Kirjoittaja Aihe: Yhden napin takit  (Luettu 5913 kertaa)

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Yhden napin takit
« : 27.04.12 - klo:15:27 »
Miesten pukeutuminen sisältää jonkin verran pakollisina pidettyjä, mutta käytännössä turhia elementtejä. Yksi tällaisista asioista on takin etumuksen ylimääräiset napit.

Puvuntakkien ja irtotakkien alinta nappia ei ole tarkoitus sulkea missään tilanteessa, ellei takki ole erikseen leikattu niin napitettavaksi. Minkä ihmeen takia takkien etumuksiin sitten ylipäätään ommellaan ylimääräisiä nappeja ja napinläpiä? Yksi selitys, jonka olen kuullut, on visuaalinen tasapaino. Tämän käsityksen mukaan alimmalla napilla ja napinlävellä todella on tarkoitus, vaikka se ei liitykään napin sulkemiseen.

Yksinappiset takit eivät kuitenkaan ole harvinaisuus. Niille on vain jalostunut oma käyttötarkoituksensa, nimittäin smokkikokonaisuus. Yksirivisessä smokissahan on suorastaan virheellistä olla enemmän kuin yksi nappi. Tätä on selitetty sillä, että smokki on muutenkin hillitty ja yksinkertainen kokonaisuus, jota yhden napin napitus tukee.

Yksinappisuus sopii smokkiin, joten miksi se ei sopisi puvuntakkeihin ja irtotakkeihin? Minä en näe mitään muuta estettä yksinappisuuden laajalle käytölle kuin kalkkeutuneet käsitykset siitä, millaisia takkien "kuuluu olla". Vaatteita teettäessäni olen jo luopunut housujen takataskuista, joten miksi en luopuisi takkien ylimääräisistä napeista?

Millaisia ajatuksia yksinappisuus herättää?

Alla muutama esimerkki yksinappisista takeista.





Myydään valkoisia pellavaliinoja.

Gaffer

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1453
    • Profiili
Vs: Yhden napin takit
« Vastaus #1 : 27.04.12 - klo:15:42 »
Millaisia ajatuksia yksinappisuus herättää?

Kyllähän tuollaista voisi pitää juhlavammissa tilaisuuksissa, mitkä ei vaadi smokkia tms. Esim. häävieraana jne. Työpukeutumiseen liian dändiä.

Luonnollisesti mitä vähemmän nappeja sitä virallisempi ja toisinpäin. Itse suosin kolmea nappia irtotakeissa rennomman pukeutumisilmeen takia.
"label whores for clothes that you can’t even see the label of"

Dan-D

  • Vieras
Vs: Yhden napin takit
« Vastaus #2 : 27.04.12 - klo:15:43 »
Huntsman.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Yhden napin takit
« Vastaus #3 : 27.04.12 - klo:15:56 »
Ihan uteliaisuuttani: Tommi, miten korvaat taskujen tuoman suojan? Taskujen liukkaan kankaan etuna kun on se, että istuessa housu ei hankaudu aivan niin paljon kuin ilman taskuja. Oletko vuorauttanut takaosaa tai muuta vastaavaa?
Kaikki villa tottelee rautaa.

Tauno

  • Vieras
Vs: Yhden napin takit
« Vastaus #4 : 27.04.12 - klo:16:05 »
Lyhyempänä miehenä on yks'nappisista selvää etua: pitemmät kauluskäänteet yhdistettynä kapeaan vyötäröön ja yhteen nappiin saavat näyttämään pitemmältä.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Yhden napin takit
« Vastaus #5 : 27.04.12 - klo:16:33 »
Olen puolueellinen sanomaan, kun Huntsman vetoaa niin vahvasti. Ilman muuta yksinappinen. Vaikea silti löytää valmisvaatteesta ja vielä vaikeampi löytää omaan kehoon sopivasti leikattu yksilö.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Yhden napin takit
« Vastaus #6 : 27.04.12 - klo:17:28 »
Millaisia ajatuksia herättää? Positiivisia. Erittäin mieluusti hankin yksinappisen takin, kun sopiva tulee vastaan. Yksinappisessa on jotain erikoista - erittäin positiivisella tavalla.

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Yhden napin takit
« Vastaus #7 : 27.04.12 - klo:22:32 »
Kyllähän tuollaista voisi pitää juhlavammissa tilaisuuksissa, mitkä ei vaadi smokkia tms. Esim. häävieraana jne. Työpukeutumiseen liian dändiä.

