Kirjoittaja Aihe: Väkijuomista  (Luettu 596668 kertaa)

erno

  • Vieras
Vs: Re: Väkijuomista
« Vastaus #495 : 23.03.12 - klo:11:44 »
Niin sanottua inhoreaktiota ON PYRITTÄVÄ VÄLTTÄMÄÄN viimeiseen asti, joten pahinta mitä voitte uudelle kaverille tehdä, on neuvoa häntä maistamaan kaikkea mahdollista tai "vetämään" viskiä.

Minua puolestaan häiritsee post-modernismin jälkeisessä "post-post jossain" -ajassamme se, että kaikesta tehdään paperinmakuista, hienostelua ja hifistelyä. Eihän HYVÄ viski edes VOI aiheuttaa inhoreaktiota.

Disclaimeri: Minun vaatimattomia milipiteitäni ei ole syytä ottaa vakavasti ollenkaan, jos on itse eri mieltä. Kaikki saavat puolestani taaplata tyylillään.

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Re: Väkijuomista
« Vastaus #496 : 23.03.12 - klo:11:51 »
...pahimmillaan jotain amerikkalaista paskaa...
Taas ollaan avoimin ja asiantuntevin mielin liikenteessä...
There ain't no rest for the wicked...

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Väkijuomista
« Vastaus #497 : 23.03.12 - klo:11:54 »
+1. Mies joka noin kirjoitti, ei ole vaan koskaan saanut hyvää Bourbonia.

bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Väkijuomista
« Vastaus #498 : 23.03.12 - klo:12:14 »
Komppaan, tosin Tumpin umpimielinen fundiskanta aiheeseen on tullut jo valitettavan selkeäksi joka kerta kun joku erehtyy ehdottamaan että bourboneillakin olisi meriittejä. Outoa kyllä, tämänlainen suhtautuminen ei ole käsittääkseni kauhean yleistä ainakaan tuntemieni viskin harrastajien keskuudessa. No, ehkä tunnen vaan näitä vääriä harrastajia ja tuttavapiirissäni ei ole AITOJA viskin ystäviä.

pro tip: Aito on sana jota kannattaa käyttää aika vähän asiayhteyksissä joissa se tuppaa näissä argumenteissa esiintymään. Aitojen ja feikkien John Lobbien ero lienee selvä, mutta aidot ja epäaidot tavat harrastaa inspiroivat kanssakeskustelijoissa korkeintaan facepalmin jos toisenkin.
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Väkijuomista
« Vastaus #499 : 23.03.12 - klo:12:36 »
Jos aloittelee niin ehkä siitä kalleimmasta kymppivuotiaasta ei saa oikein mitään irti. Ei toki kannata mitäää mansion housekaan mennä ostamaan. Viini-harrastukseni alkoi ilman kirjoja ja ihan keskihintaisista n.  8e:n pulloista, ja vieläkin olen iloinen jos löydän kympillä hyvän, hintaansa nähden loistavan viinin. Maun kehityttyä pullojen hinta tuppaa silti nousemaan. Tarkoitan tällä sitä että jos viinikiinnostukseni alussa olisin korkannut vaikka chateauneuf du papen niin olisin pitänyt sitä pahan makuisena viininä.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Väkijuomista
« Vastaus #500 : 23.03.12 - klo:12:39 »
^Mallasviskeissä se 10-vuotias vaan tuppaa vastaamaan sitä kympin viiniä. Ts. hyvä perustaso, josta löytyy paljon hyviä vakavammallekin harrastelijalle.

Tuukka

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1127
    • Profiili
Vs: Väkijuomista
« Vastaus #501 : 23.03.12 - klo:12:41 »
^No sehän on pahanmakuista. Gigondasista saa yhtä pahaa, mutta hieman halvemmalla.
Great minds think alike - fools never differ.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Väkijuomista
« Vastaus #502 : 23.03.12 - klo:12:44 »
^No sehän on pahanmakuista. Gigondasista saa yhtä pahaa, mutta hieman halvemmalla.

Varovaisesti nyt noitten ylänuolien kanssa. Kannattaa melkeinpä lainata viestiä jos haluaa varmistaa, että kommentti kohdistuu oikeaan.

