Kirjoittaja Aihe: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?  (Luettu 14117 kertaa)

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #30 : 29.02.12 - klo:15:31 »
Purraan hammasta ja ostetaan nyt kerralla kaikki ettei sitten tarvitse rättejä miettiä vuosikymmeneen.

Stereotypian mukaanhan miehelle ylipäätään vaatteiden ostaminen on pakkopullaa...

Minusta tällä foorumilla on kyse enemmän itsepetoksesta, johon itsekin kerroit syyllistyväsi rationalisoinnilla eli käytetään käyttöikää, laatua ja vaikkapa kenkien pohjien vaihtamismahdollisuutta perusteluna, jonka lisäksi uskotellaan "kerralla kuntoon"-mallin oikeasti olevan mahdollinen, vaikka jokainen tietää sisimmässään, että kun on perustavarat hallussa aletaan hinkua erikoisuuksia tai jännästi mukamas "maku muuttuu"...
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

erno

  • Vieras
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #31 : 29.02.12 - klo:15:41 »
Olin juuri muutama viiko sitten laittanut kerralla vaatekaapin mielestäni ns. lopullisesti kuntoon: olin heittänyt vanhat rytkyt pois ja hommannut uusia monikäyttöisiä ja toisiaan täydentäviä vaatteita. Olin kovin tyytyväinen lopputulokseen. Sitten eksyin tänne foorumille kysymään jotain pikku yksityiskohtaa ja nyt muutaman foorumilla vietetyn viikon jälkeen  joudunkin toteamaan, että lähes koko kaapin kelvoton sisältö pitäisi poistaa ja hommata tilalle kunnon vaatteita. Arvatkaapas ketuttaako.

(Tämä koko foorumi pitäisi lailla kieltää tai laittaa ainakin lukkojen taakse ja piiloon, niin kuin tupakat.)
« Viimeksi muokattu: 29.02.12 - klo:15:42 kirjoittanut erno »

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #32 : 29.02.12 - klo:17:31 »
Lukeminen omalla vastuulla. Enpä minäkään tiennyt mitä oli edessä, kun aikanaan tartuin Roetzelin kirjaan. Paluuta ei yksinkertaisesti ole.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Timati

  • Vieras
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #33 : 29.02.12 - klo:17:58 »
jahas.

Garderoobilankaa lukeneet ja muutenkin miestä tuntevat vetoni tylsyyteen ja minimalismiin.

Oma pukeutumisfilosofia, tuo teennäinen osuus siitä, pohjautuu yksinkertaisen vaatekaappini kulmakiviin. (Oikea syy pukeutumiselleni on se, että olen aina valmis sitä hetkeä varten, jos joku minut esittelee kauniille perijättärelle.) Nuo kulmakivet muotoutuvat työvaatetukseni ympärille. Haluaisin, että minulla olisi sekä kesää ja kevättä, että talvea ja syksyä varten puvut viidelle päivälle viikossa. Siis yhteensä kymmenen pukua kaapissani. Koska pari näistä voi olla aivan hienosti sopivia molempiin vuodenaikoihin, karsin luvun seitsemään. Sama luku toistuu kengissä ja irtotakeissa sekä -housuissa. Paidoissa haluan, että minulla olisi niitä tuplaten. Nämä osaset soisin pysyvän kaapissani niin kauan kuin vain voi olla mahdollista. Uskon tuon vaatevaraston olevan riittävä, ja uusien hankintarytmin olevan kutakuinkin seuraavanlainen: 1 puku, 1 kengät ja 2 paitaa vuodessa riittänee pitämään yllä vaatekaappiani. Variointi ja uudet yhdistelmät syntyvät sitten taskuliinoista ja solmioista, ynnä muista asusteista. Näitä  olisi mukava hankkia parin kuukauden välein, vaikkapa kaksi kerrallaan. Kaikki poistuma vaatekaapistani on vaatekaapissani sitä, että jokin vaate tai asuste on vaan tullut elinkaarensa päähän, eikä siitä saa kalua edes korjaamalla. Buy-Play it Slow-Throw Away.

Vapaa-ajan vaatteissa jakaa barcelona ajatukseni täysin. En edes metsästä kummoisempaa "laatumielikuvaa" tai la dolce vitaa noilla. Haluan niiden vain kestävän kohtuullista käyttöä.

Jos ylläolevia laittaa luvuiksi, niin alkutilanteen jälkeen riittää vuodessa 1200 - 1800 euroa ihan mainiosti vaatekaapin ylläpitämiseen.
« Viimeksi muokattu: 29.02.12 - klo:18:00 kirjoittanut Tauno »

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #34 : 29.02.12 - klo:18:35 »
Hän kun siinä kuittaillen seurasi minun kenkien rasvausta ja lankkausta muutaman päivän ja näki sitten lopputuloksen (postattu Kenkäketjuun), niin lupaamalla huoltamaan hänenkin kengät on taas rata vapaa. :-)

Samat metodit..

