Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2278754 kertaa)

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4605 : 18.10.23 - klo:13:44 »
Olen miettimässä tyttärelle valmistujaislahjaksi "arvokelloa". Poika tulee perimään mun miesten kellot ja haluaisin
tytöllekin antaa kello vastavuoroiseksi.

Ajatuksena ajaton metallirannekkeinen peruskello, joka säilyttäisi arvonsa. Ei väliä onko automaatti/patterimalli, mutta en haluaisi antaa kelloa jonka
huoltoon menisi useampi satanen muutaman vuoden välein. Kokotoive alle mielellään 30mm.

Tässä hieman listaa ehdokkaista, mutta mielipiteitä kuuntelen asiantuntijoiltakin:

- Rolex Datejust 31
- Rolex Oyste Perpetual 28
- Cartier Panthere
- Cartier Tank
- Omega Constellation
- Omega Prestige

En ole asiantuntija mutta noista ainakin Rolexit ovat saatavilla vain mekaanisella koneistolla, joka pitäisi huollattaa 5-10 vuoden välein (eri valmistajien suositukset vaihtelevat). Huolto maksaa joka tapauksessa satoja euroja ja ymmärtääkseni ainakin Rolex on nostanut huoltojensa, kuten kellojensakin, hinnat naurettaviksi - olisiko huolto jotakin 800 euron luokkaa. Toisaalta kellon on mielestäni syytä olla mekaaninen, jos siitä tahtoo niin pitkäikäisen, että jää perintökaluksi.

Jos kellon ei tarvitse olla noin kallis eikä merkillä noin paljon prestiisiä, esim. Longines Evidenza voisi olla katsastamisen arvoinen toivomassasi kokoluokassa. Jos hieman isompi kello käy, kannattaa tsekata Wempe Iron Walkerin 36-millinen naistenmalli - olen hankkinut sellaisen itselleni miestenkelloksi. Kyseinen malli on saatavilla myös timanttien kera.

Aivan pelleilyksi ovat menneet nämä kellojutut.
« Viimeksi muokattu: 18.10.23 - klo:13:50 kirjoittanut Arska »
Suositellaan täysraittiutta.

supera

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1084
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4606 : 19.10.23 - klo:10:15 »
thnx,

ostin vaimolle 13v sitten Cartierin kellon ja aika pian kello alkoi pysähtelemään. Suositus oli että piti tehdä 500€ huolto...
ei auttanut ja huoltoja tehtiin parikin takuuna. Jossain vaiheessa yritin selvittää mitä toimenpiteitä huollossa tehtiin. Jäi fiilis että kyseessä oli patterin vaihto ja kellon putsaus....itse koneelle ei käsittääkseni tehty mitään.

Tein asiasta kirjallisen reklamaation vedoten tuotevastuuseen Lindroosille. He myönsivät että kyseessä "ominaisuus" joka korjattiin uudemmassa kelloversiossa. Nykyään kello toimii moitteettomasti.

Ehkä meini hieman aloituskysymyksen ohi, mutta olen samaa mieltä että että kellojen perushuollot ovat hinnakkaita.

Osaako joku kertoa, onko mainituissa kellomerkeissä jokin sellainen jonka huolto ei vaatisi merkkiliikkeen käyttöä ?
 
Off. James 'Jimmy' McNulty: You know what they call a guy who pays that much attention to his clothes, don't you?

Det. William 'Bunk' Moreland: A grown-up.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4607 : 19.10.23 - klo:14:54 »
Ymmärtääkseni Rolex toimittaa nykyään varaosiaan muillekin ja huoltoja tekevät muutkin kuin heidän viralliset jälleenmyyjänsä. Luulisi hinnan olevan silloin ainakin jonkin verran halvempi. Periaatteessa kai koneiston kuin koneiston perushuolto eli lähinnä puhdistus ja öljyäminen onnistuu keneltä tahansa asiansa osaavalta kellosepältä.