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Väkijuomista
« Vastaus #503 : 23.03.12 - klo:12:49 »
^Mallasviskeissä se 10-vuotias vaan tuppaa vastaamaan sitä kympin viiniä. Ts. hyvä perustaso, josta löytyy paljon hyviä vakavammallekin harrastelijalle.

Ok. Mun viskin nauttiminen ei mene mihinkään aitojen harrastajien kategoriaan. Tykkään bourbonista ja blendedeistä, laitan vettä lasiin. Papesta vielä että se on mun mielestä hyvää, vaikkei tosiaan mikään "nimeä kymmenen parasta viiniä-listan ykkönen. Mutta ei aleta jauhaan mikä on hyvää viiniä, koska niitä on niin tuhottomasti verrattuna viskien määrään maailmalla. Viskien (kuten viininkien) kohdalla lienee parempi puhua siitä, millaista on hyvä viski (viini).  

Minua ärsyttää kaikista eniten se että on jotkut tosiharrastajien säännöt jotka on ainoa oikea tapa nauttia jostain asiasta. Tärkeintä on että itse innostuu jostain, siinä matkan varrella oppii sitten kaikenlaista. Onhan se totta että missä tahansa harrastuksessa kun kokemusta kertyy niin porukka alkaa alleviivaamaan samanlaisia asioita, kuten tiettyjä merkkejä, lasin malleja yms. Mutta mulla meni ainakin viinin kohdalla sillain, että kyllästyin kaikkiin kirjoihin, hifistelyyn lasien sun muun kanssa, ja olen vain nykyään maistellut viinejä ja nauttinut niistä kun oikein hyvä sattuu kohdalle. Tietysti lukeneisuudesta on se hyöty että osaa ostaa sellaisia juomia jotka saattaisivat olla omaan makuun.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Re: Väkijuomista
« Vastaus #504 : 23.03.12 - klo:13:03 »
Niin sanottua inhoreaktiota ON PYRITTÄVÄ VÄLTTÄMÄÄN viimeiseen asti, joten pahinta mitä voitte uudelle kaverille tehdä, on neuvoa häntä maistamaan kaikkea mahdollista tai "vetämään" viskiä.

Minua puolestaan häiritsee post-modernismin jälkeisessä "post-post jossain" -ajassamme se, että kaikesta tehdään paperinmakuista, hienostelua ja hifistelyä. Eihän HYVÄ viski edes VOI aiheuttaa inhoreaktiota.

Disclaimeri: Minun vaatimattomia milipiteitäni ei ole syytä ottaa vakavasti ollenkaan, jos on itse eri mieltä. Kaikki saavat puolestani taaplata tyylillään.

Siis mitä ihmeen paperinmakuista tässä nyt on tehty? Ja mitä ihmeen hienostelua ja hifistelyä on neuvoa uutta kaveria hakemaan yksi aidosti hyvä Viski joka kelpaa niin ikään 100%:n varmuudella vaativimmallekin harrastajalle kuin myös samalla se toimii lähes ultimaattisena "sisäänajoviskinä" aloittelevalle harrastajalle, jollainen käsittääkseni nimim. Tommi on. Tämän lisäksi on neuvottu hakemaan yksi HYVÄ lasi, joka ei kuitenkaan ole tasting/tulppaanilasi, jottei Viskin "jytäkkyyttä" ja alkoholimaisuutta turhaan korosteta vielä tässä uuden ukon "sisäänajovaiheessa". Kolmanneksi on neuvottu hakemaan kirjastosta lainaksi yksi aiheesta kertova yleisteos, josta voi lukea perustietoa ko. juomasta samalla kun hän ja viski aloittavat tutustumisen toisiinsa. Jos tuo on jonkun mielestä hienostelua ja hifistelyä, niin kannattaa ilman muuta pysyä sillä vattusiideri/kossukola linjalla ja todellakin jättää nämä jutut oikeasti niistä jotain tietäville.
« Viimeksi muokattu: 23.03.12 - klo:13:05 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Väkijuomista
« Vastaus #505 : 23.03.12 - klo:13:10 »
^Olet selkeästi niitä kavereita joiden takia hakeuduin aikoinaan viskipiireistä parempaan seuraan.
Muutenkin teikäläisellä tuntuu olevan aika kiveenhakatut käsitykset asioiden ja tekemisten oikeudesta ja vääryydestä.
On se perkele että kaikki hauska pitää muuttaa sulkeisiksi.
There ain't no rest for the wicked...

