Parturin löytäminen on minulle ollut pitkään enemmän tai vähemmän vakava ongelma. Elättelen toiveita pitkästä, mieluiten vuosikymmenien mittaisesta asiakassuhteesta. Voi olla, että sellaisia on nykymaailmassa vain Clint Eastwoodilla elokuvissa, mutta toivoa en ole vielä heittänyt.
Minulla on muutama kriteeri, joista en mielelläni tinkisi:
1. Miesparturi
2. Parturi on äidinkieleltään suomalainen tai joka tapauksessa keskustelee sujuvasti suomeksi
3. Parturi ymmärtää, miksi asiakkaalle ei kannata ehdottaa mitään sesonkikampausta
Jotta edelliset kohdat avautuisivat kaikille, selitän niitä hieman. Ensinnäkin olen sillä lailla perinteinen mies, että kaikenlaiset keskustelut sujuvat paremmin toisten miesten kuin naisten kanssa. Tässä ei oikeastaan pitäisi olla mitään selitettävää. Vielä tarkennuksena - hienoiseen poliittiseen epäkorrektiuteen kompuroimisen uhallakin - sellainen seikka, että miesparturi olkoon nimenomaan parturi, ei kampaaja, mikäli ymmärrätte mitä tarkoitan. Toiseksi, koska olen oikeastaan sielultani kirjailija, jos en peräti runoilija, haluan keskustella kielellä, joka antaaataa käyttööni intiimissä palvelutilanteessa ilmaisullisesti täyden paletin. Kolmas kohta on oikeastaan itsestään selvä, mutta tulipahan nyt, kun nykymaailmassa on kaikenlaista.
Miten on, tuleeko kenellekään mieleen nämä kriteerit täyttävää parturia Helsingistä (mieluiten kantakaupungin alueelta)?