Itse ostan usein naiselleni sen kengät...

Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #35 : 29.02.12 - klo:18:44 »
Jep! Ja tekee vanhoin kaavoin vaatteita niin itselleen kuin minullekin!

Eipä sitä voisi kai tällä saralla enempää toivoa.

Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #36 : 29.02.12 - klo:20:06 »
Itse ostan usein naiselleni sen kengät...

Kenen ostamia kenkiä luulet minun hoitavan ja lankkaavan? ;-)

Se on jätkät niin, että "miehen euro on naisen 80 senttiä" on mennyt sellaiseksi, että miehen eurosta menee 80 senttiä vaimolle. Jäljelle jäävästä 20 sentistä maksetaan "yhteiset menot".

Tämä on toisaalta johtanut ajatusmaailmassa hirvittävään vapautumiseen, kun ei tarvitse edes palkankorotusta kinuta sillä eihän siitä itselle kuitenkaan mitään jää, vaan kinuaminen kohdistuu työsuhde-etuihin, joita vaimo ei voi evakuoida itselleen. :-D
« Viimeksi muokattu: 29.02.12 - klo:20:09 kirjoittanut mairaksinen »

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #37 : 29.02.12 - klo:20:16 »
Pidän itseäni kohtuu pihinä tyyppinä ja olen tarkka hinta-laadun suhteen. Käytettyjä tulee metsästettyä Ebaysta, erityisesti irtotakit, päällystakit ovat ok tavaraa käytettynä. Uutena lähestulkoon kaikki muut. Ennen Keikari.com löytämistä en ikinä uskonut että maksan ikinä yli 100 eur kengistä, enkä nyt hirveästi ole lähtenyt törsäilemäänkään mutta 200 eur popot ovat toistaiseksi kalleimmat mitä itseltäni löytyy, suurinosa muista on 120-180 eur hujakoilta. Puvut muutoksineen ovat myös kalleimmillaan pysyneet 300 eur hujakoilla. Paidasta eniten olen maksanut n. 80 eur, vaikka niitä löytyy 40-80 eur välistä loput. Neuleita on alennuksista tarttunut 10-20 eur/kpl, chinot/molskit n. 40-50 eur/kpl.

Samoilla linjoilla Hypnon kanssa, eli tarjouksia ja 2nd hand tavaraa metsästämällä pyrin pitämään hinta-laatusuhteen jomkinlaisessa kuvitellussa optimissa.

Rahankäytön rajat sanelevat perheen tarpeet, eli koti ja siellä asuvat ihmiset vievät tilipussista leijonanosan. Mitä sitten jäljelle jää voi sijoittaa omien mieltymysten mukaan. Viime vuoden luottokorttilaskut olivat suuruusluokkaa 150-250 EUR kuukaudessa, eli suunnilleen reilut pari tonnia olen tainnut menneenä vuonna pukeutumiseen mukaanluettuna myös kaikki asiaan liittyvät tilpehäärit kuten lepolestit yms.

Oma periaatteeni on etten pukeudu nuhjuisiin, rikkonaisiin tai väärällä tavalla kulahtaneisiin vaatteisiin. Viime vuonna taisi mennä neljä-viisi pukua roskiin täysinpalvelleina kun hihan- ja taskunsuut alkavat rispaantua ja kyynärpäissä sekä housuissa alkaa näkyä merkkejä kankaan ohenemisesta. Samon kerran pari vuodessa uusitaan sukka- ja alusvaateosasto. Netin kautta hankittuina nuokin päivitykset onnistuvat siedettävin vaurioin.

Sinänsä tällaisiin rahankäyttöä koskeviin pohdiskeluihin tulee suhtauduttua vähän niin kuin jenkkilinttaansa tankkaava roku kulutuslukemia kyselevään: Kaikki menee mitä tankkiin kaataa. Mulle tähän keikarointiin kuluva raha on ns. ylimääräistä joka takuuvarmasti tulisi muuten tuhlattua johonkin viihteellisempään.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Socrates

  • Vieras
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #38 : 01.03.12 - klo:11:53 »
Ketjua lukiessa hahmottuu eräänlainen status quo - pukeutuminen nielee kaiken, mikä liikenee. Toisille se on tarkoin määriteltyä "ylimääräistä", toisille paljon enemmän ja sulautuva ja siten erottamaton osa muun elämän kustannusta. Yksimielisyys vallinnee siitä, että tautiin ei ole parannusta.