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Väkijuomista
« Vastaus #506 : 23.03.12 - klo:13:14 »
Tässä vaiheessa toivotan Tommille oikeasti hauskoja ja mukavia elämyksiä viskien maailmassa. Tästä ketjusta on varmasti jotain vinkkejä tarttunutkin, itse sitten voit poimia sinulle parhaiten sopivat. Näinhän siinä aina käy kun kysytään neuvoa antaumuksellisilta harrastajilta, oli aiheena sitten viinit, viskit tai pukeutuminen. Koulukuntia ja (ehdottomia) totuuksia on monia. Tumpilla oli ihan hyviä pointteja, ei nautiskelua lukemalla opi, mutta lukemisesta on hyötyä toki. Voihan siinä vielä käydä niinkin ettet viskeistä välitä ollenkaan!
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Re: Väkijuomista
« Vastaus #507 : 23.03.12 - klo:13:15 »
Mutta nyt käsittääkseni puhuttiin viskien nautiskelusta ja harrastamisesta.

Lukemista voi harrastaa tarttumalla kehuttuihin kirjoihin tai tankkaamalla ensin pari vuotta kirjallisuustiedettä. Kumpikin tapa on ihan oikein, mutta aloittelijalle suosittelisin aina vain hyviin kirjoihin tarttumista.

Viskien tai viinien kohdalla en oikein keksi mitä iloa kirjallisuudesta on jos ei nimenomaisesti ole hakemassa kirjallista ulottuvuutta. Viskien suhteen joku isokaato tai vastaava saitti, josta saa jonkin top-listan kokeiluun, ettei tarvitse sokkona ostaa tai ravintelissa tilailla.

Ei täällä pukeutumisenkaan kohdalla kehoteta aloittamaan kirjoista, vaan tyypillisesti heitetään ilmaan suosituksia vaatekappaleista ja ostopaikoista sekä kehotetaan kysyjää kokeilemaan itse mikä tuntuu hyvältä.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Väkijuomista
« Vastaus #508 : 23.03.12 - klo:13:21 »
+1. Mies joka noin kirjoitti, ei ole vaan koskaan saanut hyvää Bourbonia.

Totta.. Enpä ole OIKEASTI TODELLA hyvää bourbonia vielä tähän päivään mennessä maistanut. Ok, myönnettäköön että ns. laatubourboneista löytyy ihan positiivisia yllätyksiä, joten vedetääs sen verran takaisin. Mutta taivahan tosi on se, että kyllä bourbonit ovat parhaiten juomasekoituksiin sopivaa kamaa, ennemmin kuin mitään ultimaattisia meditointiviskejä. Minuun ei vain kolahda maissimaisen ätläkkä toffeen maku yhdistettynä pistävään alkoholimaisuuteen, kuten ei moneen muuhunkaan vuosia/vuosikymmeniä Viskejä harrastaneisiin.

Mutta edelleen on tarkoitus pyrkiä opastamaan uusi kaveri eli nimim. Tommi alkuun... Ja bourbonit eivät todellakaan ole mitään sisäänajoviskejä, eivät edes ne ns. "paremmatkaan". Noitakin Tommi ennättää sitten ajan kanssa maistamaan minkä suinkin ehtii/haluaa. Nyt on vain varmistettava että hänen harrastuksensa jatkuu/pääsee kunnolla alkuun, eikä pääty puistattaviin kokemuksiin "viskeistä".

VASTATUULEEN!

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Väkijuomista
« Vastaus #509 : 23.03.12 - klo:13:26 »
Aloitin ja lopetin 'viskiharrastukseni' juhannuksena 1986 juotuani lekan maanmainiota petrolia nimeltä Viski88 (juoma, jota natsinumerologian harrastajat varmasti arvostavat!) ja oksennettuani juoman myöhemmin nenän kautta ulos.

Sittemmin olen yrittänyt maistaa viskejä niitä harrastavan lankomiehen opastuksella mutta hankalaa on ollut..

Taidan tyytyä siihen että olen nykyään calvadosmiehiä.

get your kicks on route six six six