Tällä hetkellä olen sitä mieltä, että ei yksinappisuudessa ole mitään "dändiä" suhteessa kaksinappisuuteen, vaikka se harvinaisempi ratkaisu onkin. (Keikarin foorumilla tämä ei ole hyvä argumentti, mutta käytän sen silti:) Suurin osa ihmisistä ei edes huomaa, jos takissa on vain yksi nappi kahden tai kolmen sijaan.

Huntsman.

Voi voi. Hävettää myöntää, mutta en ole edes huomannut yksinappisuuden olevan Huntsmanin juttu. Ehkä se kertoo osaltaan siitä, että yksinappisuus ei ole niin erikoinen ja huomattava juttu kuin miltä se saattaa vaikuttaa.

Ihan uteliaisuuttani: Tommi, miten korvaat taskujen tuoman suojan? Taskujen liukkaan kankaan etuna kun on se, että istuessa housu ei hankaudu aivan niin paljon kuin ilman taskuja. Oletko vuorauttanut takaosaa tai muuta vastaavaa?

Toistaiseksi olen päätynyt takataskujen pois jättämiseen vain paksuissa flanellihousuissa, joiden oletan kestävän hyvin kulutusta. En ole ajatellut tuota kulumisasiaa kuitenkaan kovin syvällisesti, joten kiitos, että nostit sen esiin. Täytyykin pellavahousujen kohdalla ottaa jonkinlainen vuoraus takamukseen.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

Sami

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 364
    • Profiili
Vs: Yhden napin takit
« Vastaus #8 : 28.04.12 - klo:00:54 »
Teetin yönsinisen tumman pukuni (MTM) melko leveillä pystykauluksilla ja yhdellä napilla. Olin ajatellut kahta nappia, mutta se lähti kuin vahingossa yksinappisena. Ei ole kaduttanut. Kieltämättä pukuun tuli paljon smokkimaisuutta, mikä on sinänsä ok lähinnä formaaleissa tilanteissa käytettävälle puvulle.

Yksinappisuus taitaa olla muuten myös Kilgourin juttu?

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Yhden napin takit
« Vastaus #9 : 28.04.12 - klo:00:54 »
^^Flanelli kuluu hyvin nopeasti.

Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

JPK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Vs: Yhden napin takit
« Vastaus #10 : 28.04.12 - klo:08:24 »
Yksinappisuus taitaa olla laajemminkin Sawile Row juttu. Ostin hiljan Lontoon matkalta William Hunt:lta pikkutakin ja se yksinappinen. Kokoa 48 ja istuu yhtä hyvin kuin italiaanot. Olen Tommin kanssa samaa mieltä, ettei yksinappisuutta oikeastaan edes huomaa - jos vaate istuu/toimii, ei nappien määrällä ole kai väliä.
Nemo propheta in patria

Uunottaja

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1170
    • Profiili
Vs: Yhden napin takit
« Vastaus #11 : 30.04.12 - klo:08:32 »
Olen aika samaa mieltä edeltävien kommenttien kanssa. Mielestäni yksinappinen on ehdottoman hieno eikä yhtään liian formaali vaihtoehto.

Socrates

  • Vieras
Vs: Yhden napin takit
« Vastaus #12 : 30.04.12 - klo:09:11 »
Minkä ihmeen takia takkien etumuksiin sitten ylipäätään ommellaan ylimääräisiä nappeja ja napinläpiä? Yksi selitys, jonka olen kuullut, on visuaalinen tasapaino.

Tämä.

Lyhyempänä miehenä on yks'nappisista selvää etua: pitemmät kauluskäänteet yhdistettynä kapeaan vyötäröön ja yhteen nappiin saavat näyttämään pitemmältä.

Ja tämä. Nappiasioissakin on muistettava oma kroppa ja sen ulottuvuudet. Mielestäni yksinappinen ei toimi esimerkiksi leveäharteisella ja härkämäisen rintakehän herralla.

JPK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Vs: Yhden napin takit
« Vastaus #13 : 30.04.12 - klo:10:37 »
Oma yksinappinen ei ainakaan ole yliformaali, näyttää hyvälle farkkujen kanssa, eikä vaadi krakaa. Farkut ovat selkeät ja 'slleät' (Acne).
Nemo propheta in patria

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Yhden napin takit
« Vastaus #14 : 30.04.12 - klo:15:19 »
Aion ottaa yksinappisuuden kokeiltavaksi pukuprojektiini. Jos tulos ei miellytä, on ylimääräinen nappi ja napinläpi helppo lisätä joko viimeisen sovituksen jälkeen tai vaikka puvun jo valmistuttua. Katsotaan sitten kuinka tuo ratkaisu sopii kropalleni.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.