkopuolella (espoo ja vantaa eivät ole kaupunkeja).

PS. Hipsteri termiin on turha takertua.

mairaksinen

  • Vieras
^ Hipstereistä en tiedä, mutta aika hyvin toi paikkaansa siinä mielessä pitää, että isojen kaupunkien ulkopuolella saa mennä aika formaaleihin tilaisuuksiin nähdäksesi solmion. Tietysti toimialakohtaisia poikkeuksia on, mutta tällaisen huomion olen tehnyt Itä-Suomessa ja myöskin pohjoisessa vähissä määrin. Toisin sanoen tunnutaan tuoda esille erikseen se, että "täälläpäin ei solmioita käytetä, koska se on ylipukeutumista". Luonnollisestikaan nämä henkilöt eivät käytä solmiota muulloin kuin isolla kirkolla.

barcelona

  • Vieras
Itse en ainakaan vastannut kaupunkikyselyyn... Mutta ei yllättäisi, jos ryhmittymät olisi kaupungeissa. Jos nyt mietitään mihin suuntaan sitä väestöliikettä on tapahtunut niin en tajua miksi se tasottaisi mitään..? Eikö se, että ihmiset muuttaa maalta kaupunkiin nimenomaan kuvittelisi tuottavan juuri lisää keskittymistä näihin keskuksiin? Vai onko nyt ollut joku yhtä mittava pukeutumisesta kiinnostuneiden ihmisten pako maalle vai..?

Toki jostain vinkkelistä esim jyväskylä on maaseutua. Siellä ei taida paljon muuta ollakaan kuin muualta muuttaneita opiskelijoita. Muitakin kaupunkeja on missä väestö sekoittunut esim puoliso muualta, opiskelut, työpaikan perässä muuttaminen jne. Mutta jos mennään kansainvälisen kaupunkimääritelmän mukaan niin taitaa olla totta että ainut kaupunki suomessa on tukholma.

Edit: Itse syntyperäisenä ja lapsuuden sekä osan aikuisuudesta pääkaupunkiseudulla asuneena (tosin lapsuus Itä-Helsingissä, joten siitä asti kaikki ollut plussaa), olen koittanut pitää maaseudun pukeutumiskulttuuria yllä (Vantaa, Salo, Tampere, Jyväskylä, Kuopio sekä Kuusamo). Joku olisi voinut kertoa ajoissa että muutto tapahtuu vain toisin päin ;)
« Viimeksi muokattu: 01.05.12 - klo:21:52 kirjoittanut barcelona »

Cdos

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 597
  • turhin postaaja 2013
    • Profiili
internetsi
Saatana mitä paskaa tämä nykyään on
Kiitos asiallisesta viestistä, jatka samaan malliin niin saadaan foorumin taso pysymään korkealla.

vapa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Itse en ainakaan vastannut kaupunkikyselyyn... Mutta ei yllättäisi, jos ryhmittymät olisi kaupungeissa. Jos nyt mietitään mihin suuntaan sitä väestöliikettä on tapahtunut niin en tajua miksi se tasottaisi mitään..? Eikö se, että ihmiset muuttaa maalta kaupunkiin nimenomaan kuvittelisi tuottavan juuri lisää keskittymistä näihin keskuksiin? Vai onko nyt ollut joku yhtä mittava pukeutumisesta kiinnostuneiden ihmisten pako maalle vai..?

Toki jostain vinkkelistä esim jyväskylä on maaseutua. Siellä ei taida paljon muuta ollakaan kuin muualta muuttaneita opiskelijoita. Muitakin kaupunkeja on missä väestö sekoittunut esim puoliso muualta, opiskelut, työpaikan perässä muuttaminen jne. Mutta jos mennään kansainvälisen kaupunkimääritelmän mukaan niin taitaa olla totta että ainut kaupunki suomessa on tukholma.

Edit: Itse syntyperäisenä ja lapsuuden sekä osan aikuisuudesta pääkaupunkiseudulla asuneena (tosin lapsuus Itä-Helsingissä, joten siitä asti kaikki ollut plussaa), olen koittanut pitää maaseudun pukeutumiskulttuuria yllä (Vantaa, Salo, Tampere, Jyväskylä, Kuopio sekä Kuusamo). Joku olisi voinut kertoa ajoissa että muutto tapahtuu vain toisin päin ;)

Ei muuttoa varmaan pelkästään yhteen suuntaan tapahdu. En muuten kyllä tajunnut lainkaan koko tekstistä oikeastaan mitään, mutta ei se mitään. Tuntuu toisaalta että meni molemmilta molempien pointit ohi.
« Viimeksi muokattu: 05.05.12 - klo:23:58 kirjoittanut vapa »

mbch

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Oulusta ollaan ylypeesti. Meilläpäin pidetään farkkuja sukissa ja skeittikenkien kanssa! Kaikennäköiset adidas&puma tuulitakit kuuluvat paikalliseen formaaliin tyyliin, porvareilla jopa haltin talvitakki :) Itse olen outo lintu!

Tauno

  • Vieras
^täälähän ottaa Oululaiset jo kohta ylivallan..

Uunottaja

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1170
    • Profiili
Mielestäni tuo tulos ei ole kyllä ollenkaan yllätyksellinen. Olisin ehkä odottanut Turun repäisevän hieman pidempää kaulaa Tampereeseen nähden, mutta muuten eipä juuri ihmetytä.

barcelona

  • Vieras
Toisaalta ei itseäkään ihemetytä, mutta toisaalta kummallista että jakautuu näin. Esim. Pohjanmaalta ei ole ketään vaikka siellä asuu n.5% koko Suomen väestöstä, kun taas lappi jossa asuu selkeästi vähemmän sai 2,4% edustuksen. Sama juttu Itä-Suomessa (Pohjois- ja Eteläkarjala), siellä yksi (0,5%) pikkutakkimies vaikka asukkaita yli 5% koko väestöstä.

Turku, Tampere, Jyväskylä, Oulu, Rovaniemi näyttäisi olevan aika lähellä myös maantieteellistä asukaslukua. Silti ne maantieteelliset alueet jotka kattavat yli 12% Suomesta eivät edusta yhdelläkään foorumiitilla.

Pääkaupunkiseudulla on lähes puolet enemmän foorumiitteja mitä väestöluku antaisi ymmärtää. Toisaalta pääkaupunkiseudulla työpaikat, vaatteiden hankintapaikat ym. selittävät tämän hyvin.

Erikoisen poikkeaman tekee se että 5,3% edes jollain tolkullisella tavalla pukeutuneista ovat muuttaneet pois Suomesta. Toisaalta hyvin ymmärrettävää :D

Alla suurinpiirtein miten väestö jakautunut maantieteellisesti.

Uusimaa 1 550 000, äänistä 52,4% (asukkaita 29%, koko Suomesta)
Varsinais-Suomi 467 000, äänistä 12,5% (asukkaita 8,6%, koko Suomesta)
Satakunta 226 600, äänistä
Kanta-Häme 174 200
Pirkanmaa 491 000, äänistä 10,6%  (asukkaita 9%, koko Suomesta)
Päijät-Häme 202 200
Kymenlaakso 181 830
Etelä-Karjala 133 300
Etelä-Savo 248 130
Pohjois-Karjala 165 900
Keski-Suomi 274 380, äänistä 4,3%
Etelä-Pohjanmaa 193 735
Keski-Pohjanmaa 68 490
Pohjois-Pohjanmaa 397 890, äänistä 4,3%
Kainuu 81 300
Lappi 183 330
Ahvenanmaa 28 350