Jos uskot, että kello tulisi tyttärelläsi päivittäiseen arkikäyttöön mutta hän ei ole kuitenkaan sillä tavalla kelloihminen, että välttämättä hankkisi useampia kelloja, on metallirannekkeinen kello tosiaan järkevä valinta (toki myöhemmin voi hankkia vaikkapa nahkaisen vaihtorannekkeen, kunhan kellon kuoren rakenne sallii rannekkeen vaihdon). Lisäksi on kätevää, jos kello on vesitiivis vähintään sataan metriin ja siinä on kiertein suljettava nuppi: tällöin sen kanssa voi huoleti esim. uida eikä kelloa tarvitse poistaa ranteesta ja jättää varkaiden armoille pukuhuoneen kaappiin, rannalle tai muualle. Päivyri on ainakin minulle todella hyödyllinen ominaisuus.

Mainitsemistasi merkeistä Rolex ja Omega ovat ehkä varmemman tuntuisia valintoja kuin Cartier, joka on enemmän koru- ja muotitalo. Rolexit ovat tunnetusti erittäin tarkkakäyntisiä (mekaanisiksi kelloiksi) mutta tarkaksi veikkaan kyllä myös esim. Omega Constellationin 8700-koneistoa.
Suositellaan täysraittiutta.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4608 : 28.10.23 - klo:18:32 »
Mitäs mieltä raati on tästä: 


https://beaucroftwatches.com/
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4609 : 28.10.23 - klo:18:56 »
^ Minä olen väärä ihminen kommentoimaan tätä, sillä olen ensisijaisesti vintage-, toissijaisesti klassikkomerkkien, ja kolmanneksi sveitsiläisten kellojen ystävä.

Säännön vahvistava poikkeus on Grand Seiko.

Miyotan koneistolla oleva brittiläisyyteen vetoava uudisdesignbrändikello vetoaa minuun yhtä paljon kuin Dressmanin alennusmyynnissä oleva polyesterisolmio.

En näe noissa kelloiharrastajana oikein mitään mielenkiintoista, mutta Seeker-nimisen malliston 37mm on ihan nätin näköinen.

Ymmärrän että tällä foorumilla mielipidettä kysyttäessä haetaan positiivista vahvistusta omaan näkemykseen ja rohkaisua hankintapäätökseen, mutta minulta sitä ei tässä kohdin saa :-)


Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #4610 : 30.10.23 - klo:15:05 »
^ Olen samoilla linjoilla.
Suositellaan täysraittiutta.

supera

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1084
    • Profiili
Kellot
« Vastaus #4611 : 24.01.24 - klo:10:10 »
Tag Heuer model 2000, Chrono 80-luvun malli. Chrono-modulin löytäminen...

Ostin 80-luvulla ko kellon ja nyt valitettavasti chrono-moduli on rikki. Kellosepän mukaan kustannustehokkain vaihtoehto olisi löytää
jostain käytetty ko mallin kello josta vaihtaisi rikkimenneen osan. Kellon lähettäminen maahantuojalle ja tehtaalle ei kannata kustannusten takia.

Ebayssa löytyy kelloja, mutta onko jotain kanavaa josta voisi löytää ko tarpeeseen ajan kolhima vaihtoehto edullisesti.

Tarve olisi lähinnä pitää 1. arvokello muistojen vuoksi vielä hengissä....


Tässä linkki ko kellomalliin...

 https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2334524.m570.l1313&_nkw=vintage+tag+heuer+2000+chrono+198&_sacat=0&loc=1005576&mktype=&sitelnk=&poi=&cmpgn=18795810367&rlsatarget=dsa-1680301660446&geo_id=&network=g&mkscid=102&gclid=CjwKCAiA5L2tBhBTEiwAdSxJXxtpzgiAl13WxHilL8o_1lgcpIoA_O_Nik4Fgh3mnOTYDzdvk4Yz3BoC6FMQAvD_BwE&mkcid=2&_odkw=vintage+tag+heuer+2000+198&_osacat=0&norover=1&MT_ID=&adpos=&adgroupid=142641908786&matchtype=&abcId=&ke
« Viimeksi muokattu: 24.01.24 - klo:10:14 kirjoittanut supera »
Off. James 'Jimmy' McNulty: You know what they call a guy who pays that much attention to his clothes, don't you?

Det. William 'Bunk' Moreland: A grown-up.