Olen ketjun perustamisen jälkeen filosofoinut (ympäri)päissäni, että pukeutuminen voi valuuttaa hotkivana harrastuksenakin olla harrastuksista se, joka on arjessa eniten läsnä. Työkiireisenä perheellisenä hi-fi pölyttyy tai särkyy, viiniä ei ehdi tai jaksa juoda, harrasteautoihin ei kalliin farmarin jälkeen ole varaa... mutta toimistokuutio tarjoaa minimissään kahdeksan tuntia päivittäistä laatuaikaa reunoskenkäihmeiden kanssa.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #39 : 01.03.12 - klo:12:32 »
^Olin juuri aikeissa kirjoittaa samat aatokset, jotka ovat päässä pyörineet jo jonkin aikaa. Vaatteet - tai klassinen tyyli - harrasteena on vahvemmin läsnä ja iholla tuntuvasti hyödyllisempi kuin nyt vaikkapa tuning, hifistely tai fine dining. Eipä näitä nyt keskenään voi verrata, mutta ajatus on selvä. Vaatteita tarvitsee jokainen ja niiden hyödyntäminen on jokapäiväistä, miellyttävää ja moneen muuhun elämyksiä tarjoavaan harrasteeseen verrattuna melko halpaa.

Onhan se olo nyt aivan toisenlainen kauniissa ja miellyttävissä vaatteissa.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Quijote

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1673
  • Esq.
    • Profiili
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #40 : 01.03.12 - klo:21:14 »
Haaveilen ajasta jolloin kaikki pukuni, takkini ja housuni ovat vakioräätälin tekemiä, kenkäni G&G:n ja paitani Turnbull & Asserin. Muusta voi vähän joustaa suuntaan tai toiseen.

Lottovoittoa odotellessa siis pärjään vähemmällä.

barcelona

  • Vieras
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #41 : 01.03.12 - klo:23:37 »
Enpä tiedä onko tämä vaatehifistely hyödyllisempää tai järkevämpää kuin mikä tahansa muu hifistely. Vaikka moni näin kokee kirjoitustensa perusteella. Toistaiseksi koen enemmän nautintoa esim kulinaristisista jutuista. Se että laittaa hyvän mittapaidan verran ravintolailtaan antaa lyhyen mutta todella kauniin nautinnon jota vaatteilla en pysty saavuttamaan. Syy tähän on että vaatteet ovat käytännössä vain visuaalinen nautinto kun taas ruoka hivelee haju, näkö, tunto sekä makuaistia. Tämän lisäksi kulinaarinen nautinto on yleensä jaettu nautinto itselle tärkeän ihmisen kanssa. Vaatteissa se jää omaksi vaikka miten sitä koittaisin perustella. Tämä on vain oma harrastuneisuuteni tulosta ja tulen edelleen laittamaan huomattavasti enemmän pääomia kiinni vatsalaukkuuni kuin sen verhoiluun kankailla. Toki vaatteet myös minulle jonkin sortin harrastus.

Jute

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 174
    • Profiili
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #42 : 02.03.12 - klo:10:39 »
Itselläni hankintavauhti on aika hidas - muutamia vaatteita vuodessa. Tavoitteenani on enemmän käyttömukavuuteen liittyvä istuvuus- ja materiaalitason parantaminen kuin tyylin muuttaminen. Enemmän olen karsinut epämukavia vaatteita kuin hankkinut uusia.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #43 : 02.03.12 - klo:10:43 »
Parempi ettei noita edes mieti. Tänä vuonna jo pelkästään kenkiä kuusi paria puhumattakaan kaikista vaatteista ja muusta. Toistaiseksi ei kuitenkaan ole muu elämä kärsinyt shoppailusta.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #44 : 02.03.12 - klo:11:25 »
Kiitos Keikarin, minulla on ensimmäistä kertaa suhteellisen selkeä suunnitelma siitä mitä "pitää" hankkia ja mitä haluan hankkia. Nythän se on ollut sitten prioriteettijärjestyksen valitsemista ja päätin ottaa kengät tämän kevään ja kesän painopistealueeksi. Tämä jo siitäkin syystä, että laitoin pitkään suunnitelmissa olleen elämäntaparemontin tulille ja tämä väistämättä vaikuttaa mm. vaatekokoihin. Siispä ostan päällysvaatteet harkiten ja mieluusti edullisella hinnalla, sekä muokkausvaroilla.

Elämäntaparemontti tuo myös kustannussäästöjä sen takia, että hieman fitimpänä pääsen iskemään paremmin Laatutorin tarjontaan kiinni. :-)